Gårdagens Runstensresa bjöd inte på så många bussar men några blev det:
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_319_BOT964_Uppsala_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_319_BOT964_Uppsala_090513c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6818_Husby_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_291_BHT151_Storvreta_090513.jpg)
Tidtabellshållning, vad är det? Den ena bussan var senare än den andra..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_294_BHT853_Storvreta_090513b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_294_BHT853_Storvreta_090513c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3814_KMA415_Travarhagen_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3814_KMA415_Travarhagen_090513b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Volvo_BB_5750_KAN936_Fasma_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Volvo_BB_5750_KAN936_Fasma_090513b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Volvo_BB_5750_KAN936_Fasma_090513c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arnesson_Trafik_TYR232_Rangsta_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arnesson_Trafik_TYR232_Rangsta_090513b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arnesson_Trafik_RCC379_Bergby_090513.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arnesson_Trafik_RCC379_Bergby_090513b.jpg)
Trevliga bilder som vanligt.
Jag funderade lite på sista bilden,Arnessons RCC 379..
Har inte den ett förflutet hos Kristianstad kommun som skolbuss ???
Citat från: Bussmicke skrivet 14 maj 2009, 10:57:03 AM
Tidtabellshållning, vad är det? Den ena bussan var senare än den andra..
Äsch, 6 och 8 minuter sent är väl inget. Kom tillbaka i vinter så ska du få se 13-14 minuters försening på Storvretabussen. :)
Citat från: Mattias Andersson skrivet 14 maj 2009, 11:10:40 AM
Trevliga bilder som vanligt.
Jag funderade lite på sista bilden,Arnessons RCC 379..
Har inte den ett förflutet hos Kristianstad kommun som skolbuss ???
Korrekt, samtidigt som en Setra från Arnessons numera återfinns hos Kristianstad Kommun
Citat från: 76 skrivet 14 maj 2009, 16:20:02 PM
Äsch, 6 och 8 minuter sent är väl inget. Kom tillbaka i vinter så ska du få se 13-14 minuters försening på Storvretabussen. :)
Det kallar jag inte för pålitlighet..
Ett par minuter på nån tur men inte uppåt 10 på varje..
Jodå, du kan LITA på att den bussen ALLTID är mer än 5 minuter sen, 10 om det är snö på marken ;)
Som vanligt hos Swebus kör man omkring med skolskylt bak men ej fram... Oftast på icke skoltur så klart.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 14 maj 2009, 11:10:40 AM
Trevliga bilder som vanligt.
Jag funderade lite på sista bilden,Arnessons RCC 379..
Har inte den ett förflutet hos Kristianstad kommun som skolbuss ???
Har för mig att den har bott hos Uddevalla Omnibus innan men är inte helt 100.
Arnessons RCC 379 var trevlig! Inte varje dag man ser en svenskregistrerad OmniLine! :D
Scania OmniLine måste vara Sveriges mest ovanliga svensktillverkade buss. Märkligt nog.
Storvreta :D Äsch då, inte många som står och väntar där för vidare färd inåt Storvreta eftersom det är typ 4 hållplatser kvar, då kan man nog kosta på sig lite försening. Ingen blir direkt drabbad ändå och sen är det väl som vanligt med för optimistiska tidtabeller, tyvärr :-\
//Simon
Det största problemet är att man blir ett ex antal minuter sen på Kungsgatan på väg ut ur stan pga alla trafikljus som inte är synkroniserade med varandra.
Även kan man råka ut för att bommarna går ner vid Vittulsbergsvägen och man tappar ytterligare nånga minuter.
//Niclas
Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2009, 19:50:09 PM
Arnessons RCC 379 var trevlig! Inte varje dag man ser en svenskregistrerad OmniLine! :D
Scania OmniLine måste vara Sveriges mest ovanliga svensktillverkade buss. Märkligt nog.
Svensktillverkad? Karosseriet är väl byggt i Danmark i alla fall. Finns väl ganska gott om liknande bussar i Sverige i form av Scania L94/DAB med DAB:s egen front och bakstam. Minns ej när tillverkningen i Danmark lades ner men det kanske inte byggdes så många efter denna individ innan verksamheten flyttades österut.
Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2009, 19:50:09 PM
Arnessons RCC 379 var trevlig! Inte varje dag man ser en svenskregistrerad OmniLine! :D
Scania OmniLine måste vara Sveriges mest ovanliga svensktillverkade buss. Märkligt nog.
Problemet tror jag är att man aldrig erbjöd ett boggialternativ. Marknaden för normalgolvsbussar har ju iom handikappsanpassningshysterin krympt till att nästan endast innefatta express- och landsbygdslinjer med bagagehantering och där vill man ju i regel också ha boggibussar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 maj 2009, 22:31:24 PM
Svensktillverkad? Karosseriet är väl byggt i Danmark i alla fall. Finns väl ganska gott om liknande bussar i Sverige i form av Scania L94/DAB med DAB:s egen front och bakstam.
Citat från: Johan B skrivet 14 maj 2009, 22:35:28 PM
Problemet tror jag är att man aldrig erbjöd ett boggialternativ.
Aha. Det förklarar ju en hel del. Det är alltså därför den är betydligt vanligare i Danmark. :)
Varför OmniLine-karossen är så ovanlig i Sverige har jag hittills aldrig förstått, lika lite som varför 12-meters Vegor inte är vanligare i ren stadstrafik utanför Luleå.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 maj 2009, 22:31:24 PM
Svensktillverkad? Karosseriet är väl byggt i Danmark i alla fall. Finns väl ganska gott om liknande bussar i Sverige i form av Scania L94/DAB med DAB:s egen front och bakstam. Minns ej när tillverkningen i Danmark lades ner men det kanske inte byggdes så många efter denna individ innan verksamheten flyttades österut.
DAB-fabriken i Silkeborg ägdes av Scania 1995-2002, köptes sedan av Vest Busscar och gick i konkurs 2003.