och köper 4 Irisbus med gaspanna till Hässleholm.
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=103563
Det kommer bli intressant, alltid kul med något annat än standardbussen-MAN. Tycker nästan att ämnet passar in i "vanligt" Bussnack!
Det är ju kul att Irisbus börjat sälja stadsbussar i Sverige. Jag har blivit rätt imponerad av dem jag sett på mässor och utomlands.
Orusttrafiken vågar trots att inte Länsrätten sagt sitt fullt ut gällande Hässleholmspaketet, Sösdala (linje 534) är inte avgjord där och stadstrafiken ligger nu i Kammarrätten. Om Länsrätten går på Swebus`linje så får de ju även stadstrafiken - men i så fall kommer det som vanligt ännu en gång överklagas? Och är Orusttrafiken tillräckligt starka denna gången för att bedriva trafik i Skåne, 8 bussar i Hässleholm och en (två) på Ven kan ju inte ge mycket i samordningsvinster? Hade nog trots allt varit bättre med Swebus.
Citat från: Mittlinje skrivet 17 juni 2009, 08:21:57 AM
Orusttrafiken vågar trots att inte Länsrätten sagt sitt fullt ut gällande Hässleholmspaketet, Sösdala (linje 534) är inte avgjord där och stadstrafiken ligger nu i Kammarrätten. Om Länsrätten går på Swebus`linje så får de ju även stadstrafiken - men i så fall kommer det som vanligt ännu en gång överklagas? Och är Orusttrafiken tillräckligt starka denna gången för att bedriva trafik i Skåne, 8 bussar i Hässleholm och en (två) på Ven kan ju inte ge mycket i samordningsvinster? Hade nog trots allt varit bättre med Swebus.
Under tråden "kommentarer till aktuella upphandlingar" står att läsa att Skånetrafiken har direktupphandlat linje 534 (Hässleholm-Sösdala) samt stadstrafiken i Hässleholm av Orusttrafiken, så det är nog därför Orust "vågar" köpa bussar för trafiken i fråga...
Citat från: Mats B skrivet 16 juni 2009, 15:56:58 PM
och köper 4 Irisbus med gaspanna till Hässleholm.
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=103563
Känns som mycket dörrar för knappt 11 meter buss.
Bussen på bilden har nog inte mera gemensamt med Hässleholmsbussar än tillverkaren. De tog en slumpmäsig Irisbuss för att ha med på bilden. Antalet dörrar bestäms vid beställningen.
Citat från: Cyklisten skrivet 17 juni 2009, 23:40:05 PM
Bussen på bilden har nog inte mera gemensamt med Hässleholmsbussar än tillverkaren. De tog en slumpmäsig Irisbuss för att ha med på bilden. Antalet dörrar bestäms vid beställningen.
Ja, det är en pressbild från Irisbus.
Men frågan om sex dörrar på elva meter buss är ju ändå intressant även om det inte lär bli så i Hässleholm. Finns det verkligen behov av så många dörrar på en så kort buss?
I Warszawa finns det 10-meters Solaris med lika många dörrar och där har man bra användning av dessa. Det finns städer/linjer där rätt många passagerare reser korta sträckor och då passar sådana bussar perfekt. Även i Eslöv saknar man ibland en bakdörr i våra Mercor (och nu även MAN), det kan röra sig om en rullatortant som stiger av/på, barnvagn eller så är det mycket folk som ska av vid en stormarknad eller liknande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2009, 09:30:57 AM
Ja, det är en pressbild från Irisbus.
Men frågan om sex dörrar på elva meter buss är ju ändå intressant även om det inte lär bli så i Hässleholm. Finns det verkligen behov av så många dörrar på en så kort buss?
Inte för att det här verkar vara en sådan, men flygplatsbussar har ju användning av en sådan dörrställning.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 juni 2009, 20:43:07 PM
Inte för att det här verkar vara en sådan, men flygplatsbussar har ju användning av en sådan dörrställning.
Jovisst, men flygplatsbussar brukar vara längre än 11 meter.