Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 10:10:10 AM

Titel: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 10:10:10 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6673_AGU377_Danderyd_090622.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6030_XJW305_Danderyd_090622.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6035_XLB5668_Danderyd_090622.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6036_XKW523_Danderyd_090622.jpg)
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Fredde skrivet 23 juni 2009, 15:14:23 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 10:10:10 AM

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6036_XKW523_Danderyd_090622.jpg)


Så ska det se ut 8)

Vilken depå/garage är denna stationerad på?

Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: MGA skrivet 23 juni 2009, 15:32:03 PM
Scania i ett Volvo garage . Hmm  :(
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Optimal skrivet 23 juni 2009, 15:54:12 PM
Citat från: MGA skrivet 23 juni 2009, 15:32:03 PM
Scania i ett Volvo garage . Hmm  :(

Vilket är bra  ;)

Skaffar man bara fram lite starkare motorer så är dessa bättre än B9S enligt mig iallfall

Sen har jag ingen aning om hur dessa nya Omnllink är rent prestandamässigt.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 23 juni 2009, 16:30:50 PM
Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 juni 2009, 16:45:12 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 16:30:50 PM
Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik

Rätt som det är blir det väl etanol också - fler påskjutare således. Backtagning i halka är inte deras bästa gren, men motorväg som sådan kan väl inte vara avgörande.

/Ted
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 18:41:26 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 juni 2009, 15:14:23 PM
Så ska det se ut 8)

Vilken depå/garage är denna stationerad på?



6036 hör hemma i Norrtälje
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 23 juni 2009, 20:12:53 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 juni 2009, 16:45:12 PM
Rätt som det är blir det väl etanol också - fler påskjutare således. Backtagning i halka är inte deras bästa gren, men motorväg som sådan kan väl inte vara avgörande.

/Ted
Backtagningen säger jag inte så mycket om vintertid, det är till stor del chaufförsberoende snarare än bussberoende enligt mina erfarenheter.
Motorvägskörning med pusher blir däremot sällan riktigt stabilt utan hjälp av någon form av stabiliseringssystem, där har B10:orna en klar fördel.
Etanol ja, hugaligen! Vi har ju sett hur det gått med det i Råsta...
//Fredrik
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Fredde skrivet 23 juni 2009, 20:48:51 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2009, 18:41:26 PM
6036 hör hemma i Norrtälje

Okej. Trodde som det sades från tidigare tråd att det mest var Hallstavik, Rimbo och Täby som kör 639an.

Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Matte skrivet 24 juni 2009, 06:56:45 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 20:12:53 PM
Backtagningen säger jag inte så mycket om vintertid, det är till stor del chaufförsberoende snarare än bussberoende enligt mina erfarenheter.
Motorvägskörning med pusher blir däremot sällan riktigt stabilt utan hjälp av någon form av stabiliseringssystem, där har B10:orna en klar fördel.
Etanol ja, hugaligen! Vi har ju sett hur det gått med det i Råsta...
//Fredrik

Ja det håller jag med om med motorvägskörning med nämda vagntyp. Sedan håller jag med om backtagning i vinterväglag som Ted sa. Dom kan va riktigt läskiga ibland. Har man som exempel låg hastighet i en uppförsbacke kan vagnen uppträda konstigt. Som tex backen upp för Bergabro-Berga Sjukhus på SL linje 846. Där svänger man ungefär 90grader höger över en smalbro så låg hastighet är viktigt om man kommer från Västerhaninge. Är man däremot på väg mot Västerhaninge så har man istället en MYCKET nedsatt syn över korsning så man måste nästan stanna och kika så det inte kommer ett fordon som man ska korsa dennes vägbana. Sedan kommer en mördar backe upp emot Berga Örlogskolor(nuvarande AMF 1) då har jag några gånger blivit riktigt rädd då vagnens Tracktion Controll börjar arbeta. Då förlorar man det lilla gaspådraget man har. Då börjar vagnen rulla bakåt efter som det går så sakta. När sedan Tracktion Controll slutat så börjar den igen trotts ytterst litet gaspådrag(nässt intill inget gaspådrag). Lika så är det med kortvagnarna men dom är lite bättre i backtagningar i vinterväglag som tex i nämda backe. Har vart med om OmniLink ledvagnar som i mycket liten uppförsbacke kört fast där inte många andra vagntyper ens haft möjlighet att köra fast eller ens få hjul spinn i vinterväglag.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 24 juni 2009, 09:45:46 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 juni 2009, 20:48:51 PM
Okej. Trodde som det sades från tidigare tråd att det mest var Hallstavik, Rimbo och Täby som kör 639an.

