Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec. Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga...
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 19:02:00 PM
Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec. Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga...
Det var ju krävt och utlovat nya bussar, något som alla som vinner en upphandling brukar bry sig om (nästan alla i alla fall :P). Det är knappt sex månader kvar att slutgiltigt beställa dem och få dem levererade. Det är i snävaste laget men inte omöjligt. Man får väl anta att beställningen redan ligger och att leverentören bara vänter på det slutgiltiga beskedet för att komma i gång.
De bussar som de har stående är av äldre modell och klarar inte kraven. Men de kan väl i värsta fall användas tillfälligt om tillräckligt med nya bussar inte hinner levereras.
BL torde väl få vissa svårigheter att bli av med sina bussar från 2001. De 18 Carrus Region från 1995 som ännu rullar lär väl gå till skrot efter ett par år på övertid. Likaså bör väl BL då göra sig av med sina MaxCi. För 40-linjerna torde Lahti-bussarna 157-161 räcka tillsammans med Lunda-vagnarna eller några av de äldsta MAN. Om nu tio nya OmniLink äntligen kommer vill säga.
Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. ;D
Citat från: Verspieder skrivet 18 juni 2009, 21:59:57 PM
Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. ;D
Veolia har i snart två kört en vit buss på linje 100 utan vikariedekaler. Det har gått bra det också.
Hur många har såna dekaler som Skåne har?? Känns överarbetat..
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 22:49:38 PM
Hur många har såna dekaler som Skåne har?? Känns överarbetat..
Sådana blaffor har man väl ingen annanstans. Däremot har Gävleborgs län och Västerbottens län t ex skyltar med vikariebuss i framfönstret. Jag tror det var en innovation från Karlstadsbuss 2005.
Apropå bussar kom jag att tänka på B-L 213-227 260-264 de skulle ju Veolia kunna hyra eller köpa av B-L de klarar ju kraven lågentre...
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 19:02:00 PM
Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec. Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga...
Nej, 28 februari blir det trafikstart, vilket gör att det är gott om tid för förberedelser.
28 feb det var nått nytt, info jag fick var att B-L kör till 12 dec i så fall kör vi ju över jul och hela feb...
Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?
Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll ;D
Citat från: Trafikar´n skrivet 19 juni 2009, 13:29:28 PM
Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?
Det är väl som Jan Sjöberg skriver att de uppsatta miljökraven i princip krävde nya bussar. Dessutom utlovade Veolia nya bussar när de lämnade anbudet så det borde de rimligen vara bundna till.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 juni 2009, 16:53:33 PM
Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll ;D
Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 11:12:15 AM
På vilket sätt skulle det vara ett underbud? Att budet är lägre än BL:s innebär inte med automatik att det är så, och i detta fall var det ytterligare två budgivare som hade ett bud som underskred BL:s.
Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?
"Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?"
Hur det kan bli billigare för någon annan att köra???
Mindre organistation
Effektivare planering
Lägre lokalhyror
Bättre avtal på bussköp
Finns ett antal parametrar som gör att andra kan vara billigare eller dyrare
Jo man kan ju hitta massa olika orsaker att det gick som det gick... men Veolias bud låg rätt mkt lägre än de övrigas och så mkt lägre kostnader tror inte jag att de har.. Enligt vår vd så var det enbart på Svenljunga Tranemo delen Ev Skene som Veolia var billigare .. Övrig trafik var priset det samma .. B-L vet ju vad trafiken kostar och tog betalt efter det... Tranemo Svenljunga är relativt dyrt att köra men det beror ju på tidtabellsupplägget... Men hade B-L vunnit så hade det sett lite annorlunda ut, mer körningar på övrig trafik vilket inte sker i dag utan vi kör enbart Tranemo eller Svenljunga
Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 12:29:03 PM
Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?
Det är möjligt att BL kan köra billigare än man gör idag. vad säger att det är mest effektivt idag?
Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 12:29:03 PM
Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?
Att BL (och Buss i Väst för den delen) skulle ha lämnat in ett anbud baserat på vad det kostar att köra trafiken idag är ju rent nonsens.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 13:50:29 PM
Effektivare planering och samordningsvinster, dagens omlopp känns en aning ineffektiva var i allafall det intryck jag fick när jag gjorde trafiklösningen för en av anbudslämnarna, sedan verkar inte BL samordna förartjänsterna över de tre kontakt som man kör idag.
En "miss" som t.ex ofta görs är att det är inte bussen som behöver rast, pissepaus och vila utan föraren.
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i
dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.
Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 10:46:16 AM
Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...
Det finns väl heller inget som säger att det per automatik blir sämre på Veolia? ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 22:48:58 PM
BiV lämnade inget anbud på de två sjuhäradspaketen f.ö
//Lars
Man räknade tillsammans med BL.
Citat från: TH14 skrivet 22 juni 2009, 22:41:18 PM
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.
Är det jag som inte hängt med men för ett par år sedan var det vanligt att man såg en förare bli avbytt på en tätortslinje och sedan efter en kortare rast började köra på en regionlinje.
Är de tre paketen i dag som omtalas tätortstrafik (inklusive linjerna 10-16), 40-linjerna och regionallinjerna?
Jag har heller knappt sett något fall där också bussen fått pissepaus. Tidtabellskonstruktionen gör att det ibland blir långa uppehåll för bussarna men nog verkar vagnparken hos BL vara så effektivt utnyttjad som det är möjligt. Ibland alltför effektivt. Det fanns i vintras några avgångar som av omloppsskäl så gott som alltid blev försenade.
Citat från: TH14 skrivet 22 juni 2009, 22:41:18 PM
Att BL (och Buss i Väst för den delen) skulle ha lämnat in ett anbud baserat på vad det kostar att köra trafiken idag är ju rent nonsens.
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.
Det finns väl heller inget som säger att det per automatik blir sämre på Veolia? ;)
Först ur personligt perspektiv:
Det som blir sämre, oavsett vem som hade fått trafiken och det som personligen stör mig, är att gemenskapen som finns på BL styckas upp och att det blir tråkigare körningar när blandningen styckas upp. Att bara köra landsbygd är inget kul och likaså bara i stan. Hade jag velat ha den blandningen kunde jag stannat i Skåne. Jag var rätt nöjd med fördelningen av uppgifter som fanns på BL.
Vill jag ha kvar den blandningen, måste jag arbeta på fler ställen. Då blir det heldagar på landet respektive stan. Dessutom är det nog föga chanser för mig att få jobb på Veolia här och på BL är det ju LAS-styrt att det är förbi för gott. Jag hade ju hoppats att jag en dag inom snar framtid hade fått löst proppen som sitter ivägen i dagsläget. Fast nu vet jag inte om det är till så stor nytta längre.
Jag läser inlägg av Jan Sjöberg och andra som inte ens drabbas av upphandlingen men ändå far med en massa ovidkommande åsikter. Jag drabbas av den, för jag har i tre år arbetat mot myndigheternas felaktiga behandling för att kunna komma tillbaka till det som jag en gång började i.
