MaxCi kommer på tal lite då och då. Men vilka var det från början som satsade på MaxCi? Nu nöjer jag mig med Sverige och struntar alltså i t ex Krakow som tillhör de orter utanför Sverige som köpte MaxCi
Tja lite osäker med vad du menar med från början men Linjebuss i Lund var väl tidigt ute.
Swebus köpte Maxci till Karlskrona tidigt, även Helsingborg, Jönköping, Karlstad.
Kan ju göra en liten lisat baserat på Swebus tidgaste MaxCi-inköp.
Stad (första placering) och år
3455-3457 Skövde 1993
3518-3522 Jönköping 1994
3594-3615 Karlskrona 1994
3664-3665 Hudiksvall 1995
3675 Dalarna? 1995
3696-3703 Helsingborg 1995
Kan nämna att Halmstad har sex st. inventarienr 3930-3935
Stockholm var väldigt tidigt ute med MaxCi-vagnar av 1993 års modell.
Östersunds fem MaxCi-vagnar var av 1994 års modell.
Umeå kom in på banan väldigt sent, och deras äldsta MaxCi är av 1997 års modell.
Borås började ju 1995 .. och de rullar troget på ännu :)
Stockholm Hornsberg hade provvagnarna 4021 & 4022 årsmodell 1992 de fick sedan nummer 5021 & 5022 & avslutade sin tid i Söderort.
Söderhallen fick 5001 - 5020 1993 & de är snart utskrotade. Idag har 5006 på linje 74 & 5019 på linje 76 varit ute i morgonrusningen. 8)
Vilka årsmodeller finns idag kvar i Stockholm?
Linjebuss 580 sedemera Swebus 1282, karossnummer 1 är väl en tidig MaxCi.
edit:
Lund var väl hemstaden för 580 som ny.
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2009, 14:52:48 PM
3675 Dalarna? 1995
Rättvik och linje 77.
Bild från senare placeringar i Myggbotten; Kiruna och Gällivare
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3600/Swebus_3675_Centrum_Mangigatan_Kiruna_010829a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3600/Swebus_3675_Gallivare_Resecentrum_050503.jpg)
Citat från: JAB skrivet 03 juli 2009, 17:49:25 PM
Linjebuss 580 sedemera Swebus 1282, karossnummer 1 är väl en tidig MaxCi.
edit:
Lund var väl hemstaden för 580 som ny.
Den rullade i Bromma i sin sista del av livet, även 1287 som fanns i bromma till sist var en av de första (också från LB har jag för mig)
(http://img7.imageshack.us/img7/2987/swebus12821.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1282_Brommadepan_Alvik_030822.jpg)
Notera den trevliga märkningen på 1282..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1287_Spanga_station_040430.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 20:30:21 PM
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1200/Swebus_1282_Brommadepan_Alvik_030822.jpg)
Notera den trevliga märkningen på 1282..
Ja, trevligt med 'Swebus' i destfönstret, men varför är den dekalad med '1282' här???? Gick den i trafik innan den omlackades? För jag anar att den rullade enbart för Linjebuss i Lund, inte för Swebus, eller????
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 juli 2009, 17:37:57 PM
Vilka årsmodeller finns idag kvar i Stockholm?
Än så länge finns nog alla varianter kvar, I innerstan är det 93-97 och i förorterna ser det ungefär likadant ut (några få 98:or på Lidingö och i Söderort), dock varierar drivmedlet beroende på stationering.
I City är det bara etanolmotorer i reguljär trafik, medan det i förorterna är dieslar som dominerar.
Dock har Råsta fått överta några etanoldrivna (fn 5007 och 5010) MaxCi som gjort sitt i Söderhallen.
Som tidigare sagts i tråden pågår skrotning av flertalet 93:or i Söderhallen då dessa skall ersättas av nya biogasdrivna bussar.
//Fredrik
Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2009, 20:33:47 PM
Ja, trevligt med 'Swebus' i destfönstret, men varför är den dekalad med '1282' här???? Gick den i trafik innan den omlackades? För jag anar att den rullade enbart för Linjebuss i Lund, inte för Swebus, eller????
Den gick väl i trafik för Swebus i Kristianstad och var ev. utlånad till Arriva innan den landade i fack 19 i Bromma...
Citat från: Ivo skrivet 03 juli 2009, 11:37:00 AM
Stockholm Hornsberg hade provvagnarna 4021 & 4022 årsmodell 1992 de fick sedan nummer 5021 & 5022 & avslutade sin tid i Söderort.
Söderhallen fick 5001 - 5020 1993 & de är snart utskrotade. Idag har 5006 på linje 74 & 5019 på linje 76 varit ute i morgonrusningen. 8)
Var inte 5019 skrotad? Tyckte den cirkulerade i tidigare tråd när dessa vagnar började försvinna.
Citat från: JAB skrivet 03 juli 2009, 20:42:48 PM
Den gick väl i trafik för Swebus i Kristianstad och var ev. utlånad till Arriva innan den landade i fack 19 i Bromma...
Nej, den rullade i Ängelholm
Mora...
APN, KLL, KLM eller vad de nu var för reg.nr.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 21:33:51 PM
Nej, den rullade i Ängelholm
Så var de ju...
1282, 1286 och 1287 kom till Bromma från Ängelholm, 1286 var ingen MaxCi. Dessutom hade den så stora mögelproblem att den var över till Estland två gånger för sanering.
Enligt SBH så ska gammla Gävle Trafik ha köpt in 18 st Scania MaxCi.
Citat från: David S skrivet 06 juli 2009, 00:59:40 AM
Enligt SBH så ska gammla Gävle Trafik ha köpt in 18 st Scania MaxCi.
De första av dessa köptes in 1995 och var etanoldrivna.
Här är en av Maxci i Jönköping
(http://www.bussville.sajtx.net/swebus_3520.jpg)
Visby Stadstrafik (sedemera Visby Lokaltrafik) köpte in 2 MaxCi's, en 1993 och en 1995
Den från 1993 hade regnr PMG 040, och är numera reggad i Arlanda...
Den från 1995 hade regnr KSB 188, och går tillsvidare som reservbuss hos Visby Lokaltrafik
Citat från: JAB skrivet 04 juli 2009, 08:12:59 AM
Så var de ju...
1282, 1286 och 1287 kom till Bromma från Ängelholm, 1286 var ingen MaxCi. Dessutom hade den så stora mögelproblem att den var över till Estland två gånger för sanering.
Dessa 3 bussar var med då Swebus bytte trafik med Linjebuss år 2000. Bytet gällde att Swebus övertog Linjebuss trafik i Nordvästra Skåne och Linjebuss tog över Swebus verksamhet i Växjö.
Vill minnas att 1286 var en lågentré Scania Carrus, med stora mögelskador.
//Eomer