(http://www.mrg1.de/images/164.JPG)
H31 A75614 passerar just förbi Ringvägen 89
Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2009, 23:06:26 PM
(http://www.mrg1.de/images/164.JPG)
H31 A75614 passerar just förbi Ringvägen 89
Kan inte låta bli att tycka att det är lite synd att det inte finns någon Büssing som dubbeldäckare i livet
Håller med! Det fanns en H33 reserverad för bevarande, men det sk-t sig. >:(
/Peter
Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2009, 23:06:26 PM
H31 A75614 passerar just förbi Ringvägen 89
****
SNYGGT!
Visst är det synd att varken H31 eller H33 finns kvar.
HJP
CitatKan inte låta bli att tycka att det är lite synd att det inte finns någon Büssing som dubbeldäckare i livet
Kan inte låta bli att tycka att det är lite synd att det inte finns dubbeldäckare kvar i trafik i Stockholm. En stad med dubbeldäckare ger storstadskänsla tycker jag, något jag saknar i SL:s image (förutom tunnelbanan förstås).
Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2009, 10:45:26 AM
Kan inte låta bli att tycka att det är lite synd att det inte finns dubbeldäckare kvar i trafik i Stockholm. En stad med dubbeldäckare ger storstadskänsla tycker jag, något jag saknar i SL:s image (förutom tunnelbanan förstås).
Storstadskänsla??? Paris/Barcelona/Bryssel/Rom/New York/Amsterdam/Tokyo/Aten/Mexico city etc. etc. etc. :-) - kan räkna upp hur många rejält stora storstäder som INTE
har dubbeldäckartrafik mer än som turistbussar då! Antalet storstäder som HAR dubbeldäckare är lätt räknade på händernas tio fingrar, men därmed inte sagt att dubbeldäckare inte är trevliga =)
Citat från: virtual1 skrivet 30 juni 2009, 22:21:19 PM
Antalet storstäder som HAR dubbeldäckare är lätt räknade på händernas tio fingrar, men därmed inte sagt att dubbeldäckare inte är trevliga =)
****
Visst var dubbeldäckarna ett trevligt inslag i Stockholm, men de medförde vissa problem.
De var tunga (10,5 ton) och höga (4,3 m). Det gjorde att de inte fick gå överallt. På Vasabron t.ex. måste de framföras i spår-/mittfilen. Det var problem vid trafikomläggningar.
Trafikanterna hade ingen tradition av att åka dubbeldäckare, som i London. Det medförde att de var ovilliga till att gå en trappa upp, trots att det var fullsatt på nedre plan och gott om plats på övre.
H31 hade endast 4 (!) ståplatser, vilket gjorde att man ofta körde med överlast. Det var svårt att neka folk att siga på, när de såg att det fanns plats. Det blev tungt att bromsa då.
Jag körde dessa bussar, några år i början av 1970-talet. Jag gillade det, men såg också deras begränsningar.
HJP
Eller som SL.s planeringschef vid denna tidpunkt fyndigt uttryckte det: "På 47:an och 69:an sitter alla på övervåningen och på 48:an och 54:an på nedervåningen och då behövs det inga dubbeldäckare!"
Mr H
Är det någon som vet om det finns och var i så fall en H27 kvar.
Den var lite smårolig att köra p g a den lilla växelspaken på eller vid ratten.
FD 8612 Eriksson HB