Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: ch skrivet 19 maj 2009, 23:14:37 PM

Titel: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: ch skrivet 19 maj 2009, 23:14:37 PM
Hörde på nyheterna i slutet av förra veckan att polisen gjorde en stor kontroll på Nils Ericsonsterminalen, och där fann flera fordon som inte fick gå i miljözon samt flertalet förare som bröt mot arbetstidsreglerna osv. Nån som har hört nåt mer om det?
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: ch skrivet 19 maj 2009, 23:24:43 PM
Hittade artikeln till slut om det:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=494395&ref=rss
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 19 maj 2009, 23:45:17 PM
Artikeln är som vanligt tendensiöst skriven av GP, som enligt min åsikt sjunker längre och längre ner i kvällsblasketräsket. Jag är inte avundsjuk på stockholmarna för mycket ;), men deras dagspress är klart kvalitetsmässigt överlägsen.
Vad har det t.ex. med saken att göra att arbetsledaren fick flytta sin bil?

//Jonas G
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Jo skrivet 20 maj 2009, 10:37:27 AM
Det tillståndet som saknas är alltså ett tillstånd för fordon som inte uppfyller kraven att köra i miljözonen att göra detta i alla fall?
Den "vanliga" miljöklassningen finns ju med transportstyrelsens register. Annars kan man nog med fog anta att kontrollen gick i arbetslinjens tecken för att skapa sysselsättning till folk som uppenbarligen inte har något att göra.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Erling.L skrivet 20 maj 2009, 11:52:28 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 maj 2009, 23:33:05 PM
"Tillståndet ska finnas i bussen".....



En del i problemet är att GS hade fått info att det inte skulle behövas sitta på rutan efter 1/1 för att polisen skulle det i sin dator då men tydligen var det en felaktig info.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Knut skrivet 21 maj 2009, 23:01:15 PM
Citat från: BEL skrivet 20 maj 2009, 11:52:28 AM
En del i problemet är att GS hade fått info att det inte skulle behövas sitta på rutan efter 1/1 för att polisen skulle det i sin dator då men tydligen var det en felaktig info.
Men da må jo Polisen gjøre noe arbeid. Det er utenfor hva de klarer. Schau's buss kjører mye for SweX. En av bussene ble stoppet i kontroll før den ankom G.borg. Føreren hadde med seg kopi av "løyvet" til SweX. Polisen ble spinngalen. Skjemaet skulle være "rosa" av farge. Selv om det står skrevet på dette at orignalen skal opbevares av selskapet og kopi være med bussen. Bussen ble 45 min sen pga dette. Böter ble skrevet og bussen måtte kjøre tom hjem. Ble også fulgt av en mcpolis så han ikke skulle kunne laste for returen. Polisen måtte trekke allt tilbake neste dag.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Uffe D skrivet 22 maj 2009, 00:20:57 AM
Citat från: BEL skrivet 20 maj 2009, 11:52:28 AM
En del i problemet är att GS hade fått info att det inte skulle behövas sitta på rutan efter 1/1 för att polisen skulle det i sin dator då men tydligen var det en felaktig info.

Jo, men det är 1/1 2010 som avses. Man kan ju tycka att ett såpass stort företag som bedriver yrkestrafik ska ha koll på sådana saker.

Sedan är det ju faktiskt så att finns inte eventuella dispenser på papper så finns dom inte, oavsett vad ni här tycker. Detsamma gäller för dom åkerier som kör specialtransporter, får dom inte dispensen på papper så får dom inte köra, ingen tycker att det är speciellt konstigt.
Dom som utför trafiken får väl investera i bussar som får köra i miljözonerna utan dispens istället, om inte annat så för att ge alla uttalanden om att det är ett miljövänligt alternativ att åka buss lite trovärdighet.

Sedan konstaterar jag med stor sorg att herrar Hüllert och Granath tydligen är tillbaka igen, männen som uppfann paragrafrytteriet.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Erling.L skrivet 22 maj 2009, 18:58:26 PM
Citat från: Uffe D skrivet 22 maj 2009, 00:20:57 AM
Jo, men det är 1/1 2010 som avses. Man kan ju tycka att ett såpass stort företag som bedriver yrkestrafik ska ha koll på sådana saker.