Jag är emot resultatet av upphandlingen eftersom det drabbar de anställda och det är varken Swebus, Veolias, Arrivas eller någon annan entreprenörs fel. Felet ligger hos Västtrafik, för hade man släppt iväg hela paketet istället så hade det inte drabbat de anställda lika hårt för då hade ändå verklsamheten varit den samma.
Det är fullkomligt ointressant ur kundperspektiv vem som kör bussen. Det står Västtrafik på den och den är blå. Priset är lik förbannat 38 kr inom kommunen och 25 kr inom tätorten.
Jag har ju sett detta mardrömsscenario i Skåne med all uppstyckad trafik där. Arriva körde tre linjer i Malmö, Swebus körde tre linjer och Connex (som det hette då) körde resterande. Det var en befriande glädje att slippa det här. Här var vi alla kollegor och här gjorde vi alla samma sak.
Fördelen i Västra Götaland är att Västtrafik inte sätter sig emot att man som timförare kör på fler bolag än ett. Jag vill minnas att Skånetrafiken satte sig emot det i Skåne. Att man bara fick jobba för en entreprenör. Att bara köra linje 14, 18 och 20 i Malmö hade inte direkt lockat mig.
Ur ett allmänt perspektiv:
Jag har inte påstått att det blir sämre på Veolia även om företaget väl inte direkt har visat sig från sin bästa sida varken i Malmö eller på linje 100 Göteborg <-> Borås.
Sedan är det ju klart att man kan spekulera i BL:s organisation. Med en trafikchef och en driftchef så blir det ju lite kostnader eftersom båda skall uppbära chefsarvode. Fast en av kostnaderna försvinner ju i augusti då trafikchefen försvinner och ersätts av en personalsamordnare istället.
Sedan pratas det bland förarna om att det sitter för mycket folk på kontoret som inte behövs. Huruvida det stämmer vill jag inte uttala mig om utan jag återger bara vad andra säger.
Trafikledningen är väl inte den bästa heller. Inte trafikledarna, för de gör ett bra jobb och sliter som myror, men organisationen av den samma är åt h-e till.
Jag jämför med Arrivas trafikledning i Malmö. Där hade man endast en trafikledare med en bil som trafikledaren arbetade i. I den hade han/hon en komradio och de var alltid ute och rörde på sig bland bussarna i den bilen. På BL sitter två stycken trafikledare på ett kontor utan möjlighet att röra sig fritt bland bussarna. De har inte ens en bil de kan rycka ut i ifall det skulle krisa utan måste ta den rerservbuss som står parkerad på Kvarngatan och det känns en aningen invecklat och efterblivet att behöva starta upp en buss och ge sig iväg. Bussen skall ju först gasas upp så att den får upp lufttrycket.
Nu verkar det dock som att man gjort i ordning två gamla färdtjänstbilar men hur dessa skall utnyttjas vet jag i dagsläget inte.
På verkstadssidan så har de flesta bussbolag idag lagt ut sina verkstadstjänster på entreprenad. Det borde slimma kostnaderna medan BL har kvar sin egen verkstad och därmed själva måste betala sociala avgifter/verkstadsgubbe. Veolia i Malmö lade väl ut sin verkstad på Volvo för ett tag sedan?
Ur det perspektivet blir det säkerligen bättre på Veolia. Dessutom styrs väl Veolia av branschfolk istället för politiskt tillsatta lekmän? Ingen i BL:s ledning har väl erfarenhet av bussbranschen?
Jag trivs på BL och tycker företaget var en bra arbetsgivare. Jag vill gärna ha kvar det som är idag, men jag förstår ju att BL har brister och sett ur det allmänna perspektivet så är kanske detta vad som behövs, men jag värdesätter ändå arbetstagarnas situation mer än aktieägares. Fast vi ska kanske vara glada? Det fanns ju sämre alternativ till entreprenörer med i anbudsgivningen och hade det blivit en ny upphandling hade risken varit stor att ett av dessa hade fått trafiken.
egen värkstad ska man akta sig för svindyrt och dålig kvallitet
Citat från: Svemicke skrivet 23 juni 2009, 10:25:26 AM
Fördelen i Västra Götaland är att Västtrafik inte sätter sig emot att man som timförare kör på fler bolag än ett. Jag vill minnas att Skånetrafiken satte sig emot det i Skåne. Att man bara fick jobba för en entreprenör. Att bara köra linje 14, 18 och 20 i Malmö hade inte direkt lockat mig.
Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.
Om man ska följa reglerna för a-kassan torde också en sådan lösning innebära stora svårigheter att rekrytera till tjänster som inte är heltid då arbetstagaren ifråga för övrig tid inte kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed inte är berättigad till arbetslöshetsersättning.
Citat från: Jo skrivet 23 juni 2009, 13:09:54 PM
Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.
Att företagen själva gärna vill veta vilka andra företag deras förare eventuellt kör för är en sak. Detta för att ha koll på att man inte överbelastar sig hos firma B, så man inte klarar av sitt schema på firma A. Men att trafikhuvudmannen skulle lägga sig i sådant är fullständigt främmande för mig.
Nej västtrafik bryr sig nog inte om du kör på flera bolag.. Dock är det inte helt lätt med dagens avtal att ha körningar på flera bolag...det är ju en del att tänka på med vilotid och sådant.. Och det är ju du som förare som skall ha koll på det...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2009, 08:44:15 AM
Är det jag som inte hängt med men för ett par år sedan var det vanligt att man såg en förare bli avbytt på en tätortslinje och sedan efter en kortare rast började köra på en regionlinje.
Är de tre paketen i dag som omtalas tätortstrafik (inklusive linjerna 10-16), 40-linjerna och regionallinjerna?
Jag har heller knappt sett något fall där också bussen fått pissepaus. Tidtabellskonstruktionen gör att det ibland blir långa uppehåll för bussarna men nog verkar vagnparken hos BL vara så effektivt utnyttjad som det är möjligt. Ibland alltför effektivt. Det fanns i vintras några avgångar som av omloppsskäl så gott som alltid blev försenade.
Det är lika vanligt fortfarande. Vad Lars menar är kanske att exempelvis en Svenljunga- eller Skeneförare inte används i tätortstrafiken och vice versa?
Bussarnas uppehåll, i varje fall i Borås kommun, är en konsekvens av kravet på styv tidtabell.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 juni 2009, 08:49:50 AM
Jo det noterade jag också, ser ut som en tavla av tidtabellskonstruktören, för att bussarna ska kunna avgå i rätt tid på nästa tur måste man med nuvarande tabell (den som anbudet grundade sig på) nästan växla bussar mellan områdena vid ank Borås, annars åtgår det fler fordon.
Det går inte med bibehållen kvalité att ha vändtider på enstaka minuter på södra torget/resecentrum
Vilka linjer är det du tänker på? Vad jag kan minnas har linjerna från Tranemo/Svenljunga snäv vändtid i Borås, men annars är det väl i normalfallet inga problem.
