Finns det några som har nattbusstillägg idag bland svenska bussföretag?
Hos oss är det ungefär hälften av förarna som blankt vägrar köra nattbuss pga olika anledningar.
Främst undrar man varför man ska ta all den skiten och inte få något annat än standard OB tillägg.
Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.
Citat från: Tomas skrivet 24 juni 2009, 02:34:32 AM
Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.
Då kan man lika gärna vara utan... ;)
Jag skulle vilja ha ett par hundra extra för att känna att det är värt att stå ut med "skiten".
Citat från: Tomas skrivet 24 juni 2009, 02:34:32 AM
Vi i Göteborg får 50kronor extra per dag när man jobbar efter 24:00.
Ett tillägg per arbetspass efter 24:00 utöver ob-tillägg alltså?
Förstår jag frågan rätt, om du vill ha lön + ob-ersättning + ytterligare ersättning utöver de två förstnämnda?
Citat från: ch skrivet 24 juni 2009, 10:14:38 AM
Förstår jag frågan rätt, om du vill ha lön + ob-ersättning + ytterligare ersättning utöver de två förstnämnda?
Japp, för att stå ut med våra två nattbussar.
Så länge den andra hälften av personalen går med på att köra nattbuss så bör det väl räcka gott och väl? Jag förstår problemet men försöker se det ur en tillgång-efterfrågan-synpunkt. Eller har man svårt att få personalen att räcka till?
Här i Uppsala så har vi ett ganska så bra tillägg på de listor som kör nattrafik.
Är osäker på den exakta summan men det rör sig om rätt mycket så dessa listor är aldrig svåra att fylla.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2009, 11:55:04 AM
Så mkt trubbel?
Gävlebussen har tidigare haft så mycket bråk och misshandel plus misshandelförsök av förarna att de haft väktare på den avgången. Numera är det något lugnare iaf.
Det är som regel alltid spyor som vi förare tar hand om själva.
Det är ett j***a fuskåkande, folk som bara går förbi chauffören utan att bry sig. Vi låter dom åka för att inte bli misshandlade...
Man får ständigt stå och tjafsa med folk om allt möjligt, betalning, lyset i bussen, pisspaus, var folk ska av osv osv osv.
Citat från: JDS skrivet 24 juni 2009, 12:26:18 PM
Så länge den andra hälften av personalen går med på att köra nattbuss så bör det väl räcka gott och väl? Jag förstår problemet men försöker se det ur en tillgång-efterfrågan-synpunkt. Eller har man svårt att få personalen att räcka till?
Problemet är, varför ska den lilla skaran av personalen köra all skit för att vissa anser sig för "fina" för att göra det?
Det är inte ens hälften av personalen som kör. Vi är 80 förare och det är 10 pers som kör nattbuss.
Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 14:06:45 PM
Här i Uppsala så har vi ett ganska så bra tillägg på de listor som kör nattrafik.
Är osäker på den exakta summan men det rör sig om rätt mycket så dessa listor är aldrig svåra att fylla.
Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.
Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 19:25:43 PM
Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.
Och hur mycket natt kör man då? Varannat veckoslut?
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2009, 19:41:33 PM
Och hur mycket natt kör man då? Varannat veckoslut?
Nej, de har ett löpande 3-2 systen, dvs. jobba 3 ledig 2 som rullar på oavsett veckodag.
Det blir väl cirka fyra nätter i månaden om jag inte minns fel.
Jag förstår fortfarande inte vitsen med att just nattpersonal ska få extra betalt utöver OB-ersättning. Då kan ju dagpersonal också kräva extra betalt för att de har en tuff trafiksituation med köer, rattfulla människor, folk som ska bära ombord IKEA-möbler som de har handlat, barnvagnar osv osv... ;-)
Men OBersättningen för oss som kör på kommunal (de flesta?) är direkt fånig...
Förstår inte problemet riktigt. Det är ju bara att schemalägga natturerna på fast personal, sen får de ju köra oavsett vad det tycker om det.
Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 10:23:34 AM
Förstår inte problemet riktigt. Det är ju bara att schemalägga natturerna på fast personal, sen får de ju köra oavsett vad det tycker om det.
Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...
Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 10:30:52 AM
Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...
Ok, det verkar arbetas rätt konstigt runt om i landet. Men det är ju arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så omöjligt att ordna en sån här sak ska det väl inte vara. "Listorna" får väl ändras så att de här tjänsterna finns med isf. Som anställd kan du ju inte bara komma och välja vad du vill göra.
Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 10:53:15 AM
Ok, det verkar arbetas rätt konstigt runt om i landet. Men det är ju arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så omöjligt att ordna en sån här sak ska det väl inte vara. "Listorna" får väl ändras så att de här tjänsterna finns med isf. Som anställd kan du ju inte bara komma och välja vad du vill göra.
Naturligtvis är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, men en BRA arbetgivare är också lyhörd för personalens önskemål.
Om arbetsgivaren bara pekar med "hela handen" så tenderar personalomsättningen att öka vilket inte är speciellt lönsamt i längden...
Vi har listsökning som regel en gång om året och sedan nattillägget infördes har det inte varit speciellt svårt att få folk att köra natt, snarare tvärt om, det är alltid fler som söker än vad det finns plats på listan. ;)
Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 11:02:34 AM
Naturligtvis är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, men en BRA arbetgivare är också lyhörd för personalens önskemål.
Om arbetsgivaren bara pekar med "hela handen" så tenderar personalomsättningen att öka vilket inte är speciellt lönsamt i längden...
Vi har listsökning som regel en gång om året och sedan nattillägget infördes har det inte varit speciellt svårt att få folk att köra natt, snarare tvärt om, det är alltid fler som söker än vad det finns plats på listan. ;)
Men det kan ju inte gälla samtliga listor, då skulle det inte vara något problem att få folk att köra natturerna. Givetvis ska arbetsgivaren vara öppen för personalens önskemål, men det ska ju fungera i praktiken också. Det är ju inte ok med en inställd tur för att personalen inte vill köra den.
Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 10:30:52 AM
Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...
Det finns alltid personer som är villiga att jobba om det finns folk som inte vill jobba när arbetsgivaren vill....
Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 17:42:36 PM
Det är ju inte ok med en inställd tur för att personalen inte vill köra den.
Naturligtvis inte(det finns ju vissa undantag dock), och det har aldrig hänt heller(iaf inte hos oss).
Vi har en lista med nattillägg som det går ca 10-15 man på(om jag kommer ihåg rätt, kan inte kolla upp detta nu) och det är som sagt inte speciellt svårt att fylla denna.
Nattillägget infördes dessutom självmant av företaget(om jag inte kommer ihåg alldeles fel) och inte pga påtryckningar av personalen. Detta just för att uppmuntra förarna till att köra nattbussarna som vi vid tillfället hade svårt att få folk till.
Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 19:25:43 PM
Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.
En timanställd som får 300 för en natt som en fastanställd får 500 för kan räkna med att få 200 till efter anmälan för diskriminering. Enligt EU-rätten är olika villkor grundat på anställningsform diskriminering.
Citat från: 737 skrivet 28 juni 2009, 13:11:17 PM
En timanställd som får 300 för en natt som en fastanställd får 500 för kan räkna med att få 200 till efter anmälan för diskriminering. Enligt EU-rätten är olika villkor grundat på anställningsform diskriminering.
Om det skulle stämma så borde det inte finnas några timanställningar alls då det är skillnad både i lön och anställningsvilkor jämfört med de som är tillsvidareansatällda...
Citat från: Z skrivet 28 juni 2009, 20:51:13 PM
Om det skulle stämma så borde det inte finnas några timanställningar alls då det är skillnad både i lön och anställningsvilkor jämfört med de som är tillsvidareansatällda...
Vad är det för skillnad på lönen för en timanställd? Ang. det tråden egentligen handlar om hänger jag inte med längre. I ena svaret är det svårt att få förare på listan med nattkörning, i nästa söker massor av folk alla listor...
