Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: AO skrivet 27 maj 2009, 19:59:12 PM

Titel: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: AO skrivet 27 maj 2009, 19:59:12 PM
En artikel i DN idag om de många olyckor som de nya boggibussarna varit inblandade i.

http://www.dn.se/sthlm/sl-ser-over-anvandningen-av-boggiebussar-1.877601 (http://www.dn.se/sthlm/sl-ser-over-anvandningen-av-boggiebussar-1.877601)

Kan väl tänkas att man tänker en extra gång innan man köper fler boggibussar till innerstadstrafiken.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: AO skrivet 27 maj 2009, 20:48:24 PM
Kan det vara så att man funderar på att ta bort styrfunktionen på sista hjulparet och att det är det man syftar på med: "En annan sak som SL ska utreda är om man kan rätta till problemet med svängande bakparti med hjälp av någon teknisk detalj."?

Om det till slut blir så att bussarna måste flyttas, var kan de tänkas hamna? Var har busslink trafik i SL-land?
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Optimal skrivet 27 maj 2009, 20:51:19 PM
Eftersom det är GAS drift så kan dom inte hamna på så många fler ställen
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Blue skrivet 27 maj 2009, 20:57:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Problemet är knappast själva boggibussen.
Problemet är att Sthlm stad kräver att bussar över 12 m ska ha styrbar boggi
Problemet är att förarna inte alls är vana vid att bakpartiet sveper så mycket, i stil med -60 talets första Hägglunds led.

Givetvis skulle bussarna haft stel boggi, det hade krävt vissa ombyggnationer i korsningar men det hade man redan tjänat in gm minskade skador, en buss med stel axel kan man under hela svängförloppet observera vad som händer, det kan man inte med styrbar axel utan där får man gissa och hoppas att det går fritt, att ingen bil eller cyklist smiter in och hamnar illa till.

Därför anser jag att det är vansinne att överhuvudtaget komma på tanken att sätta in dylika bussar i hård tätortstrafik i Sthlms innerstad, att det skulle bli skador hade man säkert förutsatt, bara inte hur omfattande dessa var.

Bussen böjer sig ju inte när man svänger den bara sveper lite mer, alla turistare går ju bra i stan och dom sveper ju lika mycket.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: CS skrivet 27 maj 2009, 21:00:25 PM
Låst boggi sliter fruktansvärt på både däck och underlag och känns inte miljövänligt och aningen förlegat.
Det funkar ju på andra ställen i landet, varför skulle det vara så omöjligt i Stockholm? Mycket är en vanesak, både för förare och till viss del för bilister. Att skylla kioskincidenten på en felaktig konstruktion när det i själva verket bara handlar om oaktsamhet är tråkigt...
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Cero skrivet 27 maj 2009, 21:51:31 PM
Jag har alltid tyckt att MANs boggiebussar har väldigt konstig boggie med långt axelavstånd i boggien och långt överhäng bak. Andra axeln ligger ju nästan mitt under bussen. Bakre överhänget är givetvis en eftergift åt de två dörrarna efter sista axeln. MAN kanske skulle börja med att ta bort den ena dörren och på så sätt få en kortare bakvagn, dvs mindre överhäng. Då kan nog glasskioskerna stå kvar.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: homer skrivet 27 maj 2009, 22:13:51 PM
Citat från: AO skrivet 27 maj 2009, 20:48:24 PM
Kan det vara så att man funderar på att ta bort styrfunktionen på sista hjulparet och att det är det man syftar på med: "En annan sak som SL ska utreda är om man kan rätta till problemet med svängande bakparti med hjälp av någon teknisk detalj."?

Om det till slut blir så att bussarna måste flyttas, var kan de tänkas hamna? Var har busslink trafik i SL-land?

