Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Svemicke skrivet 01 augusti 2007, 23:55:14 PM

Titel: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 augusti 2007, 23:55:14 PM
Jag och en kollega (PSw på Bussnack) har länge diskuterat linjenätet i Göteborg. Finns det någon logik i det? Tänker på 20-, 30-, 40-, 50-, 60-, 70- och 80-linjerna. Är siffrorna indelade efter olika geografiska områden?

60-linjerna har jag bara sett i centrum. 90-linjerna ute vid Frölunda, 70-linjerna vid Angered. Är det en sådan logik i systemet eller är jag helt ute och reser nu?
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 02 augusti 2007, 00:07:43 AM
Fram till linjenätsreformen 1974 var linjerna i stort sett numrerade löpande efter när de tillkom.
1974 numrerades de efter områden (2x, 3x, 4x Hisingen, 5x, 6x Ö Gbg, 7x Angered, 8x, 9x Majorna/Frölunda/Askim). Detta har dock luckrats upp i samband med att linjer förlängts eller förkortats (t. ex. så finns ju linje 64 idag på alldeles fel ställe i stan).
//Jonas G
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Axel skrivet 02 augusti 2007, 00:14:22 AM
Från början var det väl bara första bästa nummer, eller snarare bokstäver som linjerna hade.

Sedan kom ett mönster från Torslanda och runt stan: Ungefär så här:
21-28 på västra Hisingen
31,34 på mellersta Hisingen
40 Kärra-Johanneberg
51, 56 m fl  centrala Göteborg
60-64 Örgryte
70-talet i Angered
80-90 i Frölunda

Hundratalet är industribussar ibland med samma slutsiffra som "motsvarande" vanliga linje
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 augusti 2007, 00:44:42 AM
Citat från: Axel skrivet 02 augusti 2007, 00:14:22 AM
Från början var det väl bara första bästa nummer, eller snarare bokstäver som linjerna hade.

Sedan kom ett mönster från Torslanda och runt stan: Ungefär så här:
21-28 på västra Hisingen
31,34 på mellersta Hisingen
40 Kärra-Johanneberg
51, 56 m fl  centrala Göteborg
60-64 Örgryte
70-talet i Angered
80-90 i Frölunda

Hundratalet är industribussar ibland med samma slutsiffra som "motsvarande" vanliga linje
100-linjerna fick jag reda på var snabbussar av den vanliga linjen, så det visste jag.

Jag tackar ödmjukast för redogörelsen.
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 02 augusti 2007, 11:51:42 AM
Det dära med snabbbussarna... 159 är ju inte en snabbtur på 59 utan en volvolinje... 160 som var snabbtur på 60 innan är nu borta...

Sen undra jag varför regionlinjen 80 har lägre numer än stadslinjen 90... eller är 90 också en region på nåt vis... kan man inte sätta en 2:a framför  ???
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Axel skrivet 02 augusti 2007, 15:21:36 PM
Citat från: Zella skrivet 02 augusti 2007, 11:51:42 AM
Det dära med snabbbussarna... 159 är ju inte en snabbtur på 59 utan en volvolinje... 160 som var snabbtur på 60 innan är nu borta...

Sen undra jag varför regionlinjen 80 har lägre numer än stadslinjen 90... eller är 90 också en region på nåt vis... kan man inte sätta en 2:a framför  ???

Fanns verkligen linje 59 då?
Många av 100-linjerna är inte en "extrabuss" eller "snabbuss". De är en linje som bara körs några gånger per dag.
Linje 104 kördes av spårvagn, men gick inte som 4an från Saltholmen till Stigbergsstorget-City-Mölndal. 104 gick Saltholmen-Marklandsgatan-Sahlgrenska.
Linje 114 (finns ingen 14) heter nu Ösnabben

Märk också (fast det inte hör hemma här egentligen ) att linje 80 och 81 nummerändrats till 180 och 181. Linjerna köras av Veolia och går Lilla Bommen-Klippan resp från Saltholmen sydvästvart.


200-serien används dels för GL-express, som inofficiella nummer, dels för Öckerötrafiken, men också för några udda linjer:
OBS både gamla och nya linjer:
210Mölndal-Linneplatsen-Partille
220nuv Grön Express
230Kullavik-Göteborg
240-242Göteborg-Öckerö
245minns inte riktigt men gick den inteGöteborg-Gårda-Mölnlycke ?


Förresten är linje 80 en linje som går helt inom Göteborgs kommun (dock kör den ungefär 150 meter i ett helt annat län för att vända). Linje 37, 157 och 60 är väl också linjer som går in i andra kommuner (Kungälv resp Mölndal) och i så fall skulle kallas regionlinjer?
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 02 augusti 2007, 19:12:33 PM
60 går enbart i innestan Redbergspl-C-Järntorget-Masthugget
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: Axel skrivet 02 augusti 2007, 22:28:10 PM
Citat från: Zella skrivet 02 augusti 2007, 19:12:33 PM
60 går enbart i innestan Redbergspl-C-Järntorget-Masthugget
Ojdå, jag lever visst i forntiden... (Skammens rodnad lyser över dettta inlägg)   Jo, du har nog rätt. En annan linje har tagit över en bit av klassiska linje 60. Jag tänker inte bry mig om att lära mig vilken, för ryktet går att någon sorts stombuss ska ta över biten från City till Fredriksdal, där vändslingan ligger i Mölndal.
Titel: SV: Linjenätet i Göteborg
Skrivet av: CS skrivet 03 augusti 2007, 13:20:46 PM
Inte bara det, utan Stombusslinje 19 ska även gå vidare till Mölndal ungefär varannan tur.
Extra hållplats från Mölndal in mot stan bredvid vändslingan har/håller på att byggas.

//CS