Hittade lite bilder på SLs provbussar från mitten av åttiotalet, tror de är fotograferade någon gång på hösten 1984. Platsen är i alla fall Hornsbergsgaraget.
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96405.jpg)
Här provas det batteridrift
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96304.jpg)
Här provas det hydrauldrift. Vad är skillnaden mellan tryckackumulator och hydrauldrift?
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96203.jpg)
Här provas det svänghjulsdrift
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96506.jpg)
Här provas det något annat än Volvo/Säffle och Scania.... :-) Har även för mig att detta var någon form av normbuss som åkte land och rike runt
Hälsar
//Viking
Det skulle vara intressant att jämföra de här lite äldre experimenten med de som försigår idag. Gas-, hybrid- och etanolbussar är ju lite modernare i tekniken, men miljötänket är nog lite mer pressat idag med tanke på alla nya lagkrav och regler som duggar tätt.
Byggdes de SL-bussarna tillbaka till diesel igen, eller skrotades de?
/Stellan
Beträffande skrotning vet jag inte mer än att en av batteribussarna (6998 och 6999) står utanför infarten till Bromma flygplats och jag tror att den andra tillhör spårvägsmuseet. De är för övrigt byggda på ledbusschassier där bara främre halvan användes. Med andra ord inte ombyggda från diesel. Det gäller för övrigt alla de bussar som byggdes, att det var nybyggda med sina speciella drivtekniker. Observera också att karosserna, särskilt i fronten skiljer sig från samtida SL bussar.
//Viking
Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96304.jpg)
Här provas det hydrauldrift. Vad är skillnaden mellan tryckackumulator och hydrauldrift?
Ingen skillnad alls, det är samma sak. Vid inbromsning komprimeras (hydraul)olja i en ackumulator som sedan används som hjälpkraft vid start och acceleration. Det kom väl t o m att serieleveras några Scania CR112(eller om det var CN..) med tryckackumulator bl a till Västerås. Luleå hade en Volvo/Säffle tryckack men jag minns inte om det var någon form av ytterligare prov från Volvos sida.
SL fick väl sedan 1 CR112 (H15T 5475) och 9 B10M (H7T 4372-4380) med tryckack?
Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM
Hittade lite bilder på SLs provbussar från mitten av åttiotalet, tror de är fotograferade någon gång på hösten 1984. Platsen är i alla fall Hornsbergsgaraget.
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96506.jpg)
Här provas det något annat än Volvo/Säffle och Scania.... :-) Har även för mig att detta var någon form av normbuss som åkte land och rike runt
Hälsar
//Viking
Bilderna är sannolikt tagna den 30 september 1984. SvOf var nämligen där då och tittade på den här utställningen.
Bussen på bilden var nog bara med därför att det var en ny buss för SL med sin eloxerade (och inte lackade) kaross. Den hamnade sedan i Tappström tillsammans med en systervagn och såldes 1991 till Evalds Bussar i Lindome. Bussen på bilden hade SL-nummer 4550 och litt H19. Systervagnen var 4549 LNM 975 och den hamnade så småningom hos Söne Trafik i Lidköping.
I Modern Stadstrafik (medföljer som bilaga till Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet) har för övrigt funnits två artiklar om dessa bussar (nummer 2 och 3).
Citat från: Karsten skrivet 03 juli 2009, 23:02:29 PM
SL fick väl sedan 1 CR112 (H15T 5475) och 9 B10M (H7T 4372-4380) med tryckack?
Ja! H7T byggdes om från diesel till tryckack i två etapper, 4373, 4376-80 byggdes om 1990. 4372, 4374, och 4375, ombyggda 1992, och omlitterades till H7.
Rätt Karsten, fast H15T 5475 var en CN112. ;)
Vad är svänghjulsdrift?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 04 juli 2009, 02:21:24 AM
Vad är svänghjulsdrift?
Svänghjulsdrifter provades först i Schweiz,tror det var i slutet av 30- eller början av 40-talet, då en buss med endast svänghjulsdrift provades. Vid ändhållplatserna "laddades" svänghjulet med hjälp av en elmotor. Hur kraftöverförningen skedde från svänghjul till hjul känner jag inte till men gissningsvis elektrisk eller möjligen men inte troligt mekanisk.
Systemet som provades på 80-talet hade hydrostatisk kraftöverföring hjul <--> tryckackumulator.
Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:46:32 PM
Beträffande skrotning vet jag inte mer än att en av batteribussarna (6998 och 6999) står utanför infarten till Bromma flygplats och jag tror att den andra tillhör spårvägsmuseet. De är för övrigt byggda på ledbusschassier där bara främre halvan användes. Med andra ord inte ombyggda från diesel. Det gäller för övrigt alla de bussar som byggdes, att det var nybyggda med sina speciella drivtekniker. Observera också att karosserna, särskilt i fronten skiljer sig från samtida SL bussar.
//Viking
Det är f.d. 6998 (DBY698) som står vid Bromma flyg!
Vad skiljer fronten på 6470 från andra samtida svartnosar?
//Danne
Endast H2S (sedemera H2) 6469 hade speciell front eller rättare sagt en speciell front för att vara en SL-buss. En mängd SJ-bussar hade den här typen av Säfflefront.
