Det har i dag hänt stora saker på bussresemarknaden. Ölvemarks går nu in som 100-procentig ägare i Scandorama. För ett par år sedan var det tvärtom: Scandorama var på väg att köpa Ölvemarks. Samtidigt går Bergkvarabuss in med 45 procent i Ölvemarks. Jag tycker det verkar bra och detta var väl en av få möjliga räddningar av Scandorama.
Ulo Maasing skriver mer på http://maasing.wordpress.com/2009/06/12/bomb-i-bussresebranschen-olvemarks-koper-scandorama-%e2%80%93%c2%a0bergkvarabuss-in-som-storagare/
Det var ju roligt för dom berörda och tråkigt för alla oss andra som faktiskt försöker ta betalt vad det kostar att köra turistbuss. Nu blir det i det närmaste ett oligopol på inköpandet av busstransporter, alla andra kommer rätta sig efter vad scando och ölve betalar.
Citat från: Blue skrivet 12 juni 2009, 18:32:21 PM
Det var ju roligt för dom berörda och tråkigt för alla oss andra som faktiskt försöker ta betalt vad det kostar att köra turistbuss. Nu blir det i det närmaste ett oligopol på inköpandet av busstransporter, alla andra kommer rätta sig efter vad scando och ölve betalar.
Jag har svårt att inse vad den här affären skulle innebära i det sammanhanget. Scandorama och Ölvemarks betalar redan i dag dåligt och lär väl inte betala mer framöver. Men andra bussresearrangörer påverkas väl knappast. Till sist måste det ju ändå vara vad bussbolaget vill ha betalt som skall gälla, inte vad de erbjuds.
Citat från: Blue skrivet 12 juni 2009, 18:32:21 PM
Det var ju roligt för dom berörda och tråkigt för alla oss andra som faktiskt försöker ta betalt vad det kostar att köra turistbuss. Nu blir det i det närmaste ett oligopol på inköpandet av busstransporter, alla andra kommer rätta sig efter vad scando och ölve betalar.
Prismässigt är Bergkvarabuss ett av de bolag som hellre låter en buss stå hemma än sänka ett pris de en gång gett en kund, därför kör de sällan "lokala" idrottsföreningar såvida de inte i slutändan tjänar på affären. De är alltså inte några som "dumpar" priser och det finns säkert en baktanke när man nu går in i researrangörsbranschen.
Jag kanske överdriver?
Förhoppningsvis kommer bergkvara tvinga upp priserna med 30% så att även bussägare kan tjäna en krona!
Citat från: Mittlinje skrivet 12 juni 2009, 18:39:43 PM
Prismässigt är Bergkvarabuss ett av de bolag som hellre låter en buss stå hemma än sänka ett pris de en gång gett en kund, därför kör de sällan "lokala" idrottsföreningar såvida de inte i slutändan tjänar på affären. De är alltså inte några som "dumpar" priser och det finns säkert en baktanke när man nu går in i researrangörsbranschen.
Bergkvarabuss kör ju redan i dag mycket för Ölvemarks - och väl även Scandorama. Så antagligen får de tillräckligt betalt i deras eget tycke.
Men rent generellt är jag helt enig med dig att det kan vara bra för branschen att ett bussbolag går in som delägare - direkt och indirekt - i de båda största researrangörerna.
Prismässigt är Bergkvarabuss ett av de bolag som hellre låter en buss stå hemma än sänka ett pris de en gång gett en kund, därför kör de sällan "lokala" idrottsföreningar såvida de inte i slutändan tjänar på affären. De är alltså inte några som "dumpar" priser och det finns säkert en baktanke när man nu går in i researrangörsbranschen.
Det där är det nog en och annan som har en annan uppfattning om.......
/Rattis
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2009, 16:39:05 PM
Det har i dag hänt stora saker på bussresemarknaden. Ölvemarks går nu in som 100-procentig ägare i Scandorama. För ett par år sedan var det tvärtom: Scandorama var på väg att köpa Ölvemarks. Samtidigt går Bergkvarabuss in med 45 procent i Ölvemarks. Jag tycker det verkar bra och detta var väl en av få möjliga räddningar av Scandorama.
