(http://www.mrg1.de/images/1460.JPG)
Flygbussen Beata redo att frakta stressade affärsresenärer med krav på högsta komfort. Linjenumret var 77, men det skyltades för det mesta inte.
Citat från: Mr G skrivet 01 juni 2009, 21:40:05 PM
(http://www.mrg1.de/images/1460.JPG)
Flygbussen Beata redo att frakta stressade affärsresenärer med krav på högsta komfort. Linjenumret var 77, men det skyltades för det mesta inte.
Trevlig bild! De där flygbussarna är alltid kul att återse.
Fast de stressade affärsresenärerna blev nog rätt rejält besvikna på komforten. Förutom någon invändig bagagehylla hade väl dessa bussar samma inredning som de vanliga stads-Büssing.
Fast det ser inte ut som affärsmän, snarare arga arbetslösa varvsarbetare från Göteborg på väg till LO-borgen för att skälla ut fackpamparna?
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2009, 22:17:27 PM
Fast det ser inte ut som affärsmän, snarare arga arbetslösa varvsarbetare från Göteborg på väg till LO-borgen för att skälla ut fackpamparna?
Knappast. Arbetare (liksom statstjänstemän) hade keps, inte hatt. De var vanligtvis inte heller barhuvade om de bar ytterrock. Jag kan dessutom se tre portföljer men inte en enda bag. Eller unikabox. Dessutom åkte de tåg eller buss. Knappast flyg i början av 1970-talet, då jag antar att bilden är tagen.
Varvskrisen ägde rum 1969-1985. De första åren, alltså då bilden sannolikt är tagen, pumpades in stora pengar i understöd och det fanns knappast någon anledning för varvsarbetarna att skälla ut fackpamparna. Det var nog 80-tal innan detta blev aktuellt och i synnerhet 1985 då allt stöd drogs in och den sista kvarvarande varvsindustrin i Sverige i princip upphörde.
Ilskan kan bero på att bussen var försenad eller att den började bli fullsatt. Att stå mellan Bromma och City i en Büssing var knappast någon man såg fram mot.
Karln närmast dörren har något som ser ut att höra hemma på huvet på en polsk ulan. Trean har keps! Ett gäng fackgubbar då? De ser inte muntra ut, om det nu kan bero på bussen, eller kanske övermått av starka drycker vid någon kongress kvällen innan? På den här tiden var det ju omöjligt att få en återställare på dagen.
Affärsmän åkte väl inte buss in till stan? De satte sig väl bekvämt bak i en svart Merca eller Kapitän taxi?
På 77:an var rökning tillåten, men var de det även på Arlandabussarna vid samma tidpunkt?
/Peter
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2009, 22:02:55 PM
Trevlig bild! De där flygbussarna är alltid kul att återse.
Fast de stressade affärsresenärerna blev nog rätt rejält besvikna på komforten. Förutom någon invändig bagagehylla hade väl dessa bussar samma inredning som de vanliga stads-Büssing.
****
Mycket trevligt återseende :)
Dessa "
Berglunds Brudar", var väl i grunden samma som H32, men med bagagehylla och annan lackering. Var det något mer som skiljde dessa littera åt.
Vilken littera hade flygbussarna? H38?
HJP
Jo, det stämmer. De var H32:or från början, men byggdes om till H38 med bl a bagagehyllor och annan målning. Om det fanns ytterligare modifieringar (askkoppar?) får någon annan berätta om.
Jag tänker som Staffan, vanliga människor dit man väl får räkna varvsarbetare hade knappast råd att flyga på den här tiden. Så den grupp som förväntansfullt står beredda att inträda i Beatas lyxiga innandöme kan nog betraktas tillhöra en priviligerad grupp i samhället. Svårt att säga hur mycket klädslen kan avslöja, men det bör väl vara det senaste affärsresenärsmodet anno 1973 som vi ser på bilden.
Fick de inte bilradior av fabrikat Blaupunkt inmonterade också? Höjden av lyx på den tiden!
