Hej
Mellan vilka år byggdes CF, CR, 110, 111 bussar?
mvh Stefan P
CF vågar jag inte svara på. Men det kan säkert andra ta istället
Prototypen till CR 76 byggdes 1965. Serielevereanser kom 1966 och de sattes i trafik vid omläggningen till högertrafik 1967. Sista CR 111 kom 1978 och detta kan man säga är den sista bussen i serien CR 76, CR 110 och CR 111
Hej
Tack för ett snabbt och bra svar.
mvh Stefan P
Hej !
Scania-Vabis CF 75/65 började tillverkas 1959.
Mvh Peter Ö
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 16:54:40 PM
CF vågar jag inte svara på. Men det kan säkert andra ta istället
Prototypen till CR 76 byggdes 1965. Serielevereanser kom 1966 och de sattes i trafik vid omläggningen till högertrafik 1967. Sista CR 111 kom 1978 och detta kan man säga är den sista bussen i serien CR 76, CR 110 och CR 111
CR76 sattes i trafik i Drammen i Norge sommaren 1966 och i Göteborg våren 1967. De i Göteborg gick på linjer som var utrustade med refuger så att man kunde använda högertrafikbussar före dagen H. Och efter denna kunde man använda vänsterbussar på dessa linjer.
Citat från: Peter Öden skrivet 05 maj 2009, 17:58:28 PM
Hej !
Scania-Vabis CF 75/65 började tillverkas 1959.
Mvh Peter Ö
... och de sista CF76 hade årsmodell 1968. Möjligen tillverkade sent 1967.
Citat från: Stefan P skrivet 05 maj 2009, 16:48:34 PM
Hej
Mellan vilka år byggdes CF, CR, 110, 111 bussar?
mvh Stefan P
Ett besök på min enkla sida kan kanske ge svar på några frågor om Scanias CR bussar 8)
(Den sist tillverkade Scanian från första CR generationen rullade ur fabriken i Katrineholm december 1978.)
Scania CR: http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/startsidan.html
//M
När CF76 hade tagits ur produktion och Scania hade köpt SKV benämndes Scania BF110 med SKV-kaross för CF110L. Det fanns också C80L och C110L, även dessa med SKV-karosser. Jag har bara sett detta på 1968 och 69 års modell.
Hej
CF76 tillverkades nog bara till -66, sedan togs kapaciteten upp av CR76 som tillverkades i stort antal till dagen H.
BF76 tillverkades dock fram till -68, då den blev BF110. Likaså blev BF:ar med SKV kaross kallade CF110, eftersom forna SKV ägdes av Scania, och därmed betraktades som helbyggen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 maj 2009, 08:58:17 AM
Hej
CF76 tillverkades nog bara till -66, sedan togs kapaciteten upp av CR76 som tillverkades i stort antal till dagen H.
Ja, det stämmer med SvOf skrift 2 om Scania-Vabis helbyggda bussar. De sista leveranserna ägde också rum under 1966. Jag läste i tabellen för CR76 tidigare.
Hej
Hur många byggdes av varje sort?
mvh Stefan P
Enligt samma skrift som Staffan hänvisar till så bör det ha varit totalt 910 st CF tillverkade 1959-66
CR76 ska ha tillverkats i 556 ex mellan 1965-68.
Citat från: Stefan P skrivet 06 maj 2009, 16:10:28 PM
Hej
Hur många byggdes av varje sort?
mvh Stefan P
Antal tillverkade:
CR 76: 556 st.
CR 110 M: 219 st.
CR 110 L: 231 st.
CR 111 M: 716 st.
CR 111 MF: 86 st.
CR 85: 21 st.
CR 145: 149 st.
//M
Hej
Tack för ett bra svar.
mvh Stefan P