Ulo Maasing skriver mer på http://maasing.wordpress.com/2009/06/12/bomb-i-bussresebranschen-olvemarks-koper-scandorama-%e2%80%93%c2%a0bergkvarabuss-in-som-storagare/
Vissa delar hos Ölvemarks lär härstamma från Forslunds resor AB som överlät resor till ett företag i Kinna som i sin tur överlät till Ölvemarks.
Detta är deras pressmeddelande.
Pressmeddelande
De tre reseföretagen Scandorama AB, Ölvemarks Holiday AB och Bergkvarabuss AB tillkännager att Ölvemarks Holiday AB idag har förvärvat 100% av aktierna i Scandorama Travel AB. Dagens affär innebär också att Bergkvarabuss AB genom en riktad nyemission går in som 45-procentig ägare i Ölvemarks Holiday AB. Resterande 55% innehas av Bengt och Mats Ölvemark.
Målsättningen är att skapa två stabila researrangörer som får resurser att utveckla intressanta, konkurrenskraftiga produkter. Köpet ska ses som en långsiktig satsning som bl.a. innebär att Scandorama AB får en kapitalinjektion i storleksordningen 18 miljoner kronor, vilken ska garantera bolaget en stabil framtid och ge det utvecklingsmöjligheter.
Bengt Ölvemark, VD för Ölvemarks Holiday AB säger:
"Scandorama AB och Ölvemarks Holiday AB kommer även fortsättningsvis att drivas som två separata bolag. För oss är det viktigt att såväl Scandoramas som Ölvemarks kunder är trygga och kan njuta av sin semester. Säsongens resor kommer att genomföras som planerat. På sikt kommer vi att försöka utnyttja de synergier som öppnar sig, men jag kan försäkra att vi inte kommer att äventyra de unika värden som ligger i respektive varumärke och företagskultur."
Birgitta Kjellander, VD på Scandorama AB välkomnar affären. "De nya ägarna är företag med lång branscherfarenhet och en långsiktig målsättning. Det känns tryggt att hamna i småländska händer." säger hon. "Vi har den senaste tiden satsat på att bredda vårt utbud med nya, intressanta produkter och det arbetet kommer vi nu att fortsätta. Sommarsäsongen står för dörren och vårt vinterprogram kommer ut inom kort. Just nu bokas det intensivt. Framtiden känns mycket spännande och utmanande!"
"För mig känns det som ett naturligt steg, då Bergkvarabuss AB utgjort leverantör åt båda företagen under många år." säger Göran Mellström, VD på Bergkvarabuss AB "Vi har alltid haft ett gott samarbete och det utökades i samband med uppförandet av den nya Busscharterterminalen "Öresundsterminalen" 2006. Vår ambition är att tillförsäkra resenärerna ett stort utbud av kvalitativa resor med hög servicenivå och konkurrenskraftiga priser, genom två proffsiga researrangörer med varsin unik profilering. Med förvärvet stärker företaget sin position i den snabbt växande turistnäringen."
Scandorama AB och Ölvemarks Holiday AB är Sveriges två största arrangörer av bussresor ut i Europa med totalt 60.000-70.000 resenärer årligen. Man beräknas omsätta över 400 miljoner kronor under 2009. Företagen har tillsammans vunnit samtliga Grand Travel Awards som delats ut i klassen "Bästa bussresearrangör."
Den mycket omfattande verksamheten kommer även framgent att generera ett stort behov av inhyrning av kompetenta och engagerade bussföretag.
det var väl ett sätt för bergkvara få tillbaka pengar som scando var skyldiga dom
bla angörningsavgifter på terminalen
då är ju frågan vem som köper resten av ölvemarks?
Citat från: michael k skrivet 15 juni 2009, 11:10:05 AM
det var väl ett sätt för bergkvara få tillbaka pengar som scando var skyldiga dom
bla angörningsavgifter på terminalen
då är ju frågan vem som köper resten av ölvemarks?