Lidingö sägs ju få gas depå inom kort så det är väl där dem får hamna om de nu mot förmodan skulle flyttas
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Blue skrivet 27 maj 2009, 22:42:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 22:19:14 PM
Det är trots allt en stor skillnad mellan att köra beställningsbuss (även om det kan vara nog stressigt, jag har ju gjort det i många år) än att köra tät citytrafik efter tidtabell, och sedan handlar det som jag nämnde om vana och kunnande, kan man klara av att ha dessa skador i en tre-fyra år så kanske det löser sig.
Andra bussar har ju kortare överhäng och mindre svep så mkt är ju en konstruktionsfråga

Kör man i Stockholm är det väl lika för alla oavsett om bussen är röd eller vit?
Att man kör ner saker för att man är stressad är en förbannat dålig ursäkt, då är det nog dags att be om avlösning.
Om man som chaffis inte känner sig säker på att komma ut från trottoaren så får man väl sticka ut huvudet genom dörren och kolla om det går fritt. Alternativet är ju en kamera på hörnet så man lättare ser när det blir tight, det använder dom i Bryssel på långa boggievagnar.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Robert Brink skrivet 27 maj 2009, 23:43:23 PM
Håller med Lars Ö på alla punkter!
Många av dom som nu kör MAN bussarna, är vana med Scania, som är en otroligt smidig stadsbuss!
Så det är klart att många kör nog på gammal vana...
Förstår inte alls vad dessa bussar har att göra på Stockholm trånga gatunät... Förutom att öka kapaciteten av sittplatser förstås!

//R
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: AO skrivet 28 maj 2009, 00:09:15 AM
Är anledningen till boggi även att minska axeltrycket som ju ökar med biogas?
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Esbjörn skrivet 28 maj 2009, 01:09:42 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 22:19:14 PM
Det är trots allt en stor skillnad mellan att köra beställningsbuss (även om det kan vara nog stressigt, jag har ju gjort det i många år) än att köra tät citytrafik efter tidtabell, och sedan handlar det som jag nämnde om vana och kunnande, kan man klara av att ha dessa skador i en tre-fyra år så kanske det löser sig.
Andra bussar har ju kortare överhäng och mindre svep så mkt är ju en konstruktionsfråga

En liten måttjämförelse:
Busslinks MANboggier har 5880mm axelavstånd, 1700mm axelavstånd i boggin och ett bakre överhäng på 3405mm. Det ger ett överhäng bakom vridningscentrum på över 5m (5105mm).

Setra S416 HDH/3 är ju en typisk turistvagn. Motsvarande siffror för denna är Axelavstånd: 6250mm, boggiaxelavstånd 1350mm och bakre överhäng 2770mm. Överhänget bakom vridningscentrum blir då alltså 4120mm, dvs nästan en meter kortare, samtidigt som axelavståndet mellan fram- och drivaxel är längre.

Jag har värdet för Setrans vändcirkel - 21800mm. Om man antar att MAN-bussens vändcirkel är densamma innebär det att om man vrider ratten fullt och kör så kommer bakdelen att svepa ut makalösa 1720mm!
Motsvarande svep för Setran skulle vara ca 1270mm.

(http://hem.bredband.net/esblag/Skiss.JPG)
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2009, 02:02:11 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Problemet är att Sthlm stad kräver att bussar över 12 m ska ha styrbar boggi

-Finns det någon annan stad inom EU som har egna krav på bussarnas längder som t.ex styrbar boggi över 12m längd, samt total maxlängd på 13,99 m med styrbar boggi?
-Är det fysiskt möjligt att köra runt med t.ex. en 15-meters Vega med stel boogieaxel i innerstan? Om vi nu skulle kunna bortse från dessa lokala trafikstadgar och regelverk villsäga.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Givetvis skulle bussarna haft stel boggi, det hade krävt vissa ombyggnationer i korsningar men det hade man redan tjänat in gm minskade skador

Är det helt otänkbart med ombyggnationer av korsningar för att underlätta för längre fordon, i kombination med färre gator med fordonslängdkrav? Har det utövats påtryckningar? Vad svarar i så fall makthavarna?
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Jo skrivet 28 maj 2009, 09:14:50 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 02:02:11 AM
-Finns det någon annan stad inom EU som har egna krav på bussarnas längder som t.ex styrbar boggi över 12m längd, samt total maxlängd på 13,99 m med styrbar boggi?


