Idag fick jag åka med Veolias 3456, en Säffle 5000 led. Det var oerhört varmt och det hjälpte inte att öppna takluckan. Efter en liten stund upptäckte jag att elementen går på full värme. När jag frågade chauffören så fick jag veta att det inte går att stänga av ??? Känns märkligt, oftast är det så att värme fungerar inte, men att det inte går att stänga av verkar sjukt... någon som kan förklara?
Och varför har man nästan inga öppningsbara fönster på bussar som saknar AC:n? Jag vet att det går (gick) köpa både Volvo och man med rejäla skjutbara fönster... även dessa bussar som har AC:n borde ha fönster i reserv, ifall maskineriet slutar blåsa.
Det händer ju att ventiler hänger sig och då kan föraren inte gör nått åt det... i vissa bussar är termostater spärrade och gömda så vi inte kan nå dem... Bastu blir det ju snabbt i bussen inge vidare för oss som kör heller ju.. :P
Men de mekaniska ventiler för vattencirkulation borde ju gå att stänga av... bara att vrida. Eller?
Mekaniska går att stänga av. Men inte de elektriska vid fel. Då måste värmekranen vridas av
Troligaste orsakerna har ju redan tagits upp. Kan också vara så att motorn har dålig kylning, då kan det hjälpa något att köra full värme på elementen för att leda överskottsvärmen ut i bussen. Öppningsbara fönster och AC är en dålig kombination. Då springer folk och öppnar dessa ändå så fort de och föraren har olika åsikt på vad som är rätt temperatur i bussen och vips så har man snart mördat AC-utrustningen.
Citat från: Johan B skrivet 19 maj 2009, 10:50:53 AM
Troligaste orsakerna har ju redan tagits upp. Kan också vara så att motorn har dålig kylning, då kan det hjälpa något att köra full värme på elementen för att leda överskottsvärmen ut i bussen.
Precis vad jag tänkte på... Just om det är så att kylvattnet i motorn håller på att koka så ska man öppna på fullvärme i bussen för att få ner den kritiska teperaturen för att rädda motor att gå för varm mm mm. 99% att trafikledningen beordrar föraren att köra med full värme. Fungerar inte detta är det oftast nått större fel på kylningen till motorn.
Jag bruar säga till passagerarna antingen "att det inte går att sänka pga ett fel" eller "att kylvattnet är påväg att koka och jag försöker rädda körningen så ni kommer dit ni tänkt åka"
Sedan brukar det vara den säsången på året att värmen "hakat" upp sig på fullt. Under dom kalla perioderna så är varmen på för fullt och när sen föraren skruvar ner så har dom automatiska ventilerna fasnat på fullt öppna. Volvo B10M fungerar oftast att stänga av manuellt på kranarna men både nyare Scania och Volvo finns dom inte kvar dom manuella kranarna utan allt sköts via en reostat på förarplatsen och då e det elektroniken som strular eller automatiska kranar fasnat i öppet läge.
Oj, det låter inte så bra. Kanske dags att verkstäder går igenom dessa ventiler innan det blir så varmt att elementen måste stängas av helt. Ja, att komma fram är viktigt, men inte till vilket pris som helst. Först trodde jag att det var varmt av sig själv, när jag upptäckte att värme kom från elementen så var det bara två hållplatser kvar till målet. Annars skulle jag vänta på nästa buss trots att jag hade lite bråttom.
Citat från: Matte skrivet 19 maj 2009, 11:14:23 AM
Precis vad jag tänkte på... Just om det är så att kylvattnet i motorn håller på att koka så ska man öppna på fullvärme i bussen för att få ner den kritiska teperaturen för att rädda motor att gå för varm mm mm. 99% att trafikledningen beordrar föraren att köra med full värme. Fungerar inte detta är det oftast nått större fel på kylningen till motorn.
Jag bruar säga till passagerarna antingen "att det inte går att sänka pga ett fel" eller "att kylvattnet är påväg att koka och jag försöker rädda körningen så ni kommer dit ni tänkt åka"
Sedan brukar det vara den säsången på året att värmen "hakat" upp sig på fullt. Under dom kalla perioderna så är varmen på för fullt och när sen föraren skruvar ner så har dom automatiska ventilerna fasnat på fullt öppna. Volvo B10M fungerar oftast att stänga av manuellt på kranarna men både nyare Scania och Volvo finns dom inte kvar dom manuella kranarna utan allt sköts via en reostat på förarplatsen och då e det elektroniken som strular eller automatiska kranar fasnat i öppet läge.
Dom nya scaniorna har kranen i motorrummet, så det gäller att springa dit då ;D
Trafikledningen som pratar i Citys bussar säger att på Maxci vagnarna ska man lägga ut växeln å gasa, då svalnar motorn, för dessa har "volvo" syndromet att motorfläkten ökar i hastighet i förhållande till varvtalet, medans om Omnicity ska man bara lägga ut växeln å be till gud att den svalnar
Citat från: Optimal skrivet 19 maj 2009, 16:11:29 PM
Dom nya scaniorna har kranen i motorrummet, så det gäller att springa dit då ;D
Detta även på Solaris, vilket är rent bedrövligt. Kranar ska gå att stänga av enkelt på "utsidan", även för SL-utbildade förare utan mekanisk utbildning. Nog saknar man ibland Säfflebussarna med två rejäla kranar på vänster sida stolen. Att värmen inte går att slå på vintertid är lite besvärande, men att inte kunna stänga av värmen sommartid är allvarligt.