...är numer en hel drös med bussar! - skickar bara med en 'översiktsbild' utifrån ;-) - för jag vet inte hur populärt det är att visa depåbilder därifrån då jag bara fick ett 'inofficiellt' OK att vara där o plåta idag! - men rackarns vad det dröst in bussar, som ni kan se på bilden nedan så vet vi var 2845 tagit vägen :-D - hurraaaaaaa säger jag bara! - i övrigt var där 3999 som kan skymtas på bilden, 5176 likaså och *tada* - 5253 från Hudiksvall!!!! - annars fanns där också 5523 som inte skymtas just nu! - kanske dags att börja göra de här famösa listorna över överflyttningar från Gotland och Hudiksvall nu då? =) - f.ö. nån som vet vad som händer med Vestarna från Söderhamn??
(http://img29.imageshack.us/img29/7922/tyresdepn.jpg)
Trevligt, visa på du.
Ahh, gamla 2845:an, trevligt! :)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 18 juni 2009, 00:43:00 AM
Ahh, gamla 2845:an, trevligt! :)
/Peter
Jag är väldigt nyfiken på vad som kommer hända den stackars kraken. Skickas den till Hölö gråter jag blod. :(
Det har jag mycket svårt att tro.
God natt.
Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2009, 00:11:40 AM
kanske dags att börja göra de här famösa listorna över överflyttningar från Gotland och Hudiksvall nu då? =)
OK
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25464.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25464.0)
Nej det jag då inte tro..
Är det första gången 2845 är i Stockholm?
/Peter
Det är en "buss snackare" som lagt beslag på den efter vad jag hört, om han vill ge sig till känna får han göra de själv.
Citat från: homer skrivet 18 juni 2009, 18:30:45 PM
Det är en "buss snackare" som lagt beslag på den efter vad jag hört, om han vill ge sig till känna får han göra de själv.
Kvarne? =)
Citat från: homer skrivet 18 juni 2009, 18:30:45 PM
Det är en "buss snackare" som lagt beslag på den efter vad jag hört, om han vill ge sig till känna får han göra de själv.
Låter kanon det!
Det är ju så himla retligt att skatten för bussar ska vara så hög att man aldrig klarar av att ha en buss nyare än 30 år som privatperson... Hur kul är det att bara stå och titta på den liksom? Fast köparen kanske är rik? ;D
Att så många har missat alla trådar som handlar om att 2845 ska tas om hand av en forumit samt SvOF-medlem för att bevaras i dagens skick:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25249.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18453.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4581.30
Citat från: Verspieder skrivet 18 juni 2009, 23:56:28 PM
Att så många har missat alla trådar som handlar om att 2845 ska tas om hand av en forumit samt SvOF-medlem för att bevaras i dagens skick:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25249.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18453.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4581.30
Men VEM är fortfarande inte avslöjat. Bussen är registrerad på SWEBUS AB VISBY för tillfället...
Citat från: RoTe skrivet 19 juni 2009, 01:35:11 AM
Men VEM är fortfarande inte avslöjat. Bussen är registrerad på SWEBUS AB VISBY för tillfället...
Läs det näst sista inlägget i denna tråd, så anar du nog: ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4581.30
Citat från: Peter Rost skrivet 19 juni 2009, 01:49:50 AM
Läs det näst sista inlägget i denna tråd, så anar du nog: ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4581.30
BM? Det var minst sagt oväntat må jag säga.
Citat från: Peter Rost skrivet 18 juni 2009, 17:57:44 PM
Är det första gången 2845 är i Stockholm?
/Peter
Nej 2845 har varit i Stockholm tidigare. I fjol sommar vid två olika tillfällen under en beställningsresa mellan Gotland och Litauen. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 19 juni 2009, 10:37:39 AM
Nej 2845 har varit i Stockholm tidigare. I fjol sommar vid två olika tillfällen under en beställningsresa mellan Gotland och Litauen. /Henrik/
Jag hoppas du river bort de fula Swebusdekalerna sen så att den får sin hela ursprungliga glans =)
Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2009, 10:42:04 AM
Jag hoppas du river bort de fula Swebusdekalerna sen så att den får sin hela ursprungliga glans =)
Dom i princip "inbrända" i plåten så det är inte så lätt. "SJ-Buss"-dekaler hade ju bussen som ny, men sådana har jag inte lyckats uppbringa. Bussen hade förmodligen dessa dekaler bara några år innan Swebus bildades. Så vilket är rätt? SJ-Buss eller Swebus-dekaler? /Henrik/
Citat från: HB skrivet 19 juni 2009, 10:50:48 AM
Dom i princip "inbrända" i plåten så det är inte så lätt. "SJ-Buss"-dekaler hade ju bussen som ny, men sådana har jag inte lyckats uppbringa. Bussen hade förmodligen dessa dekaler bara några år innan Swebus bildades. Så vilket är rätt? SJ-Buss eller Swebus-dekaler? /Henrik/
Så länge bussen behåller sin patina är Swebus dekaler helt ok. Om du någon gång får för dig att lacka om den i SJ färgerna kan du slänga på SJ dekaler.
