Jag ä glad att jag hade turen att få se den i trafik, där väl nte ute varje dag på vinterhalvåret.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Kjellgrens_Busstrafik_BEW002_Tranemo_090528d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Kjellgrens_Busstrafik_BEW002_Tranemo_090528e.jpg)
Nu vilar den sig på grusplan ... om den kommer ut till vinter får vi väl se.. i alla fall rullar den ej efter 28 feb 2010.... synd man inte visste om att du var nere då hade kanske gått att ordna besök på depån...
Ska Veolia ta över allt i Tranemo?
Var mer tar de över? : Borås, skene, Kinna?
Veolia har ju fått alla Sjuhäradslinjer som är 3 siffriga enkelt sagt... exvis Alingsås Bollebyggd Fristad Viskafors... B_L har ju kvar en och 2 siffriga linje..
Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2009, 22:06:39 PM
Veolia har ju fått alla Sjuhäradslinjer som är 3 siffriga enkelt sagt... exvis Alingsås Bollebyggd Fristad Viskafors... B_L har ju kvar en och 2 siffriga linje..
Nu förenklar du väl lite. De linjer som utgår från Ulricehamn skall även i fortsättningen köras av Orusttrafiken och Buss i Väst skall fortsätta köra 300-linjerna. Det är "bara" de tresiffriga linjer som Borås Lokaltrafik (i några fall med hjälp av underentreprenör) kör i dag som övergår till Veolia.
Linje 266 körs inte av Borås Lokaltrafik. Jag tror att det är Orusttrafiken som anlitar Kjellgrens som underentreprenör här. Så linjen lär bli kvar hos Kjellgren men knappast bussen. Det blir ju en del bussar över nu när Kjellgrens missar de turer de kör som underentreprenör till Borås Lokaltrafik.
Verkar som att jag får göra min Skene-Kinna-Tranemoresa igen..
VL Buss behåler sitt i området?
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 23:06:54 PM
Verkar som att jag får göra min Skene-Kinna-Tranemoresa igen..
VL Buss behåler sitt i området?
Buss i Väst behåller trafiken ett tag till, ja. Om de gör interna förändringar är möjligt men knappast troligt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2009, 22:53:23 PM
Nu förenklar du väl lite. De linjer som utgår från Ulricehamn skall även i fortsättningen köras av Orusttrafiken och Buss i Väst skall fortsätta köra 300-linjerna. Det är "bara" de tresiffriga linjer som Borås Lokaltrafik (i några fall med hjälp av underentreprenör) kör i dag som övergår till Veolia.
Linje 266 körs inte av Borås Lokaltrafik. Jag tror att det är Orusttrafiken som anlitar Kjellgrens som underentreprenör här. Så linjen lär bli kvar hos Kjellgren men knappast bussen. Det blir ju en del bussar över nu när Kjellgrens missar de turer de kör som underentreprenör till Borås Lokaltrafik.
Du har rätt tänkte lite för snabbt där även linje 900 är ju utanför detta... om jag minns rätt ska väl övriga linjer ut på anbud under 2010
Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2009, 00:56:21 AM
Du har rätt tänkte lite för snabbt där även linje 900 är ju utanför detta... om jag minns rätt ska väl övriga linjer ut på anbud under 2010
Upphandlingen är i höst. 2009 alltså med trafikstart i juni nästa år. Linje 100, 200-204, 262-266 och linje 900 är det som går ut då. BL tänker lägga anbud. Kunde bli intressant om de får det för då får de köra till Göteborg, Ulricehamn och Falköping, men de får inte köra till orterna i sin egen hemkommun (som lär få pröjsa kalaset vid eventuell vinst) för det ska Veolia göra.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2009, 22:53:23 PM
Nu förenklar du väl lite. De linjer som utgår från Ulricehamn skall även i fortsättningen köras av Orusttrafiken och Buss i Väst skall fortsätta köra 300-linjerna. Det är "bara" de tresiffriga linjer som Borås Lokaltrafik (i några fall med hjälp av underentreprenör) kör i dag som övergår till Veolia.