Bröderna Ölvemark har vad jag förstår för avsikt att behålla sina 55 procent av företaget.
jag som trodde de ville gå i pension
Citat från: michael k skrivet 15 juni 2009, 12:25:21 PM
jag som trodde de ville gå i pension
Jo, det nämndes väl något däråt när de sålde en liten del av Ölvemarks till Scandorama och skrev en avsiktsförklaring att Scandorama under några år skulle köpa resten också. Men de har tydligen ändrat sig nu på den punkten. Den äldste av bröderna fyller 60 i år och den andre är ett par år yngre. Så än har de väl ett par år att ge i yrkeslivet om de vill.
Kommer detta i framtiden att innebära att Ölvemarks och Scandoramas resor kanske bara sker i Bergkvaras bussar? Eller kommer även fortsättningsvis bussar från flera även små bussbolag att anlitas?
Hara väldigt svårt att tro att Bergkvaras avsikt är att köpa in sig och låta andra bussar rulla.
Så fort de har köpt in vagnar så det räcker så åker de andra ut eller erbjuds omöjliga ersättningar.
Allt annat är nog rena fantasier och löften för att inte tappa bussarna nu när de fortfarande behövs.
vad hände med aviation seatbroker?
magnus det är ju en sak att köpa bussar de skall ju bemannas med
Håller med, bussarna ska bemannas med.
Ofta ett faktum som glöms bort. Finns folk som säkert vill köra
men frågan är om de kan.
Ska bli spännande att följa detta.
Lars, jag har inte uppfattningen om att Bergkvarabuss är ett företag som hyr in bussar av andra
utan grundtanken är, vilket man lyckats med på vissa håll att utnyttja bussar och chaufförer max. Detta handlar ju inte heller om snabbt inringda bussar vid någon trafiktopp utan resor som ligger planerade månader innan avresan. Så jämförelsen håller inte riktigt
Bergkvarabuss är ett affärstekniskt föredömme på många sett och värt att inom vissa områden efterfölja.
Bolaget tjänar uppenbart pengar med sina affärsmetoder.
Jag önskar i alla fall berörda parter lycka till. Konjukturen är tuff och det gäller att slipa
knivarna för att kunna skära stålar.
//Rattis
Lite oroande tycker jag faktiskt att detta är. Som det är nu finns det en del inte så stora bolag som kör för Ölvemarks och Scandorama. Bergkvarabuss bara växer och växer och tycks sluka upp mycket av marknaden i framförallt Sveriges södra delar. Det skulle vara synd om ett mindre bolag som kanske till viss del lever på att köra för Ölvemarks eller Scandorama inte överlever om de tvingas bli utknuffade av jätten Bergkvarabuss. Jag tycker inte den sortens utveckling är så rolig
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 23:34:37 PM
Lite oroande tycker jag faktiskt att detta är. Som det är nu finns det en del inte så stora bolag som kör för Ölvemarks och Scandorama. Bergkvarabuss bara växer och växer och tycks sluka upp mycket av marknaden i framförallt Sveriges södra delar. Det skulle vara synd om ett mindre bolag som kanske till viss del lever på att köra för Ölvemarks eller Scandorama inte överlever om de tvingas bli utknuffade av jätten Bergkvarabuss. Jag tycker inte den sortens utveckling är så rolig
Nu vet vi ju inte om Bergkvarabuss verkligen tänker köra allt själva. Mycket talar för att de inte kommer att göra det. Dessutom tror jag inte det finns ett enda mindre bussbolag som tjänar särskilt mycket på att köra för Ölvemarks eller Scandorama. Så bra betalar de inte. I bästa fall brukar det vara ett byte av pengar. Bussbolag har förut varit delägare i bussreseföretag och det har inte inneburit att de kört allt själva. Det brukar nämligen vara mer lönsamt att hyra in för topparna åtminstone.
Däremot är det rätt troligt att Scandorama gått i konkurs om inte Ölvemarks köpt dem. Och då hade garanterat ännu fler bussbolag tappat körningar. I stället för att måla upp ett värsta-scenario kan man ju se positivt på att det tycks ha ordnat sig för dem som jobbar åt Scandorama.
Mycket tro hopp...och..
Nja, Staffan. Du vill att andra inte ska tro så mycket men klämmer på med en del antaganden själv.
Huruvida Scandorama gått i konkurs eller inte vet du lika litet som alla andra. Detta bolag har som ingen annan klarat en del svåra stormar, men visst, dirigenten har tagits ifrån taktpinnen....
