Idag hade jag äran att få ta en närmare titt på Brommas nyaste förvärv och jag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Vi är inte riktigt vana vid lyx som luftfjädrad förarstol, digital färdskrivare, cd-spelare, flashig neon-nattbelysning och knappt AC ens en gång ;) Det ska bli riktigt spännande att få ratta dessa när de kommer ut i trafik. Bilderna nedan är tagna idag på förmiddagen.
(http://mrbuss.se/temp/200905_001.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_002.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_003.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_004.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_005.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_006.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_007.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_008.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_009.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_010.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_011.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200905_012.JPG)
Snygga bussar sånna skulle dom haft hos Arriva i Malmö hoppas det kommer ner dom ska byta ut volvo bussarna sen dom gammla då.
vet du vad de är för växellåda i?
Citat från: homer skrivet 04 maj 2009, 19:42:48 PM
vet du vad de är för växellåda i?
ZF-loggan skymtar på neutralknappen.
Citat från: Johan B skrivet 04 maj 2009, 19:45:26 PM
ZF-loggan skymtar på neutralknappen.
Ja det stämmer att det är ZF, men vet inte vad lådan heter.
gillar iventarienr på bussen
Citat från: Mrbuss skrivet 04 maj 2009, 19:29:30 PM
Idag hade jag äran att få ta en närmare titt på Brommas nyaste förvärv och jag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Vi är inte riktigt vana vid lyx som luftfjädrad förarstol, digital färdskrivare, cd-spelare, flashig neon-nattbelysning och knappt AC ens en gång ;) Det ska bli riktigt spännande att få ratta dessa när de kommer ut i trafik. Bilderna nedan är tagna idag på förmiddagen.
Mycket trevligt att se bussen på hemmaplan + kanonsnygga bilder!
Fina bilder, men är det fler än jag som tycker att "vingarna" på instrumentpanelen ser rätt "påtvingande" ut?
Lite som att Volvo i soista stund kom på "Fan, vi har glömt två rader med knappar. Ah ja... vi sätter dem ovanpå de andra så är det kruxet löst"
Snygga bilder på riktigt snygga bussar. Konstigt att Säffle fortfarande inte har någon låggolvsvariant på denna när man har en låggolvsvariant för ledbuss.
Citat från: AO skrivet 04 maj 2009, 21:26:33 PM
Snygga bilder på riktigt snygga bussar. Konstigt att Säffle fortfarande inte har någon låggolvsvariant på denna när man har en låggolvsvariant för ledbuss.
svaret är väl så enkelt att de inte finns någon marknad för en låggolvbuss då säffle huvudsakligen säljs i norden och här är lågentre mer vanligt
Ursäkta ordvalet men fan så snygga bilder.
Citat från: yupiteru skrivet 04 maj 2009, 21:13:50 PM
Fina bilder, men är det fler än jag som tycker att "vingarna" på instrumentpanelen ser rätt "påtvingande" ut?
Lite som att Volvo i soista stund kom på "Fan, vi har glömt två rader med knappar. Ah ja... vi sätter dem ovanpå de andra så är det kruxet löst"
Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 maj 2009, 23:23:45 PM
Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre
Kanske det, men Volvos verkar klart smidigare. MAN:s dörrknappar (vilka man använder någon gång i minuten på stadsbussar) går ej att nå utan att släppa stödet för ryggen och sträcka sig fram till knapparna. T.o.m. jag, som bara hobbykör, känner av viss smärta i ryggen efter att ha kört tyskt. Volvos sidopaneler följer med ratten om jag förstått det rätt, vilket gör att om man har ratten på ett bra avstånd når man även dörrknapparna bekvämt.
Jag har dock inte ännu förstått vitsen med att ha alla reglage på "öar" bredvid ratten i stället för (som på traditionellt svenskt vis) ha dem på vänstersidan av stolen.
Citat från: Karsten skrivet 04 maj 2009, 23:33:25 PM
Kanske det, men Volvos verkar klart smidigare. MAN:s dörrknappar (vilka man använder någon gång i minuten på stadsbussar) går ej att nå utan att släppa stödet för ryggen och sträcka sig fram till knapparna. T.o.m. jag, som bara hobbykör, känner av viss smärta i ryggen efter att ha kört tyskt. Volvos sidopaneler följer med ratten om jag förstått det rätt, vilket gör att om man har ratten på ett bra avstånd når man även dörrknapparna bekvämt.
Jag har dock inte ännu förstått vitsen med att ha alla reglage på "öar" bredvid ratten i stället för (som på traditionellt svenskt vis) ha dem på vänstersidan av stolen.