Har för mig att Danmark hade längdbegränsning som innan låg under 15m men att det ansågs som konkurrensbegränsande och man var tvungen att ta bort denna. Hittade dock ingen info om detta på nätet så jag är osäker exakt hur reglen var utformad. Hur som helst kan det ju vara fysiskt omöjligt att ta sig fram med en 15 meters buss och då krävs ju mer än administrativa och juridiska beslut för att ändra dessa förhållanden.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 28 maj 2009, 11:53:41 AM
Ta en titt på axelavståndet mellan drivaxeln och stödaxeln. Den bussen är byggd för att styra där bak, och om den inte skulle göra det så hade du fått enorma påfrestningar på chassi och hjulupphängning. Dessutom hade du slitit enorma mängder däck och fått groteska svängradier.
Lär man sig bara hantera överhänget så ska det inte vara några problem.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Ted Selander skrivet 28 maj 2009, 19:04:06 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 02:02:11 AM
Är det helt otänkbart med ombyggnationer av korsningar för att underlätta för längre fordon, i kombination med färre gator med fordonslängdkrav? Har det utövats påtryckningar? Vad svarar i så fall makthavarna?

Det har gjorts en grundlig utredning för var och en av de aktuella linjerna, och åtgärder i gaturummet har vidtagits. Vad som möjligen inte undersökts är ett antal uppställningsplatser, varav en del spontana, och där har ett antal incidenter skett med fasta föremål. Det har lett till flytt av sådana platser i flera fall.
Sedan har ingen funderat över säsongsmässiga hinder i form av glass- och valstugor. Här stämmer inte stadens anvisningar ang. mått och placering med boggibussarna förutsättningar. En lärdom således för flera parter.

Utan att förgripa utredningen av "kiosksnurren" som var en nog så allvarlig incident, kan nämnas att föraren hade koll i spegel och på videoskärm över bakpartiet i förhållande till kioskens vägg. Vad som inte syntes var kioskens utskjutande tak som alltså fastnade i bussens taklina.

/Ted
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 maj 2009, 13:35:34 PM
lägger väl till en bild för att illustrera valstugorna,
den är tagen vid övergångstället vid Åhlens City riktning mot centralen.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/20090528033.jpeg)
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Ersa skrivet 30 maj 2009, 14:12:12 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 30 maj 2009, 13:35:34 PM
lägger väl till en bild för att illustrera valstugorna,
den är tagen vid övergångstället vid Åhlens City riktning mot centralen.

Måla upp en tydlig spärrlinje på 1720 mm mellan kantsten och trottoar, och sätt upp skyltar.
"Förbjudet att placera föremål inom denna zon. Allt inom zonen kan skadas av bussar, och överträdelse beivras om incidenter sker"
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Cero skrivet 30 maj 2009, 16:02:19 PM
Citat från: Verspieder skrivet 30 maj 2009, 14:12:12 PM
Måla upp en tydlig spärrlinje på 1720 mm mellan kantsten och trottoar, och sätt upp skyltar.
"Förbjudet att placera föremål inom denna zon. Allt inom zonen kan skadas av bussar, och överträdelse beivras om incidenter sker"

Någonstans måste ändå gränsen gå för hur mycket utrymme gatutrafiken får ta. Det finns bevisligen bussar med kortare bakre överhäng som är betydligt lättare att hantera i en stadsmiljö. Att man sedan går och köper något som inte är lämpat för det fria rum som finns och rimligen kan betraktas som acceptabelt för gatutrafik, vilka uppenbarligen kräver mer av förarna än vad som kanske är rimligt innebär att man helt enkelt får göra om och göra rätt. Det är möjligt att den aktuella MAN-bussen är den tekniskt bästa och kanske rent av den enda låggolvsboggin som finns på marknaden men om den inte är användarvänlig och dessutom innebär att bilister, gångtrafikanter, lyktstolpar, glasskiosker, m.fl. måste hålla mer uppsikt än vad som kan betraktas som rimligt är bussen ifråga inte lämplig för samtrafik med andra fordon och föremål i stadsmiljö.

