Stensöbuss har fått tre nyförvärv! Här är ett av dem, en King Long XMQ6900 (tror modellbeteckningen blev rätt). Ett av de andra kommer i annan tråd. :)
(http://i39.tinypic.com/215yjk.jpg)
Vad har man för långsiktig tanke på ekonomi om man köper King Long?
Är smått inresserad av att veta vad ett andrahandsvärde på en sån skitkärra blir.
En billig buss kan helt plötsligt bli ganska dyr om man står där med 0 kr i andrahandsvärde....
Är tyvärr sååå emot allt kinesiskt då de har på ett billigt och omoraliskt sätt kopierat så mycket....
/Rattis
Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 01:12:20 AM
Vad har man för långsiktig tanke på ekonomi om man köper King Long?
Är smått inresserad av att veta vad ett andrahandsvärde på en sån skitkärra blir.
En billig buss kan helt plötsligt bli ganska dyr om man står där med 0 kr i andrahandsvärde....
Är tyvärr sååå emot allt kinesiskt då de har på ett billigt och omoraliskt sätt kopierat så mycket....
/Rattis
Jag är helt oinsatt, men jag får samma känsla. Dels finns det en massa likheter med andra bussar såsom Neoplan osv, vilket gör att man börjar fundera på företagets seriositet. Här är förresten en Scania Irizar, eller...? http://en.wikipedia.org/wiki/File:King_Long_XMQ6127C.JPG
Sen undrar man ju vem som servar bussen här i Sverge, och hur får man tag på reservdelar och till vilket pris.
Är det förresten någon här som vet vilket chassi bussen bygger på? Använder man ett eget chassi och i så fall, vems är drivlinan?
Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.
Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.
Delarna är dock ganska mycket internationella som Cummins och ZF, så fullständigt skit är det nog inte.
King Long har ju en generalagent i Sverige och därmed ett serviceställe (i Kalmar?), och dom var tydligen rätt snabba på att få hem delar när en av King Long-bussarna i Sverige krockade ordentligt i Norge.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2009, 10:01:18 AM
Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.
Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.
Delarna är dock ganska mycket internationella som Cummins och ZF, så fullständigt skit är det nog inte.
King Long har ju en generalagent i Sverige och därmed ett serviceställe (i Kalmar?), och dom var tydligen rätt snabba på att få hem delar när en av King Long-bussarna i Sverige krockade ordentligt i Norge.
När det gäller Axelssons krockade buss så var den lagad efter 6-7 veckor har jag för mig att Ola sa till mig i höstas när jag träffade på honom. Han hade som tur var alla nödvändiga delar hemma för att laga upp bussen.
Tror att det var Vetlandia som utförde reparationen.
//Niclas
De säljs via Nyttofordon i Kalmar, så det är nära till service.
Min uppfattning är att man får vad man betalar för, men för det så är inte bussarna skräp. Det har varit lite småstrul med de första vet jag, men det är delvis för att de skulle anpassas till Sveriges krav innan de levererades och allt var inte tipp-topp från början. Man gör så gott man kan från Nyttofordons sida.
Kan egentligen bara uttala mig om Dacke Buss´s KingLong, eftersom jag bara har åkt med den. Den är lyxigt inredd, med lädersäten osv, finare än många andra turistbussar jag åkt. :) Enda jag kan klaga på är att motorljudet är lite högt. Man bedömde från företagets sida att det går att leva med, eftersom bussen blev drygt en miljon billigare och dessutom väldigt snabbt levererad! (cirka tre månader)
De har dessutom hittat ett användningsområde till för den, eftersom den är manuellväxlad, när det är dåligt med körningar hyr de ut den till trafikskolor i Kalmar och Växjö.
Tycker inte man skall döma ut kinesiska bussar direkt.. Innan man provat dem själv. Men det är min åsikt! :)
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juni 2009, 01:42:23 AM
Jag är helt oinsatt, men jag får samma känsla. Dels finns det en massa likheter med andra bussar såsom Neoplan osv, vilket gör att man börjar fundera på företagets seriositet. Här är förresten en Scania Irizar, eller...? http://en.wikipedia.org/wiki/File:King_Long_XMQ6127C.JPG
Sen undrar man ju vem som servar bussen här i Sverge, och hur får man tag på reservdelar och till vilket pris.
Är det förresten någon här som vet vilket chassi bussen bygger på? Använder man ett eget chassi och i så fall, vems är drivlinan?
Man kan nog betrakta företaget som seriöst, eftersom det är en av Kinas största busstillverkare med många tusen byggda bussar om året.
