Åkte vid 16-tiden idag (25/6) över Göta Älv bron i riktning Hisingen. Efter passage av broklaffen körde bussen och även personbilarna med "anpassad" hastighet. Mycket riktigt stod ett fordon samt en person med laser i den ficka som Trafikpolisen ofta använder vid hatighetskontroller på denna sträcka.
Inget märkligt i detta om det inte visat sig vara en av GS-spår's TL-bilar samt en GS uniformerad person med reflexväst som stod där med en lasermätare. Jag antar att bilen kom från spårsidan eftersom den var blåljusutrustad. Verkade som personen mätte och skrev ned på ett papper. Sannolikt var det hastighet på bussar och spårvagnar som man mätte.
Min gissning är att det har att göra med den hastighetsbegränsning som gäller för kollektivtrafiken på den hårt nedslitna broklaffen, klaffen har ju en uppskattad kvarvarande livslängd understigande 10 år enligt experter. Har jag rätt i min gissning eller rör det sig om ett nytt grepp inom kollektivtrafiken? Någon som vet mer?
Hälsn
HansJ
Detta förekommer lite då och då att trafikledarna tar hastigheten
på spårvagnstrafiken.
Dock vet jag inte vilka rättigheter dem har och ta på övrig trafik,dvs
spårvägens bussar ???
Citat från: Mattias Andersson skrivet 25 juni 2009, 19:09:15 PM
Detta förekommer lite då och då att trafikledarna tar hastigheten
på spårvagnstrafiken.
Dock vet jag inte vilka rättigheter dem har och ta på övrig trafik,dvs
spårvägens bussar ???
Vilken trafik de tar hastigheten på borde inte ha någon betydelse, även privatbilar borde gå bra.
Det väsentliga är väl vad de ev. rapporterar, INTE vilka fordon det kollar.
Vem som helst har laglig rätt att gå ut och mäta hastighet på fordon, sen kan det vara frågan om vad man gör med uppgifterna. Om du tänker använda uppgifterna för att hänga ut bilister på nätet som fartdårar så kan det vara diskutabelt med publiceringen, men mätningen är tillåten.
Citat från: ch skrivet 25 juni 2009, 19:50:29 PM
Vem som helst har laglig rätt att gå ut och mäta hastighet på fordon, sen kan det vara frågan om vad man gör med uppgifterna. Om du tänker använda uppgifterna för att hänga ut bilister på nätet som fartdårar så kan det vara diskutabelt med publiceringen, men mätningen är tillåten.
NTF brukar göra företagsmätningar och även på uppdrag åt Vägverket för att göra sammanställningar vilka typer av fordon som håller för hög hastighet på vissa sträckor.
/ Christer K
Motsvarande hastighetsövervakning förekommer även i Norrköping, det ingår som en del i trafiksäkerhetsarbetet och är fackligt sanktionerat.
Ja här uppe har NTF små vagnar med radar ellet laser som mätre hastigheten därefter registreras det bara så de vet hur fort trafiken kör är ju ingen kamera eller dylikt på vagnen men de har även en display där den visar åt fordonsföraren hur fort de kör :)
Citat från: Mattias Andersson skrivet 25 juni 2009, 19:09:15 PM
Detta förekommer lite då och då att trafikledarna tar hastigheten
på spårvagnstrafiken.
Dock vet jag inte vilka rättigheter dem har och ta på övrig trafik,dvs
spårvägens bussar ???
Eftersom ALL kollektivtraifk över Götaälvbron går i spårområdet, kan TLI kolla hastigheten och meddela respektive entreprenör. Oavsett företag. Spårvägen sköter om trafikledningen i centrala Göteborg för alla bolag för Västtrafiks räkning. Privatbilar och andra är de totalt ointresserade av. Det trafikledarna kollar är helt enkelt att fordonen respekterar hastighetsbegränsningen på 20 km/h över broklaffen. Jag vet att brovakterna klagat på hastigheterna tidigare.
Om det är i preventivt syfte på grund av en dålig broklaff,
Så kan det vara i samarbete med fackliga enheter för att gemensamt samarbeta mot lägre hastighet
samt turtabellsändring så att trafiken ändå klarar omloppet.
Men är det för att "hänga" enskilda gasglada förare så är man fel ute,
Då är det bättre att ta vedebörande förare och lära ut lite " eco-driving".
Citat från: NickJ skrivet 26 juni 2009, 01:33:47 AM
Eftersom ALL kollektivtraifk över Götaälvbron går i spårområdet, kan TLI kolla hastigheten och meddela respektive entreprenör. Oavsett företag. Spårvägen sköter om trafikledningen i centrala Göteborg för alla bolag för Västtrafiks räkning. Privatbilar och andra är de totalt ointresserade av. Det trafikledarna kollar är helt enkelt att fordonen respekterar hastighetsbegränsningen på 20 km/h över broklaffen. Jag vet att brovakterna klagat på hastigheterna tidigare.
ALL kollektivtrafik går inte i spåren, t.ex taxi får endast köra i spåren åt ett håll men inte åt andra hållet.
Och var får du uppgiften om att Spårvägen sköter all trafikledning i centrala Göteborg för alla bolag som kör för Västtrafik?
Citat från: NickJ skrivet 26 juni 2009, 01:33:47 AM
Eftersom ALL kollektivtraifk över Götaälvbron går i spårområdet, kan TLI kolla hastigheten och meddela respektive entreprenör. Oavsett företag. Spårvägen sköter om trafikledningen i centrala Göteborg för alla bolag för Västtrafiks räkning. Privatbilar och andra är de totalt ointresserade av. Det trafikledarna kollar är helt enkelt att fordonen respekterar hastighetsbegränsningen på 20 km/h över broklaffen. Jag vet att brovakterna klagat på hastigheterna tidigare.