Citat från: Kaxen skrivet 29 juni 2009, 01:00:46 AM
Ang. det tråden egentligen handlar om hänger jag inte med längre. I ena svaret är det svårt att få förare på listan med nattkörning, i nästa söker massor av folk alla listor...
Läser man ordentligt så framgår det rätt tydligt att det i ena fallet var svårt att få folk att köra nattbuss då nattillägg saknades, och att det sedan tillägget infördes inte är svårt att få förare att köra detsamma.
Inget nattillägg = få förare som vill köra.
Nattillägg = många som vill köra.
Hoppas detta bringar lite klarhet i frågan ;)
Jag ogillar att man ger en extra ersättning för att få folk att köra nåt.
Citat från: Kaxen skrivet 29 juni 2009, 01:00:46 AM
Vad är det för skillnad på lönen för en timanställd?
Mittåt som man säger i det militära, det var jag som inte kollat upp vad som gäller.
Lika så var ersättningen 500kr/natt för de med fast placering på listan och 300kr/natt för de som är kommenderade, dvs inte bara timanställda utan även heltidare ;)
Citat från: ch skrivet 29 juni 2009, 07:41:42 AM
Jag ogillar att man ger en extra ersättning för att få folk att köra nåt.
Tycker att det är helt ok att betala extra om det behövs för att få jobbet utfört, och det är knappast någon som är unikt för bussbranchen.
Att köra nattbuss är på många ställen lite "speciellt" jämfört med vanlig trafik så ett extra tillägg kan vara på sin plats ;)
Citat från: Z skrivet 29 juni 2009, 08:33:01 AM
Mittåt som man säger i det militära, det var jag som inte kollat upp vad som gäller.
Lika så var ersättningen 500kr/natt för de med fast placering på listan och 300kr/natt för de som är kommenderade, dvs inte bara timanställda utan även heltidare ;)
Det är nästan ännu mer intressant. Varför får de dagkommenderade mindre i ersättning? På så sätt är det ju ekonomiskt fördelaktigt för företaget om nattlistorna inte fylls, och turerna tillsätts med dagkommenderad personal. Rätt tänkt?
BBA avtalet har ju försökt lösa dessa konflikter men man verkar ju inte ha lyckats om man på vissa ställen i landet har ett extra nattbusstillägg. Jag vet inte hur många som gått över till BBA ännu så det kan ju vara stora skillnader runt om i landet. Vilket också leder till olika lösningar.
När jag kör natt enligt BBA avtalet i Tyresö gäller kvalificerat OB-tillägg, stockholmstillägg samt uppräkning (17% extra av timlönen för varje arbetad timma mellan 22-05 eller om man så vill 10 minuter extra per arbetad timma mellan 22-05). Uppräkningen innebär också en liten miss, slutar du efter 05, exempelvis 05:41 så går du miste om de sista 41 minutrarna eftersom ingen uppräkning gäller efter 05. Så fungerar det hos oss och det verkar inte vara svårt att fylla listorna. Jag tror det är fyra vardagstjänster samt sex-åtta helgtjänster.
Citat från: Karsten skrivet 29 juni 2009, 09:56:06 AM
Det är nästan ännu mer intressant. Varför får de dagkommenderade mindre i ersättning? På så sätt är det ju ekonomiskt fördelaktigt för företaget om nattlistorna inte fylls, och turerna tillsätts med dagkommenderad personal. Rätt tänkt?
Det kan jag tyvärr inte svara på. :-\
Dock så fylls denna lista jämt vid varje sökning.
Citat från: MrX skrivet 29 juni 2009, 11:33:16 AM
BBA avtalet har ju försökt lösa dessa konflikter men man verkar ju inte ha lyckats om man på vissa ställen i landet har ett extra nattbusstillägg. Jag vet inte hur många som gått över till BBA ännu så det kan ju vara stora skillnader runt om i landet. Vilket också leder till olika lösningar.