Med Norrtälje menas troligen hela avtalsområde Norrtälje, dvs garagen Norrtälje, Hallstavik, Älmsta och Rimbo.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: homer skrivet 24 juni 2009, 20:53:53 PM
De ser ut som de är samma standard på båda nummerserierna, dvs samma stolar, men varför då inte lägga dem i samma serie??

66xx serien var väl från början Ledbussar Regional både volvo och Scania från Stockholmsförsöket, medans 60XX var B9S med "förortsstandard"?


Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2009, 16:30:50 PM
Pusher på motorväg känns inte helt klockrent, därtill alla bekymmer som dessa skapar i ett annars nästan "Volvohomogent" Roslagen...
//Fredrik

Vi ska inte kasta grus på Busslink, det är Politikerna som vill ha den här typen av fordon, även ute i terrängen.
Kanske har inte Busstillverkarna och Bussföretagen lyckats lobba tillräckligt bra men de brukar vara så att har väl politikerna bestämmt sig för en sak så genomför dem den även hur dumt och hur mycket pengar de än kastas i sjön innan dem kommer på att de inte fungerar.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2009, 21:08:05 PM
Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 24 juni 2009, 21:10:21 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2009, 21:08:05 PM
Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?

På vilket sätt är Volvo bättre?
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2009, 05:29:53 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 juni 2009, 21:10:21 PM
På vilket sätt är Volvo bättre?

Det har jag ingen aning om, då en jämförelse är omöjlig pga Volvobrist. Jag undrar bara varför det enbart köps Scania om det ska köpas pushers, t.o.m. till rena Volvoområden med egna Volvoverkstäder. Vad är det för fel med Volvos pusher eftersom den inte verkar gå att sälja i Sverige?
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juni 2009, 05:35:17 AM
Citat från: Matte skrivet 24 juni 2009, 06:56:45 AM
Sedan kommer en mördar backe upp emot Berga Örlogskolor(nuvarande AMF 1) då har jag några gånger blivit riktigt rädd då vagnens Tracktion Controll börjar arbeta. Då förlorar man det lilla gaspådraget man har. Då börjar vagnen rulla bakåt efter som det går så sakta. När sedan Tracktion Controll slutat så börjar den igen trotts ytterst litet gaspådrag(nässt intill inget gaspådrag). Lika så är det med kortvagnarna men dom är lite bättre i backtagningar i vinterväglag som tex i nämda backe. Har vart med om OmniLink ledvagnar som i mycket liten uppförsbacke kört fast där inte många andra vagntyper ens haft möjlighet att köra fast eller ens få hjul spinn i vinterväglag.

Märkligt att Scania fortfarande nöter på med TC (tvärstrypa all gas vid hjulspinn) istället för att återgå till ASR (få båda hjulen att snurra lika fort vid spinn) som CN113ALB hade, som som Solaris Urbino 18 har än idag.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Matte skrivet 25 juni 2009, 17:28:44 PM
Citat från: Verspieder skrivet 25 juni 2009, 05:35:17 AM
Märkligt att Scania fortfarande nöter på med TC (tvärstrypa all gas vid hjulspinn) istället för att återgå till ASR (få båda hjulen att snurra lika fort vid spinn) som CN113ALB hade, som som Solaris Urbino 18 har än idag.

Ja du samma fråga har jag undrat över flera gånger.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 26 juni 2009, 07:18:42 AM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2009, 21:08:05 PM
Åter till min eviga fråga: Om nu en pusher krävs av THM/Politiker, varför då inte köpa en Volvopusher (B12BLEA?) istället för Scania OmniLink? Är Volvos pushers så mycket dyrare än Scanias?
Finns det överhuvudtaget B12LA eller LEA att köpa?
Jag trodde bara det fanns 9-liters pusher att få till ledbussar om man inte vill ha B9S?
Skall man döma utifrån mitt eget smala perspektiv så blir dock svaret på din eviga fråga ja, Scanias omniserie ÄR bättre än Säffles diton (7500) och sannolikt billigare eller ungefär lika dyra.
Vad gäller anledningen till att Busslink denna gång valt Scania beror som jag förstått saken främst på att Volvo inte kunde/ville leverera det Busslink ville ha.
//Fredrik
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Matte skrivet 26 juni 2009, 17:37:31 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2009, 07:18:42 AM
Finns det överhuvudtaget B12LA eller LEA att köpa?
Jag trodde bara det fanns 9-liters pusher att få till ledbussar om man inte vill ha B9S?
Skall man döma utifrån mitt eget smala perspektiv så blir dock svaret på din eviga fråga ja, Scanias omniserie ÄR bättre än Säffles diton (7500) och sannolikt billigare eller ungefär lika dyra.
Vad gäller anledningen till att Busslink denna gång valt Scania beror som jag förstått saken främst på att Volvo inte kunde/ville leverera det Busslink ville ha.
//Fredrik

