Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frippe Fribas skrivet 02 augusti 2007, 08:25:54 AM

Titel: Stort Neoplansvep (Varning för modemanvändare)
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 02 augusti 2007, 08:25:54 AM
Jag hoppas Niclas Rosenius m fl diggare har haklappen nära till hands för nu börjar vi:

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Jetliner_Taisto_1S.jpg)
Detta är en av mina favoriter bland Neoplans modeller.
Majorette gav länge ut en enkel metallmodell i skala 1:87 av denna bussmodell och det var nog den som bidrog till mitt tidiga bussintresse.
Ev. hänger den med i deras sortiment än idag?

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Cityliner_Uvija_1S.jpg)
Citylinern är en klassiker och något av Neoplans varumärke.
Bussarna på bilden har fått fronten utbytt, baken såg ut att vara från tidigt 90-tal på båda två.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Transliner_Starbussar_3S.jpg)
Translinern lade grunden för Eurolinerns succé och såldes i åtskilliga exemplar.
Något förvirrande benämns en del nya Neoplaner som Transliners hos VV trots att jag nog hellre kallat dem Euroliners.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Megaliner_Taisto_1S.jpg)
Megalinern är inte så vanlig och är åtminstone i Sverige något av en udda fågel i familjen.
Eftersom jag inte har så väldigt många bilder på denna modell hoppas jag att ni ursäktar att det blir en reprisbild här.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Loungeliner_Rysk_1S.jpg)
Loungelinern är vad man får om man korsar en Spaceliner med en Skyliner.
Just denna individ verkar ha ett svenskt förflutet och jag tror vi diskuterade det på det gamla forumet, men jag minns inte vad vi kom fram till där.
Någon som vet något om denna buss?

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Skyliner_Enterprise_1S.jpg)
Skylinern är en annan klassiker som liksom Citylinern hängt med i många år och fortfarande ser nästan likadan ut som efter den första ansiktslyftningen för nästan 20 år sedan.
Bussen på bilden har en speciell lackering som gör att bussen ändrar färg beroende på hur ljuset träffar, läckert värre...

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Spaceliner_Job_1S.jpg)
Spacelinern är också en av de äldre modellerna i Neoplans program idag och har inte heller förändrats så mycket utseendemässigt de senaste 20 åren, så det skall bli spännande att se hur nästa generation kommer att se ut med tanke på hur radikalt Citylinern förändrades förra året.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Euroliner_Graf_1S.jpg)
Eurolinern är en av Neoplans mest allsidiga modelller och konkurrerar kanske främst med Setras GT-HD modeller.
Ett bevis på modellens mångsidighet är dess vanlighet i trafiken, de används till allt från skolkörningar till expressbusstrafik och internationella bussresor som på bilden.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Starliner_Frankenland_1S.jpg)
När Starlinern kom 1996 inledde den en ny generation i Neoplanfamiljen och satte press på Setra och andra stora tillverkare att förnya sina modeller.
Intressant nog blev designen på bilden en av de mer kortlivade i Neoplans historia, redan 2004 ersattes den av den nya Starlinern vars utseende det råder delade meningar om här på forumet...

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Tourliner_Aschemeyer_1S.jpg)
Tyvärr lyckades jag glömma att ladda upp den bild jag tänkt använda för Tourlinern, så jag beklagar att det blir en reprisbild även här.
Tourlinern lanserades 2003 som en ersättare för Eurolinern och var ett resultat av det då ganska färska samarbetet mellan MAN och Neoplan i form av Neoman.
Modellen tillkom eftersom Neoman hade planer på att MAN skulle sluta tillverka helbyggda turistbussar och överlåta detta åt Neoplan.
Att det inte blev så är en annan historia.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Trendliner_Tagbuss_3S.jpg)
Trendlinern lanserades 2004 som en billig men pålitlig buss för skol- och linjetrafik.
Som synes är det inte bara här i Sverige man får åka buss även om man bokat tågbiljett...

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Starliner2_Neoplan_1S.jpg)
Den nuvarande Starlinermodellen lanserades 2004, men det dröjde ungefär ett år innan man kunde få den som 13,7m och treaxlad.
Exemplaret på bilden står hos Neoplan i Västberga, är det någon som vet om den är på väg till någon köpare eller om den "bara" är hittagen på spekulation?

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Cityliner2_SAB_2S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Cityliner2_SAB_3S.jpg)
Eftersom jag lyckades missa att ladda upp den tänkta bilden på Tourlinern så bjuder jag på två bilder av denna Österrikiska Cityliner som gästade Riddarholmen förra veckan.
Den nya Citylinern lanserades på IAA förra året och har redan vunnit ett internationellt designpris, red dot awards.
Jag är själv lite kluven till förnyelsen av modellen, men har förståelse för att inget kan leva för evigt.
//Fredrik
Titel: SV: Stort Neoplansvep (Varning för modemanvändare)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 augusti 2007, 14:46:18 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 08:25:54 AM
Jag hoppas Niclas Rosenius m fl diggare har haklappen nära till hands för nu börjar vi:


Detta är en av mina favoriter bland Neoplans modeller.
Majorette gav länge ut en enkel metallmodell i skala 1:87 av denna bussmodell och det var nog den som bidrog till mitt tidiga bussintresse.
Ev. hänger den med i deras sortiment än idag


Citylinern är en klassiker och något av Neoplans varumärke.
Bussarna på bilden har fått fronten utbytt, baken såg ut att vara från tidigt 90-tal på båda två.

