Jag stötte på denna då jag å jobbets vägnar befann mig vid Slottsbacken:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Kinglong_Kolmarden_1.jpg)
Enligt CBR är bussen tagen i trafik 13/5 i år, innebär det att detta är den senast levererade Kinglongen?
//Fredrik
Basebollskeps och slips. Vilken vacker kombination. NOT.
Citat från: 737 skrivet 28 juni 2009, 13:15:09 PM
Basebollskeps och slips. Vilken vacker kombination. NOT.
Utan att snacka skit vill jag påstå att inte många av det bolagets förare vet att klä sig.
Skräckexemplet var när en chaffis bar kortbyxor och t-shirt, det finns ett förvisso ett par förare som klär sig hyfsat fräscht men trots det inte en enda som ser presentabel ut. Åtminstone slips och skjorta bör det vara samt endera väst eller slipover, nu vet jag att det finns fler exempel men en propert ekiperad förare ska inte se som om han/hon kommer direkt från vardagsrummet. Dagens ros till bussföraren på bild, kepan möjligen... men han bär åtminstone grundstenarna i min beskrivning ovan.
Jag kan faktiskt köpa shorts och t-shirt bättre än den osmakliga kombinationen baseballkeps och slips.
Men jag tycker att det ska vara kostymsbyxor och skjorta och slips som är standard. Sen lägger man på eller drar ifrån, men håller sig inom kostymsbaserad klädsel. Jag är en varm motståndare till allt vad benficksbyxkor, pikétröjor, skinnväst, röda skjortor, parkas och sånt heter. Visst kan man behöva varma kläder utanför bussen. Men i bussen, vid förarplatsen ska det vara sådan temperatur att man utan att dö av svett kan använda kostymsbyxor och skjorta. Kostymsväst eller tröja kan man visst ha också, om det behövs.
Så förarna får inte kombinera ett eventuellt slipstvång med den enda huvudbonad som arbetsgivaren tillhandahåller?
Jag skulle vilja skylla på uniformsutbudet då, hellre än på förarnas smak.
Jag har inte skyllt på någon, bara sagt vad jag tycker.
Men undertonen i tråden låter mera som: "Förarna klär sig illa nuförtiden" istället för "Företagen har konstiga uniformspersedlar nuförtiden".
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, en keps till huvudet samt byxor i två längder.
Citat från: Verspieder skrivet 28 juni 2009, 15:36:31 PM
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, en keps till huvudet samt byxor i två längder.
Ja det räcker gott och väl.
Slips känns bara onödigt och fånigt.-
Då finns det sju stycken King Long i trafik nu?
Följande bolag vet iallafall jag har:
Delfinbuss
Stensöbuss
Dacke Buss
Tomas Buss
Silverstrands trafik
Axelssons Turisttrafik
Kolmårdens Buss
Finns det fler?
Skillanden mellan en turistbuss och linjebuss är oftast komforten för resenären (stolar/benutrymme/toalett/bagageutrymme) är avsevärt bättre, sen finns en annan skillnad, det man får på köpet på dessa bussar är, att man har möjlighet att få en stor framruta, vilken då ger passagerarna bättre sikt framåt. Dock det ger nackdelen att den som framför fordonet (föraren), har den starka solen i ansiktet när fordonet framförs i den ordinarie trafikmiljön, detta i synnerhet på sin fördestinerade plats, längst fram till vänster. Om man då förser föraren med ett fordonsmonterat solskydd, så ser inte passagerarna ut, för att han då skall överleva i "växthuset" samt att för att han överhuvudtaget skall se och framföra detta stora fordon på ett trafiksäkert sätt, är den nedvärderade "baseball kepsen" ett förvånansvärt praktiskt attribut trots det något udda utseendet i förhållande till vit skjorta och slips. Det kan vara anledningen att föraren på bilden har detta attribut längst upp på sin kropp.
Jag har följt debatten ang uniformen..
GS,som för övrigt har en ny kollektion beställd,som förhoppningsvis
kommer börja användas i sep-okt.
Märkbara skillnaden blir att vi kommer ha vita skjortor med en blå slips,och att
den sk midjejackan utgår,och ersätts med en goretex jacka..Den ser nästan ut som
postens jackor,fast vi har lite mörkare blått i vår jacka.
Personligen tycker jag det blir snyggt.
