Tjenare ärade kollegor, har nyss flyttat till Värmdö, och är därför nyfiken på Älvsby depån: -När tog Wasatrafik depån i bruk, och vilka fordon hade man stationerade där ? Vagnlista ? Överhuvudtaget hur mycket linjetrafik hade Wasatrafik i stockholm när Wasa var som störst ? Fordon ?
Har SJ-buss gett ut någon minnesskrift liknande den GDG gav ut -82 ? (GDG dom första 50), SJ-buss fyllde ju 75 år -86, och vart får man tag på denna i så fall ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 augusti 2007, 17:44:05 PM
Har SJ-buss gett ut någon minnesskrift liknande den GDG gav ut -82 ? (GDG dom första 50), SJ-buss fyllde ju 75 år -86, och vart får man tag på denna i så fall ?
Jodå, SJ Buss gav ut en minnesskrift till 75-årsjubileet. Inte så omfattande som GDG:s men fullt läsvärd. Jag tror bara att den går att få tag i antikvariskt i dag, men försök gärna med Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle eller Ängelholm.
Om jag inte missminner mig så fick alla anställda vid SJ Buss ett exemplar av minnesskriften, vilket brukar borga för att den hamnar på antikvariat ganska snabbt. Långt ifrån alla anställda uppskattar tyvärr den här sortens gåvor ("tänk ôm en kunne få en trisslôtt i stället - eller en chokla'kartong. För en halvliter är la inte å tänka på.")
Tack och bock, jag ska leta....
Jag är om ett par dagar ägare till ett ex av Sj-buss jubileums bok, jag har hittat ett ex.
Jag håller nu ett ex av "SJ-buss 75 år" i handen, nu ska vi läsa.....
För oss som körde i dalarna, var Wasatrafik Sthlm, en väl bevarad hemlighet. Vi skickade fordon till Landskrona och Hälsingland, men just Wasa Sthlm, hade vi aldrig något med att göra. Är därför tacksam för info om detta, framför allt linjetrafiken intresserar mig.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 augusti 2007, 15:22:51 PM
men just Wasa Sthlm, hade vi aldrig något med att göra. Är därför tacksam för info om detta, framför allt linjetrafiken intresserar mig.
En länk till fina bilder från 1993 kanske är värd att tipsa om?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2235.0
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2007, 09:26:05 AM
Linjetrafiken var inte speciellt omfattande, förutom de tre linjerna och skoltrafik på Värmdö fanns en tid linjen på Ornö (879) samt olika underentreprenader åt SL bla linje 810, 65 etc.
Dessutom en del skoltrafik och senare även Servicelinjetrafik (när detta kom på modet)
I övriga var det beställningstrafik, veckoslutstrafik, tågbussar etc som stod på programmet.
Efter att Swebus övertagit Wasatrafikkoncernen och Interbus 1993 flyttades all verksamhet så småningom till anläggningen vid Konsumentvägen i Älvsjö, där samlades varumärkena Nymans, Wasatrafik och Interbus, såsmåningom upplöstes gränserna mellan varumärkena och bussarna blev neutralt vita med Swebusemblem innan det bestämdes att all beställningstrafik skulle organiseras under Interbus namn både i Göteborg, Stockholm och Malmö.
Det var en ytterst kort sammanfattning från början på -80 talet fram till slutet.
//Lars
Om jag nu minns rätt fanns det fem bussar på Värmdö och en på Ornö. På Skeppsholmslinjen 65 kördes så småningom med två bussar. På linje 810 var det mer komplicerat eftersom det varierade med åren högst markant, men närmare tio omlopp torde ha varit det vanligaste. Egentligen var det fler, men Wasatrafik anlitade i sin tur Stockholms Turistbussar och Sirius Resor som underleverantörer. Dessa anlitade i sin tur andra underleverantörer, varför det dök upp bussar från så gott som alla bussbolag i Stockholm med omnejd (dit i så fall t ex Vännäs och Hyllinge får räknas) på 810-an.
810-an kördes från 1981 till 1991. Sedan tog SL över all körning på 810-an.
Utöver detta körde Wasatrafik också innerstadstrafik i Stockholm i slutet av 1980-talet under sommaren. Det var då SL hade stora problem med att få tag i förare. Ett problem som Wasatrafik tydligen aldrig hade. Ibland tyvärr med kvalitet därefter.
Tack,tack, när Swebus köpte Wasatrafik, stationerades ju linjevagnar från Swebus hos Wasatrafik, på bilderna syns ju dessa trafikera linje 704,705, vad var detta för linjer ?
Jaha, jag vill upprepa frågan från första inlägget: vilka fordon fanns vid älvsbydepån, och när togs depån i bruk ?
Jag har sett ett antal nyare Säffle bussar i Wasa-lack, vad användes dessa till ? Dom måste ju ha köpts in för något ändamål.
Åh, då får jag ihop det, har du reg nr på dessa ?
1022 NTN845
1023 NLH472
1024 DRW283
1025 DPF293
Tack och bock.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2007, 09:26:05 AM
Linjetrafiken var inte speciellt omfattande, förutom de tre linjerna och skoltrafik på Värmdö fanns en tid linjen på Ornö (879) samt olika underentreprenader åt SL bla linje 810, 65 etc.
Dessutom en del skoltrafik och senare även Servicelinjetrafik (när detta kom på modet)
I övriga var det beställningstrafik, veckoslutstrafik, tågbussar etc som stod på programmet.
Efter att Swebus övertagit Wasatrafikkoncernen och Interbus 1993 flyttades all verksamhet så småningom till anläggningen vid Konsumentvägen i Älvsjö, där samlades varumärkena Nymans, Wasatrafik och Interbus, såsmåningom upplöstes gränserna mellan varumärkena och bussarna blev neutralt vita med Swebusemblem innan det bestämdes att all beställningstrafik skulle organiseras under Interbus namn både i Göteborg, Stockholm och Malmö.
Det var en ytterst kort sammanfattning från början på -80 talet fram till slutet.
//Lars
Vet med mig att jag har åkte med Wasatrafik-lackad buss på linje 665 mellan Kårsta och Vallentuna under tidigt 90-tal (90-91). Var de underentreprenörer åt SL Buss då eller räknades linjen som skoltrafik?
/UB
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 augusti 2007, 11:07:24 AM
Tack,tack, när Swebus köpte Wasatrafik, stationerades ju linjevagnar från Swebus hos Wasatrafik, på bilderna syns ju dessa trafikera linje 704,705, vad var detta för linjer ?
Nån som har kläm på när under 1993 som Swebus köpte Wasa?
Även när månad-år Interbus blev Swebus är av intresse.
Har en bunt diabilder att sortera om därav frågan.
Swebus köpte Wasatrafik 1 November 1992, och jag vill minnas att Interbus ingick i det köpet.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2007, 12:49:20 PM
Swebus köpte Wasatrafik 1 November 1992, och jag vill minnas att Interbus ingick i det köpet.
Ja, det stämmer. Interbus/Stockholms Turistbussar hade nämligen något år tidigare sålts till Wasatrafik. Tidigare ägare var Fastighets AB Stockholm Saltsjön.