Är det måhända 946-947 och 950-951 som står på tur att avyttras? Detta är bara spekulationer, men stackars de förare på Kruthus som kör dessa :'(
Ingen fara med dem. 946, 947 samt 951 är riktigt trevliga bekantskaper. 946 och 947 är årsmodell 2004 så de kommer nog att vara med länge till förhoppningsvis. 950 har jag inte fått hålla i ratten än.
(http://www.moment21.se/pics/gs951.jpg)
enda felet på 950 e väl att förarstolen e gumghäst hade den idag o den gick mycket bra
Jag sitter som kungen i dessa bussar... men det är lite synd att dom kan vara lite sega... Det gurglande bublande motorljudet börja bli lite älskvärt ::)
Helre gasledbuss än dom nya volvoledarna :-\... men det beror på vilken sida man vakna på
Reprisbild
(http://i511.photobucket.com/albums/s359/Kronobergarn/Kollektivtrafik/58.jpg)
Citat från: Tomas skrivet 13 maj 2009, 18:06:07 PM
Ingen fara med dem. 946, 947 samt 951 är riktigt trevliga bekantskaper. 946 och 947 är årsmodell 2004 så de kommer nog att vara med länge till förhoppningsvis. 950 har jag inte fått hålla i ratten än.
Om inte jag misstar mig så går både 946 och 947 orent, medan 950-951 verkar ha tätare serviceintervall? 946 har under lång tid haft "bludder" :o från motorn.
har inte kört den på länge men dom har samma intervall i grund förutom när vi flörtar med vtcs verkstad på krut
Tycker också att våra blå volvo-gasbussar hör till de bättre. Gas-stombussarna är mer slitna tycker jag. Vet inte vilken årsmodell de är av, men de går ju på "tyngre" linjer än de andra...
Å andra sidan fick jag stå 6 minuter i Skintebo i måndags och vänta på att växellådan på 947 (eller var det 946?) skulle svalna så att jag kunde komma därifrån... Men annars gick den jättebra! ;D
Citat från: Calle skrivet 12 maj 2009, 23:03:29 PM
Är det måhända 946-947 och 950-951 som står på tur att avyttras? Detta är bara spekulationer, men stackars de förare på Kruthus som kör dessa :'(
-Var det något särskillt du tänkte på? Vore intressant att veta hur dessa bussar upplevs ur passagerarsynpunkt!
Citat från: olasand skrivet 14 maj 2009, 19:39:27 PM
Vore intressant att veta hur dessa bussar upplevs ur passagerarsynpunkt!
Min åsikt: När de går jämnt helt ok. Upplever ibland att de går jämnare om föraren har tung högerfot och ger generöst med gas men det kanske bara är tillfälligheter? Inte så skramliga heller som vi annars är bortskämda med när det gäller produkter från Säffle ;). De fd Swebussarna har bäst inredning med fler sittplatser.
Citat från: olasand skrivet 14 maj 2009, 19:39:27 PM
-Var det något särskillt du tänkte på? Vore intressant att veta hur dessa bussar upplevs ur passagerarsynpunkt!
När dom är nyservade, så är dom OK att åka i. Utan tvekan bättre plats än i B9S.
Men, att hamna i en gasledbuss som går i max 15-20 km/h uppför backarna i Bergsjön och upp mot Gärdsåsgatan är inte kul alls. Av någon konstig anledning så verkar 950-951 (f.d. Swebus) gå bättre, jämnare och tystare än 946-947. Vad som är fel med 946 vet jag ej, men den "bluddrar" om motorn och går inte rent, samma fenomen verkar snart drabba 947. Efter att Volvo justerat dessa så håller det ett tag, sen är samma problem tillbaka, med orkeslösa och slöa motorer, ryckig och "hoppig" växling och "bludder" från motorn. :o
Att dom "bluddrar" kan i de flesta fall bero på handhavandefel, d v s att föraren som tar ut dessa vagnar på morgonen inte låter motorn snurra på tomgång ett antal minuter innan gaspedalen petas ned... detsamma gäller t ex MAN, (kortvagnar, gas), som kanske inte direkt bluddrar men som hackar och rycker istället om motsvarande handhavandefel gäller!
hade 946 i morse o inget bludder hörda jag o den gick som som en skållad tomte
Citat från: BEL skrivet 15 maj 2009, 12:41:27 PM
hade 946 i morse o inget bludder hörda jag o den gick som som en skållad tomte
Men du tillhör väl inte folket som vrider på matningen startar bussen med rusande motor kastar i växeln och kör med fullgas från depån ;D.
Citat från: Johan B skrivet 14 maj 2009, 19:43:34 PM
Min åsikt: När de går jämnt helt ok. Upplever ibland att de går jämnare om föraren har tung högerfot och ger generöst med gas men det kanske bara är tillfälligheter?
Det är väl snarast så att om jag som kör bussen märker att den inte går bra så är jag ganska försiktig med högerfoten... -och tvärt om!
Citat från: olasand skrivet 15 maj 2009, 19:54:27 PM
Det är väl snarast så att om jag som kör bussen märker att den inte går bra så är jag ganska försiktig med högerfoten... -och tvärt om!
Jo jo det är ju helt korrekt handhavande men det jag menade var inte att man ska misshandla motorn om den går uppenbart dåligt. Det jag upplevt är att ryckigheten gärna infinner sig om man snålgasar och kör på låga varv med belastning, t ex tar backar på höga växlar, medan de verkar gå mycket jämnare och finare om man trycker på ordentligt eller går ner en växel före uppförslut istället för att ligga kvar. Finns det någon substans i detta eller är det bara slumpen och dagsformen hos den enskilda bussen som ligger till grund för min iaktagelse?