En halvrisig bild på gårdagens ersättningsbuss, en mycket trevlig och pigg buss!
(http://m224.nu/temp/IMG_4143.jpg)
Klockan har hunnit att bli 21:27, Swebus 5787 tar en kort vila vid Ösmo station innan vi återvänder till Västerhaninge. Klockan 01:14 får vi vila ut ordentligt då dagens pass är över...
© Daniel "M224"
Mysig kvällsstämning! :)
Tack för en trevlig bild, på en klar favoritbuss! :)
Tyvärr har vi inga av dessa i den blåa färgen, här regerar B9S på den posten...
/Fredde
Tack Niklas och Fredde.
Fredde, var håller du till? Björknäs? Det är väl bara dom som har blå B9S.
I dag blir det en sväng med farsan på 172, får se vilken B12MA vi får. ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 13:39:18 PM
Tyresö borde väl ha blå B9S också?
//Lars
Nix, 6100-6102 flyttades till Björknäs.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 13:49:31 PM
Då kan man ju misstänka att det blir ytterligare omflyttningar i höst, 172:an ska ju enligt uppgift köras enbart av Botkyrka varför vagnar i 44** serien flyttas till Eriksberg, eftersom det samtidigt blir en viss utökning av blåbusskörning för trängselavgifternas återkomst lär inte återstoden av gamla blåbussar räcka till, (4135-4138, 4140-4143, 5389-5394 (minst en av dessa är väl flyttad till Tappström dessutom) 5660-5663, 5665) reservation för att dessa vagnsnummer inte är aktuella idag då vissa omflyttning skett av B12MA vad jag sett.
Men att flytta alla 44** blåbussar som påståtts här tidigare verkar overkill, så många blåbussar extra drog inte 172:ans Tyresöomlopp, men det blir ju avsevärt mer tomkörning t/fr Skarpnäck om inte SL övertalats att beställa fler turer som korresponderar bättre mot upplägget.
//Lars
De 44** som ska flyttas är antagligen 4455-59 då de varit avställda under sommaren. 5392 har också varit avställd för övrigt. 5389-91 finns inte kvar i Tyresö. 5664, 5788-89 finns också i Tyresö men inte 5665.
Snygg bild på 5787 förresten. Som sagt finns 5788-89 i Tyresö och dessa har ett konstant "turbinljud" som gör de mindre trevliga... / Jonatan
Trevlig bild. Var synd att lämna i från sig den.
Blir kul att se vad man får om 3 1/2 timme med samma tjänst.
Hoppas på en blå till , vill nog säga att dom är nog bland dom bästa Volvo byggt.
///
MGA
4455-> 4459 har jag hört skall till Botkyrka.
Skall hämtas nästa vecka.
///
MGA
Jag håller till i Mölnvik, på Värmdö. Ett lite mindre garage än Björknäs... Dock är det vi som kör blåbuss 474 och Björknäs som kör 471 till största delen.
Ska bli intressant att se hur den utökade trafiken på blåbusslinjerna ska ordnas, då jag inte har hört att vi ska få några fler med dito färg. Och de röda bör ju upptas av tätare turer på fler röda linjer.. Någon annan som kanske har tankar om det?
Skulle inte ha något emot blåa med högt golv, vilket för mig är riktiga bussar ;D
/Fredde
Citat från: Jonatan skrivet 07 augusti 2007, 14:27:11 PM
Snygg bild på 5787 förresten. Som sagt finns 5788-89 i Tyresö och dessa har ett konstant "turbinljud" som gör de mindre trevliga... / Jonatan
Det är ju turbinljudet från kylaren man älskar!!! :D Det ska höras lite att när man kommer farandes!
Tackar.
Nu måste jag passa på att fråga. Sitter det någon annan motor i Swebus stomblålackade B12MA än det gör i de B12MA som finns i Uppland? Jag har nämligen aldrig hört någon av de 32 (28 st KR-trafik, 4 st Swebus) B12MA som rullar i Uppland tjuta som de stomblåa gör.
Citat från: Oskar A skrivet 07 augusti 2007, 17:08:19 PM
Nu måste jag passa på att fråga. Sitter det någon annan motor i Swebus stomblålackade B12MA än det gör i de B12MA som finns i Uppland? Jag har nämligen aldrig hört någon av de 32 (28 st KR-trafik, 4 st Swebus) B12MA som rullar i Uppland tjuta som de stomblåa gör.
Det är bara dom första som låter, Swebus 5660-5665, 5673-5677 samt 5782-5792.
Min teori är att dom har en annan kylare. Inga andra B12MA i SL-låter som dom. Jag njuter bara av att dom låter. ;D
B9S låter också mycket, vilket är coolt!
