Just nu pågår ombyggnad av Söderbrogatan i Borås, den består i att man anlägger hållplatser längs gatan så att de linjer som idag står vid Viskan på Södra torget istället ska få sina hållplatser där. Anledningen är förstås den åtminstone stundtals mer eller mindre kaotiska trafikmiljön på torget. Det verkar som om det är tänkt att detta ska bli klart till tidtabellsskiftet i juni. Nedan några bilder tagna på Söderbrogatan den 1 maj.
(http://pici.se/pictures/RXRkveEpj.jpg)
(http://pici.se/pictures/boXOuEPEF.jpg)
(http://pici.se/pictures/CmAXvXLUa.jpg)
Som framgår av skylten på första bilden har de landsbygdsbussar som normalt angör hållplatsen vid Bryggaregatan och sedan kör ut Söderbrogatan fått sin avstigningshållplats flyttad till Söderbro. De bussar som kör till/från Södra torget via Söderbraogatan kör istället Bryggaregatan och Fabriksgatan.
(http://pici.se/pictures/jMiNTQxIb.jpg)
BL 204 på Fabriksgatan som linje 404 till Bollebygd.
Eftersom just den 1 maj är en av de få dagar man flaggar på bussarna i Borås kommer en bonusbild från Södra torget nedan.
(http://pici.se/pictures/opFklllAE.jpg)
BL 078 rullar in på torget som linje 1 mot Ängsgården. Till höger 207 som så småningom skulle gå på linje 159 till Dalsjöfors.
			
			
			
				Det ska bli intressant att se hur detta kommer att fungera och om det blir bättre på Södra torget sen..men som jag har fattat det så skall bussar på linje 301 302 mfl ej köra via bryggargatan i fortsättningen men den som levre får väl se som vanligt.. ;D
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:12:40 PM
Det ska bli intressant att se hur detta kommer att fungera och om det blir bättre på Södra torget sen..men som jag har fattat det så skall bussar på linje 301 302 mfl ej köra via bryggargatan i fortsättningen men den som levre får väl se som vanligt.. ;D
De framkomlighetsproblem som är vid Södra torget är till stor relaterade till de bussar som står vid hållplatsen utmed Viskan så där kommer det säkert att bli bättre. Men jag är tveksam till hur det nya hållplatsområdet vid Söderbro kommer att fungera. 
Sedan är ju frågan om bussarna skall fortsätta gå Bryggaregatan-Fabriksgatan för att komma till Mariedalsgatan. Det innebär i så fall förlängda körtider eftersom det är trafikljus i den förstnämnda korsningen. Men det kommer väl knappast att rymmas dubbelriktad busstrafik på Söderbrogatan - än mindre privatbilism. 
Det skall som sagt bli spännande att se hur detta kommer att fungera. 
			
 
			
			
				Så som det sades från början så har "våra" bussar inte en chans att komma runt hörnet och bort mot rondellen... så jag tror och hoppas vi fortsätter att köra som vi gör nu...men en annan nackdel med detta nya blir ju längre gångavstånd för de som skall byta till eller från stadsbussarna.... och så talas det om handikappsanpassning år 2010...
			
			
			
				Nu har det hänt lite mer - under någon av de senaste dagarna har väntkurerna anlänt till de blivande hållplatserna vid Söderbrogatan. Dock står de ännu inte på sina riktiga platser. Bilden togs igår lördag.
(http://pici.se/pictures/XRXYjuvRW.jpg)
			
			
			
				Igår torsdag fick man en liten föraning om hur det kan komma att se ut om en månad när de nya hållplatslägena på Söderbrogatan börjar användas. I väntan på kommande behov framåt kvällen, när folk ska hem efter att ha varit i centrum på Sommartorsdag (http://www.mittiboras.se/sommartorsdagarna), hade ett antal bussar ställts upp här.
(http://pici.se/pictures/MAWSkTfqX.jpg)
Så här ser det ut med fyra bussar på rad på Söderbrogatan. I detta fall BL 226, 252, 161 och 227. Intressant att notera är att gatan ska få trafikeras av bussar i båda riktningar, det lär kunna bli rörigt då det ju inte går att mötas när det står bussar vid hållplatserna. Källegatan, som ansluter till höger, får dock enkelriktad trafik så privatbilister ska bara få köra i riktning ut från denna.
(http://pici.se/pictures/NOAGpyNhT.jpg)
Som sagt, det kan bli trångt här istället för på torget. BL 222 på väg mot Bollebygd på linje 404 passerar raden med bussar.
(http://pici.se/pictures/XqRPYRHhJ.jpg)
Så här ser det ut från Stadsparken. :)
(http://pici.se/pictures/qoFJTkABi.jpg)
När det började bli dags för hemfärd för många fick de uppställda bussarna röra på sig, 252 gick som förstärkning på 404 till Sandared.
(http://pici.se/pictures/EvDacEcsC.jpg)
Till sist lite av en OT-bild i sammanhanget. Som förstärkning på linje 100 från Södra torget till Ulricehamn gick denna ovanliga gäst på linjen, Ulricehamns Omnibus TWO700.
			
