hur långt har man kommit med den som har trafikstart juni 2010?
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 maj 2009, 16:36:32 PM
Underlaget skickades ut häromdagen
Vad kan man läsa som är krav i detta nya anbudsunderlag?
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juli 2009, 19:56:01 PM
Om du specificerar frågan lite mer ska jag försöka hjälpa dig, förfrågningsunderlaget skickades bara ut till de som kvalificerat sig och spreds alltså inte till alla intresserade.
Min tanke var hur ser fordonskraven ut? Drivmedel etc.
			
 
			
			
				Rullstol vid framdörr hur många bussar klarar det ??  Gången brukar ju bli rätt smal ...
			
			
			
				Dubbla framdörrar alltså? Är det fri passage på t.ex BK Buss nya Vo 8700LE i Skåne som har dubbla framdörrar?
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 juli 2009, 10:27:53 AM
Gångens bredd ska uppgå till minst 750 mm för att rullstol ska kunna passera, det är alltså ett skallkrav.
Låter tight vid hjulhuset fram
			
 
			
			
				Något nytt om denna upphandling ? Eller går det som planerat ?
			
			
			
				Ja, det var det jag menade....
			
			
			
				Bussar jag postat bilder på från Usa tar på rullstolar fram via ramp i golvet iaf :)
Vi får importera några orion från chrysler o köra med :D
			
			
			
				Swebus 5206-5212 (även de ursprungligen beställda till just Jönköping) har dörrställning 2+2+1 och ramper både vid fram- och mittdörrar. Inga bekymmer att få in breda rullstolar och tvillingvagnar fram, men som BEL skriver tar det oftast stopp mellan de främre hjulhusen. ::)
Idag finns dessa vagnar i Umeå förutom 5212 som finns i Tyresö. På Umeås vagnar är de främre ramperna nu fastskruvade då påstigning av breda saker på små hjul skall ske genom mittdörren på alla stadens bussar.
Vad är det med Jönköping och vagnlastning där fram? Det förekommer väl ingen annanstans?
			
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 01 september 2009, 01:08:45 AM
Swebus 5206-5212 (även de ursprungligen beställda till just Jönköping) har dörrställning 2+2+1 och ramper både vid fram- och mittdörrar. Inga bekymmer att få in breda rullstolar och tvillingvagnar fram, men som BEL skriver tar det oftast stopp mellan de främre hjulhusen. ::)
Idag finns dessa vagnar i Umeå förutom 5212 som finns i Tyresö. På Umeås vagnar är de främre ramperna nu fastskruvade då påstigning av breda saker på små hjul skall ske genom mittdörren på alla stadens bussar.
Vad är det med Jönköping och vagnlastning där fram? Det förekommer väl ingen annanstans?
I Skåne ska lastning av barnvagnar och rullstolar göras fram om bussen har dubbla framdörrar.
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juli 2009, 20:23:58 PM
Lågt golv/insteg förutom 2 axliga normalbussar: Gränna-4, Habo-4, Jönköping-8, Gislaved-1,Värnamo/Vaggeryd-4, Sävsjö-4, Gnosjö-4,Nässjö-2, Vetlanda-5, Eksjö-1, Åseda-3, Aneby-2, Bottnaryd-2, Tranås-3, totalt 47.
Regionalbuss normal lågt golv 38, dito boggi 72, Tätortsbuss lågt golv 4
Mycket av Arrivas trafik?
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2009, 23:27:11 PM
Mycket av Arrivas trafik?
De små bolagen här blir svårslagna på sina få bussar. Blir det ändringar så blir det på de stora paketen.
			
 
			
			
				Spännande....