Tranemo Svenljunga har kort om tid i Borås ca 5 min.. om man kommer in som linje 303 ... kör man 350 360 är det oxå ca 5 min.. tidtabellen är sån att kör du 303 så hinner du inte att köra en 303 igen utan det blir antingen 350 eller 360... I Tranemo har vi spetsvändning .. samma ankomstid som avgång...Svenljunga har ca 15 min tid .. Att vi inte kör något i Borås beror på flera saker..från början var det tänkt att man skulle köra i Borås men de flesta förarna gillade inte det .. sen kunde bussarna inte köras på alla linjer heller.. Men det nya avtalet är annorlunda samma busstyp på alla 3 siffriga linjer..
Det kan ju också finnas anledningar till varför man inte låter landsortslinjer gå över till tätortslinjer. Förseningar uppstår helt enkelt. Kolla när man i Göteborg försökte sig på att låta Gul Express (föregångaren till Flygbussarna) gå från Torslanda via centrum till Landvetter flygplats. Genom att det var en linje som gick igenom centrum så uppstod förseningar. Vad hette linjen som gick från typ Torslanda till Jonsered för några år sedan, den hade också enorma förseningsproblem om jag inte missminner mig?
Om t.ex en buss från Svenljunga skulle bli sen pga trafikolycka så kommer det dels att drabba de som ska åka en lokal linje i Borås om bussen ska gå över i tätortstrafik (eller om föraren ska byta buss), och dels skapa en följdförsening mot Svenljunga senare. Då är det faktiskt bättre att låta det vara två skilda linjer som inte har med varandra att göra, för att minska risken för störningar.
Citat från: Jo skrivet 23 juni 2009, 13:09:54 PM
Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.
Om man ska följa reglerna för a-kassan torde också en sådan lösning innebära stora svårigheter att rekrytera till tjänster som inte är heltid då arbetstagaren ifråga för övrig tid inte kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed inte är berättigad till arbetslöshetsersättning.
Jag vet att det inte är tillåtet att arbeta för fler bolag än ett i Skåne och eftersom Veolia (som också kör i Skåne) här i Västra Götaland struntar i ifall jag även kör för BL eller något annat bolag så måste väl det kravet komma från trafikhuvudmannen?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2009, 11:53:38 AM
Huvudmannen ger ju katten i vem du jobbar åt, dom har ju ingen aning heller vem du är.... däremot kan olika operatörer ha sina egna regler, även för timmisar.
Borde då inte det gälla i hela Sverige? Hur kan Veolia i Malmö motsätta sig att jag jobbar åt ett annat bolag när samma bolag (Veolia) i Partille ger blanka f*n i det?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2009, 20:59:17 PM
Det var ju krävt och utlovat nya bussar, något som alla som vinner en upphandling brukar bry sig om (nästan alla i alla fall :P). Det är knappt sex månader kvar att slutgiltigt beställa dem och få dem levererade. Det är i snävaste laget men inte omöjligt. Man får väl anta att beställningen redan ligger och att leverentören bara vänter på det slutgiltiga beskedet för att komma i gång.
De bussar som de har stående är av äldre modell och klarar inte kraven. Men de kan väl i värsta fall användas tillfälligt om tillräckligt med nya bussar inte hinner levereras.
BL torde väl få vissa svårigheter att bli av med sina bussar från 2001. De 18 Carrus Region från 1995 som ännu rullar lär väl gå till skrot efter ett par år på övertid. Likaså bör väl BL då göra sig av med sina MaxCi. För 40-linjerna torde Lahti-bussarna 157-161 räcka tillsammans med Lunda-vagnarna eller några av de äldsta MAN. Om nu tio nya OmniLink äntligen kommer vill säga.
Nu när Veolia ändå tappade Partille, kan en del bussar där komma att hamna i Boråstrakten?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2009, 09:04:34 AM
Nu när Veolia ändå tappade Partille, kan en del bussar där komma att hamna i Boråstrakten?
Nej, knappast. Trafiken i Borås startar i februari 2010 (uppgiften om detta bekräftas av Borås Tidning i dag) och i Partille gäller trafikstart i juni 2010. Det blir alltså ett glapp på fyra månader där.
Dessutom har Veolia lovat nya bussar till Borås och hinner inte alla dessa komma till trafikstart är väl det enklaste att hyra in bussar från Borås Lokaltrafik till att börja med. Men Veolia har ju också ett visst överskott på bussar på andra håll i landet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 09:08:27 AM
Nej, knappast. Trafiken i Borås startar i februari 2010 (uppgiften om detta bekräftas av Borås Tidning i dag) och i Partille gäller trafikstart i juni 2010. Det blir alltså ett glapp på fyra månader där.
Dessutom har Veolia lovat nya bussar till Borås och hinner inte alla dessa komma till trafikstart är väl det enklaste att hyra in bussar från Borås Lokaltrafik till att börja med. Men Veolia har ju också ett visst överskott på bussar på andra håll i landet.
Tja, vad hindrar att hyra av BL under de fyra månader som glappet är, sen flytta över de som klarar kraven från Partille? Borde ju vara en viss vinst i att slippa lacka om ett flertal bussar!
Citat från: virtual1 skrivet 26 juni 2009, 10:21:23 AM
Tja, vad hindrar att hyra av BL under de fyra månader som glappet är, sen flytta över de som klarar kraven från Partille? Borde ju vara en viss vinst i att slippa lacka om ett flertal bussar!
Det är naturligtvis en möjlighet. Om man nu inte hade utlovat nya bussar.
Var ska Veolia ta vägen när de ska ta över trafiken 28 feb?
Området bredvid Gina Tricot är avskrivet och nuvarande uppställningspålats hos BL lär väl knappast vara aktuellt. Någon som vet?
Citat från: Croonhielm skrivet 02 juli 2009, 05:23:10 AM
Var ska Veolia ta vägen när de ska ta över trafiken 28 feb?
Området bredvid Gina Tricot är avskrivet och nuvarande uppställningspålats hos BL lär väl knappast vara aktuellt. Någon som vet?
Jag har hört ryktet att de skall hyra in sig hos BL på Strömsdal. BL lär ha sagt "Ni får gärna vara här om ni betalar vad det kostar". Och det skulle Veolia ha varit beredda att göra.
Brodal är som sagt tänkt till annat och anläggningen där är så nedsliten och mögelskadad att den inte kan sättas i stånd igen till rimliga kostnader. Detta trots att den inte är mer än cirka 30 år gammal, men eftersom den inte använts på många år så har det satt sina spår.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2009, 09:46:48 AM
Jag har hört ryktet att de skall hyra in sig hos BL på Strömsdal. BL lär ha sagt "Ni får gärna vara här om ni betalar vad det kostar". Och det skulle Veolia ha varit beredda att göra.
Brodal är som sagt tänkt till annat och anläggningen där är så nedsliten och mögelskadad att den inte kan sättas i stånd igen till rimliga kostnader. Detta trots att den inte är mer än cirka 30 år gammal, men eftersom den inte använts på många år så har det satt sina spår.
