Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:04:32 PM

Titel: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:04:32 PM
Den regeln känner vi ju alla till. Men hur är det när en buss i linjetrafik passerar en annan buss i linjetrafik som vill ut från hållplats? Jag anser att bussen som står på hållplats ska stå kvar där tills den andra bussen passerat.

Efter att ha blivit prejad av en förare på GUB idag blev jag sporrad att starta denna tråd. Föraren idag slog på blinkers samtidigt som han körde. Ska jag som bussförare stanna bakom varenda buss som står vid hållplats eftersom denne KAN köra när som helst?
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 19 maj 2009, 18:09:57 PM
Rent juridiskt gäller ju samma regler för alla, oavsett om det är en buss eller en personbil som närmar sig en stillastående buss vid hållplats. Men vanligtvis blir det ju inga problem då bussförare brukar samarbete sinsemellan. Stadsbussförare brukar släppa förbi landsbygdsbussar, då de senare ju inte ska behöva stå stilla i onödan vid varenda stadshållplats.

Jag kan dock nämna en annan märklig händelse, och det var när man lastade 625:an i Danderyd 2003-04. På de tiden stod man på den mer stressiga "utsidan" av terminalen och startade linjen från samma hållplats som linjerna 640 och 670 passerade genomgående som andra stopp. Vaxholmförarna på linje 670 körde ofta upp i "ändan" på en och började sedan tuta på en för att man stod still. Det spelade ingen roll om man körde fram så sent som 1 minut innan avgång så hade man direkt en arg blåbussförare i bakänden som skrek åt en. Att själva skapa ett utrymme så de kunde komma förbi stillastående bussar framför var tydligen aldrig intressant i Vaxholmsgaraget. >:(
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:13:19 PM
Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 18:16:46 PM
Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:13:19 PM
Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?

Det lär bli delat ansvar. Bussföraren som kör ut från hållplats skall förvissa sig om att han kan göra det säkert. Och fordonsförare som i tätort kör förbi en buss som står vid hållplats och blinkar höger är skyldig att släppa ut bussen. Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 19 maj 2009, 18:21:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 18:16:46 PM
Det lär bli delat ansvar. Bussföraren som kör ut från hållplats skall förvissa sig om att han kan göra det säkert. Och fordonsförare som i tätort kör förbi en buss som står vid hållplats och blinkar höger är skyldig att släppa ut bussen. Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.

Vid denna regel måste man ju göra en bedömning från fall till fall. Jag brukar ha som regel att när jag blinkat vänster ett bra tag, och ändå blivit omkörd av 3-5 bilar som lätt kunnat stanna, då börjar jag köra ut sakta samtidigt som jag har koll i backspegeln. Här är det olika från stad till stad. Inga bekymmer att bli utsläppt i 50-zoner i Jämtland, Uppland och Stockholm men rent bedrövligt svårt att få bilister inom Umeå stad att ta hänsyn. I Umeå är dock bussförarna lite väl snälla. Den genomsnittlige bilisten i Umeå skulle smälla direkt med den genomsnittliga SL- och GUB-bussföraren... ::)
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Blue skrivet 19 maj 2009, 18:22:00 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 18:16:46 PM
Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.


Bevisa det den som kan!  :)
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 19 maj 2009, 18:56:13 PM
Ur ett rent försäkringsperspektiv, är det sedan några år tillbaka så att försäkringsbolagen lägger vållandet på det fordon som startar från hållplats. Det är mao farligt* att hålla på en rätt som inte är en rätt. Det lär ju bli rätt knepigt för bussföraren att kunna bevisa att bilisten brustit i omdömme, så delat ansvar är nog inte att hoppas på.

* iaf ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 19:07:18 PM
Citat från: Blue skrivet 19 maj 2009, 18:22:00 PM
Bevisa det den som kan!  :)

Det kan ju finnas vittnen.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Nej, fram för klackhållplatsen.