När jag kör natt enligt BBA avtalet i Tyresö gäller kvalificerat OB-tillägg, stockholmstillägg samt uppräkning (17% extra av timlönen för varje arbetad timma mellan 22-05 eller om man så vill 10 minuter extra per arbetad timma mellan 22-05). Uppräkningen innebär också en liten miss, slutar du efter 05, exempelvis 05:41 så går du miste om de sista 41 minutrarna eftersom ingen uppräkning gäller efter 05. Så fungerar det hos oss och det verkar inte vara svårt att fylla listorna. Jag tror det är fyra vardagstjänster samt sex-åtta helgtjänster.
Där jag jobbar är det OB efter kl 17 samt fram till 06 givet är det mycket högre på helg och då alla tider på dygnet from fredag kl 17 fram till måndag kl.06.. Vi jobbar "dygnet runt" på denna arbplats med.. 6st olika som jobbar på varje "ställe" dvs drift dygnetrunt året runt...
Det ger en årsarbetstid på 1460timmar som ska fyllas upp till 1584timmar dvs vissa "fridagar" under en specad vecka som inträffar var 6:e vecka i schemat dock ej under jun-aug är det kurser eller ersätta peronal som är sjuka/lediga, dock har har vi extra OB då som är 45kr/tim vardagar dygnet runt samt 90kr/tim fredag 17 till måndag 06 när vi gör detta, då det inte finns inplanerat i schemat när vi får det varje år, dock kan bara arbetsgivaren kräva det med 8 dagars varsel som senast..
Där till tillkommer ett tillägg på 1305kr/mån för att vi har denna lösning då det ger arbetsgivaren möjligheter att kunna styra en del av den ordinarie arbetstiden med rätt så kort varsel..
Det är en röra med OB över alla avtalsområden..
Tja, arbetsgivaren kan ju beordra ordinarie personal att arbeta:
"12 §
Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.
Kommentar:
Besked om arbetstidens förläggning
En arbetstagare ska normalt ha besked minst två veckor i förväg om när han ska arbeta. Ofta kan ett sådant besked lämnas långt tidigare. Regeln har tillkommit med tanke främst på deltidsanställda med oregelbunden arbetstid som förekommer inom bland annat detaljhandeln och vårdområdet. Beskedet kan lämnas skriftligt eller muntligt. Lagen kräver för övrigt inte att det finns ett arbetstidsschema. I vissa verksamheter ändras arbetstiden så ofta att det inte går att göra ett arbetstidsschema. Tvåveckorsregeln gäller inte i sådana fall. Regeln gäller inte heller om ett schema måste ändras därför att något oförutsett har inträffat (12 §). Undantag från tvåveckorsregeln kan göras med stöd av ett kollektivavtal (se kommentaren till 3 § under rubriken "Kollektivavtal") eller, om ett sådant avtal inte kan träffas, en dispens av Arbetsmiljöverket (se kommentaren till 19 §)."
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h026.pdf
Våra förändringar när det gäller ändring i orinarie arbetstid enligt gällande schema regleras helt i kollektiv respektive lokalavtal med övergångsersättningar eller mertidsersätting eller om det blir Övertid oavsett när det sker men brukligt brukar vara att man ev informeras 4v i förväg & har man inplanerad ledighet som man valt själv vissa dagar ska det tas hänsyn till detta... Vi har även en regel som säger att vid utkallelse (av arbetsgivaren utsedd chef) får aldrig ers under 3 timmar ges, dvs blir jag utkallad 1 timme så är betalning 3 timmar övertid, det gäller även om jag bara ska komma 30 min tidigare till ett abetspass... Det bästa jag varit med om när man vart utringd bara för att skriva på ett papper, det tog 2 minuter bara.. Men betalning var 3 timmar... Leker man med tanken lite skulle det ge en timpenning på hiskliga 30798,90kr....
Citat från: ch skrivet 29 juni 2009, 19:25:06 PM
Tja, arbetsgivaren kan ju beordra ordinarie personal att arbeta
Som sagt var, vill man behålla personalen får man vara lite lyhörd!
Denna typ av maskning finns t.ex i Göteborgs hamn. Har bekanta som jobbar där. En båt är typ 3 timmar försenad, de har suttit hela dagen och inget gjort. Båten kommer in, då säger personalen att de inte hinner lasta av båten på typ 5 timmar. De får då typ 8 timmar övertid betald och då jobbar de som fan i 4 timmar och går hem 1 timme innan de skulle ha slutat ordinarie plus får övertidsersättning på 8 timmar.
