Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM

Titel: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM
Linje 800 startades -68 som en veckoslutslinje, och fick redan året därpå daglig trafik, det har sedan dess gått 3 dagliga dubbelturer på linjen, tills för några år sedan, alltid med nya bussar, jag tror till och med att det gick natttrafik på linjen på 80-talet. Linjen har gått som en livsnerv genom GDG landskapen. Nu går knappt en daglig tur, Swebus Express måste vårda. "skötebarnet" bättre om denna nostalgiska linje ska överleva. Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Walter skrivet 07 augusti 2007, 07:15:19 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM
Linje 800 startades -68 som en veckoslutslinje, och fick redan året därpå daglig trafik, det har sedan dess gått 3 dagliga dubbelturer på linjen, tills för några år sedan, alltid med nya bussar, jag tror till och med att det gick natttrafik på linjen på 80-talet. Linjen har gått som en livsnerv genom GDG landskapen. Nu går knappt en daglig tur, Swebus Express måste vårda. "skötebarnet" bättre om denna nostalgiska linje ska överleva. Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle

Tyvärr kan man ju inte köra linjer på nostalgi som underlag. Det krävs betalande passagerare också.
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 14:16:40 PM
Man kan ju vårda det som grundla storheten.....
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 07 augusti 2007, 17:30:15 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 14:16:40 PM
Man kan ju vårda det som grundla storheten.....
Det duger knappast som argument för ett företag som är beroende av ett överskott på de linjer man kör för att kunna fortsätta verksamheten.
Finns det inte ekonomiska förutsättningar kan man inte upprätthålla verksamheten, så enkelt är det.
I en del fall där människor och gods är beroende av transporter men resandeunderlaget inte räcker har man löst problemet genom att staten upphandlar trafiken och betalar för den, men det är knappast aktuellt på så många platser i södra Sverige...

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM
...Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle

Att Swebus skulle vara Stockholmsfixerat håller jag inte med om, Swebus kör ju t ex nästan all lokal- och länstrafik i Dalarna...
Att Swebus Express har sitt nav i Stockholm är kanske inte så konstigt, det är ju trots allt rikets största stad och den stad de flesta resenärer vill resa till och från.
Göteborg är knappast underrepresenterade av expressbussar heller, det finns ju förbindelser till Jönköping, Karlstad, Malmö, Oslo, Köpenhamn m fl städer...
//Fredrik
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 17:52:32 PM
Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 18:04:19 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 augusti 2007, 17:30:15 PM
Att Swebus Express har sitt nav i Stockholm är kanske inte så konstigt, det är ju trots allt rikets största stad och den stad de flesta resenärer vill resa till och från.
//Fredrik

Swebus Express har sitt huvudkontor i Jönköping och så har det väl varit sedan det blev eget bolag. Det har aldrig funnits i Göteborg. Antagligen är det här en förväxling med Interbus.
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Johan B skrivet 07 augusti 2007, 18:07:49 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 17:52:32 PM
Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.

Att Swebus har tappat i Göteborgsområdet har knappast med brist på intresse att göra utan snarare om brist på underhåll och skötsel av fordon och uppdrag vilket fick både Västtrafik och kunder att se rött. Sedan får vi skilja på Swebus och Swebus Express, det senare har inte tappat någon trafik (med undantag av sträckan Göteborg-Borås men den är ett kapitel för sig) utan själva bestämmt vad man vill köra och hur ofta.
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 18:15:22 PM
Jag tänkte när GDG hade Hk på Gullbergsstrandgata, man köpte ju Nymans i Älvsjö för att man ville vara etablerad i Sthlm.....
Vill Swebus ha trafik i Västergötland måste dom väl Engagera sig....?
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Anders Noren skrivet 10 augusti 2007, 12:24:04 PM
Att GDG-expressen för en tynande tillvaro är naturligtvis tråkigt ur ett historiskt och nostalgiskt perspektiv men det beror förmodligen inte på ett sviktande passagerarunderlag - snarare tvärtom! Det är länstrafikens satsningar som tagit hand om passagerarna.