Ok. Om det stämmer att de ska ställa upp på BL skulle kanske de "bittra fienderna" (om de nu är det) kunna uppnå en del samkörningsfördelar. Verkstad - Service - Tvätt - Tankning mm...
Citat från: Croonhielm skrivet 02 juli 2009, 17:24:57 PM
Ok. Om det stämmer att de ska ställa upp på BL skulle kanske de "bittra fienderna" (om de nu är det) kunna uppnå en del samkörningsfördelar. Verkstad - Service - Tvätt - Tankning mm...
Sandarna Transporter tycks hyra in sig och sina färdtjänstfordon på BL:s anläggning.
Ja Sandarna hyr en plats i verkstan som är inhägnad.. och även uppställningsplatser... Vi fårt väl se hur det går för Veolia ,ialla fall verkar det enligt en förare på V-L buss som att Veolia kommer att ställa sina bussar vid Marks limosin garage ..och inte som B-L och V-L hyr fd Gunnarssons i Skene
Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2009, 01:53:27 AM
Ja Sandarna hyr en plats i verkstan som är inhägnad.. och även uppställningsplatser... Vi fårt väl se hur det går för Veolia ,ialla fall verkar det enligt en förare på V-L buss som att Veolia kommer att ställa sina bussar vid Marks limosin garage ..och inte som B-L och V-L hyr fd Gunnarssons i Skene
Marks Limousine sökte för ett par månader sedan en verkstadschef eller liknande och nämnde därvid också att verksamheten inom kort skulle utökas med mellan 15 och 20 bussar. Detta sammantaget med att Marks Limousine ytterst ägs av Veolia tyder väl på att det blir så.
Det ryktades om att Sjuhärad skulle bli en egen resultatenhet. Får man plats med kontorspersonal, trafikledning och dylikt ute på Strömsdal?
Citat från: Svemicke skrivet 03 juli 2009, 10:44:30 AM
Det ryktades om att Sjuhärad skulle bli en egen resultatenhet. Får man plats med kontorspersonal, trafikledning och dylikt ute på Strömsdal?
Det är väl inget som säger att trafikledning och administration skall finns på Strömsdal. Den behöver ju inte vara samlokaliserad med uppställningsplats och verkstad.
Det skulle säkert finnas plats på Strömsdal om detta skulle bli aktuellt...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2009, 12:03:13 PM
Det är väl inget som säger att trafikledning och administration skall finns på Strömsdal. Den behöver ju inte vara samlokaliserad med uppställningsplats och verkstad.
Nej, avseende trafikledningens lokalisering så har ju BL bevisat detta och så blir det därefter också.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:07:05 AM
Nej, avseende trafikledningens lokalisering så har ju BL bevisat detta och så blir det därefter också.
Sitter inte BL:s trafikledning vid Södra torget? Och det är väl ändå rätt plats. Du får gärna utveckla vad du menar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juli 2009, 08:54:34 AM
Sitter inte BL:s trafikledning vid Södra torget? Och det är väl ändå rätt plats. Du får gärna utveckla vad du menar.
Trafikledningen borde inte sitta någonstans egentligen utan vara ambulerande i en bil, men om de ska vara någonstans så bör det väkl ändå vara i garaget så de kommer åt alla bussar ifall någon buss behöver bytas ut.
Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 11:32:05 AM
Trafikledningen borde inte sitta någonstans egentligen utan vara ambulerande i en bil, men om de ska vara någonstans så bör det väkl ändå vara i garaget så de kommer åt alla bussar ifall någon buss behöver bytas ut.
Ja, om trafikledningens enda uppgift är att byta ut trasiga bussar så. Jag är dock rätt säker på att de har många andra uppgifter och att de sitter bäst i närheten av där trafiken är som mest intensiv.
Men dagens placering så ser de inte Södra torget vilket de alltid gjorde förr senast i hörnet på gula huset före dess kiosken mitt på torget då såg de vad som hände och kunde agera snabbare...
Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2009, 20:54:13 PM
Men dagens placering så ser de inte Södra torget vilket de alltid gjorde förr senast i hörnet på gula huset före dess kiosken mitt på torget då såg de vad som hände och kunde agera snabbare...
Visserligen inte, men om de lättar på rumpan och går ut så har de bara en dryg minuts gångväg dit. Och det är ganska ofta man ser dem ute.
Fast det är klart att man vill ha tillbaka den gamla trafikledarkiosken mitt på Södra torget där Kung Lindvert härskade med oinskränkt makt. Och där man i nåder fick köpa en tidtabell - eller turlista som man sa - för 25 öre.
Bland det roligaste jag hört om detta var att det var trafikledaren som bestämde när ljuset skulle tändas i bussen. Han gick då ut eller tecknade till förarna på linje 2 att de skulle tända ljuset och när en annan bussförare mötte en buss på 2-an med ljuset tänt så tände han också. Motsvarande när det gällde att släcka det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juli 2009, 12:05:29 PM
Ja, om trafikledningens enda uppgift är att byta ut trasiga bussar så. Jag är dock rätt säker på att de har många andra uppgifter och att de sitter bäst i närheten av där trafiken är som mest intensiv.
Trafikledningen har fler uppgifter än så, men varför skall de sitta just i stan? Veolia i Malmö har sin trafikledning på garaget, likaså Arriva och Swebus. Jag förmodar att Bergkvarabuss i Lund har sin trafikledning i Arlöv. Orusttrafiken har sin trafikledning i Stenungsund och de opererar därifrån över varje trafikområde. Det är bara dumheter att trafikledningen ska sitta i ett kontor i stan.
Det är väl väldigt praktiskt att de sitter nära busstrafiken nere på stan det tror jag alla tycker utom du...
Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2009, 19:11:57 PM
Det är väl väldigt praktiskt att de sitter nära busstrafiken nere på stan det tror jag alla tycker utom du...
Jag förstår inte syftet. Ge dem en bil istället så att de kan ambulera bland bussarna. Rycka ut om det händer något (eftersom polisen inte har br¨åttom, vilket jag bevittnade igår), men de ska ha basen på garaget så att de har en överblick över vilka bussar som finns att byta med till exempel.
Citat från: Svemicke skrivet 06 juli 2009, 02:12:19 AM
Jag förstår inte syftet. Ge dem en bil istället så att de kan ambulera bland bussarna. Rycka ut om det händer något (eftersom polisen inte har br¨åttom, vilket jag bevittnade igår), men de ska ha basen på garaget så att de har en överblick över vilka bussar som finns att byta med till exempel.
Men det är väl en uppgift för depåbasen att hålla reda på. Och en trafikledarbil har de ju just fått. Det är inte trafikledarna som skall ersätta polisen om det händer något. Däremot kan de naturligtvis vara till stöd om de är på plats före polisen. Här säger du väl lite mot dig själv. Om trafikledarna sitter i Strömsdal har de i regel längre att köra om de skall vara på plats när något hänt än om de sitter vid Södra torget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2009, 22:22:30 PM
Men det är väl en uppgift för depåbasen att hålla reda på. Och en trafikledarbil har de ju just fått. Det är inte trafikledarna som skall ersätta polisen om det händer något. Däremot kan de naturligtvis vara till stöd om de är på plats före polisen. Här säger du väl lite mot dig själv. Om trafikledarna sitter i Strömsdal har de i regel längre att köra om de skall vara på plats när något hänt än om de sitter vid Södra torget.