Själv är jag numera väldigt försiktig som bilförare i bl.a. rondeller och andra svängande situationer där det är flerfiligt när jag har en B9S eller MAN i närheten. Dessa fordon beter sig inte som andra och det känns som att förarna ibland har väldigt svårt för att hålla ordning på var fordonet är och ofrivilligt gör intrång på andra filer med risk för alla medtrafikanter som inte är uppmärksamma.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 maj 2009, 16:46:01 PM
Har inte utbildning på MAN bussarna men B9 med svängade bakaxel är ibland omöjligt att köra utan att ta en bit av andra körfält.
brukar då blinka eller ligga mitt över 2 körfält så det är tydligt bara för att undvika få nån där man inte vill ha.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: CS skrivet 30 maj 2009, 17:14:44 PM
Citat från: Cero skrivet 30 maj 2009, 16:02:19 PM
Själv är jag numera väldigt försiktig som bilförare i bl.a. rondeller och andra svängande situationer där det är flerfiligt när jag har en B9S eller MAN i närheten. Dessa fordon beter sig inte som andra och det känns som att förarna ibland har väldigt svårt för att hålla ordning på var fordonet är och ofrivilligt gör intrång på andra filer med risk för alla medtrafikanter som inte är uppmärksamma.

I teorin för B-behörighet ingår det att man ska veta att man behöver visa hänsyn till att tunga fordon kan behöva använda mer än sin egen fil i korsningar, rondeller etc. Detta verkar tyvärr vara en kunskap som ingen tar åt sig...
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Cero skrivet 30 maj 2009, 17:52:11 PM
Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 17:14:44 PM
I teorin för B-behörighet ingår det att man ska veta att man behöver visa hänsyn till att tunga fordon kan behöva använda mer än sin egen fil i korsningar, rondeller etc. Detta verkar tyvärr vara en kunskap som ingen tar åt sig...

Självklart. Däremot tror jag få personer har kunskap om vilka märken/versioner som tar upp onormalt mycket plats av andra körfält. De flesta vana bilförare jag känner vet hur en ledbuss, boggiebuss, långtradare, etc beter sig i olika situationer och kör därefter. Dock är de inte så uppmärksamma att de noterar att det exempelvis är en B9S de har bredvid sig och därmed ser till att inte befinna sig i rondellen samtidigt när det i normalfallet går alldeles utmärkt med andra ledbussar, exempelvis Omnilink.

Dock finns inget som med automatik ger en förare av buss eller lastbil rätt att utan vidare inkräkta på andra körfält eller trottoarer utan hänsyn så det är inte bara att gasa på och hoppas alla andra flyttar på sig, även om vissa tycks tro det...
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: CS skrivet 30 maj 2009, 19:07:25 PM
Citat från: Cero skrivet 30 maj 2009, 17:52:11 PM
Självklart. Däremot tror jag få personer har kunskap om vilka märken/versioner som tar upp onormalt mycket plats av andra körfält. De flesta vana bilförare jag känner vet hur en ledbuss, boggiebuss, långtradare, etc beter sig i olika situationer och kör därefter. Dock är de inte så uppmärksamma att de noterar att det exempelvis är en B9S de har bredvid sig och därmed ser till att inte befinna sig i rondellen samtidigt när det i normalfallet går alldeles utmärkt med andra ledbussar, exempelvis Omnilink.

Dock finns inget som med automatik ger en förare av buss eller lastbil rätt att utan vidare inkräkta på andra körfält eller trottoarer utan hänsyn så det är inte bara att gasa på och hoppas alla andra flyttar på sig, även om vissa tycks tro det...

Självklart ska bussföraren ta det försiktigt men, nu har ju föraren inte möjlighet att se hela sin buss i just rondeller, utan vissa delar befinner sig utanför siktområde. Vad en bilförare har för anledning att ge sig in i en smal rondell samtidigt som en buss över huvud taget förstår jag inte, det ger väl kanske en max 30sekunder längre restid att låta bussen ta sig genom rondellen själv innan man själv ger sig in där.

Många bilförare är även själva väldigt duktiga på att gena över filerna vid in och utkörning, även med andra fordon och bussar i rondellen...

