(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_60_Farlov_Hamiltons_Vag_090630.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_62_Fjalkinge_Gamla_Vagen_090630.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_65_Fjalkinge_Gamla_Vagen_090630.jpg)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 juni 2009, 16:54:51 PM
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_60_Farlov_Hamiltons_Vag_090630.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_62_Fjalkinge_Gamla_Vagen_090630.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/slides/Thygessons_Bussar_65_Fjalkinge_Gamla_Vagen_090630.jpg)
Trevligt, och med prydliga och lagom långa vagnsnummer. Skyltprogrammeringen för linjenummer ser ut att ha löst sig till sista bilden? ;)
/Ted
Längre bussar men kortare vagnsnummer än era ;D ;D ;D
Om inte inventarienummren så skulle jag kunna tro att det är Bergkvarabuss som är ägaren ;) Men alltid kul med lite omväxling bland annars lite trista MAN-bussar.
Citat från: Cyklisten skrivet 30 juni 2009, 21:49:53 PM
Om inte inventarienummren så skulle jag kunna tro att det är Bergkvarabuss som är ägaren ;) Men alltid kul med lite omväxling bland annars lite trista MAN-bussar.
Varför hade du det`?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 juni 2009, 21:50:25 PM
Varför hade du det`?
Måste vara de vackra navkapslarna... ;)
Det var så jag tänkte... om det nu går att tänka efter 2,5 timmes resa Malmö-Eslöv :-\
Citat från: Cyklisten skrivet 01 juli 2009, 11:35:56 AM
Det var så jag tänkte... om det nu går att tänka efter 2,5 timmes resa Malmö-Eslöv :-\
Går det inte fortare att gå?
Ska hela Skåne täckas av MAN?
Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2009, 13:32:02 PM
Ska hela Skåne täckas av MAN?
Enda som kan leverera 14,9 m boggiebussar med gasdrft
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2009, 12:06:29 PM
Går det inte fortare att gå?
Troligen :P Men jag råkade hamna i Kävlinge och sedan vänta på en ersättningsbuss, där man fick åka stående med ena foten på någon slags fotsteg och andra på ett räcke/ledstång vid dörren. Men det är en lång historia med rubrik "Signalfel".
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 juli 2009, 15:21:45 PM
Enda som kan leverera 14,9 m boggiebussar med gasdrft
Usch då..Då vet vi vad som kommer och rulla på linje på många 500 linjer
i kristianstadområdet om ett år :(
Citat från: Mattias Andersson skrivet 01 juli 2009, 18:30:13 PM
Usch då..Då vet vi vad som kommer och rulla på linje på många 500 linjer
i kristianstadområdet om ett år :(
Scania lär inom kort kunna leverera biogasbussar även på 15-meterschassi. Irisbus är på gång. Det är vad jag vet så det kan nog framöver finnas alternativ till MAN även om det inte finns i dag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2009, 21:25:46 PM
Scania lär inom kort kunna leverera biogasbussar även på 15-meterschassi. Irisbus är på gång. Det är vad jag vet så det kan nog framöver finnas alternativ till MAN även om det inte finns i dag.
Mycket trevligt!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2009, 21:25:46 PM
Scania lär inom kort kunna leverera biogasbussar även på 15-meterschassi. Irisbus är på gång. Det är vad jag vet så det kan nog framöver finnas alternativ till MAN även om det inte finns i dag.
...har det dessutom inte diskuterats på detta forum att MAN skulle upphöra med denna tillverkning inom kort och att det då inte skulle finnas några biogasbussar på 15-meterschassi, åtminstone för stunden? Var uppe nu senast när Skånetrafikens senaste upphandling blev känd (mycket gas där...).
Citat från: Mattias Andersson skrivet 01 juli 2009, 18:30:13 PM
Usch då..Då vet vi vad som kommer och rulla på linje på många 500 linjer
i kristianstadområdet om ett år :(
Ja, inte är det som förr i alla fall. Då när jag spankulerade runt i Kristianstad med omnejd och fick höggolvade Volvo med vit/röd/gul lack på bild.
Fina bilder Björn!
Jag gillar bussar med navkapslar :D
Mvh Rickardo
Citat från: Peter L skrivet 01 juli 2009, 23:10:04 PM
...har det dessutom inte diskuterats på detta forum att MAN skulle upphöra med denna tillverkning inom kort och att det då inte skulle finnas några biogasbussar på 15-meterschassi, åtminstone för stunden? Var uppe nu senast när Skånetrafikens senaste upphandling blev känd (mycket gas där...).
