Igår fick jag syn på en lista med förändringar i vagnparken i Tyresö inför hösten. Flera gamla arbetshästar försvinner och nya fräscha ledvagnar dyker upp. Dessutom kommer några hemvändare från Botkyrka tillbaka.
Bussar som flyttas:
0699 - Övertalig
0700 - Övertalig
1847 -1848 - Övertalig
4139 - Övertalig
4143 - Övertalig
4304 - 4310 - Övertalig
4440 - Övertalig
3143 - Övertalig (om den går till skrot kommer vi alla fälla en tår)
4920 - 4921 - Södertälje
Bussar som kommer:
4455 - 4459 - Blå ledvagnar från Botkyrka
5523 - B12BLE från Gotland
5526 -5527 - B12BLE från Nacka (de har ju alltid stått på området men varit utlånade till NV)
5861 - B12M - Botkyrka (den har väl flyttats runt en hel del?)
0080-0091 - Nya, fina, fräscha B9S
Reserv bussar inför hösten blir:
1844 - 1848 (underligt att 47 och 48 står som både övertalig och reserv, kanske försvinner de inte på en gång)
5176 - Från Gotland (någon som vet mer om den än jag?)
Det var allt för den här gången, så här mycket förändringar i vagnparken var det länge sen vi såg i Tyresö. Lite konstigt att det ska komma så mycket blåbussar, det blir fyra till (fem x 44XX- 1 x 4143 = 4). Undrar om det är någon slags trafikökning på gång till hösten(?). Räknar man lite så blir det 16 (3143 ej inräknad) ut, 21 in. Dessutom har vi denna 5176 som reservbuss. Det känns som väldigt mycket bussar som ska till Tyresö. Dessutom försvinner tre kortbussar samt två boggiebussar och ersätts med tre boggiebussar i ett trafikområde med alldeles för få kortbussar. Det kanske är en bra logik bakom det hela, men resultatet kommer att bli fler boggiebussar på omlopp som utan större problem skulle klara att ha en kortbuss (exempelvis kvällar och nätter).
Jag skulle kunna kommentera mer men det känns som de viktigare kommentarerna. Dessutom ska ett varningens finger höjas: Ingenting är säkert, det här är bara en lista av förändringar. Den behöver alltså inte vara 100% bestämd och kan alltså komma att revideras innan sommaren är slut.
Jaså... 5176 ska dit :)
Den har varit och svängt om lite här och var i vårt långa land...
Men det är väl inte världens vanligaste med vega i sthlm, eller?
Ser också att den gamla gotlandskärran 3143 försvinner :-(
Det låter ju intressant...
Tidigare var det ju sagt att den hemvändande Gotlandsboggin 5523 skulle göra 5524 sällskap i Botkyrka.
Sen undrar jag om 44XX blåvagnar som flyttas från Botkyrka, vad ska ersätta dessa? Är det så att man räknar med att köra ett antal av omloppen med röda bussar och att nya B9S således fyller upp det gapet, eller finns det blåbussar att tillgå någon annanstans? Att man räknar de hybrider som nu kommit som ersättande och ska ha dessa i ordinarie trafik istället som för nu som extrabussar låter konstigt, dessa kommer ju försvinna en tid under augusti tror jag det var för någon mässa...
Kan det kanske vara så att Tyresö rent av ska ta över fler omlopp på 172??
Citat från: Mange_buss skrivet 30 maj 2009, 16:24:50 PM
Jaså... 5176 ska dit :)
Den har varit och svängt om lite här och var i vårt långa land...
Men det är väl inte världens vanligaste med vega i sthlm, eller?
Vegor finns ju inte direkt i överflöd, kanske därför den bara är reservbuss
Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 16:50:47 PM
Det låter ju intressant...
Tidigare var det ju sagt att den hemvändande Gotlandsboggin 5523 skulle göra 5524 sällskap i Botkyrka.