Har klaffen har blivit sämre? Just nu gäller max 15km/h. Konstig att övrig trafik inte förstår varför vi kör långsamt över klaffen, skiten håller ju på att rasa och under tiden träter politikerna om de skall bygga högbro eller cykelbro.
GS trafikledning har bara hand om GS linjer...
Blir det en cykelbro över G-älv så är det några som gort bort sig totalt. :-\
Eftersom TLI har de enda trafikledarna som är utbildade på TRI (reglerna för trafik i spåvagnsspår), har de ansvaret för ALL Spårvagns- och Busstrafik i spårområden.
Så var det när jag jobbade som TL på GS och jag har väldigt svårt att se något skäl till att det ändras.
Tomas: Om TL GS enbart har hand om GS fordon, Varför använder de då Mobitexen fortfarande?
Citat från: Tomas skrivet 26 juni 2009, 11:35:35 AM
Har klaffen har blivit sämre? Just nu gäller max 15km/h. Konstig att övrig trafik inte förstår varför vi kör långsamt över klaffen, skiten håller ju på att rasa och under tiden träter politikerna om de skall bygga högbro eller cykelbro.
Om dom bygger cykelbro. Var skall kollektivtrafiken åka då?
Citat från: NickJ skrivet 30 juni 2009, 02:28:37 AM
Om TL GS enbart har hand om GS fordon, Varför använder de då Mobitexen fortfarande?
GS använder Mobitex i egna fordon i Mölndal och tidigare i Älvängen.
Citat från: NickJ skrivet 30 juni 2009, 02:28:37 AM
Eftersom TLI har de enda trafikledarna som är utbildade på TRI (reglerna för trafik i spåvagnsspår), har de ansvaret för ALL Spårvagns- och Busstrafik i spårområden.
Så var det när jag jobbade som TL på GS och jag har väldigt svårt att se något skäl till att det ändras.
Tomas: Om TL GS enbart har hand om GS fordon, Varför använder de då Mobitexen fortfarande?
GS själva använder fortfarande Mobitex fram till juni nästa år då Blå Express försvinner från Spårvägen. Det som gäller är ju om en buss får stopp i "farlig" närhet till spår skall han larma TLI via Mobitex någon mer funktion ser jag inte vad grabbarna grus på TLI har för uppgift för den utsocknes trafiken.
I natt stod en av de riktigt gamla rävarna med en av strålarna och kollade farten mitt i natten på Göta Älvbron, hoppas jag inte körde för fort :-\. Men nu börjar ju även skarvarna ge mig sig på bron så snälla politiker i den här stan bygg en ny bro innan en fullastad buss eller vagn hamnar i vattnet.
Citat från: Tomas skrivet 30 juni 2009, 13:03:35 PM
GS själva använder fortfarande Mobitex fram till juni nästa år då Blå Express försvinner från Spårvägen. Det som gäller är ju om en buss får stopp i "farlig" närhet till spår skall han larma TLI via Mobitex någon mer funktion ser jag inte vad grabbarna grus på TLI har för uppgift för den utsocknes trafiken.
GS tillhandahåller hantering av överfallslarm via mobitex även för andra entreprenörer, och eftersom man trafikleder all stadstrafik finns det naturligtvis ett antal andra tillfällen då man behöver kunna nå, eller söka information om, regionbussar - t ex då dessa har samtrafik med stadstrafiklinjer eller då regionbuss används i spårvagnsersättning. Dessutom skickar man meddelanden till berörda regionbussgrupper vid trafikstörningar.
Citat från: Tomas skrivet 30 juni 2009, 13:03:35 PM
GS själva använder fortfarande Mobitex fram till juni nästa år då Blå Express försvinner från Spårvägen. Det som gäller är ju om en buss får stopp i "farlig" närhet till spår skall han larma TLI via Mobitex någon mer funktion ser jag inte vad grabbarna grus på TLI har för uppgift för den utsocknes trafiken.
I natt stod en av de riktigt gamla rävarna med en av strålarna och kollade farten mitt i natten på Göta Älvbron, hoppas jag inte körde för fort :-\. Men nu börjar ju även skarvarna ge mig sig på bron så snälla politiker i den här stan bygg en ny bro innan en fullastad buss eller vagn hamnar i vattnet.
Enligt nytt trafikmeddelande e farten på klaffen nu sänkt till 15 km
Jag förstår faktiskt inte problemet i att en TL mäter hastighet.
Vill vissa kunna dra på lite för att känna vild frihet eller är det någon typ av integritetsproblem för någon?
Det ligger i allas intresse att alla kör lagligt ALLTID.
Om alla turer blir sena läggs tidtabellen om, men om några hinner i alla fall, så kommer det inte att hända något.
En temporär hastighetssänkning ger inte en försening på nio minuter eller vad det nu är frågan om, utan ligger på sekundnivå...
Koppla av lite och låt dom mäta. Ni ska faktiskt vara fördömen där ute...
Jag vill minnas att NTF mätte hastigheten på all trafik i 30-zonen utanför Grisslehamns skola för några år sedan, och därefter skrev man i tidningen att inte en enda turist- eller SL-buss körde för fort. Privatbilisterna däremot...
Förstår inte varför de skulle vara konstigt om GS utför en del trafikledning åt Västtrafik.
I östergötland sköter ju Veloia detta å Ötraf, medan respektive operatör naturligtvis sköter sin egen driftledning och personalledning.
Det är väl bara bra att de stora operatörerna som ändå har trafikledare i radiobilar även servar små operatörer på vissa sätt.
Att sedan viss övervakning av fart gäller alla operatörer, de är ju självklart, eftersom man samsas i trafiken, dessutom är de väl så att även detta ligger i Västtrafiks intresse.