Det är det här jag menar med att jag ogillar att man ger extra betalning för att få folk att utföra ordinarie arbete. Det finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?
Citat från: ch skrivet 30 juni 2009, 09:41:32 AM
Det är det här jag menar med att jag ogillar att man ger extra betalning för att få folk att utföra ordinarie arbete. Det finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?
Bevisligen så fanns det inget folk när detta infördes då det var några år sedan detta kom(svårt att hitta folk som ville köra över huvud taget) och ett tillägg som man en gång infört är det svårt att tabort utan att det blir "problem".
Ditt exempel var ju kanske inte det bästa och har inget med detta med nattillägg att göra.
Citat från: ch skrivet 30 juni 2009, 09:41:32 AMDet finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?
Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.
Citat från: Z skrivet 30 juni 2009, 15:39:53 PM
Bevisligen så fanns det inget folk när detta infördes då det var några år sedan detta kom(svårt att hitta folk som ville köra över huvud taget) och ett tillägg som man en gång infört är det svårt att tabort utan att det blir "problem".
Ditt exempel var ju kankse inte det bästa och har inget med detta med nattillägg att göra.
Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?
Citat från: RoTe skrivet 30 juni 2009, 21:59:04 PM
Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.
Det finns folk som vill jobba, men det handlar givetvis också att som arbetsgivare att göra sig attraktiv. Men extraersättningar är inte rätt väg tycker jag. Då får man endast folk som gör det för pengarna.
Citat från: Kaxen skrivet 30 juni 2009, 22:44:08 PM
Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?
Bra fråga.
Citat från: Kaxen skrivet 30 juni 2009, 22:44:08 PM
Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?
NU finns det ju folk, hur kan detta vara så svårt att få in, läser inte folk vad man skriver??!!
Vi, liksom många andra, hade oerhört svårt att få in nya förare för några år sedan(då detta tillägg infördes), men nu är det inte längre samma problem.
Jag skulle älska att köra buss på natten, bästa tidpunkten på dygnet ju :)
På mitt nuvarande jobb inom handels har vi 50% OB efter 18:15 , 70% efter 20:00 och 100% på lördagar efter 12:00 samt hela söndagar och röda dagar på en vardag.
Vi har dock ingen kvallificerad OB eller HelgOB.
Minsta inringningstid är 4 timmar ju nu, dvs du får inte jobba mindre än 4 timmar, gör du de så har du rätt o få betalt för 4 timmar iaf.
Jag minns en söndagkväll för 1 år sedan, en kollega ringde mig, då ja bor nära jobbet, hon mådde jättedåligt, hade fått chefens tillstånd o ringa, jag kom o jobbade ~20:10 till 21:20~ , fick då betalt för 4 timmar, och eftersom de va Söndag så var de 100%, fick alltså betalt för 8 timmar pga 1 timmes jobb :)
Citat från: jocke skrivet 01 juli 2009, 02:46:05 AM
På mitt nuvarande jobb inom handels har vi 50% OB efter 18:15 , 70% efter 20:00 och 100% på lördagar efter 12:00 samt hela söndagar och röda dagar på en vardag.
Vi har dock ingen kvallificerad OB eller HelgOB.
Fast det där blev ju bara en lek med orden. I praktiken har ni ju "enkelt ob" 18:15-20:00, "kval ob" 20:00-morgonstund och någon form av "super ob" lördagar efter 12:00 och hela söndagen. Förmånligare ob-ersättning än inom handeln är svårt att hitta (i alla fall har jag inte stött på någon).
Det skulle stå StorHelgOB på slutet där :P
Vi får inge mer även om vi jobbar på tex Julafton eller nyårsafton. Det är nog den enda nackdelen, men annars så har du helt rätt
Jul/Nyårsafton inom handel räknas som Lördag, du har alltså typ 120 spänn extra i OB efter kl 12 mot typ 65 om du kör buss så det är ju märkligt att man kan klaga på OB:n inom handeln som är superbra. Och om du jämför dina 120 extra som du har under hela året mot typ 30 som en bussförare har på helgen så kan du ju på ett år räkna ut hur många tusentals kronor mer du har i ob.