Sen om lönsamheten för den enskilda åkaren varit god eller dålig när man kört för dessa arrangörer tror jag att du baserar på antaganden som alla andra.
Visst, ingen som kör Ferrari som kört för dessa arrangörer men jag förutsätter att alla de nu som kört/kör har varit nöjda. Annars så är det ju likadant som vid ett dåligt tv-program...stäng av....Man väljer själv.
Hatar dem som kör insändare om dåliga tv-program....(dagligen i pressen)
Varför bytar man inte kanal? Varför lider man sig igenom ett dåligt tv-program? Batteriet slut i fjärrkontrollen? Tror ni vet vart jag vill komma...
Nog bra att ventilera vår oro över denna affär för den är bland de största vi haft inom vår bransch sedan hjulen uppfanns.
Låt folk tro, ana oråd, vara ängsliga för det är nog en del åkare just nu som baserat sitt levebröd på dessa så nyckfulla arrangörer. Dessa arrangörer som lovat en del åkare guld och gröna skogar...Hört detta till förbannad leda..
"I år är det tufft men håller vi bara i nu så kommer belöningen sen"...
Hört detta i början av 90-talet...hört det hela detta årtusendet..
Tror säkert att en fd. företagsledare av ett av dessa företag hinner med att skriva en bästsäljare som han blir rik på under sin tid bakom murarna... Den mannen är stundtals ett geni, men tyvärr utrustad med en smidighet som ett tyngre kassaskåp..
Vet även att denna företagsledare inte varit ensam om att göra som han gjorde... fartblindhet är livsfarligt.
Sen kan man ju alltid prata om rätt eller fel när vi har politiker som mer eller mindre skrupelfritt lever vidare med sina missar...Ivrigt tuggande på Toblerone.. vars papper tas upp av svarta hembiträde.. Att betala skatt är sexigt men vänta...Vad är skatt?
//Rattis
Det är många spekulationer och det är ju bra, mycket blir löst av att fundera i många olika riktningar. Kan inge se det så här att wow nu kommer det massor med nya bussar o Bergkvara kommer säkert att behöva nya chaufförer åxå.Kanske skulle man söka jobb där? Skulle det vara så jobbigt att köra en buss där det Bergkvarabuss på sidan? Själv har jag snart varit här i 10 år o stormtrivs med jobb o arbetskamrater. Man känner inte alla men man träffar många roliga kollegor när man är i väg. Mest kör jag linjetrafik hemma i Karlskrona men det är skönt o ha valmöjligheten att köra ut också. Kommer precis hem från Frankrike där en Krögare i norra Tyskland nöjd konstaterade att Bergkvarabuss gått in som delägare så nu kanske han skulle få betalt för tidigare räkningar från scando som var obetalda.Så nåt ligger det nog i vad Staffan skriver om KK.
konkursen var nog väldigt nära
maltesen värkar ju ha försvunnit ur bilden
och deras kreditvärdighet var ju väldigt lågt på slutet
Citat från: rattvrickaren skrivet 17 juni 2009, 07:20:24 AM
Mycket tro hopp...och..
Nja, Staffan. Du vill att andra inte ska tro så mycket men klämmer på med en del antaganden själv.
//Rattis
Jag har väl inte skrivit att jag vill att andra inte skall tro så mycket. Men jag tror inte alltid som många andra och jag är väl i min fulla rätt att skriva vad jag tror. Det är sådant som brukar kallas debatt. Jag tycker nog att det framgår klart att jag inte heller har någon kristallkula så att jag kan se vad som kommer att hända.
Debatt uppskattas, det vet du Staffan.
Sitter i den sitsen just nu att jag inte är ett dugg beroende över hur det går för dessa arrangörer
så följer detta med avslappnat nöje.
//Magnus
fö hur kan konkurensvärket godkänna sådahära monopolskapelser
Monopol? Hur många åker på bussresa utomlands varje år och hur många procent har Scando/Ölve tillsammans? Är väl de uppgifterna som skall ligga till grund för vad monopol är. Det finns ju ett hur stort utbud som helst gällande bussresor, bara att slå upp söndagstidningarnas annonser.
