Hur många bussar hade GS i Aletrafiken,o var finns dessa
uppställda just nu ???
Kanske tillomed någon som vet vilket öde som väntar
respektive vagn med?
Man hade 27 stycken.
Gör en lista som ni gärna får fylla på efterhand:
3
131 Mölndal
132 Mölndal
133 Mölndal
134 Mölndal
135 Mölndal
136 Mölndal
137 Mölndal
138 Mölndal
139 Mölndal
153
155
156
174
215
220
353
354
360
361 Mölndal
362
363
364
368 Mölndal
370
541 Majorna
543 Majorna
Tack för svaren såhär långt :)
Antar väl att en del lär gå österut,,men väntar
med spänning på uppdateringen på din lista :)
Det stod ett par bussar gamla GL-bussar kvar på cementfabrikens tomt så sent som i förrgår. Tänkte inte på att kolla de igår. De hade även en servicebil som stod i Ale, en gammal färdtjänstbuss (48x-49x nåt troligtvis). Den stod kvar tills häromdan men är borta nu.
174 såld o enligt nån annan tråd nån muslims skola
När vi ändå är inne på överblivna Ostar så är min fråga vart har GS gas Ostar tagit vägen. Har inte sett någon på ett bra tag.
/M
Citat från: M skrivet 22 juni 2009, 20:34:12 PM
När vi ändå är inne på överblivna Ostar så är min fråga vart har GS gas Ostar tagit vägen. Har inte sett någon på ett bra tag.
/M
rullar mest på 28,29,42,52,53
Citat från: ch skrivet 22 juni 2009, 06:38:43 AM
Det stod ett par bussar gamla GL-bussar kvar på cementfabrikens tomt så sent som i förrgår. Tänkte inte på att kolla de igår. De hade även en servicebil som stod i Ale, en gammal färdtjänstbuss (48x-49x nåt troligtvis). Den stod kvar tills häromdan men är borta nu.
Förra måndagen (15/6) fanns på cementfabrikens tomt 3, 153, 174, 353, 354, 360-364, 368 och 458 (servicebilen f.d. färdtjänstbussen!). Redan dagen efter hade 153 och 174 flyttats till Kville.
//Jonas G
Citat från: BEL skrivet 22 juni 2009, 20:36:16 PM
rullar mest på 28,29,42,52,53
Gas-ostarna såg man ju förr på alla möjliga linjer.
Citat från: M skrivet 22 juni 2009, 20:34:12 PM
När vi ändå är inne på överblivna Ostar så är min fråga vart har GS gas Ostar tagit vägen. Har inte sett någon på ett bra tag.
/M
Tror att en del är inne på service, då man tydligen ska byta topplock på dessa, då en del ryker svart.
Citat från: Mats B skrivet 21 juni 2009, 22:34:29 PM
Man hade 27 stycken.
Gör en lista som ni gärna får fylla på efterhand:
3
131
132
133
134
135 Mölndal
136 Mölndal
137 Mölndal
138
139
153
155
156
174
215
220
353
354
360
361 Majorna
362
363
364
368 Majorna
370
541 Majorna
543 Majorna
543 gick på linje 99 idag, 10 år gammal och snart faller den för åldern.
Citat från: Calle skrivet 22 juni 2009, 23:50:44 PM
543 gick på linje 99 idag, 10 år gammal och snart faller den för åldern.
Inte riktigt, den sattes i trafik 22 december 2000.
//Jonas G
Citat från: Calle skrivet 22 juni 2009, 23:50:44 PM
543 gick på linje 99 idag, 10 år gammal och snart faller den för åldern.
10 år är väl ingenting för en buss, bara löjligt att kalla det gammalt. kom igen när vi talar om 16 år och mer..
Kvar igår kväll på cementfabriken var: 360, 362, 363 och 364.
361 stod ej kvar.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 juni 2009, 23:59:02 PM
Inte riktigt, den sattes i trafik 22 december 2000.
//Jonas G
Ber om ursäkt, och vill samtidigt rätta att den gick på linje 158, alltså finns denna "höggolvare" nu på Majorna. Lär då falla för åldersgränsen nästa år, 2010.
131-134 Mölndal
Citat från: Calle skrivet 23 juni 2009, 14:28:35 PM
Ber om ursäkt, och vill samtidigt rätta att den gick på linje 158, alltså finns denna "höggolvare" nu på Majorna. Lär då falla för åldersgränsen nästa år, 2010.
Man kör fortfarande med Carrus City L och Bova från -98 och det går utmärkt. Tror inte Majorna har strikt 10-årsgräns på sitt avtal.
