För ett tag sedan så nämde någon att Nacka/Värmdö skulle dra ner på antalet B9S under kvällstid på grund av den höga underhållskostnaden. Hur mycket det stämmer vet jag inte, men det fick i alla fall mig att fundera lite...
Jag kan förstå att kostnaderna blir högre i jämförelse med en normalgolvad buss med mittmotor, men det är inte riktigt relevant att jämföra med denna typ eftersom normalgolv inte längre är aktuellt pga tillgängligheten, i alla fall inte kring storstäderna.
Inte heller är det relevant att jämföra med kort eller boggivagnar.
Om man jämför med andra likvärdiga alternativ, vilket ju då i princip bara innefattar andra ledbussar med antingen lågentre eller låggolv. Detta ger ju då, i alla fall i Sverige, pusher-ledvagnar. Borde inte snarare då driftskostnaden för en B9S vara lägre än motsvarande pusher?
Den stora fördelen jag ser med att sätta motorn på sidan i framdelen är just att slippa avancerad styrteknik för leden med allt vad det innebär i drift. Det borde också ge en något lägre bränsleförbrukning...
Det är inte bara bränsleförbrukning och annat motorrelaterat som gör att b9s ska rulle mindre på kvällarna utan också att 8500 är en smäckrare produkt än b10m, sen är de dessutom väldigt stort sabotage på säkerhetsbältena och stolarna som är av en mer avanserad och dyrare typ än äldre bussar
givetvis är de bara nu när de finns gamla b10:or kvar som man kan göra på detta sätt, men de gäller väl att suga på pengarna så länge de går
Citat från: homer skrivet 20 maj 2009, 10:42:37 AM
Det är inte bara bränsleförbrukning och annat motorrelaterat som gör att b9s ska rulle mindre på kvällarna utan också att 8500 är en smäckrare produkt än b10m, sen är de dessutom väldigt stort sabotage på säkerhetsbältena och stolarna som är av en mer avanserad och dyrare typ än äldre bussar
givetvis är de bara nu när de finns gamla b10:or kvar som man kan göra på detta sätt, men de gäller väl att suga på pengarna så länge de går
Sen kan man ju undra hur det blir när dessa bussar börjar bli 10-15 år gamla om driftskostanderna redan är högre för ett par år gamla än motsvarande b10:or som väl börjar närma sig 10-års strecket nu. När man ser b9s ser markfrigången ut att vara orväckande låg. Är detta bara en synvilla eller har man även mycket islagningar på vägar som är mindre bra underhållna eller utsatta för fartdämpande åtgärder?
Citat från: Jo skrivet 20 maj 2009, 10:54:11 AM
Sen kan man ju undra hur det blir när dessa bussar börjar bli 10-15 år gamla om driftskostanderna redan är högre för ett par år gamla än motsvarande b10:or som väl börjar närma sig 10-års strecket nu. När man ser b9s ser markfrigången ut att vara orväckande låg. Är detta bara en synvilla eller har man även mycket islagningar på vägar som är mindre bra underhållna eller utsatta för fartdämpande åtgärder?
De B9S som kom med trängselförsöket har haft väldigt mycket problem med luftbäljarna fram och med nivåreglagen som gör att dom ganska snabbt blir lite låga i fronten och slår emot trottoarerna om man inte är försiktig. Man kan även se detta på dom.
Vad jag har förstått har Volvo fått ordning på det på senare byggen, jag har i alla fall inte sett samma skador på tex B9S i Göteborg och jag tycker mig att Busslinks senare ser ut att hålla bättre höjd i fronten.
Citat från: homer skrivet 20 maj 2009, 10:42:37 AM
Det är inte bara bränsleförbrukning och annat motorrelaterat som gör att b9s ska rulle mindre på kvällarna utan också att 8500 är en smäckrare produkt än b10m, sen är de dessutom väldigt stort sabotage på säkerhetsbältena och stolarna som är av en mer avanserad och dyrare typ än äldre bussar
givetvis är de bara nu när de finns gamla b10:or kvar som man kan göra på detta sätt, men de gäller väl att suga på pengarna så länge de går
Ok, kunde nästan tänka mig att det kunde ha med lite andra saker att göra också...
Självklart så är det ju bra om man inte kör med för hög kapacitet och använder kortvagnar i första hand när det inte behövs med etc. Men någon anledning måste det ju finnas att Volvo har tagit fram B9S, och någon anledning måste det ju vara att den säljer så bra som den gör, trots sina intressanta vinteregenskaper :)
En annan avgörande betydelse för på vilka turer man ska tursätta B9S respektive B10 torde ju vara hur lönsamt det är att köra extrabussarna som trafikerar för SL:s sittplatsgaranti. Om detta inte är en bra affär så sätter man ju in B10:or på de avgångar som kanske i medeltal har 50-70 resenärer. Är det en bra affär att köra extrabussarna så sätter man ju in B9S på sådana turer så att alla inte får sittplats och man kan få intjäning på en buss till