Citat från: Mittlinje skrivet 18 juni 2009, 08:21:55 AM
Monopol? Hur många åker på bussresa utomlands varje år och hur många procent har Scando/Ölve tillsammans? Är väl de uppgifterna som skall ligga till grund för vad monopol är. Det finns ju ett hur stort utbud som helst gällande bussresor, bara att slå upp söndagstidningarnas annonser.
Eftersom Ölvemarks och Scandorama helt klart har betydligt mindre än den totala bussresemarknaden så är detta ingen fråga för Konkurrensverket. Jag tror inte heller att Ölvemarks-Scandorama ökar sina marknadsandelar genom det här köpet utan det är till för att stärka ekonomin.
När det gäller Bergkvarabuss ägande i Ölvemarks är inte heller det något fall för Konkurrensverket. Det vore väl för hemskt om sådana här affärer skulle regleras i lag. Det har provats fram till 1990-talets början i ett antal länder inte alltför långt från oss. Med skrämmande resultat.
Min spontana tanke ligger mer på den rent praktiska biten.
Det är en sak att få det att se bra ut på pappert men nu gäller det att få alla inbandade att dra åt samma håll.
Från ledningen ner till fotfolket. Det är oerhört lätt att det skapas läger där personalen pratar om vi och dem. Sett detta på andra håll när företag gått ihop.
Det är ingen lätt resa Ölvemarks/Scandorama och Bergkvarabuss gett sig in på.
Man vinner ju en hel del på sammanslagningen och man kan kanske andas ut både på Ölvemarks och Scandorama. Är ju trots allt dessa två företag som sett till att fokus legat på att sälja så billiga resor som möjligt det sista årtiondet. De har vant svensken med att billigt och så kallad kvalitet går hand i hand. Nu kanske man kan ändra lite fokus och inse att kvalitet faktiskt kostar.
Man hoppas ju i alla fall att man insett att den spiral man gått in i leder till konkurs vilket är bevisat av Scandoramas resultat.
Jag är ingen enorm ekonom men jag ser och hör att konjukturen fortfarande går neråt och det syns inga tecken på att valutan ska bättra sig inom synlig framtid. Detta är en parameter som gör denna affär ännu mer spännande. Det är ju trots allt så att majoriteten av dessa företags marknad är valutaberoende.
//Rattis
Citat från: rattvrickaren skrivet 18 juni 2009, 10:53:37 AM
Min spontana tanke ligger mer på den rent praktiska biten.
Det är en sak att få det att se bra ut på pappert men nu gäller det att få alla inbandade att dra åt samma håll.
Från ledningen ner till fotfolket. Det är oerhört lätt att det skapas läger där personalen pratar om vi och dem. Sett detta på andra håll när företag gått ihop.
Det är ingen lätt resa Ölvemarks/Scandorama och Bergkvarabuss gett sig in på.
Man vinner ju en hel del på sammanslagningen och man kan kanske andas ut både på Ölvemarks och Scandorama. Är ju trots allt dessa två företag som sett till att fokus legat på att sälja så billiga resor som möjligt det sista årtiondet. De har vant svensken med att billigt och så kallad kvalitet går hand i hand. Nu kanske man kan ändra lite fokus och inse att kvalitet faktiskt kostar.
Nu är det ju ingen sammanslagning av företagen utan avsikten är att de skall fortsätta att drivas som två separata bussbolag. Så det lär nog fortsatt finnas risk för ett "vi och dom". Men skall vi försöka se de positiva möjligheterna så kan det ju bli så att ett av dem förblir ett lågpriseföretag med kvalitet därefter medan det andra ser möjligheten att höja priser och kvalitet. Detta är alltså en möjlighet, långt ifrån något som är säkert att det blir.
Citat från: rattvrickaren skrivet 18 juni 2009, 10:53:37 AM
Jag är ingen enorm ekonom men jag ser och hör att konjukturen fortfarande går neråt och det syns inga tecken på att valutan ska bättra sig inom synlig framtid. Detta är en parameter som gör denna affär ännu mer spännande. Det är ju trots allt så att majoriteten av dessa företags marknad är valutaberoende.