Translinern lade grunden för Eurolinerns succé och såldes i åtskilliga exemplar.
Något förvirrande benämns en del nya Neoplaner som Transliners hos VV trots att jag nog hellre kallat dem Euroliners.

Megalinern är inte så vanlig och är åtminstone i Sverige något av en udda fågel i familjen.
Eftersom jag inte har så väldigt många bilder på denna modell hoppas jag att ni ursäktar att det blir en reprisbild här.


Loungelinern är vad man får om man korsar en Spaceliner med en Skyliner.
Just denna individ verkar ha ett svenskt förflutet och jag tror vi diskuterade det på det gamla forumet, men jag minns inte vad vi kom fram till där.
Någon som vet något om denna buss?


Skylinern är en annan klassiker som liksom Citylinern hängt med i många år och fortfarande ser nästan likadan ut som efter den första ansiktslyftningen för nästan 20 år sedan.
Bussen på bilden har en speciell lackering som gör att bussen ändrar färg beroende på hur ljuset träffar, läckert värre...

Spacelinern är också en av de äldre modellerna i Neoplans program idag och har inte heller förändrats så mycket utseendemässigt de senaste 20 åren, så det skall bli spännande att se hur nästa generation kommer att se ut med tanke på hur radikalt Citylinern förändrades förra året.

Eurolinern är en av Neoplans mest allsidiga modelller och konkurrerar kanske främst med Setras GT-HD modeller.
Ett bevis på modellens mångsidighet är dess vanlighet i trafiken, de används till allt från skolkörningar till expressbusstrafik och internationella bussresor som på bilden.


När Starlinern kom 1996 inledde den en ny generation i Neoplanfamiljen och satte press på Setra och andra stora tillverkare att förnya sina modeller.
Intressant nog blev designen på bilden en av de mer kortlivade i Neoplans historia, redan 2004 ersattes den av den nya Starlinern vars utseende det råder delade meningar om här på forumet...
Tyvärr lyckades jag glömma att ladda upp den bild jag tänkt använda för Tourlinern, så jag beklagar att det blir en reprisbild även här.
Tourlinern lanserades 2003 som en ersättare för Eurolinern och var ett resultat av det då ganska färska samarbetet mellan MAN och Neoplan i form av Neoman.
Modellen tillkom eftersom Neoman hade planer på att MAN skulle sluta tillverka helbyggda turistbussar och överlåta detta åt Neoplan.
Att det inte blev så är en annan historia.

Trendlinern lanserades 2004 som en billig men pålitlig buss för skol- och linjetrafik.
Som synes är det inte bara här i Sverige man får åka buss även om man bokat tågbiljett...

Den nuvarande Starlinermodellen lanserades 2004, men det dröjde ungefär ett år innan man kunde få den som 13,7m och treaxlad.
Exemplaret på bilden står hos Neoplan i Västberga, är det någon som vet om den är på väg till någon köpare eller om den "bara" är hittagen på spekulation?

Den nya Citylinern lanserades på IAA förra året och har redan vunnit ett internationellt designpris, red dot awards.
Jag är själv lite kluven till förnyelsen av modellen, men har förståelse för att inget kan leva för evigt.
//Fredrik

   Hej Fredrik och alla andra!

  När det gäller Jetlinern så försvann den ut ur produktionen runt -01. Denna blev helt ersatt av Eurolinern. Och den byggdes i nånting mellan 4000-4500 ex i olika utförande som N208, N209, N210, N212, N213, N214, N216, N218 o N221/3 i olika höjder. N221/3 är i ledbussutförande.

  Citylinern blev byggd i sitt gamla utförande i 6000-6500 ex.  N112, N113, N116 o N118/3. Den inte i ledbuss utförande, men det byggdes en modell som hette Highliner N120/4 i 5 ex som liknar Citylinern i utseende. Dom korta N112 blev byggda för den Janpanska marknaden. N113 finns bara byggda i ca 10 ex och dom finns i stort sätt bara i Tyskland, Österrike o Schweiz.

  Sen Transliner som du säger Fredrik blev verkligen en stor säljare på kort tid med över 3500 ex tillverkade också i olika längder och höjder. Speciellt dom 8 st byggda 20-meters Transliner vi hade på GUB som är dom ända byggda 20-m.
  Finns i modellena N312, N313, N314, N316, N318/3 o N321/3.