Ja visst har du rätt i det. Sedan kanske Scania kunde lova kortare leverans tider. Att det bara kommer Scania OmniLink till Södertörn istället för B9S är helt förstårligt då dom måste skickas iväg om dom ska besöka verkstad. då det ej går att köra in bussen pga höjd och att det sedan inte går hissa bussen tillrävkligt högt. Det är just att en Scania får platts inne i våran verkstad. Sedan finns det flera linjer dom heller ej skulle kunna trafikera med sin höjd så det är ytterligare ett problem.

Men bara Scania kan fixa till fjädringen, Allt skrammel från lösa delar på en ny buss, Dom totalt trögfattade Dörrarna, Kännandekant, Fotoceller, Dörröppningsknappar, En störreförarplats, och byta till ASR istället för TC, och den grymt MOTORSVAGA maskinen som finns i OnmiLink så kan det bli en lovande framtids buss även ute på landsbyggden.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Cero skrivet 26 juni 2009, 19:04:58 PM
Citat från: Matte skrivet 26 juni 2009, 17:37:31 PM
Ja visst har du rätt i det. Sedan kanske Scania kunde lova kortare leverans tider. Att det bara kommer Scania OmniLink till Södertörn istället för B9S är helt förstårligt då dom måste skickas iväg om dom ska besöka verkstad. då det ej går att köra in bussen pga höjd och att det sedan inte går hissa bussen tillrävkligt högt. Det är just att en Scania får platts inne i våran verkstad. Sedan finns det flera linjer dom heller ej skulle kunna trafikera med sin höjd så det är ytterligare ett problem.

Men bara Scania kan fixa till fjädringen, Allt skrammel från lösa delar på en ny buss, Dom totalt trögfattade Dörrarna, Kännandekant, Fotoceller, Dörröppningsknappar, En störreförarplats, och byta till ASR istället för TC, och den grymt MOTORSVAGA maskinen som finns i OnmiLink så kan det bli en lovande framtids buss även ute på landsbyggden.

Den klena maskinen är väl något som bör påtalas för beställaren. Omnilink finns såvitt jag vet med 310 hk och det vore underligt om inte det skulle räcka till åtminstone i de tvåaxlade bussarna. Kanske man skulle prova att beställa den motorn i framtiden?
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juni 2009, 19:16:45 PM
Citat från: Cero skrivet 26 juni 2009, 19:04:58 PM
Den klena maskinen är väl något som bör påtalas för beställaren. Omnilink finns såvitt jag vet med 310 hk och det vore underligt om inte det skulle räcka till åtminstone i de tvåaxlade bussarna. Kanske man skulle prova att beställa den motorn i framtiden?

Hoho! Påminner mig om Polarbuss 46 och 47 (som idag heter Swebus 6224 och 6925), vilka beställdes som några av de första OmniCity-lederna med etanolmotor 1999. Tydligen fanns det bara en enda etanolmotortyp då, tänkt för kortvagnarna, så det fick bli den lilla kortvagnsmotorn i de bägge ledbussarna. Sen blev man omkörd av lastade timmerbilar under tomkörningar också... ::)
Nästa omgång etanoldrivna OmniCity-leder av årsmodell 2003 (idag 6926-6928) var lite bättre, men de kändes ändå bara hälften så starka som de etanoldrivna CN113ALB:erna som var rena expressbussar i jämförelse. Det gällde att tänka sig för. Full gas i en OmniCity-led = långsam acceleration i sakta mak uppför backen med irriterande bilister bakom. Full gas i en CN113ALB var ej att rekommendera, då stående resenärer då kunde ramla bakåt.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Cero skrivet 26 juni 2009, 20:13:57 PM
Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 19:16:45 PM
Hoho! Påminner mig om Polarbuss 46 och 47 (som idag heter Swebus 6224 och 6925), vilka beställdes som några av de första OmniCity-lederna med etanolmotor 1999. Tydligen fanns det bara en enda etanolmotortyp då, tänkt för kortvagnarna, så det fick bli den lilla kortvagnsmotorn i de bägge ledbussarna. Sen blev man omkörd av lastade timmerbilar under tomkörningar också... ::)