Jag säger inte att trafikledarna skall sitta på Strömsdal. Jag säger att de ska ha utgångspunkt därifrån. De ska spendera sin tid i bilen och vara av assistans.
Sedan vore det väl nästan bättre för BL att ha egen polis för nu blev en förare hotad igen i lördags och det tog polisen 35 minuter att komma till Södra Torget och när de väl kom så var det som om de var ute på söndagsutflykt.
Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 01:04:29 AMJag säger inte att trafikledarna skall sitta på Strömsdal. Jag säger att de ska ha utgångspunkt därifrån. De ska spendera sin tid i bilen och vara av assistans.
Ursäkta en utomstående som inte känner till området, men det känns lite som om rollerna (ansvarsfördelningen) mellan trafikledningen och driftfunktionerna verkar vara något diffus här. Undrar även t.ex. lite över varför trafikledarna främst skulle behöva sitta ute i en bil på stan för där gör de ganska begränsat nytta rent praktiskt skulle jag tro. Är det inte bättre att trafikledningen leder trafiken rent övergripande från en viss plats som inte alltid behöver ligga mitt i smeten och att man sedan t.ex. bara förmedlar t.ex. fordonstekniska frågor till den instans som bättre tar hand om dessa? I SL-land har ju Busslink sedan ett par år en centralt placerad trafikledning och Swebus är på G dit (kör enbart detta fullt ut på natten än) med en dito som dessutom ska ha driftansvar och på det stora hela så fungerar detta bra som jag förstått.
Att däremot bara sitta med en komradio i en bil på stan är inte att trafikleda i sig utan på något vis ska nog det mesta sedan dokumenteras och bokföras osv. och då behöver man nog snarare en fast trafikledning. Däremot inte sagt att en tl-bil är fel som komplement för att ta en trafikledare till platsen för en händelse för att på så vis direkt bistå en förare etc. vilket är vad jag uppfattar är det som avses med assistans. Däremot är det väl inte riktigt trafikledningens sak att hålla på med vagnbyten utan det torde mera vara en driftfråga. I övrigt är det annars trevligt för alla parter om man märker att man inte är ensam där ute, men det kan inte utgöra huvudsyftet till att ha en bil ute.
Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 01:04:29 AMSedan vore det väl nästan bättre för BL att ha egen polis för nu blev en förare hotad igen i lördags och det tog polisen 35 minuter att komma till Södra Torget och när de väl kom så var det som om de var ute på söndagsutflykt.
Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?
Även jag har noll koll på ansvarsfördelningen i Borås, men desto bättre koll på verksamheten i Umeå. Där har det alltid varit skötselpersonalen som har haft ansvar för bussbyten. På Polarbuss/Veolias tid fanns det tre alternativ förarna att anropa: Trafikledningen, skötselhallen samt verkstaden. Alla med olika arbetsuppgifter. På Swebus försökte man ett tag att ha allt centraliserat via trafikledningen, men det verkade bli en för hög belastning när all kommunikation skulle gå via trafikledningen först, så man tog tillbaka vissa rutiner från Polarbuss/Veolia, därmed att skötselhallen fick tillbaka allt ansvar för bussbyten.
Dessutom har man länge utrett som man ska ha trafikledare ute på Vasaplan (Centrum), speciellt under eftermiddagsrusningen då många långa bussar på en begränsad yta lätt kan korka igen all genomfartstrafik för alla bussar om inte en behörig "myndighetsperson" klipper kön och skickar iväg en försenad ledvagn på linje 8 om det står ytterligare två 8:or bakom och inte tar sig fram. Tre st 18-meters ledvagnar på en 35 meter lång hpl är ingen vidare rolig situation. Speciellt när kön med resenärer vägrar ta bussen bakom den mest försenade, trots förarnas uppmaningar, och istället ska lösa över 40 st enkelbiljetter på den första 10-12 min sena bussen som blockerar allt.
Därmed säger jag inte att hela trafikledningen ska sitta i stadens centrum, men det är ett bra komplement under vissa tider. Å andra sidan borde ju även väktare klara av en dylik arbetsuppgift, om de är nog utbildade.
Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM
Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?
I Västa Götaland förvärras situationen ytterligare av att larmcentralen i Göteborg inte fungerar. Många där har t ex dålig lokalkännedom vilket naturligtvis fördröjer larmen. Det är inte bara bussförarna i Borås som klagar eller på något sätt är värst utsatta. Räddningstjäntens personal har exempelvis stora problem med att de måste börja med att stänga av trafiken för att överhuvudtaget kunna ta hand om skadade vid en trafikolycka. Detta kan ju i förlängningen kosta den drabbade livet. Men det kan ta upp till en halvtimme innan polisen kommer, räknat från den tid räddningstjänsten är på plats. I bästa fall kan räddningstjänsten få hjälp av bilbärgarna, som brukar vara där långt före polisen.
Tidigare har polisen fungerat utmärkt i Borås och varit synnerligen snabbt på plats. Nästan alltid var de där först. Så är det tyvärr inte nu längre.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:08:46 AM
I Västa Götaland förvärras situationen ytterligare av att larmcentralen i Göteborg inte fungerar. Många där har t ex dålig lokalkännedom vilket naturligtvis fördröjer larmen. Det är inte bara bussförarna i Borås som klagar eller på något sätt är värst utsatta. Räddningstjäntens personal har exempelvis stora problem med att de måste börja med att stänga av trafiken för att överhuvudtaget kunna ta hand om skadade vid en trafikolycka. Detta kan ju i förlängningen kosta den drabbade livet. Men det kan ta upp till en halvtimme innan polisen kommer, räknat från den tid räddningstjänsten är på plats. I bästa fall kan räddningstjänsten få hjälp av bilbärgarna, som brukar vara där långt före polisen.
Tidigare har polisen fungerat utmärkt i Borås och varit synnerligen snabbt på plats. Nästan alltid var de där först. Så är det tyvärr inte nu längre.
Såg en buss smälla med en bil vid Valand för inte så länge sedan. Först kom ambulansen, därefter GS bil, därefter en pressfotograf, därefter en bärgningsbil, därefter ingenting, därefter ingenting, därefter kom polisen...
8)
Citat från: Verspieder skrivet 07 juli 2009, 08:26:24 AM
Även jag har noll koll på ansvarsfördelningen i Borås, men desto bättre koll på verksamheten i Umeå. Där har det alltid varit skötselpersonalen som har haft ansvar för bussbyten. På Polarbuss/Veolias tid fanns det tre alternativ förarna att anropa: Trafikledningen, skötselhallen samt verkstaden. Alla med olika arbetsuppgifter. På Swebus försökte man ett tag att ha allt centraliserat via trafikledningen, men det verkade bli en för hög belastning när all kommunikation skulle gå via trafikledningen först, så man tog tillbaka vissa rutiner från Polarbuss/Veolia, därmed att skötselhallen fick tillbaka allt ansvar för bussbyten.