//Rattis
Jag hörde den "enorm ekonom" på radion häromdagen säga att mycket tyder på att vi nu börjat se vändningen i konjunkturen. Men det kommer att ta ett par år innan det får genomslag i våra plånböcker. Arbetslösheten beräknas exempelvis öka ytterligare något år framåt. Han - eller om det nu var någon annan - bedömde också att euron gentemot svenska kronan inom inte alltför lång framtid kommer att stabiliseras kring 10 kronor. Alltså något högre innan karusellen startade.
Visst spelar Ölvemarks och Bergkvarabuss ett högt spel. Å andra sidan talar tiderna mer för bussresor och mindre för resor till Thailand. Det finns ju fortfarande många köpstarka, inte minst yngre pensionärer, som har pengar men blir lite försiktigare med att spendera dem.
Spekulationerna är många och intressanta.Preacher tycker jag är den enda som skriver om framtiden.
Bergkvarabuss kanske vill säkra körning för sina egna lackade fordon som inte har utnyttjats i år.
Vi försöker andvända fordon och förare så ekonomiskt som möjligt.
Det är inte dom enda körningar berkvarabuss har.
Ps. En som pusslar med körningarna.
Ja du Staffan, dessa "enorma ekonomer" har ju spekulerat en massa inom media de sista åren och deras
uttalanden har helt omkullkastas av yttre förhållande. I vissa fall inom ekonomier på andra kontinenter, en del oroshärdar som poppat upp så svenska ekonomer gäspar jag i alla fall åt i denna konjukturssvackan.
Denna lågkonjuktur ligger så långt bortom svensk förmåga att ha någon inblandning i. Vi rider bara på svallvågorna.
Den svenska totala ekonomin är i sammanhanget alldeles för liten och dessutom alldeles för beroende av import/export.
När det gäller svensk busstrafik med tyngdpunkt på Europa så är de lika illa ute som Thailand vill jag påstå.
40-talisterna har vad jag sett en större kärlek till Asien än att sätta sig i en turistbuss.
Penningstyrkan spelar in, håller med Staffan om det men de ser mycket till vad de får ändå med sina penger trots stora plånböcker. Stannar euron på 10 kr så är vi illa ute då resorna blir dyra. Bussåkarna skriker redan som det är om rejäla höjningar för att kunna fortsätta. Dieseln är uppe i över 12 kronor/litern och försäkringsbolagen flaggar för höjningar. Alla marginaler som funnits innan köper vi idag smör för.
Pratar vi dessutom att detta kommer ta flera år innan det vänder så är jag övertygad att listan på bussbolag i Gula sidorna kommer att se annorlunda ut.
Det som jag tycker andas positivt för svensk bussnäring är att företagen som gjort större utsvävningar på kick-offer, kundevenemang m.m ser om sitt hus och gör "billigare" saker nu och där kommer bussen in i bilden. Vi har redan märkt en ökning inom den sektorn. Vi har sett en markant ökning inom våra pensionärer (ryggraden inom näringen turistbuss) att de väljer svenska destinationer. Ser man på den nationella ekonomin så är det ju positivt att pengarna stannar i Svedala.
//Rattis
Vill passa på att önska alla en riktig Glad midsommar!!
Vill passa på att önska alla en riktig Glad midsommar!!
[/quote]
Detsamma!
Vi får väl vara glada, Magnus, att det inte är vi som skall lösa problemen i världsekonomin. Och det är väl ingenstans som på just det området som uttrycket "självuppfyllande profetior" passar så bra. Bästa sättet att lösa krisen, om vi nu skall hjälpa till, är att tro på framtiden och satsa på den. Sådan tro brukar man hitta hos bussbolagen och det gör man nog nu också.
Först och främst - en TREVLIG MIDSOMMAR - sedan en brandfackla:
Det var ett j***a skrikande om lågkonjuktur osv ::) På senaste radiosändningen hade arbetslösheten ökat från ca 5% till 8% eller i den storleken på ett år. Alltså har 3% fått förändrad eller minskad ekonomi. Inom bussbranschen är vi knappast drabbade av detta då flertalet av våra resor sker kollektivt. Och gällande turisttrafiken - innebär ökad dieselpris att mindre personer åker på bussresa? 3% a det totala kapitalet har fått mindre att röra sig med - men de andra 97% är väl de som är de intressanta? Hur kan vi få de att åka mer? Och åkte de 3% tidigare på bussresor? Rent marknadsmässigt - skit i de 3% och satsa på 97%. Vad sedan euron står i så anpassar vi oss - något vi får leva med eftersom vi inte anslöt oss sist!