Citat från: Johan B skrivet 24 juni 2009, 16:53:27 PM
Man kör fortfarande med Carrus City L och Bova från -98 och det går utmärkt. Tror inte Majorna har strikt 10-årsgräns på sitt avtal.
Men undrar om det gör det efter den 31/12-2009 då skall alla bussar i Göteborgs stadstrafik vara handikappsanpassade och inneha lågt golv. Eller så är visionen riktad åt det hållet.
http://www.kolla.goteborg.se/ (http://www.kolla.goteborg.se/)
Citat från: Tomas skrivet 26 juni 2009, 11:17:48 AM
Men undrar om det gör det efter den 31/12-2009 då skall alla bussar i Göteborgs stadstrafik vara handikappsanpassade och inneha lågt golv. Eller så är visionen riktad åt det hållet.
http://www.kolla.goteborg.se/ (http://www.kolla.goteborg.se/)
Jo detta fick jag höra på min bussutbildning sommaren 2007..
Men frågan är ju bara hur det blir med Orusttrafikens vagnpark på
orange express,och alla dessa expressbussar som kommer utifrån ???
Kollade just på Transportstyrelsens fordonsfråga alla bussar i listan som ej rapporterats flyttade till Mölndal eller Majorna.
153 och 155 ställdes av 24/6, övriga anges fortfarande vara i trafik och ägda av GS Buss (utom 215, som hela tiden varit ett lån från Volvo Bussar).
//Jonas G
Citat från: Mattias Andersson skrivet 26 juni 2009, 22:07:11 PM
Jo detta fick jag höra på min bussutbildning sommaren 2007..
Men frågan är ju bara hur det blir med Orusttrafikens vagnpark på
orange express,och alla dessa expressbussar som kommer utifrån ???
Bussarna som körs på bland annat Röd Express, av Volvos fabrikat med högt golv, är handikappanpassade i forma av att de ha en rullstolshiss vid bakdörrarna. Jag har inte själv åkt Orange Express men det är samma busstyp som Röd Express så jag misstänker att det är samma lösning här.
Bohusexpressarna, som Buss i Väst kör, har samma lösning med en rullstolshiss vid bakdörrarna.
174 såg jag parkerad på andra sidan staketet när jag åkte på Deltavägen idag.
Citat från: Knallhatt skrivet 27 juni 2009, 09:43:28 AM
Bussarna som körs på bland annat Röd Express, av Volvos fabrikat med högt golv, är handikappanpassade i forma av att de ha en rullstolshiss vid bakdörrarna. Jag har inte själv åkt Orange Express men det är samma busstyp som Röd Express så jag misstänker att det är samma lösning här.
Bohusexpressarna, som Buss i Väst kör, har samma lösning med en rullstolshiss vid bakdörrarna.
Viist är det lyft även på Orangebussarna. För regiontrafiken finns ingen målsättning att utrota normalgolvarna, då hade man fått hänga på en släpkärra efter nämnda Bohusexpresser. Däremot skall alla nya normalgolvare ha rullstolslyft.
Citat från: Johan B skrivet 28 juni 2009, 19:37:21 PM
Viist är det lyft även på Orangebussarna. För regiontrafiken finns ingen målsättning att utrota normalgolvarna, då hade man fått hänga på en släpkärra efter nämnda Bohusexpresser. Däremot skall alla nya normalgolvare ha rullstolslyft.
Nja...Vet inte riktigt här..
Vad Västtrafik har gått ut med,så skall samtliga bussar som angör Nisse terminalen ha lågentre
eller låggolvsutförande år 2010 eller 2012. Sistnämna låter jag va osagt.
Citat från: Mats B skrivet 21 juni 2009, 22:34:29 PM
135 Mölndal
136 Mölndal
137 Mölndal
138 Mölndal
139 Mölndal
541 Majorna
543 Majorna
Känns bakvänt att man skickar korta Den Oudsten till Majorna och MAN till Mölndal. Med tanke på tidigare vagnpark hade det känts naturligare att göra tvärtom.
//Jonas G
som väntat kom resterande MAN till Mölndal, då gissade jag rätt.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 28 juni 2009, 20:08:53 PM
Nja...Vet inte riktigt här..
Vad Västtrafik har gått ut med,så skall samtliga bussar som angör Nisse terminalen ha lågentre
eller låggolvsutförande år 2010 eller 2012. Sistnämna låter jag va osagt.
