Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Gustafsson skrivet 14 juni 2009, 23:57:59 PM

Titel: Göteborgs Buss utökar trafiken i Göteborg (BILD)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 juni 2009, 23:57:59 PM
Förutom linje 22, 23, 26, 36 och 57 kör man från och med idag även linjerna 69, 78 och 168 som underentreprenörer till GS Buss.
MAN-bussar från GS Buss i Majorna och Grimbo används. Jag såg 118, de andra skall enligt annan tråd vara 117, 119, 129 och 130.
Bildtexten är egentligen fel eftersom bussarna formellt fortfarande ägs av GS Buss.

(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Goteborgs_Buss_WRN686_fd_GS_118_Gam.jpg)

//Jonas G
Titel: SV: Göteborgs Buss utökar trafiken i Göteborg (BILD)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juni 2009, 00:14:44 AM
Du hade bättre tur med vädret i Blöteborg än vad jag hade i fredags..
Titel: SV: Göteborgs Buss utökar trafiken i Göteborg (BILD)
Skrivet av: Nupski skrivet 15 juni 2009, 01:19:49 AM
118 står på depå "Buss underleverantör" tillsammans med 117, 119, 127 och 130. 117 och 118 hoppas jag att jag slipper återse i som förare.
Titel: SV: Göteborgs Buss utökar trafiken i Göteborg (BILD)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 juni 2009, 01:21:14 AM
Törs man fråga varför?
Titel: SV: Göteborgs Buss utökar trafiken i Göteborg (BILD)
Skrivet av: Nupski skrivet 15 juni 2009, 02:00:27 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2009, 01:21:14 AM
Törs man fråga varför?
Långt från ämnet men visst.... vill moderatorerna knoppa av och bygga nu tråd så gär det  :). 116, 117, 118 är ett par riktiga särlingar.

Först tar vi det positiva  ;D motorn är stark och varvvillig och det är lätt att hålla tempo och när man väl har lärt sig alla egenheter hos bussen är den underbar men låt bli att stressa dörrarna så går allt som en dans. 117 är en klar favorit som tvåa kommer 118 sen långt bakom kommer 116.

Men det finns alltid ett men... den gamla gråa MAN klossen är monterad i marknivå vilket gör att du med största sannolikhet drar knäna i panelen sedan att monteringspersonalen satt upp den med vinkeljärn man lätt kommer åt med foten när man vill bromsa gör saken bara bättre  ;D. I alla tre bussarna har de lagt alla knappar i en tombola snurrat runt några varv och sedan hystat ut dem, ingen knapp sitter på samma ställe i någon av bussarna och de är inte grupperade i någon som helst ordning  ;D. Så att hitta knapparna för att starta förarbelysningen, de är faktiskt två den ena är till för att aktivera ljuskretsen den andra för att tända, krävs att man med berått mod trycker på alla knappar tills man kommit rätt. Många knappar äro även felmärkta vilket gör lotteriet ännu större. Spårvägens MAN bussar har alla dörrknapparna på instrumentpaneln här har de gömt dem vid sidan nästan under instrumentpanelen. Ratten går inte att justera till något bekvämt läge utan det hela blir traktorställning. För att starta förar AC´n måste du först stänga takluckorna vilket gör passagerarna mindre lyckliga en varm sommardag. Bullret från maskinrummet blir tröttande efter några minuter och att sitta där med ljudet i fem timmar gör dig nästan galen, men bullret lär vara fixat då jag såg 118 idag med ljudskivorna monterade.