Hej!
Var på OmniJakt igår, och titta vad jag hittade minsann!
Einar Gustavsson, Mullsjö
(http://www.svenskbusshistoria.se/cam146_1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/cam146_2.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/cam146_3.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/cam146_4.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/cam146_5.jpg)
Vänersborgs Linjetrafik, Skene 219 (ex Scania-demo)
(http://www.svenskbusshistoria.se/afe041_1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/afe041.jpg)
Kul att gårdagens jakt blev lyckad!
Så nu e´re min tur - jag ska ut med en liten Cerisbuss och jaga rullstolar... ;D
God jaktlycka.. ;)
Fina bilder. Jag tyckte från början inte att den bussmodellen såg så bra ut, men det gör stor skillnad när kunderna får på sina färger på bussarna. / Henrik
Jo, sedan 1989 har jag täta kontakter, och har kartlagt hela Scanias bussproduktion, och håller på ännu idag.
Så ja...spiksäker till 100% :)
Härligt Uffe, detta är den snyggaste bussmodellen nu... Gustavssons lack passar bussen massor.. Och den enda bild jag sett på 3-axlig innan var den i broschyren för att ytterligare styrka det du skriver...
Grymt snygg buss och bilder :)
Hur många sittplatser är det i 3xl versionen?
Citat från: Magnus skrivet 04 augusti 2007, 12:55:15 PM
Grymt snygg buss och bilder :)
Hur många sittplatser är det i 3xl versionen?
Hej Magnus!
Bussen i det utförandet som Gustavssons har tar 59 sittande och inga stående.
Uffe
ps. Håller med dig om att den är grymt snygg i den lackeringen. Som vi ser har ju Omni lyckats en än gång!
Känns inte riktigt som omnibuss men ser ut som en riktigt trevlig buss... Men mycket trevliga bilder...
Håller med dig helt och hållet. Men jag tror att Scania velat ha en lite annorlunda design på den eftersom den är dels byggd av Lahden Autokori i Finland, och är menad som en express/turistbuss.
Anledningen att den heter just OmniExpress är att man säkerligen vill beteckna att den ingår och säljs som en komplett uppbyggd Scania-buss och därmed integrerad i Omni-familjen.
Tittar man på fronten kan man skönja linjerna från Omni-bussen - smajlet som går mellan frontlamporna har ju samma drag som en vanligt OmniCity eller OmniLink.
Ser man på den nya OmniLine-modellen så har den faktiskt stora likheter med OmniExpressen.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 09:54:15 AM
Hej!
Var på OmniJakt igår, och titta vad jag hittade minsann!
Einar Gustavsson, Mullsjö
Hej!
Grattis Uffe! Den här gången var du före mig ;)
//Niclas
hehe...nää..den här gången OCKSÅ ;D
Tack för all hjälp med nya förregistrerade bussar till Svensk Busshistoria :-)
Ingen orsak ;D
Man vill ju hänga med o va uppdaterad själv ju, och så har man ju sina egna kontakter i branschen också. 8)
//Niclas
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 09:54:15 AM
Vänersborgs Linjetrafik, Skene (218 troligen), ex Scania-demo
Nästan, 219 blev det.
Personligen tycker jag att bussen på Uffes bilder ser trevlig ut. Väntar med spänning på att få provköra en. På det företag jag jobbar har vi mest Scania och en buss av denna typ som går att använda till både skola, linje och beställning passar oss som handen i handsken. Det finns sug efter finska karosser på Scania chassier bland bussåkarna. Sen handlar det mer om kvalitet än om utseende om man ska hala upp runt 3 miljoner för en buss.
Tack för bilderna Uffe. Du vet att jag uppskattar ditt arbete.
Thomas
Tack tack!
Jo, jag hoppas att det blir en lyckad buss.
1. Alla förståsigpåare som jämför bussen med Omnis kvalitet...vi vet ju inte ett dugg om hur bussen uppför sig efter ett antal år i trafik någon av oss.
2. Den är byggd hos Lahden i Finland som är kända för att ha en mycket hög kvalitet, och har bland annat stor vana av värmesystem för nordiska klimatet
3. Vad gäller designen om den är ful eller inte - smaken är ju som baken = delad, heter det ju. Om vi tycker den är ful eller inte kan man ju tycka mycket om. Men är det inte konstruktivare att tycka till om detaljlösningar på bussen så att den kanske kan bli bättre?
4. (Punkten raderad av moderator då den syftar på nu kvastade inlägg i tråden och därmed blivit obegriplig.)