Anders
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 10:53:03 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Jag tycker att bilisterna i Roslagen och Stockholm Norrort är väldigt duktiga på att bromsa in för vänsterblinkande bussar på hållplatser. Som nyinflyttad till Roslagen från norra landsändan tyckte jag att bilisterna var oerhört duktiga på att väja, blinka och kommunicera. Men det beror väl på vad man jämför med.

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Nej, fram för klackhållplatsen.

Vad är en klackhållplats?
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 11:02:34 AM
Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 10:53:03 AM
Vad är en klackhållplats?

Jag hittade svaret själv, på SSS-forum:

Citat från: Anders Norén på SSS-forumHållplatserna är s.k. klackhållplatser, dvs. hållplatser som sticker ut i gatan och därmed både maximerar bussens framkomlighet och maximerar antalet möjliga parkeringsplatser. Bakomvarande trafik kommer förvisso att behöva stanna när en buss stannat vid en hållplats men med effektiv biljettvisering minimeras tiden för hållplatsuppehåll.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=27554&start=40#p215210

Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra8/Mariehemsv_090324.jpg)
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2009, 11:08:57 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Nej, fram för klackhållplatsen.

Anders

Jo, det ligger mycket i det du skriver. Här i Borås verkar det vara en mycket okänd regel. Jag släpper alltid fram en buss som blinkar för att svänga ut från hållplats om det inte innebär att jag behöver tvärnita. Ett undantag till finns: om någon ligger mig tätt bakom. Då kan jag vara rätt säker på att jag blir påkörd bakifrån om jag bromsar för att släppa fram bussen.
Klackhållplatser - även kallade timglashållplatser - är bra i sig men de kan skapa en del obehagliga situationer där bilister försöker köra om bussen på trottoaren eller på fel sida om ett trafikdelarmärke. Dessutom vet jag att det finns bussförare som upplever det som stressigt att stå där som en propp i trafiken. Skall det vara en klackhållplats så skall den vara utformad så att det inte finns någon rimlig chans att ta sig förbi bussen.
På den livligt trafikerade Druveforsvägen i Borås finns en hållplats som saknar ficka och bussen alltså stannar mitt i den ena körfilen. Strax efter finns en korsning respektive en kurva i andra riktningen och att köra om bussen där är mycket riskabelt eftersom jag måste ut i den mötande trafikens väghalva. Men bakomvarande bilister tycker att jag skall ta den risken. Det vore mycket bättre om hållplatsen byggdes om till en klackhållplats så att det absolut inte går att köra förbi bussen.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 20 maj 2009, 11:43:31 AM
Citat från: JoSe skrivet 19 maj 2009, 18:56:13 PM
Ur ett rent försäkringsperspektiv, är det sedan några år tillbaka så att försäkringsbolagen lägger vållandet på det fordon som startar från hållplats. Det är mao farligt* att hålla på en rätt som inte är en rätt. Det lär ju bli rätt knepigt för bussföraren att kunna bevisa att bilisten brustit i omdömme, så delat ansvar är nog inte att hoppas på.

* iaf ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
Konstigt om försäkringsbolag tillåts lägga ansvaret tvärtemot vad lagen säger. Skulle detta hålla om det gick till domstol?
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2009, 11:51:25 AM
Citat från: Jonas1968 skrivet 20 maj 2009, 11:43:31 AM
Konstigt om försäkringsbolag tillåts lägga ansvaret tvärtemot vad lagen säger. Skulle detta hålla om det gick till domstol?