Sen undrar jag om 44XX blåvagnar som flyttas från Botkyrka, vad ska ersätta dessa? Är det så att man räknar med att köra ett antal av omloppen med röda bussar och att nya B9S således fyller upp det gapet, eller finns det blåbussar att tillgå någon annanstans? Att man räknar de hybrider som nu kommit som ersättande och ska ha dessa i ordinarie trafik istället som för nu som extrabussar låter konstigt, dessa kommer ju försvinna en tid under augusti tror jag det var för någon mässa...
Kan det kanske vara så att Tyresö rent av ska ta över fler omlopp på 172??
Nu när du säger det så, vi satt och snacka några förare förra veckan om just 172:an och en herre sa att vi kommer få tillbaks riktigt ordentligt med trafik på den. Vad han menade med det vet jag inte men kanske är det så att det blir fler omlopp på 172:an för vår del. Om inte annat så är väl det den enda logiken bakom förflyttningen
Citat från: MrX skrivet 30 maj 2009, 17:00:34 PM
Nu när du säger det så, vi satt och snacka några förare förra veckan om just 172:an och en herre sa att vi kommer få tillbaks riktigt ordentligt med trafik på den. Vad han menade med det vet jag inte men kanske är det så att det blir fler omlopp på 172:an för vår del. Om inte annat så är väl det den enda logiken bakom förflyttningen
Jag har svårt att se att Botkyrka kan avvara fem blåbussar bara sådär annars...
Som det ser ut idag så är väl Eriksbergsgaraget dessutom redan överfullt och har väl några ledvagnsplatser färre än vad man faktiskt har ledvagnar. Nu fungerar det väl precis i och med att några bussar alltid är ute och rullar på natten, men några trafikutökningar blir väl svårt att få in.
Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 16:50:47 PM
Tidigare var det ju sagt att den hemvändande Gotlandsboggin 5523 skulle göra 5524 sällskap i Botkyrka.
en sanning med modifikation om jag inte missminner mig
HB skrev att de skulle till Stockholmstrakten har jag för mig inte att den skulle specifikt till Botkyrka
Hallelujah äntligen slipper jag 44xx slöa/tvärnit/låta mycket hända ingenting-bussarna!!! :D
(om nu inte Tyresö ska ta över flera omlopp igen, men i så fall så kommer de ju att köra med deras andra också vilket ändå innebär att risken att hamna i 44xx vagnarna blir betydligt mindre än idag.)
Citat från: homer skrivet 30 maj 2009, 19:06:56 PM
en sanning med modifikation om jag inte missminner mig
HB skrev att de skulle till Stockholmstrakten har jag för mig inte att den skulle specifikt till Botkyrka
Det har du så rätt i, det var nog en önsketolkning av mig :P
Dock skrev MGA angående 1782,1785s flytt till Busmarket att de ersattes av hybriderna, 5524 och 5523 när den kommer i sommar. Men det svaret verkar ha tagits bort så det stämde säkert inte...
Citat från: M224 skrivet 30 maj 2009, 19:08:32 PM
Hallelujah äntligen slipper jag 44xx slöa/tvärnit/låta mycket hända ingenting-bussarna!!! :D
(om nu inte Tyresö ska ta över flera omlopp igen, men i så fall så kommer de ju att köra med deras andra också vilket ändå innebär att risken att hamna i 44xx vagnarna blir betydligt mindre än idag.)
Fast när dom går som dom ska var dom riktigt trevliga vagnar att köra, med bra krut. Så länge man vande sig vid bromsarna så kunde det också gå mjukt. Problemet är väl att dessa bromsarna är väldigt annorlunda och förarna inte är vana och vet hur man bromsar mjukt med dom...
Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 19:14:11 PM
Fast när dom går som dom ska var dom riktigt trevliga vagnar att köra, med bra krut. Så länge man vande sig vid bromsarna så kunde det också gå mjukt. Problemet är väl att dessa bromsarna är väldigt annorlunda och förarna inte är vana och vet hur man bromsar mjukt med dom...
