Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 09:35:47 AM

Titel: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 09:35:47 AM
vill operatören Gamla Uppsalabuss ha.

Idag är maxåldern 12 år men bolaget med vd i spetsen propagerar nu för att låta bussarna få bli 16 år istället.

Det ligger givetvis en stor ekonomisk aspekt bakom detta, andrahandsmarknaden för 12 år gamla Uppsalabussar är mörk, kan man använda bussarna ytterligare 4 år innan nyanskaffning behöver ske förbättrar man tillfälligt finanserna betydligt.

Frågan är dock om det är vettigt att ersätta räntor o amorteringar med höga verkstadsfakturor
Titel: SV: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Jacob skrivet 13 juni 2009, 10:00:16 AM
Är inte åldern 14 år? ??? För GUBs neoplanleder 260-265 är ju från 1995 och de avyttras i år. Alltså har de fått leva 14 år.

//Jajje
Titel: SV: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 13 juni 2009, 10:01:27 AM
Ja och fler resenärer som klagar på fula och utslitna bussar.

Köper man neoplan så lär ju dom inte ha speciellt bra andrahandspriser.
Titel: SV: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 13 juni 2009, 10:02:21 AM
Citat från: Jajje skrivet 13 juni 2009, 10:00:16 AM
Är inte åldern 14 år? ??? För GUBs neoplanleder 260-265 är ju från 1995 och de avyttras i år. Alltså har de fått leva 14 år.

//Jajje

Ne 12 år är det men dom bussarna har säkert fått dispans från den åldern pga dom e ledbussar.
Titel: SV: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Jo skrivet 13 juni 2009, 10:20:19 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 09:35:47 AM
vill operatören Gamla Uppsalabuss ha.

Idag är maxåldern 12 år men bolaget med vd i spetsen propagerar nu för att låta bussarna få bli 16 år istället.

Det ligger givetvis en stor ekonomisk aspekt bakom detta, andrahandsmarknaden för 12 år gamla Uppsalabussar är mörk, kan man använda bussarna ytterligare 4 år innan nyanskaffning behöver ske förbättrar man tillfälligt finanserna betydligt.

Frågan är dock om det är vettigt att ersätta räntor o amorteringar med höga verkstadsfakturor

Nu hittar jag inte ursprungsartiklen som du hänvisar till men en högre tillåten ålder behöver ju inte innebära att man måste behålla alla bussarna tills de blir 16 år. Man kan ju tänka sig att man kanske har några enstaka vettiga exemplar som är i riktigt bra skick och om man slipper skicka dessa sparar man naturligtvis lite. Utan att veta hur omloppen ser ut finns det ju ofta bussar som används eller bara behöver användas ett fåtal timmar per dygn. Att på dessa omlopp ha lite äldre bussar är nog lönande även om verkstadskostnaden per mil blir högre.
Titel: SV: Högre bussålder i Uppsala stadstrafik
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 19 juni 2009, 16:22:25 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 13 juni 2009, 10:02:21 AM
Ne 12 år är det men dom bussarna har säkert fått dispans från den åldern pga dom e ledbussar.

    Avtalet är skrivet så att vi får har bussarna i 12 år i vanlig trafik + 2 år som insatsbussar (reservbussar)

   //Niclas