(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/3_X_Lions_City_L_090514_32860kopier.jpg?t=1243318749)
//Niclas
Og i resten af landet. Sverige vælger tyske busser, fremfor jeres egne Volvo og Scania!! Hvorfor mon?? ???
Citat från: Kim skrivet 26 maj 2009, 09:30:44 AM
Og i resten af landet. Sverige fortrækker tyske busser, fremfor jeres egne Volvo og Scania!! Hvorfor mon?? ???
Först och främst är att dom är billigare och sen speciellt när det gäller gasbussar så går MAN:s motorer bättre än tex Volvos.
//Niclas
Og kveliteten er bedre også ::)
Citat från: Knut skrivet 26 maj 2009, 09:34:52 AM
Og kveliteten er bedre også ::)
Det får vi se om ca 5-6 år ;)
//Niclas
Det er rigtigt, tyskerne laver bedre gasbusser, men kvaliteten af bussen kan ikke være bedre end en Scania Omnilink eller Volvo B7RLE, for det er aluminiumsbusser af høj kvalitet, tyske busser er stålbusser og kabinen er i gråt "plastic fantastic". I Danmark er Volvo B7RLE og Scania Omnilink de mest populære bybusser, på grund af kvaliteten..
Så det er godt at Danmark kan holde liv i de svenske arbejdspladser. Vi elsker jeres produkter ;)
Valet av busstillverkare har väl även en del att göra med vem som kan leverera någorlunda snabbt?!
Sen har väl samtliga vagnar/modeller sina fördelar och nackdelar. Personligen tror jag inte att M.A.N är så mycket sämre eller bättre än produkter från jämförbara tillverkare utan sammantaget så blir nog utfallet relativt lika. Det som styr är nog i många fall mera tyckande och vana. Det enda direkt negativa (förutom all plast, dålig fjädring beroende på låggolv etc,) jag egentligen kommer på är annars att det i dagens bussar är, mer eller mindre, för mycket onödig elektronik som i sin tur genererar undermåliga funktioner.
Speciellt dörrarna verkar krångla och det är fenomen som jag sett hos både bl.a. M.A.N, men även hos nyare Scania. Likaså verkar den alltmer avancerade motorelektroniken ställa till med en del strul. Visst är många saker till för att underlätta för personalen, men jag får ändå en känsla av att alla hjälpmedel ibland får en motsatt effekt då icke fungerande lösningar bara stressar förare, verkstad och övrig personal. Sedan finns det även sådana lösningar som tillkommit för att det blir billigare, men som bara spär på trubblet.
Stod t.ex. igår vid Slussen när en M.A.N på linje 71 inte kom iväg då något knasade med framdörrens kännande kant. Dörrbromsen släppte inte och likaså verkade det inte ens fungera om man bröt dörrkretsarna. Efter att föraren hade laborerat ett tag så klev trafikanterna av och ställde sig att vänta på nästa osv. medan 'trasan' efter ett tag kom igång och linkade iväg åt Björknäs till. Då kom nästa 71:a, oxå det en M.A.N och gissa vad...?! Jo, han fick knas med dörrarna... men denna gång 'självläkte' felet och den stånkade vidare. Kan väl dock inte säga att trafikanterna var överdrivet imponerade plus att detta påverkade även andra inblandade, allt då från värdarna vid Slussen som fick allmänt ovett till förarna på övriga linjer som fick svårare att angöra området.
Citat från: Nico skrivet 26 maj 2009, 10:43:29 AM
Valet av busstillverkare har väl även en del att göra med vem som kan leverera någorlunda snabbt?!
MAN er den busleverandør der er længst ventetid på i Europa!
Just nu ja, men kanske det inte var fallet (är inte alls insatt i detaljerna) när beställningen lades för ett par år sedan eller så. Sen beror det väl även på vad som ska beställas och om specifikationerna medför skillnader etc.
Appropå dörrknas på man så hade vi problem med bakdörren på vår Top Coach (UHL159), bakdörren gick inte att öppna i söndags eftermiddag/kväll. men det visade sig att någon hade varit och ryckt i luckan till sovkabinen och där sitter in liten microbrytare som trodde att den luckan var öppen och då går det inte att öppna bakdörren.
men i övrigt så funkar våra 2 Man väldigt bra.. även den "gamla" skutan (SNY604) går väldigt bra. några bussnackare här dyckte det var bra drag i den ;)
Citat från: Mikael Lövgren skrivet 26 maj 2009, 21:16:20 PM
Appropå dörrknas på man så hade vi problem med bakdörren på vår Top Coach (UHL159), bakdörren gick inte att öppna i söndags eftermiddag/kväll. men det visade sig att någon hade varit och ryckt i luckan till sovkabinen och där sitter in liten microbrytare som trodde att den luckan var öppen och då går det inte att öppna bakdörren.
men i övrigt så funkar våra 2 Man väldigt bra.. även den "gamla" skutan (SNY604) går väldigt bra. några bussnackare här dyckte det var bra drag i den ;)
Det var ju inget fel på den inte.
Bild på er två kommer inom kort.
//Niclas
Jag ifrågasätter starkt nyttan av dekalen där bak. När man står precis bakom bussen har man ingen glädje av den informationen, och står man vid sidan om där man faktiskt skulle ha nytta av den. Ja, då ser man inte den...
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 maj 2009, 00:02:42 AM
Jag ifrågasätter starkt nyttan av dekalen där bak. När man står precis bakom bussen har man ingen glädje av den informationen, och står man vid sidan om där man faktiskt skulle ha nytta av den. Ja, då ser man inte den...
den del av tanken är väl att undvika att andra bilister mm kör upp jämsides i en närliggande fil och stannar för nära.
visst jag förstår din tanke men det väcker väl kanske någons uppmärksamhet kanske. Stockkholmstrafiken är ju ganska rörig och djungelslag gäller allt som oftast. alla ska först.
Citat från: Kim skrivet 26 maj 2009, 19:14:43 PM
MAN er den busleverandør der er længst ventetid på i Europa!
När ordern lades var MAN det enda rimliga alternativet, Scania kunde inte leverera och Volvo hade inte direkt imponerat med sina gasbussar.
Dock fick MAN stryka på foten när nästa beställning gjordes förra året, då gick ordern till Solaris/Iveco i stället.
En sak som talar för MAN är pris kontra kvalitet, Scania och Volvo är betydligt dyrare vad jag förstår och levererar inte kvalitet i relation till priset (främst Volvo), så flera bussföretag har med tiden byggt upp en MAN-flotta och då blir det väl naturligt att fortsätta hos samma tillverkare pga verkstad, förarkårens utbildningsbehov osv.
//Fredrik
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 maj 2009, 00:02:42 AM
Jag ifrågasätter starkt nyttan av dekalen där bak. När man står precis bakom bussen har man ingen glädje av den informationen, och står man vid sidan om där man faktiskt skulle ha nytta av den. Ja, då ser man inte den...
Men om det sker en incident och det kunde ha avhjäpts med en dekal?
Vad har Du för åsikt om det?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 01 juni 2009, 18:52:10 PM
Men om det sker en incident och det kunde ha avhjäpts med en dekal?
Vad har Du för åsikt om det?
Grejen är just att jag inte tror att den här dekalen gör ett dugg nytta. Om jag trott att den gjorde det, hade jag givetvis haft en annan inställning. ;)