Varför B9S skulle vara svårare i rondeller förstår jag inte, just modeller med svängande led är väl de som har lättast att följa efter i rätt fil, medans man med en pusher lättare tar del av en annan fil.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Nico skrivet 30 maj 2009, 20:38:17 PM

Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 19:07:25 PMVarför B9S skulle vara svårare i rondeller förstår jag inte, just modeller med svängande led är väl de som har lättast att följa efter i rätt fil, medans man med en pusher lättare tar del av en annan fil.

Ställer mig aningen frågande jag mig då jag sällan eller aldrig har haft problem med att få med mig svansen (oavsett om om jag kört B9S, B10MA osv.) när jag kört ledvagnar med medstyrande tredje axel. Tekniken där är ju då att inte motstyra utan bara vrida fullt så följer ändan med. Däremot beter sig som sagt pusherleder annorlunda, om man inte tar ut ordentligt och sedan motstyr så genar gärna släpet och tjuvar då utrymme i körfältet bredvid om man nu t.ex. kör i en cirkulationsplats.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Cero skrivet 30 maj 2009, 21:26:55 PM
Citat från: Nico skrivet 30 maj 2009, 20:38:17 PM
Ställer mig aningen frågande jag mig då jag sällan eller aldrig har haft problem med att få med mig svansen (oavsett om om jag kört B9S, B10MA osv.) när jag kört ledvagnar med medstyrande tredje axel. Tekniken där är ju då att inte motstyra utan bara vrida fullt så följer ändan med. Däremot beter sig som sagt pusherleder annorlunda, om man inte tar ut ordentligt och sedan motstyr så genar gärna släpet och tjuvar då utrymme i körfältet bredvid om man nu t.ex. kör i en cirkulationsplats.

Jag vet inte heller vad som är felet med just B9S. Den har vad jag kan se längre framvagn än exvis B10M och Scanias ledvagnar, men det har ju även Citaro. Den plats jag oftast passerar där jag uppmärksammar detta fenomen är den stora rondellen i Kungens kurva (vid BO-X och McD). Den är stor nog att rymma nästan alla fordon inom respektive två filer runt rondellen och den trafikeras av såväl B9S, Omnilink, CN113 ALB och Citaro. De tre sistnämnda har jag aldrig sett några problem med då bilar legat parallellt i innerfilen i rondellen (bussarna kör i huvudsak rakt igenom, inte runt). De håller sin fil även när de ska ut ur rondellen. B9S har däremot en tendens att gena lite i rondellen men framför allt får inte förarna ut den ur rondellen utan att gå in i vänster körfält. Eftersom jag inte kör buss själv vet jag inte vad som är problemet, om bussen har andra dimensioner, om det är dålig sikt i speglarna, om förarna har svårt att känna var bussen är placerad eller om den har så dålig känsla i styrningen att det är svårt att placera den. Jag kan bara konstatera det beteende jag sett och jag åker aldrig parallellt med B9S i en rondell, hur stor de än är och hur breda filerna än är.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: Nico skrivet 30 maj 2009, 23:05:15 PM

En B9S är något längre, vill minnas att den är 18,7 m mot normala 18 m just för att avståndet mellan första och andra axeln är något längre. Den är dock ändå mycket lättkörd även på trånga platser och vet man bara knepet så går det som en dans. Är det något mankemang vid framförandet så tror jag helt enkelt att det mera beror på föraren, och i det här fallet som du Cero då nämner att förarna är mera vana vid pusherleder och Omnilink, CN113 ALB och Citaro tillhör alla den kategorin. Således så kör nog, tyvärr, dessa förare en B9S på samma vis.

Det kan man dock inte göra utan det man måste göra är som jag nämnde, dvs. att inte motstyra utan bara fortsätta svänga med ett ordentligt rattutslag. Ju mera man svänger med en vagn med medstyrande axel, desto bättre följer släpet med i samma spår. Gör man däremot inte detta (utan istället kör som om man framförde en pusherled) utan rätar upp vagnen genom att motstyra, ja då kommer släpet att gena. Misstänker som sagt att det är detta som du då sett/råkat ut för.
Titel: SV: SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden
Skrivet av: michael k skrivet 06 juni 2009, 20:22:45 PM
en 431 med skidskåp sveper en del den med
och på marks har det gått åt en del skåp