(http://www.mrg1.de/images/203.JPG)
Registreringsnummer B 483 och inventarienummer 7183. Sicket sammanträffande. Men vad var inventarienumret hos BSBV? 183? För inte kan det väl ha varit bara 83, eller?
Senare bör väl vagnen också ha fått ett annat registreringsnummer, 10 % chans att 83 hängde med också dit. Om den nu hängde med så länge förstås.
Bussen är slopad mellan 1971 och 1974 enligt min Pappa är här på besök hos mig nu.
Denna vagntyp kallades för 180 (vagn 181-189). Slutsiffran i reg.nr. och slutsiffran i inv. var alltid den samma hos BSBV
Härligt! Gärna mera 180-vagnar! Själv har jag ju en kortare syster till 180-serien, BSBV 13. Inne i bussen skymtar en ledstång framför framdörren. Nedanför denna fanns en mindre hylla där smärre gods kunde transporteras under förarens övervakning.
Läckert! Kul med en H46 på bild i Björknäs! CF:en till höger om H24:an är väl också originel och kan identifieras då den saknar bakljusinfästningarna som de andra har. Var det inte en eller några i den första serien H64B som hade det?
Den bilden skålar vi i Cocio på bokstavsbroder!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 16 juni 2009, 09:01:29 AM
Läckert! Kul med en H46 på bild i Björknäs! CF:en till höger om H24:an är väl också originel och kan identifieras då den saknar bakljusinfästningarna som de andra har. Var det inte en eller några i den första serien H64B som hade det?
Den bilden skålar vi i Cocio på bokstavsbroder!
Mr H
CF:en är av tidig årgång (140-serien kanske)med bakre hörn i plåt. Dessa hade hus för baklysena separat påsatta, vilket inte höll i längden. Man klämde då dit vanlig Hella baklysen. På senare bussar integrerades bakljushusen i de glasfiberarmerade plasthörnen.