Enligt uppgift var det nån form av undantag som satte stopp för MANs fortsatta tillverkning av 15m boggiegasbussar, men hur det har slutat det vet jag ej
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2009, 21:25:46 PM
Scania lär inom kort kunna leverera biogasbussar även på 15-meterschassi. Irisbus är på gång. Det är vad jag vet så det kan nog framöver finnas alternativ till MAN även om det inte finns i dag.
Äntligen ;D
Det rullar alldeles för få Scania ute i vårt avlånga land.
Då kan man ha en viss förhoppning till Busslink häruppe,att dem
satsar helhjärtat på detta märke.
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.
Ja, det ryktet talar sant. Åtminstone är större delen sådana. Det verkar av pressmeddelande från Volvo också bli ett antal 8700.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 juli 2009, 10:39:16 AM
Enligt uppgift var det nån form av undantag som satte stopp för MANs fortsatta tillverkning av 15m boggiegasbussar, men hur det har slutat det vet jag ej
Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...
Uffe
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.
I shift..... :(
Inte i linjetrafik med så många stopp.
Jaja,skall bli kul o få lite kommentarer här sen vad förare tycker
om denna låda,jämfört med ren automat eller manuell.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag?
Ska man köra med gas?
Citat från: Mattias Andersson skrivet 04 juli 2009, 10:24:10 AM
I shift..... :(
Inte i linjetrafik med så många stopp.
Jaja,skall bli kul o få lite kommentarer här sen vad förare tycker
om denna låda,jämfört med ren automat eller manuell.
Det vet vi redan. BL 228 och 229 är inte direkt omtyckta. Varför kan man inte längre bygga bra bussar för förarna?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:18:07 AM
Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...
Uffe
Mer bakgrundsinfo här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22400.0.
Vad som är sant och inte har jag inte den blekaste aning om.
Citat från: Peter L skrivet 04 juli 2009, 22:35:47 PM
Mer bakgrundsinfo här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22400.0.
Vad som är sant och inte har jag inte den blekaste aning om.
Jovisst - men i den tråden är det ju ingen som vet något - eller jo, Lauri.
Men det har ju hittills oftast varit så att tillverkaren bygger vad kunden vill ha - om man kan prestera en större serie.
Ett 80-tal bussar kallar jag större serie - och säkert både Scania, Mercedes och MAN skulle vara väldigt intresserade av att få en sådan beställning på bussar som kostar några miljoner styck.
Ser att man funderar på vilka som finns på marknaden, men glömmer ni ett märke hela tiden:
Solaris...
Solaris har ju redan en låggolvsboggie som säkert går att få i gasversion - Urbino 15...
Volvo tror jag man kan räkna bort i en gasversion på 15m, däremot kan Mercedes mycket väl ta fram en sådan eftersom en 15m låggolv redan finns utan gas - vilket ju inte Volvo ens har i dieselversion.
Scania tror jag inte hinner med i svängarna (som vanligt), även om det säkert är som Staffan säger "på gång" - men det brukar tyvärr hos Scania innebära att alla andra har tagit fram och förankrat marknaden med sina busstyper innan Scania får "tummen ur" om man ska vara lite kritisk.
Se bara på gasbussen (OmniLink 2xl) - den är ju så sen att bussföretagen redan köpt på sig andra märken och uppenbarligen inte tycker Scanian är tillräckligt intressant - om man räknar med ett mindre antal i Borås och Västerås...
Irisbus som några tror har sin huvudmarknad i de franska länderna och enligt min uppfattning inte hittills satsat så mycket på andra marknader, vilket ju innebär att man inte har en tillstymmelse till 15m låggolvsboggie. Det längsta som finns är deras Crossway LE på 12,8m, annars är det Citelis 12m låggolv, eller City Class 12m.
Dock har ju Irisbus klart deklarerat att man vill in på nordiska marknaden - så en sådan kanske man kastar fram som en Joker - något man aldrig kan veta.
Så att skaka fram en helt ny bussversion i en handvändning är nog mindre troligt än att MAN väntar med o upphöra med A26 15m-gas innan man haft chans till några storordrar.
Dock för att förvirra till det lite för många som undrar - så skall tydligen redan orderna vara lagd i "förhandsbeställning" hos en tillverkare från Veolia Skåne....men det lär vi se vem det är.
