Idag anlände Sköldpaddsbuss 2 nya Omnilinkar till Söderort. Bussarna har dörr 1-2-1 och är Omnilink med diesel-drift. Inv nr 6674 & 6675....
Bilder på G...
2009-06-01: Bilder upplagda.
De bilderna ser vi fram emot. Gärna lite interiörer också om det är möjligt att ordna.
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6675_Nyboda_2009-05-31_A.jpg)
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6675_Nyboda_2009-05-31_B.jpg)
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6675_Nyboda_2009-05-31_C.jpg)
Mycket tjusiga. Riktiga stolar också fast plåtpanelen i taket förstår jag inte varför Scania håller fast vid. Här säger jag som Alexander T, välj till matta! Inte heller förstår jag vitsen med den fula panelen till dörrmanövrering på högersidan (sitter den så illa till som det ser ut beträffande åtkomst av växelväljare och frigång för knäskål?). Är det något förarkåren efterfrågat eller bara något Busslink fått för sig att ni vill ha? Sedan undrar jag om det är vanliga glödlampor i bakljusen eller om diodinsatsen numera är röd och gul även uppe vid taket.
Citat från: Johan B skrivet 01 juni 2009, 11:26:05 AM
Mycket tjusiga. Riktiga stolar också fast plåtpanelen i taket förstår jag inte varför Scania håller fast vid. Här säger jag som Alexander T, välj till matta! Inte heller förstår jag vitsen med den fula panelen till dörrmanövrering på högersidan (sitter den så illa till som det ser ut beträffande åtkomst av växelväljare och frigång för knäskål?). Är det något förarkåren efterfrågat eller bara något Busslink fått för sig att ni vill ha? Sedan undrar jag om det är vanliga glödlampor i bakljusen eller om diodinsatsen numera är röd och gul även uppe vid taket.
Av någon anledning verkar Scania aldrig kunna lära sig hur man bygger förarplats. Jag slår i alla fall i knäna i panelen med dörrmanövrering. För övrigt så tar man med den nya instrumentpanelen ett steg tillbaka i möjlighet att ställa ratten. Ratten går inte att höjdjustera mer än en decimeter max, med utgångspunkt ända nere vid resten av panelen. Ett steg tillbaka till CN113, där långa personer får böja sig för att nå blinkers...
Och så pedalerna. Dessa ska ju med fördel vara placerade på samma avstånd bredvid varandra och vara lika vinklade. Nu är det förvisso hängande pedaler, men gaspedalen sitter ändå 5cm längre in än vad bromspedalen gör...
Verkar vara svårt det där...
Citat från: Johan B skrivet 01 juni 2009, 11:26:05 AM
Inte heller förstår jag vitsen med den fula panelen till dörrmanövrering på högersidan (sitter den så illa till som det ser ut beträffande åtkomst av växelväljare och frigång för knäskål?). Är det något förarkåren efterfrågat eller bara något Busslink fått för sig att ni vill ha?
När LLT senast beställde Omni för något år sedan var det inga bekymmer att speca dörrvred på vänster sida panelen.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11843.0
OM jag inte minns fel är det något slags EU-anpassning och ergonomi som gör att man får den konstiga lådan för dörrmanövrering.
Dock går det säkert att beställa det gamla hederliga dörrvredet resp. knappar på vänster sida om man absolut vill ha det.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 juni 2009, 17:56:30 PM
OM jag inte minns fel är det något slags EU-anpassning och ergonomi som gör att man får den konstiga lådan för dörrmanövrering.
Dock går det säkert att beställa det gamla hederliga dörrvredet resp. knappar på vänster sida om man absolut vill ha det.
//Fredrik
Ja de igenpluggade urtagen för dörrknappar på högersidan syns ju tydligt i Kvarnes bild. Vad jag menade från början var att jag inte förstår varför man skall specialbeställa EU-standard när förarkåren är vana vid den lösningen sim bussen är byggd för (och har som standard misstänker jag). Om det nu inte är så att förarna efterfrågat denna lösning. Ergonomin är ju enligt vad vissa skribenter här tyckt till inte den bästa.
Citat från: Johan B skrivet 01 juni 2009, 18:40:31 PM
Ja de igenpluggade urtagen för dörrknappar på högersidan syns ju tydligt i Kvarnes bild. Vad jag menade från början var att jag inte förstår varför man skall specialbeställa EU-standard när förarkåren är vana vid den lösningen sim bussen är byggd för (och har som standard misstänker jag). Om det nu inte är så att förarna efterfrågat denna lösning. Ergonomin är ju enligt vad vissa skribenter här tyckt till inte den bästa.
Det finns antagligen något EU-direktiv som säger att man inte får efterfråga eller erbjuda fordon med en typ av utrustning som är specifik för ett eller några få länder. Om dörrvred till vänster specificeras kan ju MAN eller Mercedes hävda att de inte har någon möjlighet att konkurrera mot Volvo och Scania. Dessutom kan ju fordonen hamna i andra händer och länder vi förlust av den trafik de köps till i dagsläget och det skulle ju kunna ha en diskriminerande inverkan om dörreglagen inte var EU (tysk) standard.
Är tveksam till att EU skulle detaljreglera dylikt ned på denna nivå. Gissningsvis handlar det mera om vad de stora beställarna önskar (= att de sätter standarden) vilken gör att mindre beställare antingen köper det som finns rakt av eller betalar en tilläggskostnad (vilket knappast görs om man inte måste) för att få allt att likna den tidigare standard man varit van vid.
Trevligt Kvarne, hade dock hoppats på frontbilder...
Citat från: Cero skrivet 01 juni 2009, 19:32:17 PM
Det finns antagligen något EU-direktiv som säger att man inte får efterfråga eller erbjuda fordon med en typ av utrustning som är specifik för ett eller några få länder. Om dörrvred till vänster specificeras kan ju MAN eller Mercedes hävda att de inte har någon möjlighet att konkurrera mot Volvo och Scania. Dessutom kan ju fordonen hamna i andra händer och länder vi förlust av den trafik de köps till i dagsläget och det skulle ju kunna ha en diskriminerande inverkan om dörreglagen inte var EU (tysk) standard.
Även MAN ordnar dörrknapparna till höger om så efterfrågas, dock har jag aldrig sett vred i en MAN-buss.
Citat från: Nico skrivet 01 juni 2009, 20:46:08 PM
Är tveksam till att EU skulle detaljreglera dylikt ned på denna nivå. Gissningsvis handlar det mera om vad de stora beställarna önskar (= att de sätter standarden) vilken gör att mindre beställare antingen köper det som finns rakt av eller betalar en tilläggskostnad (vilket knappast görs om man inte måste) för att få allt att likna den tidigare standard man varit van vid.
Jag gissar att dörrvred till vänster numera räknas som "tillval" hos Scania. Huruvida det kostar extra är en sak, men jag skulle inte bli förvånad över om man var tvungen att aktivt välja att "bocka i nån ruta" för att få vred. Gör man inget aktivt val blir det knappar till höger som man får.
Personligen skulle jag gärna vilja prova dörrknappar på vänster panel. När det gäller dubbla framdörrar blir knappar dock alltid mer svåröverskådliga än ett enkelt trelägesvred.