Jag klagade inte, jag sa bara att det är den enda nackdelen.
Jo jag vet att vi tjänar jävligt bra, bara förra månaden så fick jag ~7000:- i bara OB.
Tjänar en bussförare 65:- extra / timme på en storhelg, tex en Julafton?
Ja, visst är det tragiskt om man jämför med att en 16 åring i kassan på Ica en vanlig Lördag har nån hundring extra :'(
From 1/6 2009
Enkelt OB 15,72
Kvalificerat OB 31,48
Storhelg 62,33
Vilka tider gäller dom lönerna då?
Enkelt - Vardagsnätter 19-06
Kvalificerat - Fr 19 - Må 06
Storhelg - Aftonen 00 (Långfredag) - Vardag efter helg 07 (vet inte varför det är 07 här, men det är det)
Som storhelg räknas Midsommar, Pingst, Påsk, Jul & Nyår
Citat från: MartinMartin skrivet 01 juli 2009, 11:40:02 AM
Ja, visst är det tragiskt om man jämför med att en 16 åring i kassan på Ica en vanlig Lördag har nån hundring extra :'(
Handels avtal är väl o andra sidan känt för dålig grundlön men mycket förmånligt OB-tillägg. Det är väl helt enkelt så att deras arbetsgivareorganisation valt att förhandla till sig högt OB istället för att höja lönen. Om jag inte missminner mig förhandlade sig kommunal till sämre OB för ett antal år sedan mot att man fick upp ingångslönerna och den vanliga lönen. Jag tror således den totala månadslönen för en bussförare är bättre än den som 16 åringen i kassan har.
Sedan kan jag personligen tycka att nattarbete som i längden ofta sliter hårt på kroppen borde betalas bättre. Idag är det ju i de flesta avtal bättre betalt på en helgdag än en vardagsnatt. Dessutom är jour eller beredskapsersättninen löjligt låg i många avtal då man på sätt och vis ändock blir uppbunden av jobbet. Man ska ju dock komma ihåg att det oftast finns ett visst löneutrymme som antingen kan användas till att betala en någon högre grundlön eller en lägre grundlön med lägre tillägg. Hur man vill göra är ju en smaksak men man kan ju konstatera att Handels respektive kommunal har valt olika vägar.
Citat från: RoTe skrivet 30 juni 2009, 21:59:04 PM
Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.
Om jag förstått saken rätt jobbade du på Swebus Uppland men när man är inne och tittar på Swebus hemsida över lediga jobb finns inga tjänster utanonserade i Uppland. Viss kan man ringa och höra sig för om lediga tjänster även om de inte finns utanonserade men då krävs ju först att man får tag i ett telefonnummer som förr eller senare leder till rätt person och att den intresserade när han ringer senare och lyckas ringa vid en lämplig tidpunkt för att inte bli avvisad.
Men oavsett vad alla tycker så är det ju som nån skrev tröttande att jobba natt och då tycker inte jag att det är fel att få kompensation för det. Kör själv nattbuss var 6 v. och man är rätt trött efter en sån helg..Låt de som vill jobba natt få några kronor extra det är inte mer än rätt. de flesta vill ju vara lediga när "alla" andra är det och då ska man få ordentilgt Ob betalt för att jobba då...
Citat från: Jo skrivet 01 juli 2009, 15:57:39 PM
Handels avtal är väl o andra sidan känt för dålig grundlön men mycket förmånligt OB-tillägg. Det är väl helt enkelt så att deras arbetsgivareorganisation valt att förhandla till sig högt OB istället för att höja lönen. Om jag inte missminner mig förhandlade sig kommunal till sämre OB för ett antal år sedan mot att man fick upp ingångslönerna och den vanliga lönen. Jag tror således den totala månadslönen för en bussförare är bättre än den som 16 åringen i kassan har.
