(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4748_RXU433_Nykvarn_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5670_TFK028_Nykvarn_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4150_JMT675_Nykvarn_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6522_SCD319_Nykvarn_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5671_TFK031_Sodertalje_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6522_SCD319_Sodertalje_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6563_XWB037_Sodertalje_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3871_HGO358_Sodertalje_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5669_TFK025_Sodertalje_090519b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_2366_RJN841_Sodertalje_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4564_LDS835_Sodertalje_090519b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5200_SON265_Holo_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4563_OGY891_Holo_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5672_TFK034_Holo_090519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5672_TFK034_Holo_090519c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5672_TFK034_Jarna_090519b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5671_TFK031_Sodertalje_090519b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5671_TFK031_Sodertalje_090519c.jpg)
Trevliga bilder... Kanske något fotobesök i Södertälje nästa gång man kommer till Stockholm...
Varför har 4563 ett orange blixtljus på taket?
Citat från: Stefan skrivet 21 maj 2009, 08:52:53 AM
Varför har 4563 ett orange blixtljus på taket?
Det är rester av ett experiment. Bussarna var utrustade så att om föraren blev överfallen, misshandlad eller hotad och tryckte på larmknappen så började den orange lampan blinka. Tanken var att kollegor och t ex poliser som råkade passera förbi skulle så att det var något och stanna och hjälpa till.
En bra tanke men vad rätt du tänkt, vad fel det blev. Feltänket var att en larmanordning bör vara så diskret att förövaren inte märker att det larmas. Han kan i annat fall gripas av panik och i värsta fall skada bussföraren.
Trevliga bilder som vanligt =) - anar att du tog dig till skroten med? - om så, vad fanns där av intresse, bilder? =)
Är det alltid 4150 som kör på linje 779? Har aldrig sett någon annan buss på den linjen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 09:11:51 AM
Det är rester av ett experiment. Bussarna var utrustade så att om föraren blev överfallen, misshandlad eller hotad och tryckte på larmknappen så började den orange lampan blinka. Tanken var att kollegor och t ex poliser som råkade passera förbi skulle så att det var något och stanna och hjälpa till.
En bra tanke men vad rätt du tänkt, vad fel det blev. Feltänket var att en larmanordning bör vara så diskret att förövaren inte märker att det larmas. Han kan i annat fall gripas av panik och i värsta fall skada bussföraren.
Nej det uppstog inga sådana problem, för den eventuelle förövaren ser inte taklampan, då den sitter ovanpå bussen och förövaren förmodligen är inne i bussen. Problemet blev snarare att vare sig polis eller andra visste rirktig varför det blinkade, samt att antalet överfall ändå gudskelov är såpass få.
Och tack Micke för fina bilder. /Henrik/
Citat från: Snacke skrivet 21 maj 2009, 10:38:14 AM
Är det alltid 4150 som kör på linje 779? Har aldrig sett någon annan buss på den linjen.
Nej, normalt brukar det vara två olika som växlar, men även andra kortvagnar kan förekomma. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 21 maj 2009, 10:52:21 AM
Nej det uppstog inga sådana problem, för den eventuelle förövaren ser inte taklampan, då den sitter ovanpå bussen och förövaren förmodligen är inne i bussen. Problemet blev snarare att vare sig polis eller andra visste rirktig varför det blinkade, samt att antalet överfall ändå gudskelov är såpass få.
Om bussen står på en mörk väg och en orange lampa börjar blinka för fullt utanpå bussen så lär nog förövaren lägga märke till det. Han kan ju också jobba i par med någon som står utanför bussen eller sitter i te x en flyktbil.
Naturligtvis motsätter jag mig inte det du skriver att det inte uppstod några sådana problem i verkligheten. Men det hindrar ju inte att det fanns stor risk för att de skulle kunna uppstå.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2009, 23:59:42 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6522_SCD319_Sodertalje_090519.jpg)
En fd GS förare... kul å se folk man känner igen :)
Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2009, 23:59:42 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5671_TFK031_Sodertalje_090519c.jpg)
Så fick den också åka Scania. 8)
Fina bilder som vanligt.
Citat från: virtual1 skrivet 21 maj 2009, 10:21:44 AM
Trevliga bilder som vanligt =) - anar att du tog dig till skroten med? - om så, vad fanns där av intresse, bilder? =)
Tack, nej jag var i Hölö i 25 minuter innan återfärden.
Enda anledningen till resan dit var 5672
har resten av 38xx vagnarna också letat sig till södertälje? (3866-3872)
Linje 779 utföras väl av Björcks Busstrafik om jag inte missminner mig helt fel.
/Henrik
Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2009, 13:23:51 PM
Linje 779 utföras väl av Björcks Busstrafik om jag inte missminner mig helt fel.
/Henrik
Jag har ett minne från den tiden när jag skötte SL:s linjemätningar. Då var det Björcks buss som hade entreprenaden på 779:an.