5. Skall jag återigen lägga ut bilder från det jag tagit undanber jag mig syrliga kommentarer, eller urspårning av ämnet på det här sättet.
Med vänliga hälsningar
Uffe
Underbara bilder på en enligt mig underbar bussmodell. Tyckte från början att den inte såg så snygg ut men destom er man kollat på den så desto snyggare är den. Och ännu mer i Boggieutförande
Jo, måste erkänna att i den treaxliga versionen blev den riktigt bra.
Notera att Gustavssons är 360cm hög och VLs 340cm.
Skillnaden kan man se på luckorna ovanför boggien som Gustavssons får bra.
Uffe
Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..
Mitt intryck av Omniexpress när de första bilderna visades kändes lite "sådär", men när den nu visas i trafikbolags kläder tycker jag den ser riktigt bra ut. De många släta partierna ger möjlighet för trafikbolagens färger att framträda ordentligt.
När det gäller Omni som helhet finns väl en del att ha synpunkter på och de första årsmodellerna var inte vad som kan förväntas av en tillverkare som Scania. De senaste åren tycker jag dock att kvaliteten blivit betydligt bättre och jämfört med övriga tillverkare tycker jag Scania idag har ett relativt attraktivt program. Det känns som att produkterna åtminstone ur trafikantsynpunkt är ganska genomtänkta och att kompromisserna är förhållandevis få. Nu är jag ju varken åkare eller förare själv så det finns säkert både den ena och andra synpunkten ur dessa synvinklar, men jag skriver detta som betraktare och intresserad av bussbranschen samt ibland även trafikant, vad det nu är värt.
Och till Ulf skulle jag vilja säga att du gör ett fantastiskt jobb med din bussdatabas och vi bör vara tacksamma att det finns någon som är villig att lägga sin själ och tid i ett sådant projekt. Att dessutom ha en bra relation med en tillverkare, i det här fallet Scania, torde också vara något vi intresserade ska vara tacksamma över. Tänk om vi hade samma källor även hos andra tillverkare. Att vissa inte gillar Scania får man leva med, det finns säkert de som inte gillar Volvo också, även om de inte förefaller lika högljudda.
För min del får gärna Ulf och andra lägga upp med bilder och info om Omni. Det är bara trevligt.
/Cero
Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:33:15 PM
Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..
Vänersborgs Linjetrafik har dock gett sin buss ett nummer som tyder på att den skall användas i linjetrafik på linje 300 mellan Tranemo och Göteborg (samt de varianter som finns på denna linje). Så den blir nog inte så vanlig gäst i Stockholm.
Gustavssons kör däremot mycket på Stockholm.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 21:41:30 PM
Vänersborgs Linjetrafik har dock gett sin buss ett nummer som tyder på att den skall användas i linjetrafik på linje 300 mellan Tranemo och Göteborg (samt de varianter som finns på denna linje). Så den blir nog inte så vanlig gäst i Stockholm.
Gustavssons kör däremot mycket på Stockholm.
Det stämmer bra det. Bussen skall vara placerad i Skene, så det ligger nära till hands. Osäker om den blir västtrafikblå eller inte..men jag tyckte jag fattade det som att den skulle lackeras i veckan...eller bara flyttas till Skene från Vänersborg där den står just nu.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:33:15 PM
Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..
Gustavssons buss lär du heller inte se i Stockholm något, mer än i undantagsfall på anslutningar till båtarna etc.
Maxlängden är ju 13,99 i Stockholm och bussen är 14,7...
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 22:25:21 PM
Det stämmer bra det. Bussen skall vara placerad i Skene, så det ligger nära till hands. Osäker om den blir västtrafikblå eller inte..men jag tyckte jag fattade det som att den skulle lackeras i veckan...eller bara flyttas till Skene från Vänersborg där den står just nu.
I nödfall kan den väl bara förses med "klo**ret". Färgen är ju inte exakt som Västtrafik men ganska lik. Inventarienumret 219 tyder på att den skall vara kvar i Skene, även om inget är heligt när det gäller dessa nummer. Men det skulle ju vara läckert att se den i VL:s orange färgsättning.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 22:28:22 PM
Gustavssons buss lär du heller inte se i Stockholm något, mer än i undantagsfall på anslutningar till båtarna etc.
Maxlängden är ju 13,99 i Stockholm och bussen är 14,7...
Fast den får väl gå till och från Cityterminalen. Men det mesta Gustavssons kör i Stockholm är teaterresor och utflyktsresor där sightseeing ingår, så där lär den väl då inte dyka upp.