- När X-Trafik i slutet av 1990-talet gav sin expresslinje 101 Gävle-Falun styv timmestrafik med högstandardbussar drogs 800:an in mellan Gävle och Falun. 101:an anslöt i Falun.
- Tåg i Bergslagen erbjuder sedan 2001 snabba och täta tågförbindelser mellan alla större orter längs Bergslagsbanan på sträckan Kopparberg/Ställdalen-Gävle.

Om (när?) Värmlandstrafiken går med i Tåg i Bergslagen och systemet utsträcks till Karlstad via Nykroppa-Kristinehamn finns inte längre någon mening med att försöka köra särskilda expressbussturer mellan Gävle och Karlstad. Tåget kommer i så fall att ha fler avgångar, kortare restid och vara lika (o)bekvämt som bussen.

Anders
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Walter skrivet 10 augusti 2007, 12:31:04 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 17:52:32 PM
Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.

Det är väl ändå Västtrafik och inte Swebus som avgör vilka linjer som ska finnas.
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 10 augusti 2007, 17:11:28 PM
Om vi ska gå ifrån ämnet, så är det ju så att man måste jobba för saker, och då menar jag att dom lokala bolagen Orusttrafiken och Buss i väst, precis som Kr-trafik i jämtland, är mer engagerade i att vinna trafik i dom aktuella områdena än vad Swebus har varit, där måste Swebus bättra sig....
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 10 augusti 2007, 17:54:42 PM
Det kanske är intressantare för Swebus om det är en större upphandling.....?
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 10:55:28 AM
För att återgå till tråden, linje 800, så kan väl buss och tåg komplettera varandra om bara bolagen kunde samarbeta lite....
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Christer K skrivet 13 augusti 2007, 14:14:30 PM
Rätta mig om jag har fel.

Bolagen kan nog samarbeta men värre är länstrafikbolagen. De har rätt till all busstrafik inom det egna länet. Vill Swebus Express eller Säffle eller något annat bolag trafikera deras orter så ska det ske på deras villkor.

Ta bara som mellan Örebro och Karlstad. Swebus Express körde en linje som gick timmes trafik mellan orterna. Då började Värmlandstrafik att strula, vi ska köra med egna linjebussar till Karlskoga och där får resenärerna byta till Örebro Länsbussar. Detta gör att Swebus Express inte får ta upp passagerare mellan orterna utan bara de som ska åka längre än inom länet.

Samma sak hände med linje 874 till Uppsala, länshuvudmannen bestämmer att de ska köra med egna bussar på sträckan Västerås – Uppsala.

/ Christer K
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 14:27:53 PM
Sant, Swebus express får inte ta resenärer lokalt i Dalarna heller, det har varit så sedan GDG miste trafiken -89. Få se om Dalatrafik mjuknar nu när Swebus fått tillbaka trafiken i länet.....
Men det är ju samma sak, lokalbussar och expressbussar kan ju komplettera varandra, om bolagen kan samarbeta.....
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 14:58:55 PM
I början av -90-talet satte Dalatrafik in turer, som dotterbolaget körde, parallelt med GDG/Swebus Express Grängesberg-Falun och omvänt, vem var det då som var vrång ? GDG/Swebus som försökte sköta sin linje, eller Dalatrafik som tvingade till sig lokalresenärer ?
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Knut skrivet 13 augusti 2007, 15:26:00 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 14:27:53 PM
Sant, Swebus express får inte ta resenärer lokalt i Dalarna heller, det har varit så sedan GDG miste trafiken -89. Få se om Dalatrafik mjuknar nu när Swebus fått tillbaka trafiken i länet.....
Men det är ju samma sak, lokalbussar och expressbussar kan ju komplettera varandra, om bolagen kan samarbeta.....
Det du ber om her er jo besvart i flere innlegg. LHM vil IKKE la dette skje slik jeg har forstått noen av svarene du har fått. Vi har samme problemet i Norge med ekspressbusser som ikke kan ta med "lokal"trafikk. Av 4 ruter på samme strekning er det bare en som tar med seg reisende innen fylkene på en gitt strekning. Dette gjelder flere veier ut av Oslo
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 14 augusti 2007, 12:54:44 PM
Lite märkligt detta... Och inte kommer SwX upp på Resplus heller om man söker på förbindelser Ör - Ks utan det blir byte i Karlskoga hur man än gör. Vad hände förresten med Expressbussguiden? Förr var den en del av resplusguiden men detta samarbete tycks ha upphört.