Sen det här med och bära slips eller ej...Jag vill gärna representera mitt företag jag jobbar för,
fullt ut,och f.ö gillar jag och va "helklädd",så slipsen hänger med mig året runt,oavsett väder 8
Kort och gott så skall det se ordentligt ut när man jobbar,så jag är FÖR slipstvång :)
Många som skriver här verkar inte ha någon vana vid att köra stora fordon?
Kör man en buss som t.ex. KingLongen så har man hela solen rakt i plåten och har då att välja på
två möjligheter.
1. Ta på en kepa och låta kunderna/gästerna ha ett fritt seende ut.
2. Rulla ner solgardinerna och.. ja ni fattar?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 juni 2009, 16:18:44 PM
Många som skriver här verkar inte ha någon vana vid att köra stora fordon?
Kör man en buss som t.ex. KingLongen så har man hela solen rakt i plåten och har då att välja på
två möjligheter.
1. Ta på en kepa och låta kunderna/gästerna ha ett fritt seende ut.
2. Rulla ner solgardinerna och.. ja ni fattar?
Man får helt enkelt väga utseende mot bekvämlighet!
Själv har jag aldrig använt keps, jag använder aldrig solskydden om inte gästerna ber mig om det.
Solen stör mig inte så mycket, ett par bra solglasögon räcker långt. Värmen får man hoppas att kliman kan ta hand om.
Citat från: Blue skrivet 28 juni 2009, 16:23:48 PM
Man får helt enkelt väga utseende mot bekvämlighet!
Själv har jag aldrig använt keps, jag använder aldrig solskydden om inte gästerna ber mig om det.
Solen stör mig inte så mycket, ett par bra solglasögon räcker långt. Värmen får man hoppas att kliman kan ta hand om.
Tack för det, resonerar precis som du.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2009, 15:38:21 PM
Ja det räcker gott och väl.
Slips känns bara onödigt och fånigt.-
Fast slipsen skulle egentligen stå med i listan också, alltså:
Många är de mindre arbetsgivare som bara tillhandahåller vita skjortor till överkroppen, slips, byxor i två längder samt en keps till huvudet.
Citat från: Sundås skrivet 28 juni 2009, 15:46:31 PM
Då finns det sju stycken King Long i trafik nu?
Följande bolag vet iallafall jag har:
Delfinbuss
Stensöbuss
Dacke Buss
Tomas Buss
Silverstrands trafik
Axelssons Turisttrafik
Kolmårdens Buss
Finns det fler?
Silverstrands har två King Long, en stor och en liten. Såg den lilla i Lidköping i tisdags och föraren var mycket nöjd med både denna och den stora. Dessutom finns en hos Frötuna Buss & Taxi, Gräddö. Så minst nio finns i Sverige nu. Fler lär vara på gång.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 juni 2009, 13:09:39 PM
Jag stötte på denna då jag å jobbets vägnar befann mig vid Slottsbacken:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Coaches/Kinglong_Kolmarden_1.jpg)
Enligt CBR är bussen tagen i trafik 13/5 i år, innebär det att detta är den senast levererade Kinglongen?
//Fredrik
Det var värst, Kolmården skaffar nytt.
Trodde man bara körde omkring med gammalt..
Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2009, 23:26:24 PM
Det var värst, Kolmården skaffar nytt.
Trodde man bara körde omkring med gammalt..
Precis så tänkte jag när någon i BS la ut en bild på deras nya Setra.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 28 juni 2009, 23:36:05 PM
Precis så tänkte jag när någon i BS la ut en bild på deras nya Setra.
Denna? :)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/KolmardensBussTaxiBOW025Masungsgata.jpg)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/KolmardensBussTaxiBOW025Overumsbruk.jpg)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juni 2009, 23:48:12 PM
Denna? :)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/KolmardensBussTaxiBOW025Masungsgata.jpg)
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/KolmardensBussTaxiBOW025Overumsbruk.jpg)
Ja precis den var det, tack så mycket. Vad är det svarta kring hjulhuset och sidoluckan?
Jobbade nämligen i Katrineholm i höstas och det luktade inte direkt blomsteräng kring avgaserna från deras bussar...
CitatJa precis den var det, tack så mycket. Vad är det svarta kring hjulhuset och sidoluckan?
Jobbade nämligen i Katrineholm i höstas och det luktade inte direkt blomsteräng kring avgaserna från deras bussar...