Jo, det var väl de jag tänkte mest på. Det är svårt att ta miste på ljudet i alla fall. Som exempel kan jag nämna att bara för någon dag sen hörde jag att en sådan B12MA passerade utanför Bussmickes hus när jag pratade med honom i telefon.
Snyggt! :)
/ Kricke
Citat från: M224 skrivet 07 augusti 2007, 13:37:16 PM
Tack Niklas och Fredde.
Fredde, var håller du till? Björknäs? Det är väl bara dom som har blå B9S.
I dag blir det en sväng med farsan på 172, får se vilken B12MA vi får. ;)
Täby har väl några blå som går på 178:an som liknar bussen på bilden.
Canon levererar! ;)
Citat från: Carl W skrivet 07 augusti 2007, 19:03:07 PM
Täby har väl några blå som går på 178:an som liknar bussen på bilden.
Stämmer bra, dom heter 5682-5686.
Tack alla för era trevliga kommentarer.
Citat från: M224 skrivet 07 augusti 2007, 13:37:16 PM
Fredde, var håller du till? Björknäs? Det är väl bara dom som har blå B9S.
Har inte Norrtälje 2 stycken?
Jo, 6648 och 6649.
Ahhhh glömde dom (6648+6649). :o
Citat från: M224 skrivet 07 augusti 2007, 17:13:31 PM
Det är bara dom första som låter, Swebus 5660-5665, 5673-5677 samt 5782-5792.
Min teori är att dom har en annan kylare. Inga andra B12MA i SL-låter som dom. Jag njuter bara av att dom låter. ;D
B9S låter också mycket, vilket är coolt!
Citat från: M224 skrivet 07 augusti 2007, 16:52:28 PM
Det är ju turbinljudet från kylaren man älskar!!! :D Det ska höras lite att när man kommer farandes!
Tackar.
Hmm... jag upplever det som att exvis. 5660 låter betydligt mindre än exvis. 5788. 5660 har turbinljud från kylaren ibland medans 5788 låter heeela j*vla tiden. Det älskar inte jag... i alla fall inte efter 3 varv Tyresö-Gullmarsplan.
B9S låter lite väl mycket också förresten, du har en konstig förkärlek till ojud ;). För övrigt gillar jag B9S trots ojud.
/ Jonatan
Förstår inte hur ni kan gilla ojud överhuvud taget
tacka vet jag Scania ledbuss där är de tyst!
Citat från: homer skrivet 07 augusti 2007, 22:05:28 PM
Förstår inte hur ni kan gilla ojud överhuvud taget
tacka vet jag Scania ledbuss där är de tyst!
Hos föraren eller bak? Bak där motorn sitter är det allt annat än tyst...
fram givetvis
Citat från: Jonatan skrivet 07 augusti 2007, 21:44:15 PM
Hmm... jag upplever det som att exvis. 5660 låter betydligt mindre än exvis. 5788. 5660 har turbinljud från kylaren ibland medans 5788 låter heeela j*vla tiden. Det älskar inte jag... i alla fall inte efter 3 varv Tyresö-Gullmarsplan.
B9S låter lite väl mycket också förresten, du har en konstig förkärlek till ojud ;). För övrigt gillar jag B9S trots ojud.
/ Jonatan
På tal om 5660, 5661, 5662, 5663. Jag har inte sett dom på 172 på hela sommaren. Lite tråkigt. :-[
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 22:28:46 PM
Kylaren låter inte ;) däremot gör kylfläkten det.
Ju mer motorn belastas med många start o stopp desto mer får den hydraliskt drivna fläkten jobba, då låter det.
När sedan kylarna blir igensatta med löv och annan skit får fläkten jobba ännu hårdare till dess tvätthall och verkstad hinner spola rent.
//Lars
Grejen är den att just dessa kylfläktar har låtit sedan dag 1! Redan i december 2002 så lät dom, tvätthallen i Eriksberg har dessutom spolat rent alla kylarna denna sommar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2007, 10:23:33 AM
Lustigt att hydralfläkten inte "låtit" på alla de bussar jag kört?
Inte ens de i denna serie som jag hämtat i Säffle lät något som nya.
Bussarna i Uppland går ju på landsväg vilket gör stor skillnad.
//Lars
Dag 1 kanske var överdrivet, men dom har låtit sedan dom togs i trafik, första gången jag åkte 5665 i december 2002 så lät den, kanske inte lika mycket som nu, men betydligt mer än dom andra. Men om du inte tror mig så är det upp till dig.
Citat från: M224 skrivet 08 augusti 2007, 10:27:51 AM
Dag 1 kanske var överdrivet, men dom har låtit sedan dom togs i trafik, första gången jag åkte 5665 i december 2002 så lät den, kanske inte lika mycket som nu, men betydligt mer än dom andra. Men om du inte tror mig så är det upp till dig.