Hm, vad jag hört skall alla bussar vara handikappanpassade senast 2010 (vilket fö håller på att skita sig), dock inget sagt om att det MÅSTE vara lågentré. Finns ju som sagt en hel del linjer med mycket bagagehantering och Bussgods och det vet Västtrafik om. Man upphandlar ju fortfarande normalgolvare, nu senast till Lysekilstrafiken (går förvisso inte till Nisse, expresserna ligger på eget avtal) som startar på nytt avtal i augusti. Har någon sett till några nya bussar på tal om något helt annat?
Citat från: Johan B skrivet 29 juni 2009, 21:17:06 PM
Hm, vad jag hört skall alla bussar vara handikappanpassade senast 2010 (vilket fö håller på att skita sig), dock inget sagt om att det MÅSTE vara lågentré. Finns ju som sagt en hel del linjer med mycket bagagehantering och Bussgods och det vet Västtrafik om. Man upphandlar ju fortfarande normalgolvare, nu senast till Lysekilstrafiken (går förvisso inte till Nisse, expresserna ligger på eget avtal) som startar på nytt avtal i augusti. Har någon sett till några nya bussar på tal om något helt annat?
Det som godkänds är låggolv-entre eller normalgolv med lyft. Sedan kan LHM göra sitt val bland dessa.
Citat från: Mats B skrivet 21 juni 2009, 22:34:29 PM
Man hade 27 stycken.
Gör en lista som ni gärna får fylla på efterhand:
3 Mölndal
131 Mölndal
132 Mölndal
133 Mölndal
134 Mölndal
135 Mölndal
136 Mölndal
137 Mölndal
138 Mölndal
139 Mölndal
153 Till salu
154 Till salu
155 Till salu
156 Till salu
174 Till salu
215 Lånebuss,återlämnas Volvo
220 Till salu
353 Mölndal
354 Mölndal
360 Mölndal
361 Mölndal
362 Mölndal
363 Mölndal
364 Mölndal
368 Mölndal
370 Skrotas
541 Majorna
543 Majorna
Jösses vad mycket bussar till Mölndal. Är det något som försvinner därifrån i sin tur?
Citat från: Johan B skrivet 30 juni 2009, 17:28:39 PM
Jösses vad mycket bussar till Mölndal. Är det något som försvinner därifrån i sin tur?
Ja, 501-515 ska till Majorna efter ombyggnad och omlackering under sommaren.
Hoppsan, vad finns att Ersätta i Majorna i den mängden?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juni 2009, 18:56:26 PM
Hoppsan, vad finns att Ersätta i Majorna i den mängden?
Drar till med en gissning på Bova, Carrus City L och Scania OmniLink. Vad är det för ombyggnad man ska göra?
Citat från: Mats B skrivet 30 juni 2009, 18:19:59 PM
Ja, 501-515 ska till Majorna efter ombyggnad och omlackering under sommaren.
IOM förlusten av Mölndal kommer man o göra om bussfördelningen så det e inte säkert detta sker
Citat från: Johan B skrivet 30 juni 2009, 17:28:39 PM
Jösses vad mycket bussar till Mölndal. Är det något som försvinner därifrån i sin tur?
Allt om 1 år.
Citat från: BEL skrivet 30 juni 2009, 19:55:55 PM
IOM förlusten av Mölndal kommer man o göra om bussfördelningen så det e inte säkert detta sker
Håll oss gärna underrättade. För mig vore det kul att veta var jag sedan kommer hitta de blåa 501-515.
Citatså det e inte säkert detta sker
Gäller detta enbart omflyttningen eller ombyggnad/ommålning?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juni 2009, 21:04:20 PM
Håll oss gärna underrättade. För mig vore det kul att veta var jag sedan kommer hitta de blåa 501-515.
Gäller detta enbart omflyttningen eller ombyggnad/ommålning?
vad jag fattade både flytt o ommålning o ombyggnader
Nåväl, vi märker nog hur det blir vartefter
370 Skrotas ej utan går till mölndal
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 juni 2009, 01:00:31 AM
Kollade just på Transportstyrelsens fordonsfråga alla bussar i listan som ej rapporterats flyttade till Mölndal eller Majorna.
153 och 155 ställdes av 24/6, övriga anges fortfarande vara i trafik och ägda av GS Buss (utom 215, som hela tiden varit ett lån från Volvo Bussar).
//Jonas G
Uppdatering:
156 avställd 30/6
174 avställd 3/7 och såld till Kunskapstorget AB, Nödinge 6/7
220 avställd 29/6
//Jonas G