Båda "öarna" är dock lätta att nå. Så skönt att äntligen slippa sträcka sig framåt efter knappar och reglage! :D Men vissa reglage, som t.ex. ett vanligt dörrvred till framdörren och knappar till mitt/bakdörrarna, kunde man gott ha låtit sitta på vänster panel. Åtminstone som tillval från fabriken. Nu verkar det bra finnas ett enda val, ungefär den svarta färgen på den första T-Forden.
Citat från: Storken skrivet 05 maj 2009, 08:46:49 AM
Snygga bussar.
Försökte innan i veckan hitta en tråd med en annan ny röd buss, tror det var en Volvo.
Alla tyckte den var snygg den med.
Känns inte som detta är samma modell .
?
Kan det ha varit boggivarianten som ska till Nacka/Värmdö? Det är samma karosstyp men lite längre då. :) Kolla här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23561.0 Det har också visats bilder på de nya Scania Omnilink som ska till Botkyrka.
Bussmicke: Tack du. :D Hörde att herr hovfotograf också fick dessa på bild när de lämnade Huddinge. Är det något vi kan se fram emot att få se?
Nej det var inte den tråden.
Tänkte gå in och gå emot strömmen och skriva att jag tyckte den var ful men jag vågade inte ;)
Har för mig att formerna var kantigare på den bussen.
Strunt samma..
Mycket knappar på denna bussen om jag skall anmärka på något
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 maj 2009, 23:23:45 PM
Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre
Håller inte med. tycker volvo's är snygga och enkla. gillar hela volvo's upplägg med kontrollerna för färddatorn i spakarna. Gillar absolut inte MAN som har knapparna vid själva instrumenten. kan man inte använda om man inte står helt stilla.
Satteliterna är också helt okej. Slipper man sträcka sig för att nå alla knappar. :)
Synd att GUB inte köper in volvo. :(
Citat från: Björn Ax skrivet 05 maj 2009, 13:20:45 PM
Håller inte med. tycker volvo's är snygga och enkla. gillar hela volvo's upplägg med kontrollerna för färddatorn i spakarna. Gillar absolut inte MAN som har knapparna vid själva instrumenten. kan man inte använda om man inte står helt stilla.
Satteliterna är också helt okej. Slipper man sträcka sig för att nå alla knappar. :)
Synd att GUB inte köper in volvo. :(
GUB lär inte köpa Volvo i första taget. I alla fall enligt de som jag pratat med där
Det jag tycker är fult på Volvos nya busssar är inte egentligen knappsatserna bredvid ratten utan själva instrumentbrädan. Den har en kantig och mitt tyckte en mycket trist form som jag inte alls gillar. Det är här jag tycker MAN och andra tyska bussar har betydligt snyggare
Måste ha varit denna tråden jag for efter
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23486.0
Swebus 0058
Mulet väder på den bilden så det påverkade kanske mitt intryck av den.
Varför så små strålkastare på bussar?
Likadant på Citaro
(http://mrbuss.se/temp/200905_006.JPG)
När åker dessa ?
Citat från: Olle skrivet 05 maj 2009, 18:25:28 PM
(http://mrbuss.se/temp/200905_006.JPG)
När åker dessa ?
Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...
Citat från: CS skrivet 05 maj 2009, 18:28:52 PM
Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...
Precis. Vi provade att böja den fram och tillbaka och den kan ligga plant med karossen utan att gå av. Tvättmaskinen lär få svårt att ta dem och vi får hoppas att någon förare inte hyvlar hela sidan på bussen mot någon stolpe eller annat föremål. :-X
Prickarna i plåten snett nedanför positionsljuset, går de att laga via någon sorts garantiåtagande från Volvos sida?
8700 kommer iallefall med dørknapper på venstre side under vinduet. Skulle tro at 8500 kan leveres med den samme løsningen
Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 13:04:14 PM
Prickarna i plåten snett nedanför positionsljuset, går de att laga via någon sorts garantiåtagande från Volvos sida?
Det ska nog räcka med en tvätt :)
Det ska bli spännande att se. Tycker det ser ut som småbucklor i själva plåten
Citat från: CS skrivet 05 maj 2009, 18:28:52 PM
Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...
När dom böjts tillräckligt långt så trycks lampan ur hållaren mot bussens plåt och lämnar en liten bubbla efter sig.
Citat från: Olle skrivet 05 maj 2009, 18:25:28 PM
(http://mrbuss.se/temp/200905_006.JPG)
När åker dessa ?
Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 17:51:44 PM
Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall
Standardutrustning på godsbussar sedan många år. De är faktiskt riktigt bra att ha när man backar mot lastkaj.
Men det är först nu (mer än) 10 år senare som de verkar bli standardutrustning även på "vanliga" bussar.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/91_kr_trafik_mora_busstation_1710_2006b.jpg)
(http://mrbuss.se/temp/200905_011.JPG)
Den första, tror jag, Volvon till Spårvägen som hade just denna instrumentpanellösning, är den provbuss som senare köptes in och fick nr 215. Körde den själv första dagen i trafik, och då på en beställning till Smögen där Göteborgspolisen hade en konferens. Som en sidonot till beställningskörningar kan sägas att några värre "svin" än fulla poliser har jag då aldrig kört... Enda fördelen var väl att jag kunde tänja lite på allt möjligt vad gällde trafikregler, hastighetsgränser och liknande... ;D
Iaf, att köra 215 med just denna "nya" instrumentpanel kändes lite udda och ovant typ "rymdskepp", men i dagsläget äger ju Spårvägen ett betydligt större antal Volvo som har just denna typ av instrumentbräda. Numera är man alltså mer van, men nackdelen - även om många knappar är lättillgängliga - är att många av dem är alltför lätta att komma åt med händerna när man vrider på ratten. >:( Dessutom är jag inte en vän av den nya ordningen med dörrknapparna på den högra panelen. Vill fortfarande ha ett dörrvred av den "gamla" typen för framdörren/dörrarna, och knappar för bakdörren/dörrarna...
Vagn 215 hör f ö till Älvängen i dagsläget, men dess framtida placering efter Swebus övertagande siar de lärde om...
Jag tycker nästan mängden knappar ser smått skräckinjagande ut... Det måste krävas vana för att hitta rätt
Och Stockholms lösning med bildskärmen som radiomanöver... Det kan inte vara lätt att klämma in armen över/bakom" alla knappar för att knappa på radiodisplayen... Eller?
Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 23:57:31 PM
Jag tycker nästan mängden knappar ser smått skräckinjagande ut... Det måste krävas vana för att hitta rätt
Och Stockholms lösning med bildskärmen som radiomanöver... Det kan inte vara lätt att klämma in armen över/bakom" alla knappar för att knappa på radiodisplayen... Eller?
Det finns fjärrkontroll till radion i ratten.
Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 23:57:31 PM
Jag tycker nästan mängden knappar ser smått skräckinjagande ut... Det måste krävas vana för att hitta rätt
Och Stockholms lösning med bildskärmen som radiomanöver... Det kan inte vara lätt att klämma in armen över/bakom" alla knappar för att knappa på radiodisplayen... Eller?
Tja. Första gången man kör så är det bra att ta sig tid att testa alla knappar. Gjorde jag första gången jag körde swebus nya volvo bussar.
Gick man ut lite tidigare och lekte lite. :)
Men sen gillar jag knappar också. Ju mer knappar desto bättre. :)
Därför jag inte gillar MAN så mycket. Finns typ 2 knappar i bussarna. :(
Jag är ju van vid Blekinges Citaro.... Och de har ju inte alls den knapphysteri som Volvon på bild har. En smaksak, javisst - men ju färre knappar man har "att leka" med desto mer kan man koncentrera sig på körning och trafik
Citat från: yupiteru skrivet 07 maj 2009, 08:32:11 AM
Jag är ju van vid Blekinges Citaro.... Och de har ju inte alls den knapphysteri som Volvon på bild har. En smaksak, javisst - men ju färre knappar man har "att leka" med desto mer kan man koncentrera sig på körning och trafik
tror inte att ju mer knappar som finns desto mindre uppmärksam blir man på trafiken.
Dom flesta knappar använder man ju inte när man kör utan när man står stilla.
Dom viktigaste knapparna som finns när man kör sitter på ratten. :)
Ser att belysningsknapparna som normalt sitter i taket sitter på en av satelliterna vad sitter det för knappar uppe i takpanelen?
Citat från: Tomas skrivet 07 maj 2009, 12:46:48 PM
Ser att belysningsknapparna som normalt sitter i taket sitter på en av satelliterna vad sitter det för knappar uppe i takpanelen?
