(http://medlem.spray.se/frsch/1541.JPG)
71 är ett av Stockholms klassiska linjenummer, som tyvärr på senaste år dragits i smutsen när numret överlåtits åt en Björknäslinje som rimligen borde ha numrerats i 400-serien.
Den första 71:an var Ängbylinjen med sina säregna bussar, och som måste vara en av de få (kanske enda) busslinjer i Stockholm som ersattes (1944) av en spårvägslinje.
I slutet av 50-talet uppstod linje 71 igen, nu med sträckningen Midsommarkransen - Hökarängen. Som enda linje i Söderort, förutom anslutningslinjerna, gick den inte in till stan, utan den gick på tvären tvärs igenom hela Söderort. Trafiken var gles, från början 30-minuters hela dan, så småningom 15-minuters i rusningen. Linjen var helt klart annorlunda och till skillnad mot övriga linjer i Söderort som mest hade Metropol/Capitol och tidvis H15 trafikerades 71:an med H20.
Allt eftersom normaliserades 71:an och blev mer och mer lik andra linjer. Fr o m dagen H fick den t o m status som anslutningslinje och en etta lades till i linjenumret så att den kom att heta 171. Så småningom passade inte heller det linjenumret in i SL:s organisation, och den gavs nytt nummer, 161, istället.
Här ses 71:an som linje 171 i täten på en H34-parad på Johan Skyttes väg.
Aaah, trevlig bild med "gråryggar" o dåtida bilar..
Men H20 (Volvo/Hägglund) på 71:an, var det i begynnelsen när H20 var nya? Dessa ställdes ju av sedan o stod rätt länge innan de återkom i trafik inför Dagen H. Mina minnen från linje 71 är bara Metropoler.
En annan 70-linje har oxå ersatts av spårväg!
70 - 130 - Tvärbanan
Mr H
71:an inrättades 571124 och trafikerades från början till allra största delen (ev uteslutande) av H20. Kan inte minnas hur länge H20 dominerade, men efter ett tag tog H21/H22 över och H20 försvann helt. 600104 flyttades den östra ändstationen från Hökarängen till Bagarmossen, och redan då tror jag att Capitolerna tagit över. Metropol förekommer inte alls förrän efter t-bana 2:s invigning 1964 och då endast som ströexemplar. Först det sista året inför dagen H tar H19 över helt.
Ovanstående fritt ur mitt minne.
Jag har sett en bild på en H20 skyltad 71 på väg söderut uppför Skanstullsbron. Verkar som att linjen utgick från Söderhallen då.
Har det vid något tillfälle funnits H20 placerade i Hammarby?
/Peter
Citat från: Mr G skrivet 18 maj 2009, 11:46:21 AM
71:an inrättades 571124 och trafikerades från början till allra största delen (ev uteslutande) av H20. Kan inte minnas hur länge H20 dominerade, men efter ett tag tog H21/H22 över och H20 försvann helt. 600104 flyttades den östra ändstationen från Hökarängen till Bagarmossen, och redan då tror jag att Capitolerna tagit över. Metropol förekommer inte alls förrän efter t-bana 2:s invigning 1964 och då endast som ströexemplar. Först det sista året inför dagen H tar H19 över helt.
Ovanstående fritt ur mitt minne.
Jag har sett en bild på en H20 skyltad 71 på väg söderut uppför Skanstullsbron. Verkar som att linjen utgick från Söderhallen då.
Så vitt jag kommer ihåg så gick det uteslutande H20 på 71:an i slutet av 50-talet, åtminstone 57-59. H20 kom ju 1956. Det som gjorde att jag lade märke till dem var framför allt deras motorljud när de startade från en hållplats.
M v h
Ingwar
Citat från: Mr G skrivet 18 maj 2009, 11:46:21 AM
71:an inrättades 571124 och trafikerades från början till allra största delen (ev uteslutande) av H20. Kan inte minnas hur länge H20 dominerade, men efter ett tag tog H21/H22 över och H20 försvann helt. 600104 flyttades den östra ändstationen från Hökarängen till Bagarmossen, och redan då tror jag att Capitolerna tagit över. Metropol förekommer inte alls förrän efter t-bana 2:s invigning 1964 och då endast som ströexemplar. Först det sista året inför dagen H tar H19 över helt.
Ovanstående fritt ur mitt minne.
Jag har sett en bild på en H20 skyltad 71 på väg söderut uppför Skanstullsbron. Verkar som att linjen utgick från Söderhallen då.
(http://web.comhem.se/agr/H1971.jpg)
Här är en bild på 71 med H19 innan Tub 2 startade.
MVH AGR
Ja den är unik den bilden. Antar att den är plåtad den 5 eller ev. 4 april 1964 då. Minns du datumet?
Det fanns väl inga H19-pappskyltar för 71:an ens på den tiden. Kan du se vagnsnumret på originalet? Vore kul att veta vilken hall den här vagnen kom ifrån.
Den intressanta bilden på linje 71 med H19 måste vara tagen senast 1962 (orenoverad H19 o ingen reklam).
Mvh Gunnar