Skrapmärke...close contact :P
Citat från: Yujin Zhang skrivet 28 juni 2009, 23:59:54 PM
Skrapmärke...close contact :P
Om det stått Taxi Nyberg på sidan hade bussen aldrig fått komma ut i trafik förrän den blivit lagad.
Hej!
Nu kan jag inte riktigt låta bli o kommentera.
För det första fungerar det inte o köra omkring i turistbuss och vara klädd som en slashas, vilket verkar fungera alldeles utmärkt bland många förare som sitter och kör linjetrafik.
Jo - det är ett snäpp högre att köra turistbuss i uppförande, klädsel, finish, kunduppträdande etc - det kan vi faktiskt inte komma ifrån. Det är skillnad att köra "amerikanska kryssningsgäster" och en "vanlig" svensson på linje 4 - även om alla skall ha samma service förståss - men det är i nuläget en helt annan diskussion.
Att föraren på bilden har kepa kan man tycka vad man vill om - men han ser i allmänhet inte slafsigt klädd ut. Dock har jag inte undersökt om han har några fläckar på byxorna etc, eftersom det är lite svårt på bilden ;-)
På många företag så får man ut tillräckligt med som Verspieder linjetrafikmässigt kallar det - "uniformspersedlar" (f.ö. ett gammalt SJ-uttryck från 1800-talet ;D) - och då har man ingen anledning att se slafsig ut.
I mindre företag finns inte alltid samma tillgång på uniformskläder med totalavtal med Skoglunds eller vem det nu kan vara - liksom att många är timanställda och jobbar på flera företag. I det första fallet får man göra så bra som möjligt efter ett eget intresse och inte bara vänta på att andra skall skaffa allt på silverfat till en - och i det andra fallet kan man fråga vem som skall betala - vilket blir en själv i slutändan om inte skjortor eller slips med företagets logga finns.
Sedan gällande uniform på större trafikföretag - så kanske det inte finns samma känsla och/eller kontroll från förare och företag att uniformen sitter på föraren under arbetstid (och inte på fritid vilket en del tycks tro är okej). Att köra i gamla SL-skjortor eller liknande som jag härom dagen såg är helt förkastligt, inte speciellt representativt och framför allt inte det minsta fräscht (tror Busslink tex fick egen uniform 2000 :P)
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 juni 2009, 16:56:42 PM
Hej!
Nu kan jag inte riktigt låta bli o kommentera.
Klipp klipp...
Jo - det är ett snäpp högre att köra turistbuss i uppförande, klädsel, finish, kunduppträdande etc - det kan vi faktiskt inte komma ifrån. Det är skillnad att köra "amerikanska kryssningsgäster" och en "vanlig" svensson på linje 4 - även om alla skall ha samma service förståss - men det är i nuläget en helt annan diskussion.
Klipp klipp...
//Uffe
Något säger mig att jag och Uffe har en likartad ståndpunkt i frågan. :)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 18:45:17 PM
Något säger mig att jag och Uffe har en likartad ståndpunkt i frågan. :)
Klart jag har - annars skulle jag inte kört turistbuss om jag inte hade tyckt så :)
Därmed inte sagt att jag rackar ner på linjetrafikförarna för det - har ju själv kört linje i 15 år innan :)
Kan tillägga - att hur man ser ut när man är ensam i bussen är väl också en skillnad mot när kunderna finns i bussen - vilket inte det ser ut att finnas några på bilden.
Kepan kanske åkte av precis innan han hämtade - det vet vi ju inte eller hur :D
Hm det MÅSTE ha varit samma buss som jag såg när vi skulle ut på Safarituren i lördags, just på Kolmårdens djurpark. Då tror jag inte att jag såg någon keps på föraren iaf.
Och kläder på fritiden... till och från jobbet måste vara okej när det inte finns några omklädningsrum. Antar jag ::) Men annars håller jag med om att man faktiskt borde se "hyffsad" ut på jobbet. Men när man sitter i en brödrost och det är 30 grader varm ute så tja... Nog SKULLE jag vilja sitta i BH (fast jag har ännu inte tagit av slipsen, får se hur det blir efter semestern, funktionspiké kanske).
