Börje och Karsten hade i lördags nöjet att köra H59 5424 i trafik för första gången på ganska precis 10 år.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6969.jpg)
Ringlinjen i Malmköping fick bli lite uppvärmning. Det var Gammeldags marknad på byn. Här på Heden (eller heter det Malmahed?).
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6979.jpg)
Bussrangering pågår. Flera vagnar var ute denna dag på abonnemang och Ringlinjen.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6981.jpg)
Äntligen bär det av mot storstan. Som vi har längtat. Karsten försöker se stöddig ut på Rv55.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6983.jpg)
Besök i Läggesta.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6986.jpg)
Present till Bussmicke. Lokalinvånarna var mäkta nyfikna även om BM lyste med sin frånvaro.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6987.jpg)
Hpl. Tegnérgatan så som det kan ha sett ut för 15 år sedan (nästan i alla fall).
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6989.jpg)
Odenplan får avsluta raggarrundan. Faktum är att många faktiskt vänder sig om efter vagnen. H59 hade ju en särskild plats i stockholmarnas hjärtan! :D I söndags rullade vagnen på linje 46.
Det heder Heden i lokalt tal, men ska man säga för utomstående så är det Malmahed.
Trevligt bildsvep med en av Stockholms bussikoner. Dessa plus CR112:orna är de äldre vagnar jag saknar mest.
Inte utan att man blir avundsjuk, H59 är en mycket trevlig vagn att köra :)
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 juni 2009, 22:46:28 PM
Inte utan att man blir avundsjuk, H59 är en mycket trevlig vagn att köra :)
// Niclas
Överraskande underbar att köra till och med! Den enda stadsvagnen som kommer i närheten av denna är de sista H17 (CN113), men valet är inte ens då särslilt svårt.. :D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2009, 22:58:44 PM
Ja köra H59/CR111M är ju som att cykla, nästan samma framkomlighet också
Mer lättkörd tätortsbuss har aldrig funnits
Det är t.o.m. lättare att lära sig köra H59 än att lära sig cykla!
Trevligt!
Vad är planerna? Användning i Stockholm?
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2009, 23:04:15 PM
Trevligt!
Vad är planerna? Användning i Stockholm?
Planerna är dels ett stort intresse inom föreningen för bussen, vi är många aktiva i den åldersgrupp som växt upp med dessa bussar, dels ersätter den Capitolen på de abonnemang i 08-området som kräver mindre buss än dubbeldäckare. Capitolen har något växellådeproblem, men det verkar vara på gång en lösning på det. 5424 lär nog också rulla en del under sommarens ungdomsläger i Malmköping, om jag jag känner lägerledarna rätt.. ;)
Underbart att se dessa bilder!!! :)
Precis som skrivits har denna bussmodell en (mycket) speciell plats i mångas (iaf mitt) hjärtan!
Var och när har man möjlighet att få åka med och kika på denna?
Och behöver ni extrachaffis är det bara att säga till... ;) Har alltid närt en dröm om att få köra en så´n där en dag! Kanske var det turerna som liten med den och dess systrar som bidrog till att man tog D-kort...? ;)
//Danne
Citat
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_6983.jpg)
Besök i Läggesta.
Hejsan !!Vad fint med en svårt utrotningshotad telefonstolpe
( x3 syns :'() i bild men själva ledningarna saknas mellan stolparna :(
Hur lång är sträckningen där dessa stolpar finns utmed denna järnvägen? Vill man se en rekonstruktion på annat håll så finns dem även på Skansen, och där finns det ledning emellan stolparna också :) men det är ju rekonstruktion det med.
Men där man skall se dem på "riktigt" utan rekonstruktion rekommenderar jag varmt byn Alderhulten i Gästrikland :)
Har ni fler tips på var i Sverige man kan finna sådana här fina men tyvärr utrotningshotade telefonstolpar?
Citat från: Karsten skrivet 01 juni 2009, 23:01:19 PM
Det är t.o.m. lättare att lära sig köra H59 än att lära sig cykla!
Exakt detta omdöme vet jag att en studiekamrat hade om just H59 för över 20 år sen, eftersom han körde buss extra på kvällar och helger då. En bättre stadsbuss har nog knappast funnits. Den var omtyckt av både de som körde och de som åkte med. Det var verkligen användbarhet i ordets rätta bemärkelse.