Sedan kan jag personligen tycka att nattarbete som i längden ofta sliter hårt på kroppen borde betalas bättre. Idag är det ju i de flesta avtal bättre betalt på en helgdag än en vardagsnatt. Dessutom är jour eller beredskapsersättninen löjligt låg i många avtal då man på sätt och vis ändock blir uppbunden av jobbet. Man ska ju dock komma ihåg att det oftast finns ett visst löneutrymme som antingen kan användas till att betala en någon högre grundlön eller en lägre grundlön med lägre tillägg. Hur man vill göra är ju en smaksak men man kan ju konstatera att Handels respektive kommunal har valt olika vägar.
Stämmer bra de, grundlönen suger. Är man över 20 och har 3 års erfarenhet så har man i dagsläget har man 115.70:-/timme. Nu vet jag inte vad en bussförare tjänar, men det är antagligen bättre.
Citat från: jocke skrivet 01 juli 2009, 23:00:19 PM
Stämmer bra de, grundlönen suger. Är man över 20 och har 3 års erfarenhet så har man i dagsläget har man 115.70:-/timme. Nu vet jag inte vad en bussförare tjänar, men det är antagligen bättre.
Jag tjänar 114,67kr timmen... Det är väl det lägsta man kan tjäna som bussförare.
Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2009, 23:14:01 PM
Jag tjänar 114,67kr timmen... Det är väl det lägsta man kan tjäna som bussförare.
Okej, det är alltså mindre än mig, jag är 24 och har 3års erfarenhet inom handels.
Hur gammal är du, samt hur länge haru jobbat? Och funkar de så inom den branschen?
Citat från: jocke skrivet 02 juli 2009, 00:00:22 AM
Okej, det är alltså mindre än mig, jag är 24 och har 3års erfarenhet inom handels.
Hur gammal är du, samt hur länge haru jobbat? Och funkar de så inom den branschen?
Jag är 24, har kört buss sedan dec 2008. Man är låst till en lönetrappa som varar i ÅTTA år. Ökningen är ungefär 2000kr på den tiden. Visserligen kommer jag få lön enligt nya avtalet från 2011 men det är då det. Fortfarande åttaårig lönetrappa med dålig ökning så jag vet ju exakt vilken lön jag har när jag fyller 32 år... Den lönen accepterar jag INTE, således ser jag ingen framtid i detta yrke. :(
Lönen är så dålig att man inte kan reka ungdomar att köra buss,
det är ett jobb för gamlingar som inte har stora behov och kanske
hus som är betalda och utflugna barn.
Lönen som ny förare är inte dålig.
Men utvecklingen är bedrövlig.
Jag jobbade förut inom handels, inkl nätter. Den lönen var mkt trevligare att få än den jag får nu men att köra buss är bra mkt lättsammare än att jobba ensam på 7-eleven på Stureplan 8)
Citat från: Jo skrivet 01 juli 2009, 16:01:31 PM
Om jag förstått saken rätt jobbade du på Swebus Uppland men när man är inne och tittar på Swebus hemsida över lediga jobb finns inga tjänster utanonserade i Uppland. Viss kan man ringa och höra sig för om lediga tjänster även om de inte finns utannonserade men då krävs ju först att man får tag i ett telefonnummer som förr eller senare leder till rätt person och att den intresserade när han ringer senare och lyckas ringa vid en lämplig tidpunkt för att inte bli avvisad.
Precis. Då utannonserade tjänster saknas lär det inte saknas förare på Swebus Uppsaladepå, iaf inte på papperet. Men hur det därefter ser ut med sjukskrivningar och annan frånvaro sånt vet man ju inget om.
Citat från: Verspieder skrivet 03 juli 2009, 20:22:19 PM
Precis. Då utannonserade tjänster saknas lär det inte saknas förare på Swebus Uppsaladepå, iaf inte på papperet. Men hur det därefter ser ut med sjukskrivningar och annan frånvaro sånt vet man ju inget om.