(Mitt problem brukar inte vara värmen utan bristen på den. I vintras var det två lager långkalsonger, två underställströjor, en tight t-shirt, skjorta och tjocktröja ovanpå. Och så mössa, hela tiden. Ibland även fleece + jacka. Dvs typ alla uniformspersedlar man får ut ;D Vår jacka är ett skämt på vintern. Skaljacka med fleecetröja. Ursäka svordomen men s***n vad jag fryser på vintern. Och jo vi har värme i de flesta bussarna 8) )
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 01:09:29 AM
Om det stått Taxi Nyberg på sidan hade bussen aldrig fått komma ut i trafik förrän den blivit lagad.
Så om det inte finns tid hos lackeraren förrän sju dagar fram i tiden, så ställer man in alla körningar fram tills dess? ::)
Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:48:11 PM
Så om det inte finns tid hos lackeraren förrän sju dagar fram i tiden, så ställer man in alla körningar fram tills dess? ::)
Riktigt så går det nog inte till men jag har fått lära mig att bröderna Nyberg är hypernoga med sina bussar, inte en enda synlig plåtskada ute på fält och rena och fina är de allt som oftast.
Annat är det med vissa bussar i t.ex SL-trafiken och vi har ett tydligt exempel på Yin och Yang...
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 22:00:56 PM
Riktigt så går det nog inte till men jag har fått lära mig att Nybergarna är hypernoga med sina bussar, inte en enda synlig plåtskada ute på fält och rena och fina är de allt som oftast.
Annat är det med vissa bussar i t.ex SL-trafiken och vi har ett tydligt exempel på Yin och Yang...
Två Taxi Nyberg bussar var i Vetlanda i måndags för en vecka sedan varav den ena nog fick lite plåt riktad då den inte hade någon lucka framför bakdörren.
Att ta en buss ur trafik för småskador kanske fungerar när det är lågsäsong men mitt i sommaren får iaf. våra bussar rulla vidare om dom får småskador, det kostar för mycket att stå stilla i verkstaden för småskador. Blir det inte försäkringssak av en skada så får man inte betalt för stillestånd och då blir det dyrt att låna/leja in andra bussar för planerade körningar.
Huvudsaken är väl att skadorna fixas och att inte bussarna rullar år efter år med samma skador.
Högsäsong ska ju allt rulla, annars är de nåt fel som är trasigt. Under lågsäsong finns ju chansen att laga skador etc utan några extra kostnader.
Sen är det en himla skillnad på linjebolag och turistbolag, både chaufförsmässigt och väntade krav man kan ställa på bussen. En linjebuss med lite repor och bulor är väl inte hela världen, en turistbuss är ju som sagt klassen högre och då kommer förstås även högre krav p utseende och skötsel
kommer med en kommentar ang klädseln. Använder själv keps ibland när man inte har möjlighet att använda solskyddet.
men kepsen åker bara på när jag har solen i stort sett på mig framifrån. annars har jag den liggande antingen i väskan eller vid sidofönstret. sen tycker jag att det tillhör att vara ordentligt klädd. vit skjorta, slips, mörka byxor, snygga skor (inte gympadojor eller tofflor)
Citat från: lil-sis skrivet 29 juni 2009, 19:37:32 PM
Hm det MÅSTE ha varit samma buss som jag såg när vi skulle ut på Safarituren i lördags, just på Kolmårdens djurpark. Då tror jag inte att jag såg någon keps på föraren iaf.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2009, 22:16:32 PM
Silverstrands har två King Long, en stor och en liten. Såg den lilla i Lidköping i tisdags och föraren var mycket nöjd med både denna och den stora. Dessutom finns en hos Frötuna Buss & Taxi, Gräddö. Så minst nio finns i Sverige nu. Fler lär vara på gång.
De har flera likadana bussar från Kolmården buss, jag har sett två stående på Tyresö. Så det rör sig om minst tio King-Long. Så det behöver inte nödvändigtvis ha varit denna lil-sis såg. Men chansen är stor.
Diskussionen om uniform är intressant. Jag får väl lov att hålla med om skillnaderna i turist och linjetrafik och kraven på korrekt uniform därmed är olika. Sedan så får jag nog tillstå att även mina åsikter redan är vädrade så jag besparar er från ytterligare åsikter ;)
Sen ang det här med slipsen igen..
Jag lyssnade på P4 idag,och dem hade ett reportage om just det här med
och vara prydligt klädd även på jobbet.
Dem intervjuade en chef på ett företag eller lager i Årsta utanför Stockholm,
och dem skulle visst börja med detta nu efter semestern.