Har ni många bussar att hålla redan på i Umeå för här i Uppsala är det trafikledningen som sköter all komunikation med bussarna(ca 120st).
TL skickar sedan polis/yttre TL/extrabuss eller bytesbuss beroende på vad som hänt.
TL personal gör ibland även vagnbyten men oftast är den någon reservförare som utför dessa.
TL sköter dessutom vagnutsättningen och tillsättning av tjänster som blivit vakanta pga sjukdom etc.
Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM
Ursäkta en utomstående som inte känner till området, men det känns lite som om rollerna (ansvarsfördelningen) mellan trafikledningen och driftfunktionerna verkar vara något diffus här. Undrar även t.ex. lite över varför trafikledarna främst skulle behöva sitta ute i en bil på stan för där gör de ganska begränsat nytta rent praktiskt skulle jag tro. Är det inte bättre att trafikledningen leder trafiken rent övergripande från en viss plats som inte alltid behöver ligga mitt i smeten och att man sedan t.ex. bara förmedlar t.ex. fordonstekniska frågor till den instans som bättre tar hand om dessa? I SL-land har ju Busslink sedan ett par år en centralt placerad trafikledning och Swebus är på G dit (kör enbart detta fullt ut på natten än) med en dito som dessutom ska ha driftansvar och på det stora hela så fungerar detta bra som jag förstått.
Att däremot bara sitta med en komradio i en bil på stan är inte att trafikleda i sig utan på något vis ska nog det mesta sedan dokumenteras och bokföras osv. och då behöver man nog snarare en fast trafikledning. Däremot inte sagt att en tl-bil är fel som komplement för att ta en trafikledare till platsen för en händelse för att på så vis direkt bistå en förare etc. vilket är vad jag uppfattar är det som avses med assistans. Däremot är det väl inte riktigt trafikledningens sak att hålla på med vagnbyten utan det torde mera vara en driftfråga. I övrigt är det annars trevligt för alla parter om man märker att man inte är ensam där ute, men det kan inte utgöra huvudsyftet till att ha en bil ute.
Jag jämför med hur det var på trafikledningen på Arriva i Malmö för där åkte de just runt i en bil och där syntes det fungera. Där hade de ett kontor men det var sällan de satt där utan de var ute och åkte. Jag uppfattade det som att de fick en större överblick på trafiken i hela staden. På den tiden hade de bara stadstrafiken i Malmö. Om de gör så nu när de kör på Söderslätt vet jag inte.
I Borås är det så att om man till exempel vill byta buss så sker detta till 90 % på Södra Torget. - Alltså mitt i linjen och jag upplevde det som bökigt eftersom då skall man flytta över folk. Det hade gått mycket smidigare om dessa bussbyten hade skett på ändhållplatserna.
Jag gissar att dessa byten sker på torget av anledning att trafikledningen har större koll på vilka bussar de har i reserv på Kvarngatan, men jag upplevde det som väldigt bökigt.
På Linjebuss i Lund när jag var där som 16-årig praktikant för 100 år sedan så var det verkstadspersonalen som bytte bussar under dagtid. De hade förbindelse med verkstadschefen genom komradio och någon av de i verkstaden fick ge sig ut till ändhållplatserna med nya bussar. Hur man gjorde på kvälls- och nattetid vet jag dock inte, men kommer man med en buss i högtrafik i Borås är det inte så kul att behöva lämpa av folket för att, själva åka bort till Kvarngatan och hämta ny buss för det mesta sker just på Kvarngatan eftersom trafikledningen inte får lämna sitt rum.
Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 07:19:24 AM
Väntetiden överlag på polisen känns mera som ett allmänt systemfel, men jag vill inte förespråka medborgargarden mm. även om det nog känns lockande ibland. Mycket i dylika fall beror nog på polisens prioriteringar i förhållande till dess resurser samt övriga möjligheter som bussbolaget kan tillhandahålla. I SL-land är det knappt att besvära polisen om det rör sig om olaga hot eller så utan istället skickar man fram väktare. Skulle man vilja ha polis på plats så kan man oftast få vänta till dagen därpå eller så... om det ens finns tillgång att skicka någon patrull ens då. Har inte Borås Lokaltrafik kontrakt med något eget väktarbolag?
Nej, sådan lyx har vi inte, men jag har för mig att Veolia i Malmö har detta. I Borås har vi har bussvärdar. Extraknäckande vanliga individer, främst studenter, utan några som helst väktarrättigheter. De bara åker med som stöd och skulle bråk uppstå så uppstår det utan att någon åtgärd görs. De bara fungerar som ett extra vittne. Då får man larma polisen och dess väntetid känner vi ju redan till.
Enligt min mening kunde vi lika gärna vara utan dessa bussvärdar för i några fall så bråkar de med busschaufförerna. Visserrligen är tanken god med att ha med någon på bussen men sen kan man ju titta lite närmare på vad för något folk det är som åker med i bussuniform och leker poliser.
Många av bussvärdarna är bra men får jag välja hade jag hellre kört utan dem och istället förlitat mig på en patrull om en sådan funnits.
Jag framlade förslaget att plocka ut de bästa bussvärdarna och istället ge dem en väktarutbildning och en partullbil så hade man fått ner antalet bussvärdar från 18 stycken till sex stycken. Man har fått ner antalet bussvärdar men tydligen har Västtrafik bestämt att det ska vara bussvärdar med på bussarna.
Hur fungerar väktarna i SL-land?
Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 12:29:30 PM
Många av bussvärdarna är bra men får jag välja hade jag hellre kört utan dem och istället förlitat mig på en patrull om en sådan funnits.
Jag framlade förslaget att plocka ut de bästa bussvärdarna och istället ge dem en väktarutbildning och en partullbil så hade man fått ner antalet bussvärdar från 18 stycken till sex stycken. Man har fått ner antalet bussvärdar men tydligen har Västtrafik bestämt att det ska vara bussvärdar med på bussarna.
Innan bussvärdarna infördes användes väktare men det visade sig att detta upplevdes som provocerande av många bråkstakar. Sedan gick man över till att bemanna med två bussförare, men när man knappt hade förare så att det räckte till den ordinarie trafiken så var ju inte det någon bra lösning. Därför blev det bussvärdar.
Vad jag vet är det inte Västtrafik som kräver något utan de fackliga organisationerna. Men det är inte tu tal om att det känns tryggare för resenärerna med två man ombord och det är ju ändå resenärerna som Västtrafik har ansvar för. De förare jag pratat med upplever det på samma sätt och det har varit stora protester mot den indragningar av bussvärdar som gjorts.