Citat från: Cero skrivet 04 augusti 2007, 21:34:18 PM
Mitt intryck av Omniexpress när de första bilderna visades kändes lite "sådär", men när den nu visas i trafikbolags kläder tycker jag den ser riktigt bra ut. De många släta partierna ger möjlighet för trafikbolagens färger att framträda ordentligt.
När det gäller Omni som helhet finns väl en del att ha synpunkter på och de första årsmodellerna var inte vad som kan förväntas av en tillverkare som Scania. De senaste åren tycker jag dock att kvaliteten blivit betydligt bättre och jämfört med övriga tillverkare tycker jag Scania idag har ett relativt attraktivt program. Det känns som att produkterna åtminstone ur trafikantsynpunkt är ganska genomtänkta och att kompromisserna är förhållandevis få. Nu är jag ju varken åkare eller förare själv så det finns säkert både den ena och andra synpunkten ur dessa synvinklar, men jag skriver detta som betraktare och intresserad av bussbranschen samt ibland även trafikant, vad det nu är värt.
Och till Ulf skulle jag vilja säga att du gör ett fantastiskt jobb med din bussdatabas och vi bör vara tacksamma att det finns någon som är villig att lägga sin själ och tid i ett sådant projekt. Att dessutom ha en bra relation med en tillverkare, i det här fallet Scania, torde också vara något vi intresserade ska vara tacksamma över. Tänk om vi hade samma källor även hos andra tillverkare. Att vissa inte gillar Scania får man leva med, det finns säkert de som inte gillar Volvo också, även om de inte förefaller lika högljudda.
För min del får gärna Ulf och andra lägga upp med bilder och info om Omni. Det är bara trevligt.
/Cero
Min kontakt med Scania sträcker sig ända till tiden när man byggde CN113 i Katrineholm. Första gången jag kontaktade dom och visade mitt intresse var 1989....sedan dess blev jag en väl igenkänd inventarie i korridorerna och i produktionen där.
När sedan produktionen flyttades till Södertälje har jag fortsatt mitt rännande och är mestadels i arkivet till o från...mest från nu på sommaren dock...
Tror min kärlek för Omni började när jag blev inbjuden till den stora pres. av OmniCity i Södertälje..med show, middag o hela baletten :-)
Hela bussproduktionen från chassimonteringen i Sverige är fullständigt kartlagd ända sedan första bussen fram till pågående produktion.
Mitt Scania-intresse har gett mig ovärderliga kontakter både inom och utanför Sverige med entusiaster, karosstillverkarre, importörer etc, vilket jag varit mycket rädd om och naturligtvis oerhört glad för.
Det är med hjälp av dessa kontakter jag kunnat bygga upp min databas. Kanske du ser att jag ofta har karossnummer etc på bussarna och hänger med ganska väl i nyleveranserna av bussar till Sverige. Detta hade jag aldrig kunnat göra utan de kontakter jag har på olika ställen.
Tack för komplimangerna..men ärligt...det är lite för er skull jag har databasen och sidan ju, så att det kan dokumenteras för framtiden också.
Och även för mig att samla alla mina mail, papper, anteckningar på kvitton o gud vet allt jag har i uppgifter.
Just nu håller jag på med en stor genomgång av hela databasen som vissa säkert märkt. Det är ett jättejobb som tagit mig från september 2006 o fram till nu, då jag är på bokstaven L i regnrbokstäver...så jag har en bit kvar o tröska mig igenom.
När denna är klar skall jag börja lägga in de tusentals bussar jag har uppgifter om från tiden innan 1972.
Så är det någon som skall tackas förutom jag med mitt arbete som du skriver, är det du och alla andra som kommer med kompletteringar och uppdateringar. Fortsätt så - och databasen blir ännu större och ännu bättre
Mvh Uffe
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 22:33:05 PM
Fast den får väl gå till och från Cityterminalen. Men det mesta Gustavssons kör i Stockholm är teaterresor och utflyktsresor där sightseeing ingår, så där lär den väl då inte dyka upp.
Jo, man ser dom ofta vid Cirkus på Djurgården till teater och musikaler...
Cityterminalen borde den få komma till ja. men där har jag aldrig sett nån Gustavssons-buss vad jag kan påminna mig om.
Angående VL-bussen...joo...den orange/röd lackeringen är urläcker...säkert på denna också!
