Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 15:58:08 PM

Titel: Ras för Scania
Skrivet av: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 15:58:08 PM
Hei!  :D

"Ras för Scania" står det å lese på Res & Transport Forum sine nettsider - ordreinngangen på Scania busser har rast med 39 % første kvartal i 2009.  :-[ Det er da vanskelig for meg å forstå at Scania ikke vil selge chassie for påbygg hos andre karosserifabrikker, for eksempel Vest Buss.  ???
I disse økonomiske krisetider burde man ta bedre vare på sine kunder og potensielle kunder og deres ønsker og behov - det hadde vel også vært bra butikk for Scania?

Mvh Inge L.
Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 16:08:50 PM
Citat från: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 15:58:08 PM
Hei!  :D

"Ras för Scania" står det å lese på Res & Transport Forum sine nettsider - ordreinngangen på Scania busser har rast med 39 % første kvartal i 2009.  :-[ Det er da vanskelig for meg å forstå at Scania ikke vil selge chassie for påbygg hos andre karosserifabrikker, for eksempel Vest Buss.  ???
I disse økonomiske krisetider burde man ta bedre vare på sine kunder og potensielle kunder og deres ønsker og behov - det hadde vel også vært bra butikk for Scania?

Mvh Inge L.

Kan egentligen bara hålla med. Men Scania hoppas att genom detta få sälja fler helbyggen - eller byggen från karossörer som man har något slags exklusivavtal med - som Irizar och Lahden Autokori.
Men jag tror att Scania har fel. Följden blir ju bara att kunderna som vant sig vid Vest köper den på Irisbus i stället. Enligt Tjörns Omnibustrafiks vd går deras Irisbus lika bra som motsvarande Scania. Och då är steget kanske inte så långt till att nästa gång titta på Irisbus helbyggda bussar typ Crossway eller Arway som är goda alternativ till OmniLink eller OmniExpress. Eller Magelys som är ett alternativ till Irizar.
Dessutom är det ju inte första gången som Scania (och Volvo) inte velat sälja till utomstående karossörer. Beslut som de sedan ändrat.

Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 16:25:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 16:08:50 PM
Kan egentligen bara hålla med. Men Scania hoppas att genom detta få sälja fler helbyggen - eller byggen från karossörer som man har något slags exklusivavtal med - som Irizar och Lahden Autokori.
Men jag tror att Scania har fel. Följden blir ju bara att kunderna som vant sig vid Vest köper den på Irisbus i stället. Enligt Tjörns Omnibustrafiks vd går deras Irisbus lika bra som motsvarande Scania. Och då är steget kanske inte så långt till att nästa gång titta på Irisbus helbyggda bussar typ Crossway eller Arway som är goda alternativ till OmniLink eller OmniExpress. Eller Magelys som är ett alternativ till Irizar.
Dessutom är det ju inte första gången som Scania (och Volvo) inte velat sälja till utomstående karossörer. Beslut som de sedan ändrat.



Hei, igjen!  ;D

Selv om Scania sikkert tjener mindre penger på å selge et chassie enn en helbygd buss, så gir det jo inntekter og penger i kassa likevel.
Men som vi sier i Norge: "Det er ingen skam å snu", og da tenker jeg på Scania sin beslutning som sikkert kan omgjøres om man vil....  ;)

Ha en fin onsdag kveld!

Mvh Inge L.
Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Cero skrivet 29 april 2009, 17:54:46 PM
Citat från: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 16:25:24 PM
Hei, igjen!  ;D

Selv om Scania sikkert tjener mindre penger på å selge et chassie enn en helbygd buss, så gir det jo inntekter og penger i kassa likevel.
Men som vi sier i Norge: "Det er ingen skam å snu", og da tenker jeg på Scania sin beslutning som sikkert kan omgjøres om man vil....  ;)

Ha en fin onsdag kveld!

Mvh Inge L.

Håller med om att det är ett konstigt beslut. Det föreföll mig som att Scania hade ångan uppe och sålde bra av både helbyggen och chassier och med bakgrund av det förstår inte heller jag beslutet. Dock har det fattats många tokiga beslut förr i alla företag och branscher och som redan sagt, beslutet lär nog ändras.
Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 20:37:05 PM
Citat från: Inge Løvoll skrivet 29 april 2009, 16:25:24 PM
Hei, igjen!  ;D

Selv om Scania sikkert tjener mindre penger på å selge et chassie enn en helbygd buss, så gir det jo inntekter og penger i kassa likevel.
Men som vi sier i Norge: "Det er ingen skam å snu", og da tenker jeg på Scania sin beslutning som sikkert kan omgjøres om man vil....  ;)

Ha en fin onsdag kveld!