Det är inte ovanligt att försäkringsbolag har en annan uppfattning om vållandefrågan än polis och domstol. En domstol kan möjligen i civilrättegång prova om försäkringsbolagets uppfattning om vållandefrågan är i enlighet med avtalet.
Åtminstone rent teoretiskt kan det alltså hända att en bilist frikänns i rättegång för vårdslöshet i trafik men ändå anses som vållande av försäkringsbolaget med åtföljande premiehöjningar. Även motsatsen kan inträffa: en bilist döms för vårdslöshet i trafik men anses icke-vållande av försäkringsbolaget.
En domstol skall ju dessutom hellre fria än fälla om brottsförloppet är oklart. Ett försäkringsbolag kan inte göra samma sak eftersom det då drabbar motparten. Båda inblandade kan inte gärna frias av försäkringsbolaget. Sedan är det ju upp till försäkringsbolaget om det inträffade skall påverka premien.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 11:52:45 AM
Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 11:02:34 AM
Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:

Det går naturligtvis alltid att genomföra en bra idé på ett dåligt sätt...

Här i Luleå finns ett antal s.k. enkla stopphållplatser, dvs. där bussen stannar direkt i körfältet och hindrar bakomvarande trafik, bl.a. på Kungsgatan och Midgårdsvägen. Körfälten skiljs med refuger och såvitt jag vet är vansinnesomkörningar inga problem. Biljettsystemet här är dock snabbt, även om det nya system som infördes för snart två år sedan är mycket långsammare än det gamla. Kungsgatan och Midgårdsvägen är dessutom så pass starkt trafikerade att jag misstänker att bilisternas självbevarelsedrift hindrar dem från att ge sig ut i mötande körfält på fel sida av trafikdelaren.

Observera att ur busstrafikens perspektiv så är resultatet i Umeå-exemplet lyckat: bussen slipper väja vid "utfart" från hållplatsen. Den trafiksäkerhetsmässiga negativa bieffekten förtar dock helhetsintrycket...

Klackhållplatsen är en stopphållplats där hållplatsen är utdragen som en "klack" i gatan för att gatan ska kunna rymma även parkeringsplatser. Klackhållplatsen medger ungefär 6 fler gatuparkeringsplatser än den traditionella glugghållplatsen där stort utrymme går åt till bussens in- och utfart från hållplatsläget.

Dubbla stopp- eller klackhållplatser innebär att båda riktningarnas hållplatser är placerade mitt för varandra, så att om två bussar stannar så är all trafik stoppad.

Timglashållplatsen är en variant av dubbel klackhållplats där det bara får plats en buss och där därför all trafik stoppas om en buss har stannat. Den används främst av trafiksäkerhetsskäl, där avsikten är att stoppa all trafik i samband med av- och påstigning. En väl studerad timglashållplats är den på V. Bräckevägen på Hisingen i Göteborg. Den byggdes som en del av Bräckevägens omdaning från genomfart till lokalväg när Lundbytunneln hade byggts. Vid hållplatsen ligger dessutom flera skolor och inrättningar för personer med funktionshinder.

Mer finns att läsa i diverse handböcker och utredningar från Vägverket, Skånetrafiken, Trivector m.fl.

Anders
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:27:22 PM
Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:04:32 PM
Den regeln känner vi ju alla till. Men hur är det när en buss i linjetrafik passerar en annan buss i linjetrafik som vill ut från hållplats? Jag anser att bussen som står på hållplats ska stå kvar där tills den andra bussen passerat.

Efter att ha blivit prejad av en förare på GUB idag blev jag sporrad att starta denna tråd. Föraren idag slog på blinkers samtidigt som han körde. Ska jag som bussförare stanna bakom varenda buss som står vid hållplats eftersom denne KAN köra när som helst?


Jag tycker ju att man gör allt för att hjälpa varandra så då brukar jag sakta in så bussen som blinkar kan köra ut..nästa gång hjälper han mig ... Varför inte hjälpa varandra???
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 12:43:42 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 11:52:45 AM
Det går naturligtvis alltid att genomföra en bra idé på ett dåligt sätt...

Observera att ur busstrafikens perspektiv så är resultatet i Umeå-exemplet lyckat: bussen slipper väja vid "utfart" från hållplatsen. Den trafiksäkerhetsmässiga negativa bieffekten förtar dock helhetsintrycket...