Ja allting har ju 2 sidor som bekant,,,bussvärdar hade ju vi på tranemoturer men av ekonomiska skäl tog de bort...då skall man tänka på att vi har en dryg timmes körtid från Borås och poliser finns inte ute på landet överhuvudtaget...så oftast känndes det bra med bussvärd med på turen.. de kunde ju kolla så folk inte sommna vilket inte alltid är så lätt att se för oss som kör .. eller om folk spyr... Trafikledningen i Borås sköter ju om bussbyten de ringer verkstad för att höra om det finns nån att byta med vilket det inte alltid gör... Dock brukar jag ringa själv till verkstan direkt och tala med dem .. har man jobbat så länge som jag gjort vet dom vem jag är ;D undrar hur det kommer sig??? har man tur kan de fixa en ny buss eller till och med laga den visserligen får man ta lite av rasten men det är det ofta värt då man inte gärna vill ha en trasig buss dag efter dag...
Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 12:29:30 PMHur fungerar väktarna i SL-land?
Utan att gå in på detaljnivå kan man kort säga att det fungerar som så att råkar en förare (eller för den delen även kanske annan yttre personal) ut för något så kontaktas trafikledningen för respektive operatör. De i sin tur kontaktar den så kallade Trygghetscentralen som numera drivs av SL även om jag vill minnas att det initialt var ett Busslinkprojekt. TryggC disponerar sedan X antal ambulerande väktarpatruller (som visserligen kan komma från flera olika bolag, men som har en gemensam uniform för att kunna kännas igen) som de kan sätta in efter hur händelsen prioriteras. Vid t.ex. betalningsvägran så brukar det räcka med en patrull, vid hot och våld är det oftast flera. Sedan finns det ofta patruller på plats vid vissa större knutpunkter vid vissa tider, t.ex. vid Sergels torg och Centralen under helgkvällar osv.
Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2009, 14:34:48 PM
Ja allting har ju 2 sidor som bekant,,,bussvärdar hade ju vi på tranemoturer men av ekonomiska skäl tog de bort...då skall man tänka på att vi har en dryg timmes körtid från Borås och poliser finns inte ute på landet överhuvudtaget...så oftast känndes det bra med bussvärd med på turen.. de kunde ju kolla så folk inte sommna vilket inte alltid är så lätt att se för oss som kör .. eller om folk spyr... Trafikledningen i Borås sköter ju om bussbyten de ringer verkstad för att höra om det finns nån att byta med vilket det inte alltid gör... Dock brukar jag ringa själv till verkstan direkt och tala med dem .. har man jobbat så länge som jag gjort vet dom vem jag är ;D undrar hur det kommer sig??? har man tur kan de fixa en ny buss eller till och med laga den visserligen får man ta lite av rasten men det är det ofta värt då man inte gärna vill ha en trasig buss dag efter dag...
Amazonsamlaren Ingvar i Hillared var ju åtminstone häftig! Honom saknar jag. Synd att han försvann. Jag tycker det finns mycket bättre alternativ av dem som jobbar kvar som bussvärdar som borde få ha sett BL iklädd bussuniform för sista gången.
Jag vill absolut inte klaga på trafikledarna och det jobb de lägger (undantaget några enstaka). Det är själva organiseringen av trafikledningen i Borås som jag är lite missnöjd med.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:53:48 PM
Innan bussvärdarna infördes användes väktare men det visade sig att detta upplevdes som provocerande av många bråkstakar. Sedan gick man över till att bemanna med två bussförare, men när man knappt hade förare så att det räckte till den ordinarie trafiken så var ju inte det någon bra lösning. Därför blev det bussvärdar.
Vad jag vet är det inte Västtrafik som kräver något utan de fackliga organisationerna. Men det är inte tu tal om att det känns tryggare för resenärerna med två man ombord och det är ju ändå resenärerna som Västtrafik har ansvar för. De förare jag pratat med upplever det på samma sätt och det har varit stora protester mot den indragningar av bussvärdar som gjorts.
Jag tror inte att alla säger sin hjärtas mening om bussvärdarna när en utomstående som Du kommer fram och frågar, men det finns flertalet förare som i lunchrummet på kvällarna har synpunkter på bussvärdarna.
Citat från: Nico skrivet 07 juli 2009, 16:42:33 PM
Utan att gå in på detaljnivå kan man kort säga att det fungerar som så att råkar en förare (eller för den delen även kanske annan yttre personal) ut för något så kontaktas trafikledningen för respektive operatör. De i sin tur kontaktar den så kallade Trygghetscentralen som numera drivs av SL även om jag vill minnas att det initialt var ett Busslinkprojekt. TryggC disponerar sedan X antal ambulerande väktarpatruller (som visserligen kan komma från flera olika bolag, men som har en gemensam uniform för att kunna kännas igen) som de kan sätta in efter hur händelsen prioriteras. Vid t.ex. betalningsvägran så brukar det räcka med en patrull, vid hot och våld är det oftast flera. Sedan finns det ofta patruller på plats vid vissa större knutpunkter vid vissa tider, t.ex. vid Sergels torg och Centralen under helgkvällar osv.
Det låter som en bra idé. Anledningen till väktarmisslyckandet här i Borås var väl att väktarna var med på bussarna om jag fattat det rätt? Väktarna hade försvunnit innan jag kom till Borås.
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2009, 00:21:43 AM
Jag tror inte att alla säger sin hjärtas mening om bussvärdarna när en utomstående som Du kommer fram och frågar, men det finns flertalet förare som i lunchrummet på kvällarna har synpunkter på bussvärdarna.
Hur ska åsikter som är begränsade till lunchrummet kunna förändra något?
Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2009, 07:56:55 AM
Hur ska åsikter som är begränsade till lunchrummet kunna förändra något?
Min erfarenhet är i alla fall att det en anställd säger till sina bekanta, till sina kunder och till och med till en journalist har större bäring i verkligheten än det som sägs i ett lunchrum, där alltför ofta några enstaka "allting-är-så-fel"-typer har lätt att få med sig oppositionen. Om inte annat för husfridens skull.
Detta alltså rent generellt och inte bara hos bussbolag, inte ens nödvändigtvis att det är så där.
Äh...men vad är det för inställning?
En massa skitsnack i lunchrummet från oftast gamla rävar som har svårt att anpassa sig till nydaningar och framåtblickande är väl inget som skulle fungera som något slags riktlinje för hur verksamheten är?
Företaget skall ju ha en riktlinje och ett uppsatt regelverk för att det skall fungera, så det är väl bara att följa det?
Vad gäller bussvärdar som är studenter med total obefogenhet att ingripa vid problem är det rent slöseri med pengar och trams. Varför skulle dom torka upp en spya som någon skrev, eller väcka någon som sover vid ändhållplatsen? Föraren är väl inte så handikappad i sitt jobb att han inte klarar av att väcka en person? Verkar lite väl bekvämt tycker jag.
Vad gäller hotfull stämmning för att en väktare skulle vara närvarande - så är det faktiskt rent snack tycker jag. Väktarna fyller en funktion och en säkerhet för personal och även andra närvarande när det är bråkstakar. De som känner att det är hotfullhet är oftast de som ställer till problem själva - och de skall om några - avvisas själva.