Om man säger så här, den Volvo-representant som jag pratade med under min provkörning av nya 9700HD på Kortrijk-mässan sa att dom har sina läroår precis som Japanerna hade med sina bilar, se hur det gick med dom när det gäller kvalitée.
Han var lite orolig över att dom skulle kunna börja konkurera med västtillverkarna ordentligt om 5-10 år.
Sen att man inte har nån större utbyggd service-agentur runt om i landet är en liten nackdel än så länge, men vi får väl se hur det går med det.
//Niclas
Det är ju klart att man kan bygga billigare än i väst.
Först och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
Sen har man ju låga utvecklingskostnader för man har kopierat och
stulit det mesta från tillverkare i väst. Varit en del på mässor och dessa kineser har ju ingen skam i kroppen när de fotograferar allt i minsta detalj. Nä, bojkotta deras bussar inom hela EU är min åsikt.
Problemet är ju det att stora tillverkare av motorer, växellådor och dylikt inte vågar stöta sig med kinerserna för de vill ju sälja detta till dem.
/rattis
Varför bygga en buss som håller i 20 år när de får gå i miljözon i åtta? Nu vet jag inte vad Stensöbuss har för trafik men jag tänker mer allmänt. Varför köpa en svindyr buss som håller i all evighet när man ändå inte får köra den i Sverige efter åtta år? Är det inte bättre att köpa en billigare buss som man sedan kan skrota efter man är klar med den?
CitatFörst och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
ungefär som bussåkarna i skåne ;D
CitatSen att man inte har nån större utbyggd service-agentur runt om i landet är en liten nackdel än så länge, men vi får väl se hur det går med det.
de andra märkena är ju inte så utbyggda de häller
och volvo som skruter om att det är så många gemensamma delar med lastbilarna brukar ju ta god tid på sig med delar
CitatKöper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.
så bra ingen auto som krånglar och rycker
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 juni 2009, 10:11:39 AM
När det gäller Axelssons krockade buss så var den lagad efter 6-7 veckor har jag för mig att Ola sa till mig i höstas när jag träffade på honom. Han hade som tur var alla nödvändiga delar hemma för att laga upp bussen.
Tror att det var Vetlandia som utförde reparationen.
//Niclas
Med Ola menar du förmodligen Ola Wortzelius på King Long Scandinavia och inte Ola Axelsson. Ola W har också berättat för mig att allt som behövdes fanns hemma, det vill säga hos Nyttofordon i Kalmar. Reparationen gjordes i Vetlanda men av Cartes och inte Wetlandia.
på tal om kopiering har jag sett något portugisiskt märke som korsat neoplan med setra och volvo
och de ser väldigt bra ut
Hur lång är denna King Long?
Tack för svaret.
Då går den med "billig" biljett över bron.
En del åkare i söder som letar alternativ till den kanske inte alltid helt lyckade Temsan.
Setran är ju för lång för "billiga" biljetten.
Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 15:08:17 PM
Tack för svaret.
Då går den med "billig" biljett över bron.
En del åkare i söder som letar alternativ till den kanske inte alltid helt lyckade Temsan.
Setran är ju för lång för "billiga" biljetten.
Det har väl egentligen inte funnits något bra sedan Setra S309H (reservation för fel beteckning)..
Citat från: Sundås skrivet 12 juni 2009, 11:16:38 AM
Det har väl egentligen inte funnits något bra sedan Setra S309H (reservation för fel beteckning)..
Det har säkert funnits S309H också men jag är osäker på om någon kom till Sverige. Men däremot letade sig 28 stycken 309HD hit, en alldeles utmärkt buss som också klarar 9-meterskravet på Öresundsbron. Åkte förra månaden på en fyradagarsresa till Sachsen-Anhalt i just en sådan. Dagens minsta Setra är S411HD och den är 10,1 meter.
Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 12:33:28 PM
Det är ju klart att man kan bygga billigare än i väst.
Först och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
Sen har man ju låga utvecklingskostnader för man har kopierat och
stulit det mesta från tillverkare i väst. Varit en del på mässor och dessa kineser har ju ingen skam i kroppen när de fotograferar allt i minsta detalj. Nä, bojkotta deras bussar inom hela EU är min åsikt.
Problemet är ju det att stora tillverkare av motorer, växellådor och dylikt inte vågar stöta sig med kinerserna för de vill ju sälja detta till dem.
/rattis
På tal om piratkopiering så var jag på Persontrafikmässan i höstas tror jag det var. Va ser jag där.
Jo 3st Scania-anställda med kameran framme som en turist från Japan och fotatde under hjulhusen på en Setra....