När det sedan gäller Ölve/Scando - enligt uppgift får under sommaren/sensommaren Bergkvarabuss 30 nya bussar målade i ny design som skall passa både Ölve/Scando - dock är inte uppgiften verifierad. Dock måste vi ta hänsyn till att Bergkvara vill få dessa fordon så neutrala som möjligt för att nyttjas i annan trafik.
30 bussar till bergkvarabuss tror ni alla har ölv/scando design??
Mittlinjens matematik var roande så här på midsommarafton...
;D/Rattis
Citat från: NZZ skrivet 19 juni 2009, 00:04:30 AM
30 bussar till bergkvarabuss tror ni alla har ölv/scando design??
Såg i går en Setra som det stod Ölvemarks och Sohlbergs på vänstersidan.
(Sohlbergs är formellt namnbyte från Svenljunga Taxi AB).
Citat från: S Svensson skrivet 22 juni 2009, 11:30:16 AM
Såg i går en Setra som det stod Ölvemarks och Sohlbergs på vänstersidan.
(Sohlbergs är formellt namnbyte från Svenljunga Taxi AB).
Det är alltså Hans-Erik Sohlberg, tidigare delägare och vd i Svenljunga Taxi, som fått låna sitt namn till detta namnbytta företag. Det var han som en gång byggde upp bussbolaget Torestorps Limousine, som sedan växte till ett stort bussbolag och bytte namn till Marks Limousine. Sedan såldes detta till People Travel Group, och ägs alltså i dag ytterst av Veolia.
Sohlberg tänker tydligen bygga upp ett nytt bussbolag i lite mindre skala. Och det är bara att önska lycka till. Enligt Svensk Busshistoria har han två nya bussar. Förutom Setran även en Mercedes-Benz Tourismo. Dessutom kan jag hitta en Volvo B10M Säffle från 1996, en Mercedes O404 från 2000 och en Mercedes Sprinter från 2000. De tre senare tidigare reggade på just Svenljunga Taxi.
den sidan med info om solberg är inacktuel ;D ;D
du kan nog plussa på tre till minst
fast nu var det ju ett par veckor sedan jag pratade med hans erik
Citat från: michael k skrivet 22 juni 2009, 23:01:47 PM
den sidan med info om solberg är inacktuel ;D ;D
du kan nog plussa på tre till minst
fast nu var det ju ett par veckor sedan jag pratade med hans erik
Du menar att Svensk Busshistoria inte är uppdaterad med de tre senaste inköpen. Det är väl i så fall inte mycket att orda om. SBH sköts ideellt och gör inget anspråk på att vara heltäckande. Det gjorde inte min vagnförteckning heller.
Det vore ju trevligt om du kunde tala om vilka bussar han har.
Ytterligare en Setra hos Sohlberg är XZW226, en 416HDH -07, fd TK Buss Kisa.
Staffan det var ingen pik åt sidan det är bara det att det inte är lätt att hålla jämna steg med Hans erik solberg ;D
fö finns det en ny turkmercca samt en 416 gthd+ en begad 416hdh(ornunga tror jag)
så glömde jag en 315gthd
Citat från: michael k skrivet 23 juni 2009, 11:31:02 AM
Staffan det var ingen pik åt sidan det är bara det att det inte är lätt att hålla jämna steg med Hans erik solberg ;D
fö finns det en ny turkmercca samt en 416 gthd+ en begad 416hdh(ornunga tror jag)
Den nya "turkmercan" är väl den Tourismo jag redan nämnde. Eller har han två sedan. UAA 131 416HDH är mycket riktigt köpt av Sohlberg från Ornunga Buss.
Det verkar bli ett rätt stort bussbolag redan från början.
en tio tolv stycken siktas det väl på