Visst tar man sig iväg från hållplatsen utan bekymmer, men det är ett otroligt stressmoment att som förare i uppåt en minut tvingas hejda all bakomvarande trafik (inkl utryckningsfordon) samtidigt som man ser folk gå över vägen framför bussen i kombination med aggressiva omkörningar. Det är ju bara på två klackhållplatser i Umeå man har dessa refuger. På alla de övriga klackhållplatserna är det fysiskt sett fritt fram för alla arga bakomvarande bilister att köra om bussen oavsett avstigande busspassagerare går över vägen eller om det är mötande trafik. Mötande fordon får helt enkelt tvärbromsa och väja för omkörande idag. Det har även gått så långt att bilister snabbt kör om bussar vars förare bara råkar nudda bromspedalen, dvs att bussen bibehåller en hastighet på 40-50 km/t utan att blinka höger och sakta ner vid hållplatsen. Ingen skillnad syns mellan privatbilar, taxibilar, kriminalvården och professionella idrottsmän/kvinnor med namn bak på leasingbilen.

Gärna klackhållplatser, men då måste vägen vara tillräckligt bred att en och samma bilist inte ska behöva stanna bakom samma buss 6-7 hållplatser i rad, med uppåt 30-60 sekunders ståtid per hållplats. Då skapar man bara irritation, avgaser och en stark opinion mot kollektivtrafiken som bara är "i vägen".
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 13:06:18 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 12:43:42 PM
Gärna klackhållplatser, men då måste vägen vara tillräckligt bred att en och samma bilist inte ska behöva stanna bakom samma buss 6-7 hållplatser i rad, med uppåt 30-60 sekunders ståtid per hållplats. Då skapar man bara irritation, avgaser och en stark opinion mot kollektivtrafiken som bara är "i vägen".

Eller så lägger man inte stopphållplatser på genomfartsleder. Stopphållplatser lägger man ut för att bilisterna SKA stanna bakom samma buss 6-7 gånger och nästa gång välja en annan väg, eller om annan väg saknas: lämna bilen hemma och ta bussen i stället.

Anders
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 13:39:54 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 13:06:18 PM
Eller så lägger man inte stopphållplatser på genomfartsleder. Stopphållplatser lägger man ut för att bilisterna SKA stanna bakom samma buss 6-7 gånger och nästa gång välja en annan väg, eller om annan väg saknas: lämna bilen hemma och ta bussen i stället.

Och det är här det spricker i Umeå: Bussen blockerar genomfartsleden och det finns oftast ingen alternativ bilväg att köra. :-\
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 14:39:04 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 13:39:54 PM
Och det är här det spricker i Umeå: Bussen blockerar genomfartsleden och det finns oftast ingen alternativ bilväg att köra. :-\

Vill man förbättra bussarnas framkomlighet främst med tanke på start från hållplats men inte minska bilarnas framkomlighet så mycket att de stoppas helt så kan man bredda vägen vid hållplatsen så att bussens körväg blir rak medan bilarna måste köra en liten knix runt hållplatsområdet. Med rätt utformning (refuger, vägmarkering) kan sträckan utformas så att biltrafiken måste lämna bussen företräde där hållplatsområdet slutar och körfälten löper ihop till ett. Utrymmesmässigt är en sådan utformning ingen skillnad jämfört med den traditionella hållplatsfickan, det som skiljer är att den traditionella utformningen ger biltrafiken rak körväg och företräde (eftersom ingen ändå respekterar väjningsregeln gentemot bussar) medan den ovannämnda utformningen ger busstrafiken rak körväg och företräde.

Djäknegatan i Malmö har en liknande utformning även om det där handlar om ett längre stråk med omväxlande ett och två körfält. Bussarna har en rak körväg utan sidoförflyttningar och där bussfältet upphör är det trafiken på det andra fältet som ska lämna trafiken från bussfältet företräde.

