Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM

Titel: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 augusti 2007, 10:07:11 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Är det inte illa nog det som hänt?
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Leif D skrivet 06 augusti 2007, 10:18:49 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Skulle ju i så fall vara intressant att veta vad du har för horn i sidan på det företaget (de är ju bara Veolia som finns idag).
Spontant får ja ju känslan att du fått sparken eller möjligen nekats anställning.  Tycker i vilket fall som helst att sådant är hemskt ovidkommande för oss andra här på Bussnack. Har du kritik mot företag som kräver att du skriver som du skrev, så tycker jag du ska låta bli att skriva alls.

Har för egen del varit anställd där och fann det som en synnerligen seriös arbetsgivare och det är ju som vi alla vet även en av de klart bästa trafikoperatörerna i den storleksklassen.

/Leif D
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Leif D skrivet 06 augusti 2007, 10:30:50 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Nåja, de va ju en lagom seriös kommentar tycker då jag.  Tack för det, nu vet man på vilken nivå du finns allafall.
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Leif D skrivet 06 augusti 2007, 10:41:20 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:36:29 AM
Du vet väl inte vad jag har gått igenom ?

Nej, men eftersom du skrev Linjebuss, så lär det ju vara ganska länge sedan. Tycker nog det skulle va läge att glömma och gå vidare.
F.ö. så tycker ja ju inte det är särskilt okej att spy personlig galla över f.d. arbetsgivare (eller va de nu var) här på Bussnack.
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Nico skrivet 06 augusti 2007, 13:20:28 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:03:56 AM
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.... Vad jag anser om Linjebuss,Connex,Veolia går inte att trycka i en tidning.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Tja, får ju stå för dig. Själv anser jag (och faktiskt många av kollegorna på Råsta och även bland de f.d. på Kallhäll) att LB/Connex/Veolia har varit en ganska schysst arbetsgivare. Troligen i princip vare sig bättre eller sämre än någon annan. Om du nu fått livet förstört så är det dock tveksamt att man bara ska lasta arbetsgivaren för det.

4964 kommer jag däremot att sakna. Det var goa vagnar att köra.  :'(
Titel: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 14:52:49 PM
.....ska berättas att Linjebuss var en av dom drivande krafterna till att upphandlingar kom till stånd i Sverige, Man var med första gången i Kalmar och delade på trafiken, man var med andra gången i Dalarna och delade på trafiken, man gick ut offentligt och sa: "-vi ska växa främst på Swebus bekostnad". Också har vi fått det samhället vi har idag, vi vore idioter om vi förlät dom, när dom förstört allt det som våra föräldrar kämpade för.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 15:35:55 PM
Inte alls. Upphandlingar kom i gång som en följd av länshuvudmannens inträde på marknaden. Linjebuss hade ingen möjlighet att vara mer drivande än något annat bussbolag.
Skall du föra en personlig vendetta mot Linjebuss/Connex/Veolia Transport så får du nog hitta ett annat forum.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Cero skrivet 06 augusti 2007, 15:40:31 PM
Jag har svårt att tro att Linjebuss agerande bidrog till att införa upphandlad linjetrafik i Sverige. Så hade skett oavsett marknadens aktörer därför att EU kräver offentliga upphandlingar av all offentlig verksamhet över ett visst belopp. Jag tror snarare att det handlade om att Linjebuss, precis som Telia och SAS, insåg de förändringar som var i antågande och agerade utifrån det. Bättre att försöka agera än att reagera. Nu kan vi alltid diskutera hur bra eller dåliga dessa företag lyckats (det finns nog ungefär nio miljoner olika åsikter om det), men utifrån min kunskap om telekom- och flygbranscherna kan vi nog konstatera att om Telia och SAS inte agerat hade nog deras läge varit betydligt sämre än det är idag. Sannolikt hade åtminstone en av dem varit uppätna vid det här laget. I sammanhanget måste vi ju också konstatera att Linjebuss faktiskt blev uppätna, trots sitt agerande.