Linje 266 körs inte av Borås Lokaltrafik. Jag tror att det är Orusttrafiken som anlitar Kjellgrens som underentreprenör här. Så linjen lär bli kvar hos Kjellgren men knappast bussen. Det blir ju en del bussar över nu när Kjellgrens missar de turer de kör som underentreprenör till Borås Lokaltrafik.
Vad säger att Kjellgrens inte får behålla detta? Veolia kanske anlitar dem för hjälp. Buss I Väst var ju inte med i anbudsgivningen.
Vi ska komma ihåg att om Veolia anställer fd BL-förare så måste de i så fall utbilda dem på bl a linje 582 och 543 (eller om den heter 243). Det finns väl även fler linjer i norra Södra Älvsborg som är BL:s men som andra kör? Linje 246, bland annat, är väl BL:s?
Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2009, 00:56:21 AM
Du har rätt tänkte lite för snabbt där även linje 900 är ju utanför detta... om jag minns rätt ska väl övriga linjer ut på anbud under 2010
Upphandlingsunderlaget för linjerna 100, 300 och 900 med varianter skickades ut i går. Trafikstart december 2010. Enligt Borås Tidning är alla linjerna i samma paket men det är antagligen en missuppfattning. Det borde rimligen röra sig om tre olika paket.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:17:52 AM
Upphandlingen är i höst. 2009 alltså med trafikstart i juni nästa år. Linje 100, 200-204, 262-266 och linje 900 är det som går ut då. BL tänker lägga anbud. Kunde bli intressant om de får det för då får de köra till Göteborg, Ulricehamn och Falköping, men de får inte köra till orterna i sin egen hemkommun (som lär få pröjsa kalaset vid eventuell vinst) för det ska Veolia göra.
Trafikstart i december 2010.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:21:54 AM
Vad säger att Kjellgrens inte får behålla detta? Veolia kanske anlitar dem för hjälp. Buss I Väst var ju inte med i anbudsgivningen.
Vi ska komma ihåg att om Veolia anställer fd BL-förare så måste de i så fall utbilda dem på bl a linje 582 och 543 (eller om den heter 243). Det finns väl även fler linjer i norra Södra Älvsborg som är BL:s men som andra kör? Linje 246, bland annat, är väl BL:s?
Linjerna 543 och 582 har Buss i Väst och inte BL som entreprenör. Det är alltså de linjer som utgår från Vårgårda (även om 543 går Herrljunga-Vårgårda-Alingsås). Jag skall låta vara osagt om dessa är med i den nuvarande upphandlingen. De linjer som utgår från Herrljunga, som 246 däremot, har BL som huvudentreprenör och Buss i Väst som underentreprenör.
För att få anlita underentreprenör i det nya avtalet skulle detta anges i budet. Det gjorde inte Veolia.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 09:36:57 AM
Jag ä glad att jag hade turen att få se den i trafik, där väl nte ute varje dag på vinterhalvåret.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Kjellgrens_Busstrafik_BEW002_Tranemo_090528e.jpg)
Titta se. Den nya skyskrapan är färdig. Sist jag var i Tranemo höll de på att bygga för fullt.
Kallar du 5-våningshus för skyskrapa?
ser mer ut som standradhöjd på kåken
Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2009, 12:29:40 PM
Kallar du 5-våningshus för skyskrapa?
ser mer ut som standradhöjd på kåken
Det där kvalar ju inte ens in som höghus =)
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ghus
Citat från: virtual1 skrivet 04 juli 2009, 19:23:10 PM
Det där kvalar ju inte ens in som höghus =)
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ghus
Nä, men nu kallar man det för skyskrapan i Tranemo. Precis som man kallar trevåningshuset i Grönköping där varuhuset är inrymt för Varuskrapan.
Så, då kanske vi kan återgå till att diskutera bussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2009, 12:29:40 PM
Kallar du 5-våningshus för skyskrapa?
ser mer ut som standradhöjd på kåken
Jag kallar den inte för det, men den heter så i folkmun. Förmodligen eftersom den är den högsta byggnaden i Tranemo numera.