Anders
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 20 maj 2009, 14:46:45 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 14:39:04 PM
Djäknegatan i Malmö har en liknande utformning även om det där handlar om ett längre stråk med omväxlande ett och två körfält. Bussarna har en rak körväg utan sidoförflyttningar och där bussfältet upphör är det trafiken på det andra fältet som ska lämna trafiken från bussfältet företräde.

Den beskrivningen stämmer även bra med de båda norrgående körfälten vid bussterminalen på Danderyds sjukhus. Där bilarnas vänstra fält slutar och går in i det högra körfältet är det tydligt skyltat att man måste lämna bussarna företräde. Där är det sällan problem. :)
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Simon A skrivet 23 maj 2009, 00:58:21 AM
Det är rätt tydligt att bilister i Uppsala inte känner till den regeln. Var med pappa för ett tag sen när han körde 1:an och blinkade ut från en hållplats där man kommer ut direkt i det enda körfältet och nästan rakt på en rondell, mittremsan av vägen består av en trädrabatt. En övningskörare hann precis före honom utan att göra något fel men en annan bilist trängde sig förbi med kanske inte världens bästa marginaler. Hade pappa inte sett föraren hade bilen förmodligen tryckts rakt ut i träden och för att påpeka för föraren att han gjorde fel så blinkade pappa till med helljuset och som svar fick han fingret. Så många tycks inte känna till den lagen.

En annan gång när jag var med hade han 11:an och hade blinkat ett bra tag och kört fram en bit efter hållplatsen bakom Centralstation men han fick rulla sakta, om jag inte minns fel med högerblinkersen fortfarande igång, så vi pratar ett par meters rullande med blinkersen igång, för att en bil släppte över fotgängare på överggångsstället. Då kommer en bil från en hantverksfirma, kör om och kör in framför bussen och tänker köra höger in på en parkering men måste stanna pga bilen som släpper över fotgängarna. Pappa tutar till på honom och reaktionen blir först en rivstart, en tvärnit, en dörr som är på väg att flyga upp, en till rivstart och sen fingret när pappa fortsätter framåt efter att den andra bilen flyttat på sig. Ett problem i Uppsala? Svar: JA!! 
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 23 maj 2009, 08:48:11 AM
Det där fingret får man i regel enbart av förare som tydligt gör fel själva, även om de är fullt medvetna om det. Jag brukar få se olika långfingrar 1-2 ggr/vecka av bilister i Umeå som kastar sig in i rondeller precis framför bussen som redan kör inne i den, samt ytterligare 2-3 långfingrar/vecka av bilister som inte klarar av det här med att släppa ut bussar från hållplatser. Till slut slutar man bry sig.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Axel skrivet 23 maj 2009, 10:11:30 AM
Förr hade alla bussar en stor dekal över halva bakrutan, som påminde om "väjningsplikten".
Läge för sånt idag?
Hjälpte det på den gamla goda tiden?
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: RoTe skrivet 23 maj 2009, 12:47:49 PM
Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:27:22 PM

Jag tycker ju att man gör allt för att hjälpa varandra så då brukar jag sakta in så bussen som blinkar kan köra ut..nästa gång hjälper han mig ... Varför inte hjälpa varandra???

Jag släpper ut bussar som BLINKAR. De som blinkar samtidigt som dom kör ut får man ju tvärnita för. Du måste ju förstå att jag inte kan vänta bakom varenda stadsbuss eftersom jag inte har en aning om hur lång tid stoppet tar. Jag har en egen tidtabell att hålla.

De chaufförer som blinkar i god tid som gör att jag hinner planera för att släppa dom får självklart åka före. Min trådstart handlar om dessa chaufförer som bara kör ut från hållplats utan att både blinka före och se sig om innan.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 23 maj 2009, 19:43:50 PM
Citat från: RoTe skrivet 23 maj 2009, 12:47:49 PMMin trådstart handlar om dessa chaufförer som bara kör ut från hållplats utan att både blinka före och se sig om innan.