Upphandlingarnas för- och nackdelar i sig kan också diskuteras. Nu jobbar jag i andra branscher, men även där förekommer upphandlingar och även där är de ett gissel, om än av delvis annan art än i bussbranschen. Själva upphandlingarna i sig är egentligen inte problemet utan det faktum att åtminstone offentliga instanser mer eller mindre tvingas ta det billigaste budet samt att det gått troll i s.k. ramavtal vilket faktiskt låser upp marknaden och minskar antalet aktörer, premierar de stora och får marknaden som helhet att "stelna". Det sistnämnda ger inte långsiktigt bra effekter eftersom det tenderar att höja priserna succesivt, minska effektiviteten och skapa maktstrukturer som kanske inte är önskvärda eller förutsebara.

Beträffande bussbranschen lider den, förutom ovanstående och liksom många andra branscher, av det faktum att det finns för få svenskar som är i stånd att ta ett långsiktigt ägande. Svenskar har historiskt sett inte tillåtits bli så rika eftersom alla ska ha det lika. En av effekterna av detta ser vi i dagens kvartalsekonomi där det bara finns ett fåtal, typ Kamprad, H&M Persson och Wallenberg, som har det kapital och den industriella vilja som krävs för att starta/köpa och äga och långsiktigt driva verksamheter som inte ger omedelbar hög avkastning eller som är styck- och säljbara med vinst. Därför kliver ett fåtal större, utländska aktörer in på marknaden och vips försvinner en stor del av den svenska kulturen, inflytandet och marknaden stelnar. Man kan också filosofera över om det är bättre för ett f.d. kommunalt bussbolag att ägas av norska staten eller ett investmentbolag än vad det var att ägas av kommunen, eller kanske av en svensk ägarfamilj (om sådana funnes).

Även om jag inte känner till just din bakgrund, men möjligen kan gissa mig till den, tycker jag du gör dig själv en otjänst genom att "hata" Linjebuss för något som hänt tidigare. Just Linjebuss betraktar jag som en av de stora förlorarna på den svenska bussmarknaden, dels genom att de köpts ut från marknaden och dels genom att de faktiskt inte klarat av att behålla mycket av den trafik de vunnit eller hade tidigare, inte minst i Stockholm.

/Cero
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 15:53:47 PM
Linjebuss var inte pådrivande när det gällde upphandling inom bussbranschen. Däremot måste man säga att de var det när det gällde tågbranschen. Det var Linjebuss som genom sitt dotterbolag Linjetåg var de första som på allvar hade ett koncept som kunde konkurrera med SJ. Något som säkert också bäddade för BK Tåg. Nu dröjde det rätt länge innan Linjebuss fick någon tågtrafik och då var det Roslagsbanan.
Men med visst fog kan man kanske säga att upphandlingsförfarandet inom järnvägen inte kommit i gång så snabbt om inte Linjebuss varit. Så länge det bara fanns SJ att handla av fanns det ju ingen större anledning att upphandla. Linjebuss intåg (obs!) kom också att nyttja Blekinge kustbana, där SJ skrev ett kontrakt på 15 år som innebar ett kraftigt underbud i avsikt att slå ut Linjebuss. Kontraktet blev gamla affärsverket SJ:s öde, och det var också en kraftigt bidragande orsak till att SJ AB fick ekonomiska problem något år efter bildandet.
Detta är inte menat som någon negativ kritik av Linjebuss utan precis tvärtom. Och jag ber om ursäkt för att det blev så mycket tåg.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:13:24 PM
Jag säger inte att Linjebuss bär hela skulden, men dom var snabba att roffa åt sig.....
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 17:24:40 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:13:24 PM
Jag säger inte att Linjebuss bär hela skulden, men dom var snabba att roffa åt sig.....

Roffa åt sig? Vid en upphandling går budet till den som lägger bästa budet. Oftast liktydigt med att de är billigast. Sedn kan man ju undra om Linjebuss bud alltid var särskilt väl genomtänkta. Men det är en kritik som man också kan rikta mot Swebus, Busslink och Arriva. Samt diverse kommunala bussbolag.

Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 17:47:26 PM
Jag tycker bara att det är fel att upphandla trafik så som sker idag, "direktörernas lekstuga" och ibland verkar det som att det byts körningar mest för att slippa dela ut guldklockor till personalen.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 17:57:53 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 17:47:26 PM
Jag tycker bara att det är fel att upphandla trafik så som sker idag, "direktörernas lekstuga" och ibland verkar det som att det byts körningar mest för att slippa dela ut guldklockor till personalen.