Handlar nog inte om vad man tror på eller inte. Är nog mest att alla har olika erfarenheter. Jag upplever det som att vissa (ex. 5788) låter betydligt mer och oftare än andra (ex. 5660). Varför har jag ingen aning om, men verkar ju rimligt att kylfläkten låter mer om kylaren är igensatt med skit. Sedan så låter de ju mer och oftare i värmen. / J
Citat från: Jonatan skrivet 08 augusti 2007, 10:38:44 AM
Handlar nog inte om vad man tror på eller inte. Är nog mest att alla har olika erfarenheter. Jag upplever det som att vissa (ex. 5788) låter betydligt mer och oftare än andra (ex. 5660). Varför har jag ingen aning om, men verkar ju rimligt att kylfläkten låter mer om kylaren är igensatt med skit. Sedan så låter de ju mer och oftare i värmen. / J
Jo. 5788 låter väl mest av alla. När 5789 gick i Huddinge/Botkyrka så lät den mycket mer än nu, jag har åkt med den ca 10 gånger sedan Tyresö tog över den. 5788 har låtit mycket i stort sett hela tiden, men den går mycket bra. ;)
Vi kommer inte mycket längre i den här tråden känns det som. 8)
Att låta... Då har ni inte kört fram B9S i Slussen där fläkten går för fullt. Ekar ganska bra mellan betongen ska ni veta ;D
Ändå vill folk att man ska öppna takluckan :-\
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 08 augusti 2007, 12:46:37 PM
Att låta... Då har ni inte kört fram B9S i Slussen där fläkten går för fullt. Ekar ganska bra mellan betongen ska ni veta ;D
Ändå vill folk att man ska öppna takluckan :-\
/Fredde
Jo, det har vi visst det! Låter s***n! Men fjollor och B12-lederna låter lika illa bara att ljudet inte kommer från samma ställe på bussen. Och de förare som trots allt öppnar takluckan verkar inte fullt ut förstå hur ljud fortplantar sig, eller hur en AC-anläggning fungerar, om den fungerar. :'(
5785 är en vagn som tjuter och har sig så det hörs långväga när dörrarna är öpnna, vad nu det beror på..
Om den funkar ja.. Ibland går ju enbart fläktarna och inte kylningen inne i bussen. Sen på kvällen går det ibland inte ens att få ner varvet på fläktarna...
Jag är ingen hyllare av systemet i dessa vagnar, det styr sig själv som det vill.
Har inte upplevt något tjutande ljud, däremot ett slagt flåsande, eller blåsande ljud, från motorn vid gaspådrag...
/Fredde
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2007, 16:22:12 PM
5785 är en vagn som tjuter och har sig så det hörs långväga när dörrarna är öpnna, vad nu det beror på..
Det är inte det vi disskuterar.
Det "tjutet" beror på en gummipackning som är trasig, den släpper då igenom luft när det är varmt ute vilket gör att det "skriker och tjuter" från bussen. Drar man åt handbromsen så slutar det tjuta eftersom man sluter kretsen.
Citat från: Fredde_J skrivet 08 augusti 2007, 17:30:22 PM
Har inte upplevt något tjutande ljud, däremot ett slagt flåsande, eller blåsande ljud, från motorn vid gaspådrag...
/Fredde
Det är väl en slags dumpventil som jag har förstått det.
Citat från: M224 skrivet 08 augusti 2007, 19:37:02 PM
Det är inte det vi disskuterar.
Det "tjutet" beror på en gummipackning som är trasig, den släpper då igenom luft när det är varmt ute vilket gör att det "skriker och tjuter" från bussen. Drar man åt handbromsen så slutar det tjuta eftersom man sluter kretsen.
Och det fixas inte av verkstaden efter inlämnad felpapport?
CitatDet är väl en slags dumpventil som jag har förstått det.
Jag har ingen aning om de är det. Borde ju isf märkas vid växling kan man tycka...
CitatOch det fixas inte av verkstaden efter inlämnad felpapport?
Utan att hänga ut någon, så kanske det är lite från område till område. Även kan det vara från personal till personal.
Jag tvivlar inte på annat än att verkstadsfolket gör det som dom får in, som är felanmält. Många i den styrkan ska ha en eloge. Vissa chaufförer vägrar dock skriva på fel som finns. Detta leder tillslut till ras, vagnstopp etc. Går ju inte från TL:s sida att gissa sig till vad som är fel när de ska fixa ut vagnar till andra som ska ut och köra.
Hoppas ni andra är lika flitiga skrivare som mig på fel som finns :)
/Fredde
Jodå, det skrivs så pennan glöder! Synd bara att det är så få rader att skriva på på varje rapportblad. :P
Ja det är nackdelen... Men då blir det ibland x antal lappar på samma vagn ;D
/Fredde