Beträffande H2T 6470 så fanns det flera H2:or med denna svartfront/plastfront; 6467, 6468 och 6473 samt gasvagnarna H2G 6471 och 6472. Men dessa blev ju en klar minoritet jämfört med övriga H2:or som hade den äldre fronten. Men det var inget speciellt med fronten på just 6470.
Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/96203.jpg)
Här provas det svänghjulsdrift
Observera avvikande målning på 6469; Vitt tak, endast en röd rand ovanför fönstren. Denna målning fanns även på H20A 5382 samt H22 6256-57, någon form av experiment verkar det som men inga fler hade det vad jag vet.
Det Lilla jag kommer ihåg är att tryckackumulatorn lät som en brunstig säl vid start,
och att passagerarna kunde titta på en stapel som visade trycket vid broms och start.
Batteribussarna där fick en av dem en 2,3liters SAAB motor för laddning osäker på om båda fick det,
Minnet sviktar men de stod länge i verkstadshangaren på Hornsberg och samlade damm medans man gjorde utvärdering om dem
Citat från: Danne B. skrivet 04 juli 2009, 09:23:11 AM
Det är f.d. 6998 (DBY698) som står vid Bromma flyg!
Vad skiljer fronten på 6470 från andra samtida svartnosar?
//Danne
Stod...den är borta sedan ett tag....återfinns hos Volvo Truck Center i Kungens Kurva....
Både 6998 & 6999 togs över av en privatperson efter att Spårvägsmuseet gjorde sig av med dem. Denne privatperson sålde sedan både 98an & 99an.
Vart 6999 har tagit vägen vet jag inte, men 6998 finns alltså kvar i Stockholm. Dock är den ombyggd till såkallad Partybuss.
Kvarne
Frid över dess minne, Mitt minne var ifrån 86 då jag gjorde en sejour på Hornsberg.
Då har vi rett ut en hel del av dessa. Jag har gjort mog av med det mesta av mina anteckningar men det där med udda front var ju inte helt fel i alla fall... :-) Levererades H2G bussarna i samma sväng som 6469 och 6470 eller var det senare (har för mig att det var senare).
Var det inte så att dessa bussar kom i en senare, kort, serie av H2:or?. Var det helt enkelt tvunget att beställa minst 10 bussar eller något sådant för att få Volvo(om de nu var de som byggde specialtekniken) att leverera över huvudtaget?
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/99104.jpg)
Hittade för övrigt en bild på 6468 och den har ju bevisligen samma utseende som 6470
//Viking
Citat från: Viking skrivet 06 juli 2009, 07:20:27 AM
Då har vi rett ut en hel del av dessa. Jag har gjort mog av med det mesta av mina anteckningar men det där med udda front var ju inte helt fel i alla fall... :-) Levererades H2G bussarna i samma sväng som 6469 och 6470 eller var det senare (har för mig att det var senare).
Var det inte så att dessa bussar kom i en senare, kort, serie av H2:or?. Var det helt enkelt tvunget att beställa minst 10 bussar eller något sådant för att få Volvo(om de nu var de som byggde specialtekniken) att leverera över huvudtaget?
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/99104.jpg)
Hittade för övrigt en bild på 6468 och den har ju bevisligen samma utseende som 6470
//Viking
Nej. Den har faktiskt inte exakt samma utseende. Det är mer utrymme ovanför och nedanför skyltskåpet på 6470.
Citat från: Carl W skrivet 06 juli 2009, 19:29:11 PM
Nej. Den har faktiskt inte exakt samma utseende. Det är mer utrymme ovanför och nedanför skyltskåpet på 6470.
Ja visst är det så? Jag har alltid tyckt 6470 sett smalare och högre ut än 6468 och 6473. Hade inte H22 och H24 i 62XX-serien i Täby den något högre fronten som 6470 har? H3orna med plastfront hade däremot den lägre varianten..
Jo, två exempel:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H022/slides/H22_6085_CUX205_Nacka_980525.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6200/slides/Busslink_6259_Danderyds_sjukhus_000301.html
Citat från: BD skrivet 04 juli 2009, 05:42:34 AM
Svänghjulsdrifter provades först i Schweiz,tror det var i slutet av 30- eller början av 40-talet, då en buss med endast svänghjulsdrift provades. Vid ändhållplatserna "laddades" svänghjulet med hjälp av en elmotor. Hur kraftöverförningen skedde från svänghjul till hjul känner jag inte till men gissningsvis elektrisk eller möjligen men inte troligt mekanisk.
Systemet som provades på 80-talet hade hydrostatisk kraftöverföring hjul <--> tryckackumulator.
Var det inte svänghjulsbussarna som hade en ljusskylt bakom förarplatsen som lyste när svänghjulet på något sätt var inkopplat? Har ett barndomsminne av en buss där skylten konstant blinkade rätt i ansiktet på ett stackars pensionärspar som hade gjort misstaget att sätta sig på sätet bakom föraren.
Stoppa plågsamma bussförsök!!! ;D
Det var nog tryckackumulatorbussarna från Scania som hade den utrustningen.
//Viking