Inte satt knapparna för innerbelysningen i taket förr? De har väl alltid suttit på den vanliga panelen? Nu sitter de iaf på den högra "ön", ovanför dörrknapparna. På vänster "ö" finns bl.a brytare för huvudström, retarder, biljettmaskin, boogielyft, bakåtrullbroms och annat (beroende på utförande och vad man beställt)
Det som sitter "i taket" på de nya Volvobussarna är bl.a återställningen för grind/parkeringsbromssummer... tyvärr. Den hade gärna fått sitta på vänster "ö" istället, då man rätt ofta behöver få tyst på summereländet. Än är man inte helt van med att en växel inte får vara i samtidigt som parkeringsbromsen är aktiverad, och det är drygt att alltid behöva ta lös sig från bältet för att nå takknappen. :-\
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 17:51:44 PM
Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall
När vi har skidboxarna på är dom positionsljusen guld värda. Då man inte ser boxen i backspeglarna måste man ta ljusen till hjälp.
(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926019.jpg)
Borde inte dessa ha kommit i trafik snart, eller hur lång tid tar installationerna? Det var ju nu flera veckor sedan de levererades...
Citat från: Tomas skrivet 07 maj 2009, 01:38:57 AM
Det finns fjärrkontroll till radion i ratten.
Det finns en möjligt att beställa till en mera avancerad multifunktionsratt, men de flesta nöjer sig med snikversionen vilket väl är fallet även här då det är den som levereras som standard. Det gör att man i flertalet fall nog bara kan manövrera volym upp eller ned, men inte byta station, växla mellan fm-radio och cd-spelare osv.
Citat(http://mrbuss.se/temp/200905_011.JPG)
Sen upplever i alla fall jag att satelliterna är i vägen och skymmer en massa annat... liksom även som någon påpekade att man ibland nästintill fastnar med händerna i dessa satelliter när man rattar och ska blinka samtidigt osv. Är man dessutom medlem av den lite längre kategorin så sitter man ofta nästan dikt an med knäna mot satelliterna. Många av knapparna har även en tendens att börja glappa ganska fort och en del andra funktioner är mindre genomtänkta. T.ex. störs många förare (när det är mörkt ute) av den starkt lysande lampan som indikerar att stannarsignalen aktiverats. Den syns inte på bilderna, men den sitter längst ut till höger på höger satellit, samma rad som dörrknapparna, och den lyser verkligen ilsket och genomträngande gul.
Citat(http://mrbuss.se/temp/200905_006.JPG)När åker dessa ?
Dessa 'stingpinnar' till hörnmarkeringar är som sagt ganska böjliga, men blir det för trångt ryker de gärna. OK för att de kan göra nytta när man backar emot lastkajer, kör skidboxar mm. men det är sällsynt att så sker inom SL-trafiken så behovet är väl inte så stort utan detta är ytterligare bara en 'grej' som kan gå sönder. Kommer faktiskt inte ihåg hur många som sitter kvar på de vagnar som jag har i min omedelbara närhet. Framförallt, och speciellt på ledvagnarna av denna modell, så brukar annars hörnplåtarna i sig ryka fort och frågan är om dessa hörnmarkeringar då sätts dit på de nya plåtarna eller om de är extrautrustning?
Sen undrar jag lite om vagnen i övrigt då jag antar att det är en B7R? Vet inte hur det har fungerat på andra garage överlag, men denna motor verkar inte ha varit helt pålitlig. Speciellt motorstyrningselektroniken har i många fall haft en hel del hyss för sig. Vet dock inte om det kan bero på vilken typ av trafik som vagnarna rullar i, men de som rullar mer landsväg verkar ha mindre strul medan de som kör mera stadsmässigt är mera nyckfulla.
Citat från: CS skrivet 20 maj 2009, 03:20:01 AM
Borde inte dessa ha kommit i trafik snart, eller hur lång tid tar installationerna? Det var ju nu flera veckor sedan de levererades...
Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...
Dessa hörnpinnar är till mycket god hjälp vid många tillfällen, t.ex. när man vill hålla koll på
bakänden när det är trångt. De är ovärderliga när man har en svängande boggi och vill vara säker på att man har passerat hindret innan man lägger över fullt.
Om förarna lär sig att använda dessa på rätt sätt kommer de förhoppningsvis leda till att färre hörnplåtar körs bort redan första veckan...
Citat från: F.Å skrivet 20 maj 2009, 08:34:59 AM
Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...
Tänkte väl nästan det... Det sades att Bromma skulle bli av med tre bussar, tre mercor var det väl?
Lustigt, det är salltid de nyaste Mercorna och nylev. Till Bromma som försvinner varje gång.
Vi minns ju 58xx...
Citat från: F.Å skrivet 20 maj 2009, 08:34:59 AM
Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...
Har det också flyttats bort något, och i så fall vad och vart?
5927 registrerad på Skövde 2009-05-05.
