Denna modellen har jag aldrig sätt för har det kört såna i sverige innan ???
http://bp0.blogger.com/_UYUyHACXkrA/SJR8PI2at7I/AAAAAAAAHk4/K36A608ojmw/s1600-h/Mercedes-Benz+City+Bus+-+eco-friendly+hydrogen+drive,+1979.jpg
Citat från: Mattias Möller. skrivet 20 maj 2009, 22:25:24 PM
Denna modellen har jag aldrig sätt för har det kört såna i sverige innan ???
http://bp0.blogger.com/_UYUyHACXkrA/SJR8PI2at7I/AAAAAAAAHk4/K36A608ojmw/s1600-h/Mercedes-Benz+City+Bus+-+eco-friendly+hydrogen+drive,+1979.jpg
Ser ju ut att vara någon form av provfordon. Dessutom verkar bilden tagen på någon provbana, flygplats eller liknande.
S på regskylten står väl dessutom för Stuttgart om jag inte minns fel. I länken står 1979, vilket väl stämmer hyfsat med den typen av fronter på Mercedes småbussar
Vacker var den ju då inte ;)
Citat från: Leif D skrivet 20 maj 2009, 23:43:27 PM
Ser ju ut att vara någon form av provfordon. Dessutom verkar bilden tagen på någon provbana, flygplats eller liknande.
S på regskylten står väl dessutom för Stuttgart om jag inte minns fel. I länken står 1979, vilket väl stämmer hyfsat med den typen av fronter på Mercedes småbussar
Ja S är Stuttgart som ju dessutom är Mercedes hemort. Fronten stämmer dessutom mycket bra med hur Mercedes brukade forma den här typen av fordon på den tiden. Vet inte om jag har sett exakt den här typen i Sverige men ganska snarlika minns jag ska ha funnits även i Sverige på sin tid. Men troligen finns nog ingen kvar längre i Sverige i alla fall. Kanske en och annan har sålts österut
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 maj 2009, 00:24:03 AM
Ja S är Stuttgart som ju dessutom är Mercedes hemort. Fronten stämmer dessutom mycket bra med hur Mercedes brukade forma den här typen av fordon på den tiden. Vet inte om jag har sett exakt den här typen i Sverige men ganska snarlika minns jag ska ha funnits även i Sverige på sin tid. Men troligen finns nog ingen kvar längre i Sverige i alla fall. Kanske en och annan har sålts österut
Mercedes busstillverkning sker i Mannheim men Mercedes-Benz liksom dagens DaimlerChrysler (Evobus) hade också mycket verksamhet i Stuttgart.
Läser man på bussen på bilden så är det en provbuss för Wasserstoff, alltså vätgas, som dessutom används i en hybridbuss. Om det verkligen är 1979 är detta alltså ett mycket tidigt experiment och bussen lär aldrig ha sålts till kund. I varje fall inte utan radikal ombyggnad.