Det må du gärna tycka och du får säkert också en hel del medhåll om detta. Men du började med att anklaga Linjebuss för att ha varit pådrivande. Det var de inte. Linjebuss hade att välja på att spela med i spelet eller att lämna spelet. De kan väl knappast klandras för att de valde som de gjorde.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 18:02:49 PM
Jag tål inte företaget ifråga och det står jag för.
I övrigt tycker jag att man kan lägga pengarna det kostar att upphandla trafiken på att utveckla trafiken istället, till resenärernas fördel, jag som resenär skiter väl i vad det står på bussen jag åker med, bara jag tar mig dit jag ska.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 18:06:40 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 18:02:49 PM
Jag tål inte företaget ifråga och det står jag för.


Ja, det har framgått tydligt nog. Så nu behöver du inte skriva det  mer.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 18:08:27 PM
Det finns ju något som kallas "lobby verksamhet" och sen kan man ju tänka själv....
Titel: Synpunkter
Skrivet av: Maven skrivet 06 augusti 2007, 19:15:05 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 10:28:09 AM
Linjebuss förstörde mitt liv, jag hoppas att dom gör som i Danmark: -Säljer hela Sverige.
Tycker inte att Veolia har här att göra.

Du får nog utveckla det där lite mer om någon ska ta dig på allvar.  ???
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Jan skrivet 07 augusti 2007, 09:36:48 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 18:08:27 PM
Det finns ju något som kallas "lobby verksamhet" och sen kan man ju tänka själv....

Det finns säkert depåer inom de stora bolagen som inte fungerar bra. Men det finns även motsatser. Nicklas du muntrar inte upp dessa medarbetar som trivs super på dessa depåer genom hela tider komma till samma saker hela tiden. Skriv gärna här men om annat trevligt istället.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2007, 12:48:32 PM
Jag skulle kunna skriva massor om min arbetsgivare men det gör jag inte eftersom det är till nackdel för mig när jag skall söka annat jobb.
Dessutom känner jag att jag jobbar för resenärerna och de vinner inget på att jag gnäller här.

I övrigt har väl inte Veolia vunnit speciellt många upphandlingar i Stockholmsområdet, Tunnelbanan och de andra banorna fick man genom att köpa SL Tunnelbanan.
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: robbes skrivet 07 augusti 2007, 13:07:26 PM
Nu kokar min iolska efter att ha läst dina inlägg niclas. Det finns alltid folk på arbetsplatser som vantrivs sedan finns det de som trivs. av det man läser mellan raderna verkar du ej trivas med ditt yrkesval överhuvudtaget så varför ser du ej till att göra något åt det genom att byta jobb. men visst det kan ju vara så att framtida chefrer läser det du skrivit här så komemr du bli långtidsarbetslös i stället för att du inte tänkt på vad ditt agerande får för konsekvenser.

Jag är för det fria ordet men i detta fallet måste jag hålla med de flesta andra som kommit med detta om du vill spy galla sök upp ett forum för bloggar o skriv där i stället. så att vi slipper det här inne
Titel: SV: På förekommen anledning.....
Skrivet av: Nico skrivet 07 augusti 2007, 13:11:13 PM

Vi är som sagt ganska många Veolia-anställda (eller f.d.) på buss-sidan i SL-land i alla fall som inte har några större orsaker till att klaga om man nu vågar sig på en bedömning efter hur snacket gått. Visst kan man alltid ha synpunkter, men det mesta jämnar nog ut sig. Vissa saker är kanske en viss entreprenör bättre på än andra och vice versa. Det är dock sällan någon genomgående är bäst eller sämst. I det här fallet får man även betänka att det handlar om affärsverksamhet och då förekommer det självklart vissa krav och då gäller det att vara beredd på det. Har man dock varit van vid att inte ha så hårda krav (vilket jag personligen anser att många inom i synnerhet T-banan vant sig vid då det nästan varit skyddad verkstad där) inom kommunal-, läns- och statligt driven trafik så är det klart att det blir lite av en kulturkrock att gå över till det mera prestationsbaserade system som istället oftast råder inom den privata sektorn.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 18:08:27 PM
...och sen kan man ju tänka själv...

Visst kan man göra det, men samtidigt gäller det nog även att verkligen tänka och resonera förutsättningslöst och inte enbart att tycka något utifrån en förutfattad mening. Ofta verkar även sådant tyckande till stor del basera sig på en god portion okunskap alternativt att 'sanningarna' mest består av sådant man hört i rastlokalerna osv.