Det är ju högst naturligt att säkra en bussorder till en upphandling genom förhands och preliminärbeställningar/bokning av tillverkningsplatser - även om det blir överklagan (vilket man ju inte kan räkna med - även om det alltid blir :) )
Uffe
Ska man tolka diskussionerna här som att kravet i upphandligen innebär att bussarna måste vara 15m för att komma ifråga för att köra trafiken eller kan även kortare bussar uppfylla Skånetrafikens krav?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2009, 22:45:09 PM
Kravet är väl baserat på platsantal och stolsavstånd, det går alltså säkert att klara kravet med 14,7 meter men aldrig med 13,9
Apropå krav på stolsavstånd så fanns det en arg insändare i pappersutgåvan av Sydsvenskan i helgen som undrade hur Skånetrafiken kunde godkänt köp av de nya MAN-bussarna. Klagomålen gällde
1) För korta stolsavstånd, svårt att få plats.
2) Avsaknad av papperskorgar, skit överallt på golvet istället.
3) Dåliga ryggstöd, inget nackskydd
Svaret från Skånetrafiken var att man för diskussioner med busstillverkaren om korrigeringar samt att det gällde de 16 platser över bakaxlarna. (kan väl iofs vara sant för punkt 1 men inte för övriga).
Stadsbuss? ;)
Citat från: Peter L skrivet 06 juli 2009, 09:15:25 AM
Apropå krav på stolsavstånd så fanns det en arg insändare i pappersutgåvan av Sydsvenskan i helgen som undrade hur Skånetrafiken kunde godkänt köp av de nya MAN-bussarna. Klagomålen gällde
1) För korta stolsavstånd, svårt att få plats.
2) Avsaknad av papperskorgar, skit överallt på golvet istället.
3) Dåliga ryggstöd, inget nackskydd
Svaret från Skånetrafiken var att man för diskussioner med busstillverkaren om korrigeringar samt att det gällde de 16 platser över bakaxlarna. (kan väl iofs vara sant för punkt 1 men inte för övriga).
Det är lustigt eftersom Swebus-MAN-bussarna inte har dåliga ryggstöd. Jag vet inte hur Thygessons ser ut, men skillnaden på ARRIVAs MAN och Swebus MAN är stor när det gäller stolar.
Just när det gäller stolar och sittkomfort har väl kvaliteten minskat betydligt sedan den tid då det i Skåne rullade bussar som Swebus 2736, 2645, 3036 etc. Dessa var väl egentligen höjdpunkten av regionbussar vad gäller passagerarstandardutrustning, möjligen då avsaknaden av AC kan nämnas, även om 2645 fick ac under sin levnad. (3036 hade ac men den fungerade aldrig), Vad man därefter gjort är att man sänkt ambitionsnivån rejält gällande komforten, men man försöker att få den att förbli den samma (på pappret). Stolarna blir sämre (inte minst smalare, som aldrig sägs men som är ett stort komfortprobem och ej fällbara), läslamporna är inte samma givna kvalité utan finns idag bara till för att finnas på papper (man har ju inte någon dämpad belysning). Sittgruppsarrangemanget med bakvända stolar över alla axlar är inte komfortabelt med full beläggning i bussarna.
Mycket tror jag beror på att vi använder just stadsbussar och önskar oss vid en högre standard. Någon som hör klagomål på de bussar som rullar på SkE1 eller SkE2?
Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:08:12 AM
Det är lustigt eftersom Swebus-MAN-bussarna inte har dåliga ryggstöd. Jag vet inte hur Thygessons ser ut, men skillnaden på ARRIVAs MAN och Swebus MAN är stor när det gäller stolar.
Just när det gäller stolar och sittkomfort har väl kvaliteten minskat betydligt sedan den tid då det i Skåne rullade bussar som Swebus 2736, 2645, 3036 etc. Dessa var väl egentligen höjdpunkten av regionbussar vad gäller passagerarstandardutrustning, möjligen då avsaknaden av AC kan nämnas, även om 2645 fick ac under sin levnad. (3036 hade ac men den fungerade aldrig), Vad man därefter gjort är att man sänkt ambitionsnivån rejält gällande komforten, men man försöker att få den att förbli den samma (på pappret). Stolarna blir sämre (inte minst smalare, som aldrig sägs men som är ett stort komfortprobem och ej fällbara), läslamporna är inte samma givna kvalité utan finns idag bara till för att finnas på papper (man har ju inte någon dämpad belysning). Sittgruppsarrangemanget med bakvända stolar över alla axlar är inte komfortabelt med full beläggning i bussarna.