De har avtal med Arbetsförmedlingen på att ta in ett visst antal långtidsarbetslösa och nyanlända invandrare. Därför annonseras det inte. I det avtalet betalar arbetsförmedlingen för utbildningskostnaden. Problemet är ju att det aldrig kommer några förare. Nu har vi dock fått en till i Tierp...
Är det de som YA utbildar? Jag tror jag har sett samma nissar åka runt i den bussen sen i tja september eller nåt sånt?
Citat från: lil-sis skrivet 05 juli 2009, 15:16:34 PM
Är det de som YA utbildar? Jag tror jag har sett samma nissar åka runt i den bussen sen i tja september eller nåt sånt?
Japp det är YA som utbildar...
Citat från: RoTe skrivet 03 juli 2009, 22:10:59 PM
De har avtal med Arbetsförmedlingen på att ta in ett visst antal långtidsarbetslösa och nyanlända invandrare. Därför annonseras det inte. I det avtalet betalar arbetsförmedlingen för utbildningskostnaden. Problemet är ju att det aldrig kommer några förare. Nu har vi dock fått en till i Tierp...
Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället även ifall det kräver att företaget får betala ett busskörkort, man kan jämställa det med internutbildning, där jag jobbar kostar det företaget ca 1,5 årslön innan den nyanställda kan en befattning dvs det tar 1-2 år i snitt innan den har lärt sig allt företaget kräver för att sköta jobbet (befattningen) självständig till 100% som är kravet, kostnaden med lön & soc avg blir närmare 1 miljon kronor om det tar 2 år (lägsta lön) & här går inte AF in med några pengar heller (kontakten med AF är minimal pga att det blir för många "såll" som söker så det stör rekryteringen) Sedan har man personal som går in för jobbet till 100% så blir kunderna fler & nöja desutom.. Ett busskort kanske motsvarar en månadslön bara med soc avg...
Kan tillägga att det är inte fråga om något chefsjobb utan det är arbetare (kollektivanställda)
Kanske det är därför kollektivtrafiken har stor personalomsättning & stora klagomål på utförandet då personalavdelningarna inte har bra fokus på vilka som ska anställas?
Omsättniningen hos oss är bara ca 2-3% per år bara & det är över 1000 anställda inkl tjänstemän...
Att det fungerar dåligt i bussbranschen kan även bero på dåliga chefer samt omständiga arbetsscheman...
Ang löner så har vi Befattningsgrader dvs ju mer du kan i Befattningar desto mer i lön, dock så är man garanterad 2 lönesteg på som max 5år om man inte lär sig mer från ingångslön...
På den avd jag jobbar så har nyanställd som inte tar lägsta befattning än & den som kan "allt" så skiljer det ca 80000kr i årslön dvs per månad 6667kr denna löneökning nådde jag på ca 5 år och här är viljan själv vart man vill komma utvecklingen, det finns folk som jobbat 20 år & mer som inte nått "taket" av olika anledningar...
Kan även tillägga att kan man allt så ökar möjligheten till mer övertid då man kan ersätta alla på avdelningen när frånvaro uppstår.
Inga problem att göra max övertid per år om man så vill, då timmvikarier eller bemanningsföretag ej kan utnyttjas...
Jag har gjort maxtid dom senaste åren redan i aug/sep max tid ötid är 200tim eller 275tim om man återför 75 timmar som ledig tid genom komptid eller veckovila när man har tur att få sådan...
Gör man max övertid lite beroende på när den görs vardag eller helg så är den värd ca 70000-85000kr/år för min del räknat på 200timmar...
Förekommer det mycket övertid inom branschen eller kör man med timvikarier istället?
Citat från: Fredde skrivet 05 juli 2009, 15:44:02 PM
Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället
Bättre för vem? ;D
Citat från: Fredde skrivet 05 juli 2009, 15:44:02 PM
Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället
Visst är det så.
Det är bl.a därför som vi slutat ta emot folk som kommer via AF och utbildar själa istället ;)
Misshandel på en av våra nattbussar. Som tur var är det inte chauffören som blev misshandlad denna gång...
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=931858,00.html?
Som sagt tråkigt att det händer, men tyvärr inget ovanligt fenomen i sig.