Mvh Inge L.

Fast även om de ändrar sig är ju frågan om Vest vill börja bygga på Scania igen efter det som varit. Vest och Irisbus har ju numera intima kontakter och får man bara fram ett Iveco-chassi som passar för Center så har man ju ett lika bra program som man kunnat erbjuda till Scania och dessutom till lägre pris.
Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Johan B skrivet 29 april 2009, 21:18:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 20:37:05 PM
Fast även om de ändrar sig är ju frågan om Vest vill börja bygga på Scania igen efter det som varit. Vest och Irisbus har ju numera intima kontakter och får man bara fram ett Iveco-chassi som passar för Center så har man ju ett lika bra program som man kunnat erbjuda till Scania och dessutom till lägre pris.


Vad man inte skall underskatta är dock viljan hos konservativa åkare/förare att prova Iveco. Tolka inte detta som kritik för jag har ingen aning om hur dessa motorer är driftsäkerhetsmässigt och körmässigt (säkert i nivå med både Volvo och Scania) men det tar som bekannt tid att etablera ett nytt varumärke. Vest knep ju marknadsandelar i brist på alternativ då kombinationen Scania/Carrus försvann. Efter det har det hänt lite på marknaden, t ex har OmniExpressen införts. Man kan fråga sig hur många av de som idag har Scania/Vest kör detta för att de absolut vill ha Vest eller för att de prompt ska ha Scania.
Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 22:10:19 PM
Citat från: Johan B skrivet 29 april 2009, 21:18:10 PM
Vad man inte skall underskatta är dock viljan hos konservativa åkare/förare att prova Iveco. Tolka inte detta som kritik för jag har ingen aning om hur dessa motorer är driftsäkerhetsmässigt och körmässigt (säkert i nivå med både Volvo och Scania) men det tar som bekannt tid att etablera ett nytt varumärke. Vest knep ju marknadsandelar i brist på alternativ då kombinationen Scania/Carrus försvann. Efter det har det hänt lite på marknaden, t ex har OmniExpressen införts. Man kan fråga sig hur många av de som idag har Scania/Vest kör detta för att de absolut vill ha Vest eller för att de prompt ska ha Scania.

Nej, jag underskattar inte svenska bussägares vilja att hålla fast vid ett tidigare märke. Men jag tror ändå att Scania spelar ett farligt spel. Allt eftersom Vest Buss Sverige lyckas sälja Vest-karosser på Iveco-chassi - och ägarna blir nöjda förstås - så blir det fler som kan tänka sig att prova märket. Irisbus är Europas näst största busstillverkare om man räknar såväl helbyggda bussar som chassin. Det är ju också en konkurrensfördel. I Sverige har kanske Irisbus lite dåligt rykte genom sin koppling till Fiat och dess under många år skandalartade personbilsservice men vad jag förstår finns det ingen grund för ett sådant dåligt rykte när det gäller bussar.

Titel: SV: Ras för Scania
Skrivet av: Jo skrivet 30 april 2009, 15:08:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 22:10:19 PM
Nej, jag underskattar inte svenska bussägares vilja att hålla fast vid ett tidigare märke. Men jag tror ändå att Scania spelar ett farligt spel. Allt eftersom Vest Buss Sverige lyckas sälja Vest-karosser på Iveco-chassi - och ägarna blir nöjda förstås - så blir det fler som kan tänka sig att prova märket. Irisbus är Europas näst största busstillverkare om man räknar såväl helbyggda bussar som chassin. Det är ju också en konkurrensfördel. I Sverige har kanske Irisbus lite dåligt rykte genom sin koppling till Fiat och dess under många år skandalartade personbilsservice men vad jag förstår finns det ingen grund för ett sådant dåligt rykte när det gäller bussar.



Vi vet ju heller inte hur avtalet mellan Irizar och Scania ser ut. Det kan ju trots allt varit så att Irizar inte ville ha några konkurrenter för att sammarbetet mellan Scania och Irizar skulle få den konstruktion som finns nu.

Kan ju också vara så att Scania vill ha större koll på vart deras varumärke exponeras. Ifall någon modell med Scania chassi hos någon oberoende karosstillverkare blir en problemmodell är det ju tänktbart att detta skulle skada Scania. (Därmed inte sagt att det skulle vara så med Vest)