Var från personer på dom som delar ut dom röda klisterlapparna informationen kom när det beställdes för några märken som förstörts i rutbyten vi fick infon.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: ch skrivet 22 maj 2009, 19:18:34 PM
Citat från: Uffe D skrivet 22 maj 2009, 00:20:57 AMSedan konstaterar jag med stor sorg att herrar Hüllert och Granath tydligen är tillbaka igen, männen som uppfann paragrafrytteriet.

Dessa poliser i all ära, jag har haft en hel del att göra med de när det gäller yrkesutövning - de är duktiga men de tolkar mycket på sitt eget sätt. T.ex så ville de tvinga Taxikurirs alla taxibilar att stå en hel lönehelg för att de (Hyllert & Granath) ansåg att det skulle finnas ett avskiljande streck och organisationsnummer på prisinformationen. Det fanns inget som helst lagstöd för det. Det hela gick till rätten och där Taxikurir vann. Polisen hänvisade till lagen, men sen några år tillbaka var kravet på organisationsnummer på prisinformationen borttagen och det fanns absolut inget krav på designen när det gällde avskiljande streck mellan olika stycken på prisinformationen. Då framkom det att de tyckte att det borde vara så.

Tyvärr har jag nåtts av ett antal liknande fall när trafikpolisen anser att saker och ting ska vara på ett visst sätt, eller tolkar lagen på sitt egna sätt. Till exempel så bedömer trafikpolisen i Halland och Göteborg helt olika när det gäller prisinformation på taxibilar. På landsbygden i Halland så kör det runt taxibilar helt utan prisinformation utan att polisen ingriper, i Göteborg så kräver polisen att man ska ha information som inte det finns lagstöd för. Tokigt är förnamnet.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Uffe D skrivet 22 maj 2009, 19:39:50 PM
Citat från: ch skrivet 22 maj 2009, 19:18:34 PM
Dessa poliser i all ära, jag har haft en hel del att göra med de när det gäller yrkesutövning - de är duktiga men de tolkar mycket på sitt eget sätt. T.ex så ville de tvinga Taxikurirs alla taxibilar att stå en hel lönehelg för att de (Hyllert & Granath) ansåg att det skulle finnas ett avskiljande streck och organisationsnummer på prisinformationen. Det fanns inget som helst lagstöd för det. Det hela gick till rätten och där Taxikurir vann. Polisen hänvisade till lagen, men sen några år tillbaka var kravet på organisationsnummer på prisinformationen borttagen och det fanns absolut inget krav på designen när det gällde avskiljande streck mellan olika stycken på prisinformationen. Då framkom det att de tyckte att det borde vara så.

Tyvärr har jag nåtts av ett antal liknande fall när trafikpolisen anser att saker och ting ska vara på ett visst sätt, eller tolkar lagen på sitt egna sätt. Till exempel så bedömer trafikpolisen i Halland och Göteborg helt olika när det gäller prisinformation på taxibilar. På landsbygden i Halland så kör det runt taxibilar helt utan prisinformation utan att polisen ingriper, i Göteborg så kräver polisen att man ska ha information som inte det finns lagstöd för. Tokigt är förnamnet.


Granath (tror jag att det var) har varit i Afghanistan en tid på någon form av FN-uppdrag. Då han vid en kontroll på ID i Skandiahamnen berättade för en kollega att han skulle dit svarade kollegan "Hoppas du hittar en landmina"
Tydligen har dessa två herrar någon form av inofficiellt rekord i nedlagda ärenden hos åklagarmyndigheten, vill dom ge böter så skriv aldrig på, chansen är förbannat stor att åklagaren lägger ner ärendet alternativt att man vinner om målet går till rätten.
Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: ch skrivet 22 maj 2009, 21:55:38 PM
Uffe, här är nåt för dig:

http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/home.nsf/unid/E0B2C2669245B4E5C12573FC004C924E

Titel: SV: Fråga om poliskontroll i förra veckan (Gbg)
Skrivet av: Jonas skrivet 24 maj 2009, 13:51:24 PM
CitatDärefter tvingades förmannen flytta sin bil, han blockerade busstrafiken.

Han KAN ju ha stått illa till, men generellt sätt har väl en förman/trafikledare alla befogenheter som finns att ställa sig på hållplatser etc. (förutsatt att man använder ett fordon med tillstånd).