Kvarne fick tag i nytillverkade "SL-buss AB-dekaler" via Skylt-Anders i Hornsberg. Kanske han kan fixa SJ-dekaler med design a'la 1987 års design? Jag röstar då på att emblem och firmamärken bör se ut som de gjorde på slutet av 80-talet. :)
Citat från: Verspieder skrivet 19 juni 2009, 18:35:36 PM
Kvarne fick tag i nytillverkade "SL-buss AB-dekaler" via Skylt-Anders i Hornsberg. Kanske han kan fixa SJ-dekaler med design a'la 1987 års design? Jag röstar då på att emblem och firmamärken bör se ut som de gjorde på slutet av 80-talet. :)
Det är en svår nöt att knäcka om hur fordon ska bevaras. Ska det vara i orginalskick eller i det utförande som den varit längst i? Våra järnvägsföreningar brottas ju ofta med den typen av problem inför revisioner etc. /Henrik/
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juni 2009, 12:48:13 PM
Bussen har ju sin ursprungliga lackering, innan Swebus bildades hade bussen sannolikt inte SJ Frimärke utan "jublileumsdekalen" "SJ Buss".
Om vi jämför med SVOF:s 1120 har ju den idag det utförande som den fick efter renoveringen 1986 (Tomellilla karosserifabrik) då den fick ny lack och SJ Frimärksemblem, bägge bussarna är ju därför i tidstypiska utföranden.
Intressant. 1120 helrenoverades alltså -86 och fick "grisstämpeln" SJ, medan 2845 nylevererades -87 och märktes "SJ-Buss". Skedde skiftet av märkning alltså 86/87 eller förekom nymärkning av bägge varianterna under en längre period?
Citat från: HB skrivet 20 juni 2009, 12:04:36 PM
Det är en svår nöt att knäcka om hur fordon ska bevaras. Ska det vara i orginalskick eller i det utförande som den varit längst i? Våra järnvägsföreningar brottas ju ofta med den typen av problem inför revisioner etc. /Henrik/
Då bussen är just SJ-orange bör den enligt min mening ha matchande dekaler. Den kan gott spegla sista delen av SJ-epoken medan eventuella andra vita Swebus-(om)lackade fordon kan representera Swebusbarndom på det tidiga 90-talet. Skulle jag kunnat ta hand om en gammal diligens av sen 80-talsmodell som fick Swebuslack redan 1991-92 skulle jag nog lacka den gul med blå ränder ändå, även om den haft Swebuslack i större delen av sitt liv... om pengar inte vore något bekymmer villsäga... ::)
Men hur ni bussägare väljer att fixa till era egna fordon är upp till er. :)
Citat från: HB skrivet 20 juni 2009, 13:00:29 PM
Intressant. 1120 helrenoverades alltså -86 och fick "grisstämpeln" SJ, medan 2845 nylevererades -87 och märktes "SJ-Buss". Skedde skiftet av märkning alltså 86/87 eller förekom nymärkning av bägge varianterna under en längre period?
Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 21 juni 2009, 01:17:34 AM
Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.
/Christian
Köttstämpeln vid SJ generellt utgick väl officiellt först 1988 i och med att det nya designprogrammet presenterades. Men köttstämpeln blev från mitten av 1980-talet allt ovanligare i nya sammanhang eftersom alla visste att den snart skulle försvinna. Utan att vet säkert så skulle jag anta att från cirka 1986 fanns inga nya köttstämpel-dekaler att rekvirera. Men precis som Christian skriver kunde de ju finnas kvar i förråd lite varstans.
Märkligt nog hade sedan SJ ingen officiell logga på cirka två år eftersom den först föreslagna fick förkastas då Opel ansåg att den var alltför lik deras. Först hösten 1990 kom den "flygande falukorven", alltså i princip den logga som SJ AB använder än i dag även om den faceliftats ett par gånger. Eftersom SJ Buss då redan uppgått i Swebus så kom den nya loggan inte på några bussar. Den har dock dykt upp någon gång senare på bussar som har haft långtidskontrakt för att köra för SJ och nu har också några bussbolag som Señor Svensson bussar som har loggan därför att de ofta går som tågersättning.
Citat från: RoTe skrivet 19 juni 2009, 02:42:07 AM
BM? Det var minst sagt oväntat må jag säga.
Nej nej, jag hade aldrig haft de kunskaper och resurser att ta hand om en buss.
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 21 juni 2009, 01:17:34 AM
Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.
/Christian
När du finner den kanske det skulle gå att få låna den som förlaga till ett nytryck? /Henrik/