Växellådan är för liten på dessa bussar i jämf med motorn. De låter högt växlar upp och ner och nästan ingen verkar kunna bromsa mjukt med dem. Att de därutöver är som att sitta i en bastu en dag som denna gör inte saken bättre. Nej usch för 44xx inget kul att åka med. Jag kan förstå att de är sköna att köra men nu kör jag inte buss utan åker buss och det är två helt olika saker. ;)
Citat från: MrX skrivet 30 maj 2009, 16:11:14 PM
Igår fick jag syn på en lista med förändringar i vagnparken i Tyresö inför hösten. Flera gamla arbetshästar försvinner och nya fräscha ledvagnar dyker upp. Dessutom kommer några hemvändare från Botkyrka tillbaka.
Bussar som flyttas:
0699 - Övertalig
0700 - Övertalig
1847 -1848 - Övertalig
4139 - Övertalig
4143 - Övertalig
4304 - 4310 - Övertalig
4440 - Övertalig
3143 - Övertalig (om den går till skrot kommer vi alla fälla en tår)
4920 - 4921 - Södertälje.
Så 3143 används inte längre som utbildningsvagn i nuläget?
/Peter
Citat från: M224 skrivet 30 maj 2009, 19:21:30 PM
Växellådan är för liten på dessa bussar i jämf med motorn. De låter högt växlar upp och ner och nästan ingen verkar kunna bromsa mjukt med dem. Att de därutöver är som att sitta i en bastu en dag som denna gör inte saken bättre. Nej usch för 44xx inget kul att åka med. Jag kan förstå att de är sköna att köra men nu kör jag inte buss utan åker buss och det är två helt olika saker. ;)
Det går nog att få bra klimat om man vill... Sist jag hade en var värmen på max, möjligt att föraren inte visste hur man använder den. Stängde av värmen, satte igång fläktarna och gick och öppnade alla utblåsen.
Ofta gnäller passagerare över att det är varmt, men ändå är det någon som stänger fläktutblåsen och slår igen fönstrena och takluckor...
Visst, ofta är det fel på värmen och den har låst sig på fullt, men om vi inte får ha fönster och ventilation öppen, hur har folk då tänkt sig att vi ska kunna hålla värmen nere... ::)
Citat från: Peter Rost skrivet 30 maj 2009, 19:36:55 PM
Så 3143 används inte längre som utbildningsvagn i nuläget?
/Peter
Jo, det är bussens enda uppgift. Jag undrar om Swebus kanske har bättre användning för den på någon annan plats i landet. Det är trots allt en otroligt bra buss, förmodligen garagets bästa. Den kan med fördel rulla några år till medan den lär nya talanger att ratta buss
Citat från: M224 skrivet 30 maj 2009, 19:08:32 PM
Hallelujah äntligen slipper jag 44xx slöa/tvärnit/låta mycket hända ingenting-bussarna!!! :D
(om nu inte Tyresö ska ta över flera omlopp igen, men i så fall så kommer de ju att köra med deras andra också vilket ändå innebär att risken att hamna i 44xx vagnarna blir betydligt mindre än idag.)
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. De är driftsäkra bussar vi snackar om. Startar i alla väder och får upp värmen fort. De enda som är bättre är 41XX (och nu snackar vi enbart blå ledvagnar). Men som noterat i diskussionerna ovan så lämnar de ändå en del till övers. Bromsarna är ett kapitel för sig och kräver en del tålamod men när man väl förstått hur de fungerar så går det att köra riktigt mjukt.
Citat från: MrX skrivet 30 maj 2009, 20:08:52 PM
Jo, det är bussens enda uppgift. Jag undrar om Swebus kanske har bättre användning för den på någon annan plats i landet. Det är trots allt en otroligt bra buss, förmodligen garagets bästa. Den kan med fördel rulla några år till medan den lär nya talanger att ratta buss
Visst är 3143 en fin buss, och i gott skick. :) Har åkt med den ett par gånger.
/Peter
5395 har gått i Botkyrka hela dagen idag, tillfälligt inlån eller något mer permanent? (För visst är det en Tyresövagn?)
5395 är en Tyresövagn.
/Peter