Kör man bara ut samtidigt som man börjar blinka begår man ett fel. Inget snack om den saken.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: latmasken skrivet 24 maj 2009, 09:36:09 AM
Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:13:19 PM
Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?
Det finns ingen som har någon rättighet i trafiken. Lagstiftningen är skriven så att alla har olika grad av skyldigheter.
Du har ingen som helst rättighet att svänga ut från en hållplats hur som helst. Däremot så har fordonet bakom dig Väjningsplikt mot ditt fordon i linjetrafik när du blinkar ut.

Komihåg det när ni ska över gatan. Ett övergångsställe ger ingen rättighet att gå över hursomhelst. Det ska ske utan fara och risk för både fotgängare och bilist. Däremot så har fordonsföraren Väjningsplikt mot alla som är på, eller på väg ut på ett övergångsställe.

Trevlig resa och använd backspeglarna mycket!
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Matte skrivet 26 maj 2009, 18:10:43 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 11:02:34 AM
Jag hittade svaret själv, på SSS-forum:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=27554&start=40#p215210

Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra8/Mariehemsv_090324.jpg)

Ja den där synen har jag sett alldeles för många gånger själv....

Men på senare tid har det kommit upp fler och fler midje hållplatser i SL området.... Ja en midje hållplats är att man lägger en busshållplats i mitten av vägen och sedan bygger man trottoarerna på båda sidor så att det bara blir ett körfält. Och så finns det hållplats kur på var sin sida körfältet... Det funkar skit bra och har inte råkat ut någon gång för en annan fordonsförare som inte vill släppa in mig i körfältet till hållplaten eller kör om innan man kommer fram. Fordonsförarna köper att det inte går att komma fram. Och ett otroligt bra system att sänka hastigheten i bostadsområden.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: 76 skrivet 26 maj 2009, 21:57:29 PM
Citat från: Matte skrivet 26 maj 2009, 18:10:43 PM
Fordonsförarna köper att det inte går att komma fram. Och ett otroligt bra system att sänka hastigheten i bostadsområden.

Vet inte om era timglashållplatser ser ut på annat sätt, men de i Uppsala har en trottoar på ena sidan som är tillräckligt bred för räddningsfordon att komma förbi om en buss havererar på hpl. Vilket en hantverkare upptäckt och glatt körde förbi mig på högersidan samtidigt som jag släppte av passagerare...
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Matte skrivet 27 maj 2009, 09:10:05 AM
Citat från: 76 skrivet 26 maj 2009, 21:57:29 PM
Vet inte om era timglashållplatser ser ut på annat sätt, men de i Uppsala har en trottoar på ena sidan som är tillräckligt bred för räddningsfordon att komma förbi om en buss havererar på hpl. Vilket en hantverkare upptäckt och glatt körde förbi mig på högersidan samtidigt som jag släppte av passagerare...

Ja då är Uppsalas timglas hpl/midje hpl annorlunda byggda. Det går väll med barnvagn att komma förbi på någon av sidorna. Dom hpl som jag sett är byggda med kantsten ut från den ordinarie trotoaren och så står det hpl kurer på bådasidor. Och skulle någon stjärna försöka köra förbi så han han/hon garaterat ett hål i oljetråget när dom ska klättra över trotoarkanten med en standard bil. Men däremot så skulle det bli knas om en buss havererade på en sådan hpl och ett räddningsfordon vill komma förbi.