			
			
				Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 juli 2009, 14:34:32 PM
Igår torsdag fick man en liten föraning om hur det kan komma att se ut om en månad när de nya hållplatslägena på Söderbrogatan börjar användas. I väntan på kommande behov framåt kvällen, när folk ska hem efter att ha varit i centrum på Sommartorsdag (http://www.mittiboras.se/sommartorsdagarna), hade ett antal bussar ställts upp här.
(http://pici.se/pictures/MAWSkTfqX.jpg)
Så här ser det ut med fyra bussar på rad på Söderbrogatan. I detta fall BL 226, 252, 161 och 227. Intressant att notera är att gatan ska få trafikeras av bussar i båda riktningar, det lär kunna bli rörigt då det ju inte går att mötas när det står bussar vid hållplatserna. Källegatan, som ansluter till höger, får dock enkelriktad trafik så privatbilister ska bara få köra i riktning ut från denna.
Det är nog bara en tidsfråga innan bussarna i ena riktningen flyttas till Bryggaregatan-Fabriksgatan, alltså den väg som användes när Söderbrogatan varit avstängd för anläggningsarbeten. Det kan ju bli upp till sex bussar i rad här så det kommer ju aldrig att fungera annars. Det är också så att det i bildens fortsättning finns en rent snäv kurva där två bussar inte kan mötas och därefter en rondell, som skulle korkas igen om två bussar eller fler samtidigt behöver vänta på mötande. 
Till problemen här kommer också att många utomstående bussar hittills har använt den här platsen för avstigning om de har haft skolklasser till det närbelägna badhuset. Nu lär de få stanna vid hållplatsen Söderbro i stället och där är det redan trångt. 
Jag tror det är bäddat för nytt kaos tills man hittat de rätta formerna. 
			
 
			
			
				Skall bli intressant att se om det funkar!
Tror också att det kommer att bli problem med bussar på väg mot Södra Torget.
Såg dessutom att det är skyltat för cykelbana. Undrar just vad det är tänkt att man skall cykla - framför eller bakom väderskydden?
			
			
			
				Ja detta kommer säkert bli krångligt värre om man inte tänker om och låter bussar på ingående köra via bryggargatan.. Cykla måste väl vara bäst bakom kuren annars krockar man ju med folk som väntar på bussen iof brukar de stå lite överallt..
			
			
			
				Citat från: Stefan K skrivet 17 juli 2009, 16:34:03 PM
Skall bli intressant att se om det funkar!
Tror också att det kommer att bli problem med bussar på väg mot Södra Torget.
Såg dessutom att det är skyltat för cykelbana. Undrar just vad det är tänkt att man skall cykla - framför eller bakom väderskydden?
Det framgår tydligt av skyltningen var man ska cykla. ;D  Enligt stenläggningen ska dock cyklister hålla sig närmast Viskan, alltså precis som det är idag vid Södra torget. Att sedan väntande bussresenärer ofta hänger på staketet där är en annan sak... 
(http://pici.se/pictures/bUtflYxkN.jpg)
			
 
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 17 juli 2009, 16:40:56 PM
Ja detta kommer säkert bli krångligt värre om man inte tänker om och låter bussar på ingående köra via bryggargatan.. Cykla måste väl vara bäst bakom kuren annars krockar man ju med folk som väntar på bussen iof brukar de stå lite överallt..
Dessutom är ju skyltningen av en typ som många privatbilister inte förstår. Under en kort tid häromdagen när jag väntade på min far vid vårdcentralen hann jag se två bilister som körde rakt fram trots skyltningen. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 21:25:32 PM
Dessutom är ju skyltningen av en typ som många privatbilister inte förstår. Under en kort tid häromdagen när jag väntade på min far vid vårdcentralen hann jag se två bilister som körde rakt fram trots skyltningen. 
Det var flera som gjorde även igårkväll. Jag tror nog dessvärre det är så att man inte bryr sig snarare än att de inte förstår...  :-\
			
 
			
			
				Det kommer att bli problem i fortsättningen 
Var själv ute för att BL parkerat bussar så det gick inte svänga in med 200an mot SÖT 
Inte så trafiksäkert att backa ut i rondellen med en boggibuss ...  ???
Denna gången gick det bra ..... 
Skulle helst vilja  att BL inte parkerar sina bussar där längre stunder ... 
finns ju faktiskt andra entrepenörer som trafikerar SÖT 
Men det verkar ju som dem glömt det. 
			
			
			
				Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 juli 2009, 21:55:27 PM
Det var flera som gjorde även igårkväll. Jag tror nog dessvärre det är så att man inte bryr sig snarare än att de inte förstår...  :-\
Många bilister uppfattar en påbudsskylt som en rekommendation och inte något som man måste följa. En enkeltriktat-skylt eller en skylt med fordonstrafik förbjuden och undantag "Gäller ej buss eller fordon med tillstånd" är betydligt effektivare. 
Ta bara alla bilister som kör där det är skyltat bussgata. Jag såg en bilist som på fem minuter gjorde hat-tric i detta vid Resecentrum i Borås. Alltså körde på bussgatan tre gånger under den tiden. 
Beträffande det Jan Sjöberg tar upp så tror jag att det problemet att komma runt när man kommer från Söderbro kommer att bli stort även när hållplatserna börjar användas. Många bussförare kommer säkert att välja att köra Fabriksgatan-Bryggaregatan i alla fall, men korsningen mellan dessa gator behöver specialanpassas för buss. Det går inte att tillämpa filkörning vid vänstersväng där och gör någon det så kan man vara ganska säker på att stöta till en bilist som kör om i innerfilen. Under den nu avslutade avstängningen försågs korsningen med koner som begränsade det till en fil. 
Det kommer väl också  bli problem för yngrot med kollegor när de skall svänga ut från Bryggaregatan på Söderbrogatan om det står bussar på hela hållplatsområdet. Det är bra att avlasta Södra torget men jag undrar om detta inte borde ha tänkts igenom bättre.