Röd skjorta,gröna finbyxor,och en vit slips (icke säkerhetsslips,för det kostade lite
för mycket per persedel,så blir till och knyta varje dag.
Skulle vara intressant och se denna uniformen sen när den kommit.
själv förknippar jag slips med kriminella politiker :(
sedan undrar jag hur en del kan se så välstrukna ut
själv tycker jag skortan blir skrynklig på nolltid
Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?
1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.
2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.
3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...
Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.
Mvh
en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !
Citat från: Bussubbe skrivet 30 juni 2009, 20:27:29 PM
Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?
1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.
2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.
3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...
Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.
Mvh
en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !
Personligen skulle jag föredra solbrillor istället för keps.
Då kanske Du klarar ögonen,men får solsting istället...
Citat från: Bussubbe skrivet 03 juli 2009, 16:11:54 PM
Då kanske Du klarar ögonen,men får solsting istället...
Det är förstås en viktig synpunkt. I synnerhet för den som till skillnad från Martin och mig (än så länge i alla fall) börjat bli lite tunnhårig.
Citat från: Bussubbe skrivet 30 juni 2009, 20:27:29 PM
Nu kommer 10 000 kr frågan. Vad föredrar Ni ?
1. Du sitter i en buss. Chauffören har SOLEN i ansiktet och ser inte så bra framåt. Han drar då ned solgardinerna fram, vilket gör att INTE EN KOTTE i bussen ser något ut framåt. Har Du då betalat x antal kr för att se vackra Stockholm, blir Du INTE glad.
2. Du sitter i en buss och har betalat x antal kr för att se vackra Stockholm. Chauffören RESPEKTERAR detta, men för att kunna framföra bussen på säkrast möjliga sätt, så sätter han på sig en keps för att kunna se allt som händer framför och på sidorna av bussen. Den gör också att chauffören inte blir onödigt varm, vilket också är ett plus för säkerheten.
3. Du sitter i en buss. Chauffören sätter på sig en keps som Du tycker är urful och inte alls passar på en chaufför. Du ber han ta av sig den, vilket han gör och ojsanhejsan, Ni krockade visst för att han fick solen i ögonen. Men vad då, han dog ju reglementsenligt i skjorta och slips, inte med någon ful keps på...
Det finns alltså en tanke bakom att ha en keps på sig.
Mvh
en som arbetar i branschen, har gjort det i över 20 år, som alltid tänker på säkerheten och som ALLTID har keps för att kunna se i soligt väder. Trevlig sommar !
Jag har alltid låtit bli keps, men inte känt det som ett säkerhetsproblem.
Frågan du ställer tycker jag är lite oseriöst formulerad, men du ska få svar ändå.
Jag föredrar ett bussbolag som har vett nog att skaffa AC till chauffören så han inte behöver spöka ut sig i basebollskeps. För övrigt har jag aldrig sett ett foto på en pilot i basebollskeps. Och där kan du tala om motsol och därmed solsting.
Citat från: 737 skrivet 03 juli 2009, 17:02:38 PM
Jag föredrar ett bussbolag som har vett nog att skaffa AC till chauffören så han inte behöver spöka ut sig i basebollskeps. För övrigt har jag aldrig sett ett foto på en pilot i basebollskeps. Och där kan du tala om motsol och därmed solsting.
Nej, piloter använder skärmmössa i så fall. Men de har väl lite lättare att skärma av solen utan att passagerarnas sikt fördärvas.
Men visst är skärmmössa snyggare än keps.
Självklart ska man tänka på vilken sorts kepa eller skärmmössa man har på skallen. En utan en massa reklam och gärna helsvart eller marinblå är ju att föredra.
Sen har jag ju ingen aning om hur piloterna fixar det här med solen, men vem har varit framme hos dem under en hel resa och kan svara på vad de har på skallen ? Vad de har efter eller före flygningen kanske man har sett, men som sagt, vi har ju ingen aning om vad de gör/har på sig där framme. Sen kör de väl på autopilot större delen av tiden, så det är ju lite skillnad...
AC funkar ju bra när den kommer i typ brösthöjd, men när solen står högt och skiner rakt på skallen, så hjälpen den föga. Även de reseledare som är lite smarta har en keps eller hatt på sig för att orka med en hel dag.
Huvudsaken är ju HUVUDsaken ! ;D