Hur är det egentligen...kommer den här karossen enbart att byggas under namnet OmniExpress eller kommer det varianter med Lahtis egna beteckningar (Falcon & Eagle)?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 22:30:22 PM
I nödfall kan den väl bara förses med "klo**ret". Färgen är ju inte exakt som Västtrafik men ganska lik. Inventarienumret 219 tyder på att den skall vara kvar i Skene, även om inget är heligt när det gäller dessa nummer. Men det skulle ju vara läckert att se den i VL:s orange färgsättning.
219 är anskaffad p g a utökning på linje 300. Installation av div utrustning sker i nästa vecka, och sedan ska den på lack, och det blir nog inte orange...
Citat från: Esbjörn skrivet 05 augusti 2007, 02:15:45 AM
Hur är det egentligen...kommer den här karossen enbart att byggas under namnet OmniExpress eller kommer det varianter med Lahtis egna beteckningar (Falcon & Eagle)?
Nej, Scania har varit väldigt noga i sin presentation o ange att det är en Scania och inte en Scania/Lahti.
Karossen kommer som du skriver att byggas enbart under OmniExpress-namnet. Ingenstans på bussen finns det något Lahti-märke eller beteckning utom på ett ställe. I dörrbrunnen på vänster sida finns en skylt med ett Lahti-chassinummer...17 tecken som ser ut som ett "chassinummer" verkar vara någon ny EU-standard.
Omni-bussar som levereras till England har fått ett engelskt chassinummer på sistone på en extra skylt, så även de bussar som tillverkas i Ryssland. Okänt varför.
Men försäljningsmässigt skall bussen fungera som en komplett uppbyggd buss, utan någon inblandning att den är byggd på Lahden, precis som att OmniLine inte byggs av Scania utan av Baltcoach i Tartu, Estland, men säljs som en komplett uppbyggd Scania Omni.
Mvh Uffe
Trevliga bilder Ulf. Får faktiskt backa lite i min kritik om designen. Tycker den ser betydligt bättre ut som boggi. Som några redan sagt gör den sig dessutom ruggigt bra i Gustavssons lack, Scanias demolack gör i min mening inga bussar rättvisa är det bara att konstatera efter att ha studerat några Irizarer i Scanias bildbank. Håller den den höga kvalitet som finnarna kan leverera så är det succé på gång.
Hej,
Kul! Tack för de intressanta bilderna. Modellen ser inte ut som jag föreställt mig.
Är skillnaden i dörrar mellan de två olika individer du visat på bild att VLbussen har lift i bakdörren? Tänker på att den ser delad ut med en liten extra del till höger.
Citat från: Walter skrivet 06 augusti 2007, 07:29:46 AM
Är skillnaden i dörrar mellan de två olika individer du visat på bild att VLbussen har lift i bakdörren? Tänker på att den ser delad ut med en liten extra del till höger.
Det stämmer precis det!
VLbussen är mer linjeanpassad, och Gustavssons är mer turistanpassad
Ny buss på linje 300.
De turer som tillkommer är turer Hyssna-Sätila-Göteborg med spetsvändning kring kl 7.50 på morgonen och en tur avg kl 17 från G till Hyssna. Viss tanke finns att 211 skall gå i dessa turer och den nya 219 gå i ordinarie turer. Bussägaren Uno vill dock sälja 16 och 210-212. 16 flyttades tillbaka till Vänersborg och ersattes med TRX 343 i jan 07.Den var då reservvagn i Landvetter. Ordinarie där är 212. Några förare vill inte köra sådan buss utan tar ibland 243 (Scania) eller en ur serien 230-237. Det saknas dock biljettmaskin för värdekort i dessa bussar. (Scanpoint)
Enl uppgift i Vänersborg så var nr 50020 WSP661 påtänkt att flyttas till linje 300 också. VL har ju numera även SFO 142 och troligen även SFO397 i trafik.Med bilbälten (säkerhetsbälten) kan nog dessa bussar gå i skolturer.
Bussarna 213-215 har gått ca 55000 mil redan. De börjar erfordra underhåll. Någon reserv för underhåll finns inte dock.
Vi får se vad som händer längre fram!
Riktigt snygga bilder
Citat från: Omni skrivet 04 augusti 2007, 09:54:15 AM
Vänersborgs Linjetrafik, Skene 219 (ex Scania-demo)
(http://www.svenskbusshistoria.se/afe041_1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/afe041.jpg)
Så här ser den ut i dag.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Buss%20i%20vast/VL_buss_219a.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Buss%20i%20vast/VL_buss_219b.jpg)
Jag måste säga att jag tycker att den bussen gör sig bra i Västrafikfärger.