Dom hpl som jag trafikerar ofta som är av midje typ gillar jag. Har under dom 1-2 åren jag kört aldrig haft nått strul. Däremot med hpl lägen som är utbyggda till samma körbana och inte har en hpl ficka är det ofta problem. Antingen med idiot omkörningar eller bilar körandes på felsida refugen. värsta/sämsta hpl är nog Ribby i Västerhaninge och rikting mot Stationen på SL linje 843, 846, 847, 893 & 897. Där ligger hpl läge i körbanan och ligger också i en höger kurva och trafiken har ett välldigh högt tempo. Och där saknas refug så att det är fritt att göra omkörning om bussen står på hpl. Det olyckliga är att just den hpl så har vi hålltid så ibland blir man ståendes lite längre om man är tidig.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: lil-sis skrivet 20 juni 2009, 22:53:00 PM
I Uppsala råder Djungelns lag.
Själv är jag inte så förtjust i de gula bussarna då de har en tendens till att kasta sig ut, såsom de gröna beskrivs i ursprunget. Jag misstänker att det egentligen handlar mer om vad som sitter bakom ratten än färgen på bussen. Och möjligen att de flesta troligen är mer noggranna med att "hjälpa" kollegor med samma färg på bussen.

Men att väja för buss på väg ut från hållplats? Nej det tror jag inte någon vet att den regeln ens finns. Jag hoppas att det är så. Det är värre om de struntar i den. Till slut måste man ju ut och då får man lov att tränga sig (med omsorg).

Och alldeles som någon påpekat, man måste vara lite på i Uppsala för att komma någon vart, är man för "feg" i sin körning så går det inte. Stockholm tycker är bättre, det är massor av trafik men folk tar mycket mer hänsyn till reglerna där. Tycker jag iaf.

De "utdragna" hållplatsern är kanon :)
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 20 juni 2009, 23:11:51 PM
Citat från: Verspieder skrivet 23 maj 2009, 19:43:50 PM
Kör man bara ut samtidigt som man börjar blinka begår man ett fel. Inget snack om den saken.
Så gör en del förare i stan men de väntar med utkörning tills det är helt tomt och så länge föraren inte blinkar kan bilisterna aldrig veta att föraren vill ut.
Bäst är ju att med blinkers tala om att man vill ut medan bilarna passerar, vänta tills de lämnar företräde och sedan åka.
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: groenis skrivet 24 juni 2009, 19:34:30 PM
Att vänta eller inte vänta.
På åttiotalet när dekalen på bakstammen fanns så var det inga problem,
Senare på nittiotalet så började innerstadsförare med ofoget att slå på
vänsterblinkers när man kom in på hållplats och öppnade framdörren
vilket gjorde att privat samt övrig trafik inte visste skulle bussen ut eller inte.
Detta gav problemet att samförståndet linjetrafik kontra övrig trafik naggades i kanten.
Även att många inflyttade hade detta med sig hem igen efter att ha bott i Huvudstaden,
där av detta problem i dag i övriga Sverige
Titel: SV: Lämna företräde åt buss vid hållplats
Skrivet av: Jonas skrivet 24 juni 2009, 19:44:49 PM
Citat från: groenis skrivet 24 juni 2009, 19:34:30 PM
Att vänta eller inte vänta.
På åttiotalet när dekalen på bakstammen fanns så var det inga problem,
Senare på nittiotalet så började innerstadsförare med ofoget att slå på
vänsterblinkers när man kom in på hållplats och öppnade framdörren
vilket gjorde att privat samt övrig trafik inte visste skulle bussen ut eller inte.
Detta gav problemet att samförståndet linjetrafik kontra övrig trafik naggades i kanten.
Även att många inflyttade hade detta med sig hem igen efter att ha bott i Huvudstaden,
där av detta problem i dag i övriga Sverige


Har aldrig fattat att det ska vara så svårt att göra detta på ett bra sätt!

Själv gör jag som följer:
1. blinkar höger och stannar/kör in på hållplats.
2. låter höger blinkers vara på så länge som någon går av eller på, där efter slår jag av blinkersen.
3. när dörrarna är på väg att stängas slår jag på vänsterblinkersen.
4. när dörrarna är stängda och man ser att ingen sitter fast i någon dörr etc. så kollar jag i vänsterspegeln och kör ut när det är lämpligt.

Jag har gjort på detta vis sedan jag började köra buss 1997 och har aldrig haft några problem.