Mycket tror jag beror på att vi använder just stadsbussar och önskar oss vid en högre standard. Någon som hör klagomål på de bussar som rullar på SkE1 eller SkE2?
Det var nog enbart nackskyddet som avsågs om jag minns rätt, stolarna är väl inte lika höga som de äldre?
Låter annars som konflikt mellan tillgänglighet (insteg, golv) och komfort. Standardpendlaren vill väl i de allra flesta fall ha högre komfort för sin 20-30 minuters resa till och från jobbet, medan tillgänglighetskravet leder till att bussar med traditionell "stadsbusskomfort" trafikerar traditionella regionlinjer.
Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:08:12 AM
Det är lustigt eftersom Swebus-MAN-bussarna inte har dåliga ryggstöd. Jag vet inte hur Thygessons ser ut, men skillnaden på ARRIVAs MAN och Swebus MAN är stor när det gäller stolar.
De nyaste MAN från Swebus som rullar mellan Malmö-Lund har samma stolar som Arriva.
Mvh Rickardo
Men inte Thygessons.
Citat från: Rickardo skrivet 06 juli 2009, 10:27:59 AM
De nyaste MAN från Swebus som rullar mellan Malmö-Lund har samma stolar som Arriva.
Mvh Rickardo
Vilket borde vara Kiel-stolar vilket det även ser ut att vara i Thygessons bussar. De första MAN A26 som Swebus köpte har Vogel-stolar.
Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 20:14:27 PM
Men inte Thygessons.
Thygessons MAN-Bussar är i stort sett identiska med SWEBUS och Arriva. Den synliga skillnaden är vindruta och kapslar.
//Eomer
Citat från: 737 skrivet 04 juli 2009, 10:35:34 AM
Ska man köra med gas?
Alla fordon i Skåne skall drivas med biogas senast 2020. I alla kommande upphandlingar är det enbart biogas som gäller.
Enda undantag är bussar för SkåneExpressen.
//Eomer
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:18:07 AM
Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...
Uffe
Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas
Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 22:31:52 PM
Alla fordon i Skåne skall drivas med biogas senast 2020. I alla kommande upphandlingar är det enbart biogas som gäller.
Enda undantag är bussar för SkåneExpressen.
//Eomer
Är det biogas man ska köra med. För nu kör man väl även med naturgas och skatten på detta bränsle ska väl höjas till samma nivå som andra fosilbränsle (http://svt.se/2.22620/1.1614080/skatten_pa_fordonsgas_ska_hojas?lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_1614080). Frågan är om inte detta får med sig även priset på biogasen så att även detta blir markant högre. Dessutom är ju i alla fall MAN-bussarna enligt uppgift 1 mille dyrare per fordon så frågan är om inte Skånetrafiken står inför en kostnadsexplosion på regionbussidan. Ska bli intressant att se hur man hanterar denna. Högre priser och sämre turtäthet kanske?
I Kristianstad är det ren biogas som används
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 juli 2009, 19:21:23 PM
Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas
Jo, det jag reagerade på var bara lite konstigt att man skulle sluta tillverka modellen lagom till en tidpunkt där den skulle ha chans till storbeställningar om hela Skånetrafiken 2020 skall vara gasdriven, och dessutom Östergötlands halva flotta skall vara biogasdriven om några år - 2015 tror jag det var....men framtiden får väl utvisa - kommer det från MAN själva är det säkert så - kommer det från källor i andra hand är det nog hittils bara antaganden...
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 juli 2009, 19:21:23 PM
Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas
Problemet är väl att MAN måste justera tillverkning något pågrund av anpassning för OBD2 fullt ut? Jag hörde något rykte om lagkrav på OBD2 även på Tunga fordon nu? Det kan i sin tur försena tillverkning vilket gör att det inte tar sig an beställningar.
En typisk MAN gasbuss när dagen är slut...
(http://hem.bredband.net/buss1/kolvMAN.jpg)
Vad är det här för nåt' egentligen? Ser inte friskt ut i alla fall.
Citat från: MrRep skrivet 29 juli 2009, 20:10:27 PM
En typisk MAN gasbuss när dagen är slut...
(http://hem.bredband.net/buss1/kolvMAN.jpg)
verkar som det ett vevstag ifrån motorn. (ifrån en av kolvarna)
Ser inte direkt billigt ut
Det tänkte jag också på, men den verkar befinna sig väldigt "utanför" sitt rätta ställe.
Det är en MAN A26, I första skedet verkar det som den ena bulten för överfallet har smällt av till vevstaken.