Jag håller helt med Nico och har själv kört i SL-trafiken under några år - tillkallning av väktare vid problem eller närvarande vid nattbussavgångar etc fungerar alldeles förträffligt!!
Vad gäller Malmö kan jag inte uttala mig om - mer än att på ML-tiden i början av 90-talet så var sådana här saker inte alls utvecklade - utan det var viktigare med hieraki än behjälplighet. Var man tvungen att trycka på överfallsknappen fick man nästan be om urstäkt för att man störde Radiocentralen - men det är en annan tid och historia :P
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 juli 2009, 10:18:22 AM
Äh...men vad är det för inställning?
En massa skitsnack i lunchrummet från oftast gamla rävar som har svårt att anpassa sig till nydaningar och framåtblickande är väl inget som skulle fungera som något slags riktlinje för hur verksamheten är?
Företaget skall ju ha en riktlinje och ett uppsatt regelverk för att det skall fungera, så det är väl bara att följa det?
Vad gäller bussvärdar som är studenter med total obefogenhet att ingripa vid problem är det rent slöseri med pengar och trams. Varför skulle dom torka upp en spya som någon skrev, eller väcka någon som sover vid ändhållplatsen? Föraren är väl inte så handikappad i sitt jobb att han inte klarar av att väcka en person? Verkar lite väl bekvämt tycker jag.
Vad gäller hotfull stämmning för att en väktare skulle vara närvarande - så är det faktiskt rent snack tycker jag. Väktarna fyller en funktion och en säkerhet för personal och även andra närvarande när det är bråkstakar. De som känner att det är hotfullhet är oftast de som ställer till problem själva - och de skall om några - avvisas själva.
Jag håller helt med Nico och har själv kört i SL-trafiken under några år - tillkallning av väktare vid problem eller närvarande vid nattbussavgångar etc fungerar alldeles förträffligt!!
Vad gäller Malmö kan jag inte uttala mig om - mer än att på ML-tiden i början av 90-talet så var sådana här saker inte alls utvecklade - utan det var viktigare med hieraki än behjälplighet. Var man tvungen att trycka på överfallsknappen fick man nästan be om urstäkt för att man störde Radiocentralen - men det är en annan tid och historia :P
Jag är helt på Din linje här. Den ursprungliga anledningen till bussvärdarnas existens vet jag inte. Vet inte heller varför Borås inte har det som på övriga ställen, för jag vet ingen annan ort som har bussvärdar.
Tidigare har trygghet nämnts och det är möjligt att bussvärdarna skall fungera som en extra trygghet och jag vill minnas att vi lärde oss, när jag tog busskort, att förarna helst inte bör lämna förarplatsen. Det var något om att det juridiska skyddet försvann. Desutom har föraren mindre chans att värja sig mot en berusad man/kvinna som inte gillar att bli väckt ur russömnen om han befinner sig bak i bussen. Då är det bra att ha bussvärdar så att föraren kan tillkalla hjälp om det skulle urarta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 09:36:33 AM
Min erfarenhet är i alla fall att det en anställd säger till sina bekanta, till sina kunder och till och med till en journalist har större bäring i verkligheten än det som sägs i ett lunchrum, där alltför ofta några enstaka "allting-är-så-fel"-typer har lätt att få med sig oppositionen. Om inte annat för husfridens skull.
Detta alltså rent generellt och inte bara hos bussbolag, inte ens nödvändigtvis att det är så där.
Nja, i det här fallet är det flera frörare oberoende av varandra som har lite väl överensstämmande åsikter avseende bussvärdarna så det är nog ingen lobbyverksamhet från ett fåtal.
Jag vill egentligen inte störa den trevliga debatten om bussvärdar som uppstått (kanske off topic?), på något sätt....
...men något gör att jag känner mig nödgad att återgå till ämnet då det framkommit lite nytt i ärendet kring Veolias inträde på inarbetad BL-mark.
Sålunda har ett initialt möte mellan inblandade fackliga organisationer (Unionen och Kommunal) och arbetsgivarnas representanter (Veolia och BL) ägt rum. Detta har framkommit via ett informationsblad på BL:s anslagstavla.
I detta forum meddelas att samtliga parter är enade om att övergången, som sker 28/2, ska ske så smidigt och bra för alla inblandade som möjligt.
Nya bussar köps in från Volvo (då Veolia inte har några bussa ståendes som kvalar in i de nya krav Västtrafik ställt), personal kommer att tillsvidareanställas på heltid i den omfattning verksamheten kräver. Vikarier (timanställda) tas in vid korttidsfrånvaro.
Veolia kommer att hålla informationsmöte för BL:s personal i september.
Veolia vill inte medverka till onödig ryktesspridning och kommer fortlöpande att informera om saker när de blir helt klara på sin egen webbplats.
Tack för återgång till ämnet.. tyvärr får vi dålig info ute i skogen men är det som du skrev så låter det ju bra... vi får väl ge oss till tåls lite...
Citat från: Croonhielm skrivet 08 juli 2009, 20:04:36 PM
Nya bussar köps in från Volvo (då Veolia inte har några bussa ståendes som kvalar in i de nya krav Västtrafik ställt), personal kommer att tillsvidareanställas på heltid i den omfattning verksamheten kräver. Vikarier (timanställda) tas in vid korttidsfrånvaro.
Veiolia som har så mycket bussar. Vad är dessa krav för några? Inte en enda buss som kvalar in. Och jämfört med vad BL kör med idag så undrar man hur det ätr tänkt här.
Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2009, 01:37:35 AM
Veiolia som har så mycket bussar. Vad är dessa krav för några? Inte en enda buss som kvalar in. Och jämfört med vad BL kör med idag så undrar man hur det ätr tänkt här.
Du kan inte jämföra med vad BL kör med idag. Nytt avtal...
Citat från: Croonhielm skrivet 09 juli 2009, 05:02:18 AM
Du kan inte jämföra med vad BL kör med idag. Nytt avtal...
Jo, jag vet detta, men varför ställa för höga krav? Vad händer om buissarna inte hinner bli klaratill trafikstart då? De där trafikhuvudmännen ställer alldeles för många dumma och onödiga krav ibland.
Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2009, 12:16:29 PM
Jo, jag vet detta, men varför ställa för höga krav? Vad händer om buissarna inte hinner bli klaratill trafikstart då? De där trafikhuvudmännen ställer alldeles för många dumma och onödiga krav ibland.
Volvo har lovat att bussarna blir klara. Skulle något av force majeure-karaktär som strejk eller brand tillstöta och försena leveransen så lär det väl gå att ge dispens att köra med bussar som finns i lager en kortare tid. Kanske rentav låna in åtminstone Vegorna från Borås Lokaltrafik.
Ny platschef för Veolia i Borås blir Linda Ekdal, som idag besitter samma post i Partille. Hon ska sköta båda avdelningarna tills vidare.
Finns det någon information om denna tjejs ledarskap?
När blev detta klart?? Finns nån mer info ??
Se Veolias hemsida
Hittade den info där nu ...