Citat från: Nico skrivet 20 maj 2009, 05:06:16 AM
Det finns en möjligt att beställa till en mera avancerad multifunktionsratt, men de flesta nöjer sig med snikversionen vilket väl är fallet även här då det är den som levereras som standard. Det gör att man i flertalet fall nog bara kan manövrera volym upp eller ned, men inte byta station, växla mellan fm-radio och cd-spelare osv.
Jag hade äran att få köra 0052 för första gången idag och det gick att justera både volym och station med fjärren. Det är en helt underbar buss att köra, självklart blev det några bilder som jag kommer lägga upp.
(http://mrbuss.se/temp/200906_001.JPG)
Idag hade jag då första chansen att ratta våra nya Volvo-bussar. Måste säga att det är en riktigt trevlig bekantskap. Jag tycker modellen känns väl genomarbetad och riktigt gedigen för att vara en modern buss (vi får se om det håller i längden).
(http://mrbuss.se/temp/200906_002.JPG)
Det blev några slängar runt Alvik, Spånga och Brommaplan. Det är alltid kul att fota en buss som inte fått en skråma.
(http://mrbuss.se/temp/200906_003.JPG)
(http://mrbuss.se/temp/200906_004.JPG)
Vi har sagt det förut och säger det igen: Delad vindruta - stort plus!
(http://mrbuss.se/temp/200906_005.JPG)
Jag lyckades ta en mer överskådlig bild av förarplatsen. 401 mil står mätaren på.
Citat från: CS skrivet 21 maj 2009, 06:42:47 AM
Har det också flyttats bort något, och i så fall vad och vart?
Kommer en tråd eller två strax =)
Citat från: CS skrivet 20 maj 2009, 13:40:45 PM
Tänkte väl nästan det... Det sades att Bromma skulle bli av med tre bussar, tre mercor var det väl?
Lär ju vara fyra?! då om 5427 också försvunnit?!
5427?
vilka tre eller fyra flyttades denna senaste gång?
Citat från: Bussmicke skrivet 05 juni 2009, 23:02:48 PM
5427?
vilka tre eller fyra flyttades denna senaste gång?
Menade 5927... - de jag såg var ju 5924, 5925 o 5929 där...
Ok, såg förresten att man in till Skövde flyttat gasbussarna från Lidköping och Mariestad.
Citat från: Bussmicke skrivet 05 juni 2009, 23:28:16 PM
Ok, såg förresten att man in till Skövde flyttat gasbussarna från Lidköping och Mariestad.
Stämmer bra det, de rullade för fullt :-) - tur, för jag missade en i Mariestad sist... - men nån som vet vad Mariestad fått istället? - I Lidköping hade man fått en del från Skara bl.a. samt två st. Citaro från Skövde.
Mariestads 6751 fick jag bättre bild på i Skövde förra veckan.
Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2009, 23:08:15 PM
Menade 5927... - de jag såg var ju 5924, 5925 o 5929 där...
Hmm...nu tror jag att jag måste in och påpeka en sak här. 5924-5926 flyttades till Skövde förra året. Det är 5927-5929 som flyttats nyligen. 5928 såg jag förresten hos Evobus i Lunda för bara någon dag sedan men skyltad Mobitec. Måste blivit av med Buss-PC:n. Summa summarum, 6 st Mercor i 59-serien ska ha flyttats från Bromma. 5930-5932 är såvitt jag vet kvar.
Mums vilka trevliga vagnar....
Citat från: Mrbuss skrivet 05 juni 2009, 13:38:55 PM
(http://mrbuss.se/temp/200906_001.JPG)
Idag hade jag då första chansen att ratta våra nya Volvo-bussar. Måste säga att det är en riktigt trevlig bekantskap. Jag tycker modellen känns väl genomarbetad och riktigt gedigen för att vara en modern buss (vi får se om det håller i längden).
Inte många moderna bussar som imponerar på mig i design/utförande, men just den här Volvomodellen tycker jag är osedvanligt snygg, en värdig efterföljare till alla klassiska Säffle-modeller från 90-talet!
Den påminner ju även om 70-80 tals Säffle med samma runda defrostermunstycken som de hade då ingen utveckling där inte.. de flesta andra tillverkare har ju små hål utmed hela vindrutan vilket iaf jag tycker fungerar bättre för att få bort imman..
Citat från: virtual1 skrivet 06 juni 2009, 19:48:51 PM
Inte många moderna bussar som imponerar på mig i design/utförande, men just den här Volvomodellen tycker jag är osedvanligt snygg, en värdig efterföljare till alla klassiska Säffle-modeller från 90-talet!
Jag är beredd att skriva under på det..