Så det finns på hemmaplan också.
Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis
Citat från: rattvrickaren skrivet 13 juni 2009, 16:17:19 PM
Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis
Jag har också på utställningar sett hur andra busstillverkares representanter detaljfotograferat andra bussar. Inte så att de krupit under dem precis men ändå lite mer detaljfotande än sedvanlig hobbyfotografering. Hur jag vetat att det varit representanter för busstillverkare? Jo, jag har helt enkelt känt igen dem antingen sedan tidigare eller för att de en timme tidigare stod i bolagets monter och presenterade dess produkter.
Som sagt: det är naturligtvis inget fel i detta. Det är väl så man jobbar. Det rör sig ju inte om hemliga prototyper utan färdiga produkter och det är fritt fram att fotografera vad man vill.
Det här med vem som kopierar vem, hur man ställer sig till det osv. är ett ständigt återkommande ämne inom alla områden.
En hög chef på Nokia fick frågan (fritt översatt) "Är inte telefonen väldigt lik Apples iPhone" när Nokia 5800 lanserades. Han gav ett svar som fått många upprörda, men som jag tycker var ett väldigt bra svar. "If theres something good in the world we copy it with pride. If it's called copying and we are the inventors we take the inventors pride". Har en tillverkare gjort en bra produkt som fungerar kanon är det klart att andra vill hänga på, och gör liknande lösningar. iPhonen är ett talande exempel.
Kineserna inspireras av design och funktioner från väst och försöker göra detsamma som dem. Visst är det tråkigt när man kopierar rakt av utan att ursprungsdesignern får ut någonting av det, men å andra sidan är det ju en helt klart att man lyckats skapa en fantastisk produkt som andra önskar att de skapat. Återigen, iPhone.
Till detta ska sägas att jag är världens största Apple-fan :D
Nu ska väl också säga att utan att ha någon att referara till just nu finns det ju de som hävdar att liknande prdoukter som släpps bara gör orginalet än mer populärt och det kan väl sägas vara detta som har hänt med iPhone.
Dock går väl ofta kineserna ett steg längre och gör designen i princip helt lika dan och har sedan också ett snarlikt namn som i när de lanserade mobiltelefoner under namnet Sang Ericsson och Nokir. Dessutom förekommer det ju att västföretag blir lurade när de lägger ut tillverkning på Kina och sedan kinerserna kör ett extra skift och sen kränger dessa produkter under beställarens varumärke fast billigare än beställaren. Det sista har man ju börjat lösa genom att man lägger ut tillverkning av olika delar hos olika kinesiska leverantörer och sedan har slutmontering i ett annat land.
Sen tror jag inte det största hotet mot de Europeiska tillverkarna är att Kinerserna har för bra produkter. Jag tror det är de Europeiska tillverkarna som slarvat med kundvård iform av leveranskvalité, montering och efterservice till kunderna. Sedan är det väl fortfarande rätt mycket MB eller MAN grejer i bussarna så de företagen tjänar väl fortfarande på försäljningen.
Sen tror jag inte det största hotet mot de Europeiska tillverkarna är att Kinerserna har för bra produkter. Jag tror det är de Europeiska tillverkarna som slarvat med kundvård iform av leveranskvalité, montering och efterservice till kunderna. Sedan är det väl fortfarande rätt mycket MB eller MAN grejer i bussarna så de företagen tjänar väl fortfarande på försäljningen.
Håller helt med!!!
Surfar man runt lite bland kinesiska sidor så hittar man exakta eller oerhört snarlika kopior där det till och med som i några fall står Neoplan på deras produkter.
//Rattis
Citat från: rattvrickaren skrivet 13 juni 2009, 16:17:19 PM
Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis
Jo så här var det. I ett av mina extrajobb säljer jag reservdelar till bilar. En av de som höll i kamera brukar köpa delar till en gammal bubbla. (Detta minnas jag väl eftersom jag är frälst i bubblor) Han visar alltid upp en medlemskort från Scania motorklubb och när han har besällt via mail så har han scania.com som domän. Han heter Fredrik i förnamn. Minns dock inte efternamn.
Nu låg de inte på rygg och fotade utan satt på huk.
/Henrik
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2009, 10:01:18 AM
Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.
Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.
Och "gammal teknik" behöver ju inte alltid vara dålig. Är det inte just vi européer som klagar på att det är för mycket plast och datorer i nya bussar. Således borde vi väl uppskatta en mer enkel kines? En grundregel är: Ju mindre tekniskt lull-lull och extrautrustning, ju mindre är faktorerna som kan krångla. :)