  Megalinern finns byggd i ca 165 ex ihop med Megaspace. Megaspace finns i både som bara överdäckad och i Loungeversion medan Megaliner är en ren dubbeldäckare. Megalinern såldes i 10 ex i Sverige (9 till Swebus o 1 till Froggy Tours) plus att det kom hit tror att det är 5 eller 6 importerade bussar.

  Loungeliner är som du säger en blandning mellan en Space och Skyliner. Finns i lite olika storlekar på loungen eller bistro.
  Dessa bussar brukar oftas vara riktigt läckra i inredningen.
  Kommer ihåg att du lagt ut denna buss på bild förut på det gamla snacket men kommer ej ihåg hur det blev med diskutionen om den då.

  Skyliner är vad jag vet i nuläget inte planerat att få en ny design. Bussen är byggd i ca 3300 ex och är den mest sålda DD på marknaden, men har fått kraftig konkurrens från Setras S431DT sista åren.

  Spaceliner är enligt mina uppgifter nerlagd som modell och kommer inte att få en ny design. MAN vill inte satsa på en ny modell pga att den inte säljs så mycket. Har byggts i ca 1100 på alla år modell funnits.

  Euroliner kom för ersätta Translinern -97 och blev också en storsäljare. Används som sagt till allt från skolbussar till fulltutrustade turistbussar. Finns byggda i ca 2000 ex i modellerna N3312, N3313, N3316 o N3318/3. Ingen ledbussarversion finns vad jag vet. Bussmodellen har nu slutats tillverkats och ersätts av Tourliner och Trendliner.

  Starlinern kom också -97 och blev sålde ganska bra och höjde ribban lite på marknaden. Byggdes enbart i fabriken i Stuttgart framtills den nya modellen kom. Byggdes paralellt med den nya modellen ett tag. Byggd i ca 1100 ex. Först kom den som 2-axl 12 m sedan kom den i 3-axl version 13,7m. Efter nåt år så kom den i en högre version efter lite klagomål från kunderna pga för litet bagageutrymme. Skillnaden ser man på den låga och den höga versionen att den högre har last-luckor över hjulhusen. Finns i modellerna N516/2SHD o N516/2SHDH (12 m). N516/3SHD, N516/3SHDH (12 m), N516/3SHDL (13,7 m), N516/3SHDHC (12,8m) o N516/3SHDHL (13,7 m).

  Dom första Tourliner har blivit förreggade för ca 1 månad sedan i Sverige, 1 12 m N2216SHD 2-axl och 3 13,7 m N2216/3SHDL. Dessa är vad jag vet bara spekulationsbussar ännu. Bussen byggs i Turkiet hos MAN. Denna modell ersätter den populära Euroliner när det gäller dom höga versionen till turistbuss-trafik. Bussen har samma chassi som MAN Lion´Coach.

  Trendlinern finns ej ännu i Sverige men kommer säkert att komma med tiden. Denna modell är syster-buss med MAN Lion´Regio och byggs på samma chassi. Byggs också i Turkiet hos MAN.

   Starliner II dvs den nya modell av Starlinern visades redan -94 men det tog ett tag innan den kom ut på marknaden. Den första modell var faktiskt Fredik en 13,99 m 3-xl version (N5218/3SHDL) och efter ca ett år kom den 3-xl 12,99 m (N5217/3SHD) modellen. Bussen finns inte som 2-xl. Dom olika versionerna har hittils byggts i ca 250 resp. 120 ex. Över 70 st av N5218 har gått till Turkiet. 8 N5217/3SHD och 4 N5218/3SHDL är sålda i Sverige och bussen på bilden är 1 av 7 spekulationsbussar som finns i Sverige.

  Tillslut den nya Cityliner finns i 2 ex i Sverige varav en såld till BBT, Vattholma (utanför Uppsala). Denna buss finns i 2- o 3-xl utförande. Den 3-xliga har inte hunnit ut så mycket på marknaden ännu, men kommer att komma till Sverige snart. Bussen är hittils byggs i ca 250 ex.

  Ja du Fredrik det fick en och dregla lite, under tiden jag skrev mitt svar fick jag byta t-shirt 3 ggr. ;)

  Får tacka för härliga bilder.

  MVH Niclas
 

 
 

 
Titel: SV: Stort Neoplansvep (Varning för modemanvändare)
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 02 augusti 2007, 22:03:01 PM


(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Neo_Skyliner_Enterprise_1S.jpg)
Skylinern är en annan klassiker som liksom Citylinern hängt med i många år och fortfarande ser nästan likadan ut som efter den första ansiktslyftningen för nästan 20 år sedan.
Bussen på bilden har en speciell lackering som gör att bussen ändrar färg beroende på hur ljuset träffar, läckert värre...

Denna bussen har tillhört Sundspärlan i Helsingborg.
och det var den som gick av vägen på ringvägen i malmö...