Kan bara sitta o njuta av dessa bilder på CR111 den passar så bra i lantlig miljö tycker jag o kan hålla med om att denna buss är verkligen härlig buss dom ggr jag åkte med när jag gick i skolan
men jag undrar bara om någon vet hur det är med 5423 den som gick till italien vad som har hänt med den?
Ja det var den som jag menade
Citat från: Doomsday skrivet 02 juni 2009, 16:06:24 PM
Exakt detta omdöme vet jag att en studiekamrat hade om just H59 för över 20 år sen, eftersom han körde buss extra på kvällar och helger då. En bättre stadsbuss har nog knappast funnits. Den var omtyckt av både de som körde och de som åkte med. Det var verkligen användbarhet i ordets rätta bemärkelse.
Det brukar ju vara så att erfarenhet leder till att människan kan göra saker på ett bättre sätt. Vän av ordning måste då ställa sig frågan: Om man redan i 1970-talets början kunde konstruera och producera en stadsbuss som i princip var omtyckt av alla, hade bra egenskaper för det arbete den var avsedd att utföra och levde kvar ända in på 1990-talet, då borde väl dagens stadsbussar vara
ännu bättre med tanke på all erfarenhet man samlat på sig sedan CR111 såg dagens ljus? :-\
Låggolvskravet ställde allt på huvudet.
Har hört ett rykte om 5424 även skulle snurra någon sväng på Fjällnora någon av de närmaste helgerna, vet inte hur sant det är men då vet jag att min far garanterat kommer vilja ratta den iallafall. Han har suktat länge efter att denna ska tas i trafik igen efter en väldigt positiv erfarenhet bakom ratten på den vid något tidigare tillfälle. Själv skulle man ju inte säga nej till att få privilegiet att åka en 111:a heller :)
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 11 juni 2009, 00:15:54 AM
Har hört ett rykte om 5424 även skulle snurra någon sväng på Fjällnora någon av de närmaste helgerna, vet inte hur sant det är men då vet jag att min far garanterat kommer vilja ratta den iallafall. Han har suktat länge efter att denna ska tas i trafik igen efter en väldigt positiv erfarenhet bakom ratten på den vid något tidigare tillfälle. Själv skulle man ju inte säga nej till att få privilegiet att åka en 111:a heller :)
//Simon
Börje och JDS körde upp 5424 till Uppsala igår kväll. Om jag förstått saken rätt ska den servas där, och troligtvis kommer den gå några Fjällnoradagar innan den återgår till Stockholm/Malmköping.
Vem var det som var ute på cruising med den ikväll då? Mötte den på Vaksalag/Kungsg.
Citat från: RoTe skrivet 11 juni 2009, 02:45:27 AM
Vem var det som var ute på cruising med den ikväll då? Mötte den på Vaksalag/Kungsg.
Jag var bl.a. med på bussen igår. Testkörning efter service.
Den som körde är bussansvarig på SSS.
/Janne
Citat från: Karsten skrivet 11 juni 2009, 01:42:40 AM
Börje och JDS körde upp 5424 till Uppsala igår kväll. Om jag förstått saken rätt ska den servas där, och troligtvis kommer den gå några Fjällnoradagar innan den återgår till Stockholm/Malmköping.
Då måste man ju passa på att åka :D Helt klart!
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 11 juni 2009, 00:15:54 AM
Har hört ett rykte om 5424 även skulle snurra någon sväng på Fjällnora någon av de närmaste helgerna, vet inte hur sant det är men då vet jag att min far garanterat kommer vilja ratta den iallafall. Han har suktat länge efter att denna ska tas i trafik igen efter en väldigt positiv erfarenhet bakom ratten på den vid något tidigare tillfälle. Själv skulle man ju inte säga nej till att få privilegiet att åka en 111:a heller :)
//Simon
Troligen ska vi prova att ha denna på söndag på Fjällnora istället för 212 som vi annars brukar ha för att testa den här bussen och se hur den fungerar. Bussen behöver köras in lite så en dag i Fjällnora kan nog vara lite nyttigt för den. Så passa på att åka nu på söndag :)