D.v.s radio som väl i princip alla bussar är utrustade med idag!
Mr H
Jag har hört ryktas att de skulle fått en annan utväxling också så att de gick bättre på landsväg. Men det borde väl rimligen inneburit att de blev om möjligt ännu slöare i stan.
Oj, de som knappt kom iväg med den utväxling de hade! ;D ;D ;D
De var väl växlade för sth 72 km/h som det fanns något slags övervarvningsskydd för
att inte överskrida. Varför man valt 72 km/h vet jag inte, det skiftade väl från vagn till vagn lite också. Dessutom hade de enligt Nyboda ett konstruktionsfel i kylningen på sexans cylinder
vilket överhuvudtaget gjorde "pressning" med bussarna vansklig. Därför är det lite konstigt att
de kunde användas i Muskötrafiken så länge som de gjorde. Enligt Nyboda måste man stanna bussen för kylning efter viss tids "pressning". Så var ju i och för sig H23/H24 också men där berodde det ju på växellådan HR75.
Mr H
Mr H
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2009, 14:42:35 PM
Jag har hört ryktas att de skulle fått en annan utväxling också så att de gick bättre på landsväg. Men det borde väl rimligen inneburit att de blev om möjligt ännu slöare i stan.
****
Jag är inte säker på hur det förhöll sig, men det sades, när jag körde Büssing (1970-1975), att SL lät strypa vagnarna. Jag har faktiskt pressat en H32, nedför "Nyboda backe" (södra infarten till Stockholm, ner mot Liljeholmen), och hastighetsmätaren stannade på precis 70 km/h - i nedförsbacke!!!
Vad den eventuella strypningen skulle ha bestått i, vet jag inte, men den borde ju kunna avlägsnas om behov funnes. Abonnemangsvagnar av litt H32, var betydligt piggare än de övriga.
HJP
Skilnaden på H38 mot H32 var. Förutom det som redan har nämts bagagehyllor askoppar och radio så hadde dom även banspelare dom där stora kasettbanden jag tror dom kallades super8. Sen hadde dom H4 lampor i huvudljusen H32 hadde dom gamla globlamporna. Dom var inte uppväxlade! dom hadde samma utväxling som dom andra. Diselpumpparna var låsta med en plombtråd för att man inte skulle kunna ställa upp dom. Men det fanns oftast ett litet slack på tråden så det gick att ställa upp dom lite utan att bryta plomberingen då blev dom lite piggare och rök lite mer. =) Dom vita flygbussarna var man så noga med att dom skulle tvättas varje dag så det brukade växa shampinjoner i mattskarvarna på dom. Det fanns två röda reservagnar för flygtrafiken det ända man såg det på att dom hadde askkoppar 4014-4015.
John.
Citat från: john skrivet 02 juni 2009, 20:27:45 PM
Diselpumpparna var låsta med en plombtråd för att man inte skulle kunna ställa upp dom. Men det fanns oftast ett litet slack på tråden så det gick att ställa upp dom lite utan att bryta plomberingen då blev dom lite piggare och rök lite mer. =)
John.
****
Det var intressant! Bekräftar det den strypning, som jag nämnde tidigare?
Betyder det att vagnarna blev snabbare, utan att bli svagare, om man bröt plomberingen?
HJP
Plombning fanns på alla dieselpumpar. Annars skruvade förarna upp dem så det blev mera diesel till spridarna. alltså högre effekt, men också svarta rökmoln.
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juni 2009, 23:09:31 PM
Plombning fanns på alla dieselpumpar. Annars skruvade förarna upp dem så det blev mera diesel till spridarna. alltså högre effekt, men också svarta rökmoln.
****
Tackar! :)
HJP
Totalt ointressant kanske men varför valdes just 4004-4013 att bli H38? Varför inte de tio första vagnarna...?
Ingen som vet antar jag.
Vet inte heller, men 4001 var ju annorlunda på några punkter. Kanske fanns det små skillnader mot serieutförandet som gjorde att man hoppade över de första?