Etanolmotorn finns såvitt jag vet bara med ett effektuttag nu också. Dock tror jag det är några hästkrafter fler än i de första. Även om de nyare inte är några raketer tycker jag som passagerare att de känns lite mindre klena i Omnilink än i Omnicity. Kan det bero på motorplaceringen som ger mindre effektförlust genom vinkelväxel eller liknande?
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 27 juni 2009, 09:17:11 AM
Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Matte skrivet 27 juni 2009, 15:56:39 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2009, 09:17:11 AM
Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik

Jo fast dom maskinerna får jobba dukigt endå. 270kusar i en kort vagne e lite lite. Dom ska trott rulla runt med lite välmycket vikt i en fullsatt kortvagn. Tur e dock att dom bara har förar AC och 2 takluckor för passagerare och inte annat lyx. Dom OmniLink kortisar vi har e faktist också riktigt trötta. Speciellt 6661-6664 som är den senaste varianten vi har på vårat trafikområde. Men har man en fullsatt OmniLink kortis så e det en hel radda med irriterade bilister bakom. Värre e det dock med dom flesta av våra OmniLink ledvagnar. Dom är riktiga sölkorvar. Även dom utan AC för helavagnen.


Och alla Busslink Södertörns vagnar har Diesel drit  och ingen Etanol. Trotts det är dom inga reketer.

Som tex med en Scania CN133 så krullar sig asfalten efter dom om man skulle trycka för mycket på gasen. Och dom orkar driva bussen uppför även tom.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Optimal skrivet 28 juni 2009, 11:51:11 AM
Citat från: Matte skrivet 27 juni 2009, 15:56:39 PM
Dom OmniLink kortisar vi har e faktist också riktigt trötta. Speciellt 6661-6664 som är den senaste varianten vi har på vårat trafikområde

När dom dom nya till Hornsberg var dom hur pigga som helst. Kanske beror på att Södertörn inte kan underhålla dom, där av att era vagnar kanske är mer slöa än andra Omnilink.

Jag kommer ihåg när 27XX var nyinkomna till Hornsberg, motornerna var ny renoverade. Jag åkte när fram med en föraren jag känner, h*n tryckte full gas och det var sånt drag att jag höll på att slita sönder myntbordet. Det var första gången jag hörde h*n säga " Jag ska aldrig mer trycka full gas när jag kör en omnicity i denna serie". jag blev själv mycket förvånad. Men nu är dom så pass slöa att fullgas är det som gäller. 

Så skötts kortvagnarna bra så räcker det med 230/270 hästar etanol.
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 29 juni 2009, 17:23:42 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2009, 09:17:11 AM
Busslinks nya Omnilinkar har väl 270kusar i kortvagnarna och 310 i ledditona om jag förstått chassinamnet rätt (CK270 resp. CK310)?
Den första generationen som ännu rullar som stombussar i Stockholm har väl inte mer än 230pollar längst bak vilket kan bero på att Scania inte hade någon ledversion av Omnicityn när SL beställde sådana i slutet av 90-talet.
Dagens generation av etanolmotorer som väl är den tredje eller fjärde är betydligt kraftigare än den första, men problemen kvarstår till stor del eftersom Etanolen är så torr att motorn äts upp inifrån och därmed har en relativt kort livslängd jämfört med en dieselmotor.
//Fredrik

Helt rätt!
Dock har Scania ett helt koppel med olika motorversioner. Liten utredning nedan:

Etanol:
270hk (Euro5) både på kort- och normalversion.

Diesel
230 på kortversionen
280 (Arriva Sthlm), 310 (Busslink), 320 (ny Euro5 hos Swebus Södertälje när de levereras)

Boggiebussen (tex OmniLink) har i allmänhet 310hk-motorn, som nu går att få i en ny Euro5 320hk-version (Vänersborgs Linjetrafik, Karlskoga först ut).

Sedan finns en uppsjö starkare motorer till linjevagnar och turistbussar.

//Uffe
Titel: SV: Lite av årets nyheter vid Danderyds sjh
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 juni 2009, 19:23:18 PM
Utan att  spekulera men när var det Tänkt att Södertäljes vagnar skulle komma?
Var det nu i sommar eller var det under hösten?
//BM