Personligen tycker jag att man borde kunna köpa in sig på expressbussarna från THMs sida, precis som man gör på SJs fjärrtåg.

/UB
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 14:47:59 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 14 augusti 2007, 12:54:44 PM
Lite märkligt detta... Och inte kommer SwX upp på Resplus heller om man söker på förbindelser Ör - Ks utan det blir byte i Karlskoga hur man än gör. Vad hände förresten med Expressbussguiden? Förr var den en del av resplusguiden men detta samarbete tycks ha upphört.

Personligen tycker jag att man borde kunna köpa in sig på expressbussarna från THMs sida, precis som man gör på SJs fjärrtåg.

/UB

Då förstår jag inte hur du hur sökt. Visst får man fram förbindelserna med Swebus Express om man söker Örebro-Karlstad. Expressbussguiden är numera inarbetad i den stora resplusguiden. Vilket jag trodde alla skulle tycka vara bra.
Västtrafik köper in sig på Swebus Express för sina periodkort till exempel så visst går det. Och precis som på tågen gäller Swebus Express kontanttaxa om man inte har periodkort. Även Regionen runt 24 timmar räknas som periodkort.
Vad jag kan se utifrån Swebus Express tidtabeller är det generellt bara i Blekinge län, Hallands län, Kalmar län, Värmlands län och Dalarnas län som resor med Swebus Express inte är tillåtna.
Dessutom gäller att det inte är tillåtet inom Västra Götaland på linje 820 - men det berör tre hållplatser Göteborg, Uddevalla Torp och Tanumshede Rasta. Den regeln kan lika väl vara gjord av Swebus Express för att man skall slipp ansvaret vid förseningar för dessa regionala resenärer. Någon större marknad för sådana lär inte finnas.
Andra undantag är Södertälje-Stockholm (antagligen också på Swebus Express initiativ för att man skall slippa masstillströmning vid pendeltågsstörningar) och lokala resor inom Uppsala.

Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 15 augusti 2007, 16:06:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 14:47:59 PM
Då förstår jag inte hur du hur sökt. Visst får man fram förbindelserna med Swebus Express om man söker Örebro-Karlstad. Expressbussguiden är numera inarbetad i den stora resplusguiden. Vilket jag trodde alla skulle tycka vara bra.


Ja det låter ju bra det där om det stämmer. Jag gjorde sökningen Borlänge - Karlstad i mitten av juni, och då fick jag vänta 45 minuter i Ör på en LT-länsbuss mot Karlskoga för vidare byte til en Värmlandstrafikbuss mot Ks, trots att det gick en SwX-buss en kvart tidigare utan byte till Ks. Förklara det den som kan...

/UB
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 16:29:54 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 15 augusti 2007, 16:06:59 PM
Ja det låter ju bra det där om det stämmer. Jag gjorde sökningen Borlänge - Karlstad i mitten av juni, och då fick jag vänta 45 minuter i Ör på en LT-länsbuss mot Karlskoga för vidare byte til en Värmlandstrafikbuss mot Ks, trots att det gick en SwX-buss en kvart tidigare utan byte till Ks. Förklara det den som kan...

/UB

Det  är klart att det stämmer. Jag kollade innan jag skrev. Har dessutom kollat detta med Samtrafiken vid ett tidigare tillfälle. Om du berättar vilken tid du sökte så kanske det också går att reda ut varför den här förbindelsen inte kom upp. Om inte annat kan jag kolla med min kontakt på Samtrafiken.
I mitten av juni? Gällde det resa före 17 juni är det möjligt att Swebus Express inte var med i Resplus då. Men från den version som gäller från 17 juni är de i alla fall med.

Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 16 augusti 2007, 09:06:30 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 16:29:54 PM
Det  är klart att det stämmer. Jag kollade innan jag skrev. Har dessutom kollat detta med Samtrafiken vid ett tidigare tillfälle. Om du berättar vilken tid du sökte så kanske det också går att reda ut varför den här förbindelsen inte kom upp. Om inte annat kan jag kolla med min kontakt på Samtrafiken.
I mitten av juni? Gällde det resa före 17 juni är det möjligt att Swebus Express inte var med i Resplus då. Men från den version som gäller från 17 juni är de i alla fall med.



Detaljer: Borlänge Centralstation - Karlstad Centralstation, Torsdag 16 Augusti 2007 Total restid: 04:49 

  Avresa Ankomst Färdmedel Anm. Riktning

--------------------------------------------------------------------------------

  12:00 
Borlänge Centralstation 14:01 
Örebro Centralstation Tåg 7571 (Tågkompaniet)  Mjölby station

--------------------------------------------------------------------------------

  14:45 
Örebro Centralstation 15:35 
Karlskoga busstation Buss 504 (Länstrafiken)  Karlskoga busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  15:40 
Karlskoga busstation 16:05 
Kristinehamn station Buss 500 (Värmlandstrafik)  Karlstad busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  16:19 
Kristinehamn station 16:49 
Karlstad Centralstation Tåg 18923 (Värmlandstrafik)  Karlstad Centralstation

--------------------------------------------------------------------------------

 
Köp Resplusbiljett för denna resa hos SJ (www.sj.se, 0771-757575), Veolia Transport (www.veolia-transport.se, 0771-26 00 00), Tågkompaniet (www.tagkompaniet.se, 0771-444111) eller din resebyrå. 
« Tillbaka

Om du går in på Swebus express hemsida ser du att det går en buss 14:35 från Örebro som är i Ks 16:15.

Det sjuka här är dessutom att de vill att man ska byta till tåg (ett tåg som inte gick i mitten av juli (jag skrev fel ovan)) o Kristinehamn när bussen går till Karlstad.

/UB, som skippar resplus när han planerar resor inkluderande SwX i fortsättningen
Titel: SV: Livsnerven.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2007, 09:22:53 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 16 augusti 2007, 09:06:30 AM
Detaljer: Borlänge Centralstation - Karlstad Centralstation, Torsdag 16 Augusti 2007 Total restid: 04:49 

  Avresa Ankomst Färdmedel Anm. Riktning

--------------------------------------------------------------------------------

  12:00 
Borlänge Centralstation 14:01 
Örebro Centralstation Tåg 7571 (Tågkompaniet)  Mjölby station

--------------------------------------------------------------------------------

  14:45 
Örebro Centralstation 15:35 
Karlskoga busstation Buss 504 (Länstrafiken)  Karlskoga busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  15:40 
Karlskoga busstation 16:05 
Kristinehamn station Buss 500 (Värmlandstrafik)  Karlstad busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  16:19 
Kristinehamn station 16:49 
Karlstad Centralstation Tåg 18923 (Värmlandstrafik)  Karlstad Centralstation

--------------------------------------------------------------------------------

 
Köp Resplusbiljett för denna resa hos SJ (www.sj.se, 0771-757575), Veolia Transport (www.veolia-transport.se, 0771-26 00 00), Tågkompaniet (www.tagkompaniet.se, 0771-444111) eller din resebyrå. 
« Tillbaka

Om du går in på Swebus express hemsida ser du att det går en buss 14:35 från Örebro som är i Ks 16:15.

Det sjuka här är dessutom att de vill att man ska byta till tåg (ett tåg som inte gick i mitten av juli (jag skrev fel ovan)) o Kristinehamn när bussen går till Karlstad.

/UB, som skippar resplus när han planerar resor inkluderande SwX i fortsättningen

Du har lyckats hitta en förbindelse där det inte fungerar. Varför är svårt att säga, kanske Swebus Express glömt rapportera in den avgången till Samtrafiken. Men söker du på avgången klockan 14.00 så blir det Swebus Express Örebro-Karlstad.