Vi mätte upp linje 779 och var på väg genom skogen tillbaka från Lillhagaskolan. Vid en 90 graders kurva i skogen mötte vi linjebussen. Tjejen som körde blev så chockad av att möta ett SL-fordon där så hon fick motorstopppå vagnen och blev tvungen gå ur bussen och fixa något i motorrummet bak för att få igång motorn igen. Ungarna hade hjärtligt roligt åt det hela.
Citat från: Max W skrivet 22 maj 2009, 14:20:36 PM
Jag har ett minne från den tiden när jag skötte SL:s linjemätningar. Då var det Björcks buss som hade entreprenaden på 779:an.
Vi mätte upp linje 779 och var på väg genom skogen tillbaka från Lillhagaskolan. Vid en 90 graders kurva i skogen mötte vi linjebussen. Tjejen som körde blev så chockad av att möta ett SL-fordon där så hon fick motorstopppå vagnen och blev tvungen gå ur bussen och fixa något i motorrummet bak för att få igång motorn igen. Ungarna hade hjärtligt roligt åt det hela.
Hoppla. De måste ha vara typ före 93 eller nått. Minns tydligt när det gick ut på upphandlig i Södertälje dock inte vilket år bara. Förr körde Björcks med egna buss. Har Själv kört 779 åt dem. Men nu tror jag de bara besätter bussarna.
/Henrik
Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2009, 18:11:20 PM
Hoppla. De måste ha vara typ före 93 eller nått. Minns tydligt när det gick ut på upphandlig i Södertälje dock inte vilket år bara. Förr körde Björcks med egna buss. Har Själv kört 779 åt dem. Men nu tror jag de bara besätter bussarna.
/Henrik
Helt rätt. Sedan 16/8 -93 har Swebus haft entreprenaden på den linjen men med Björcks som god underentreprenör. /Henrik/
Men det är inte så värst många år som man inte kört med egen vagn.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 maj 2009, 20:17:16 PM
Men det är inte så värst många år som man inte kört med egen vagn.
Nej, det är väl de senaste tre-fyra åren. Har inte uppgifterna på exakt datum tillgängliga idag. /Henrik/
Nej, det räcker nog så.
Bara funderade i största allmänhet
Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2009, 18:11:20 PM
Hoppla. De måste ha vara typ före 93 eller nått. Minns tydligt när det gick ut på upphandlig i Södertälje dock inte vilket år bara. Förr körde Björcks med egna buss. Har Själv kört 779 åt dem. Men nu tror jag de bara besätter bussarna.
/Henrik
O ja, långt före 1993. Det var första hösten 779:an gick. Tyvärr har jag inte sparat några körprogram, så jag kan inte säga varken år eller exakt datum, men linjemätningarna med buss (H 1 vagn 5701, 5702 och 5703) upphörde i mars 1990. Från 1977 ungefär hade vi 3 st, H 50(?) vagn 5101, 5102 oich 5103 utrustade för mätningsuppdrag.
Citat från: Max W skrivet 23 maj 2009, 09:23:34 AM
men linjemätningarna med buss (H 1 vagn 5701, 5702 och 5703) upphörde i mars 1990.
Dessa är väl ändå H2.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 maj 2009, 11:38:31 AM
Dessa är väl ändå H2.
Nu blev jag osäker på typbeteckningen. Är Du helt säker på H2? Jag är 75% i alla fall på H1, men för mig saknar det betydelse. Kanske någon som kan dokumentera vilken typbeteckning det var om intresse för det finns.
Helt solklart är i alla fall att vagnsnumren på de nya vagnarna med linjemätningssutrustning var 5701, 5702 och 5703.
Citat från: Max W skrivet 23 maj 2009, 13:15:53 PM
Nu blev jag osäker på typbeteckningen. Är Du helt säker på H2? Jag är 75% i alla fall på H1, men för mig saknar det betydelse. Kanske någon som kan dokumentera vilken typbeteckning det var om intresse för det finns.
Helt solklart är i alla fall att vagnsnumren på de nya vagnarna med linjemätningssutrustning var 5701, 5702 och 5703.
H2 är det, B10M med dörrställning 2-1-1. H1 var B58 med dörr 1-1-1.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2009, 23:59:42 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4748_RXU433_Nykvarn_090519.jpg)
Hur kan någon människa vara så illvillig att man sätter ett Scaniamärke på en sådan skräpbuss!? ??? :)
Citat från: Max W skrivet 23 maj 2009, 13:15:53 PM
Nu blev jag osäker på typbeteckningen. Är Du helt säker på H2? Jag är 75% i alla fall på H1, men för mig saknar det betydelse. Kanske någon som kan dokumentera vilken typbeteckning det var om intresse för det finns.
Helt solklart är i alla fall att vagnsnumren på de nya vagnarna med linjemätningssutrustning var 5701, 5702 och 5703.
Sista H1 hette 5681
Citat från: Börje skrivet 23 maj 2009, 20:36:14 PM
Hur kan någon människa vara så illvillig att man sätter ett Scaniamärke på en sådan skräpbuss!? ??? :)
För att Ickeskräpbussen hör hemma i Scaniastaden...