... var det dags att jobba igen! Körde 3 olika linjer i Kristianstad.
Vi börjar med VT 3513 vid Skånehuset...
(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/DSC02094.jpg)
... och fortsätter på linje 4! Bilden är knäppt ute vid Möllebacken.
(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/DSC02097.jpg)
Avslutningvis blev det nästan 5 timmars jobb på linje 2. Med pärlan förstås ;) Våran äldsta stadsbuss, inregad i december 1995.
(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/DSC02098.jpg)
Snyggt Jonas.
Kul med en dag på arbetet också...
Tack för det, Björn :)
Mycke snyggt. Jag diggar dina bilder, lite photoshop kurs bara så du får på lite bildtexter o så sen är de 100.. Kul o se att min gammla kamera håller måttet.. Snyggt jobbat..
Tack Andreas! Kurs va de ja! Tackar vi för ;)
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 maj 2007, 08:41:45 AM
Tack Andreas! Kurs va de ja! Tackar vi för ;)
Så lite.. Nu får vi insiderbilder från V T Kristianstad oxå.. Härligt..
Ja, kameran skall få följa med fler gånger ;)
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 maj 2007, 11:00:25 AM
Ja, kameran skall få följa med fler gånger ;)
Kamera ska man ha med varje dag...
Veolia i Kristianstad kan verkligen tvätta ur färgen på sina vagnar, hur lyckas man. ???
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 28 maj 2007, 13:06:54 PM
Kamera ska man ha med varje dag...
Exakt min filosofi; Aldrig utanför dörren utan kamera..
Citat från: Jan skrivet 28 maj 2007, 17:20:35 PM
Veolia i Kristianstad kan verkligen tvätta ur färgen på sina vagnar, hur lyckas man. ???
Tja, gamla borstar i tvätthallen osv. brukar vara en bov i dramat. Är ju inte heller bara där utan även i t.ex. SL-land blir vagnarna fort urtvättade. Finns dock positiva bieffekter också. Är man exempelvis inte vid vagnuttag säker på ifall en skada, t.ex. en repa i lacken, är gammal och rapporterad eller ny och oanmäld så kan man dra med fingret på den.
Är ytan på skadans kanter lite raspig, som skäggstubb ungefär, så kan man dra slutsatsen att skadan är ny. Borstarna i tvätthallarna brukar nämligen ofta ta så 'hårt' att de jämnar till och slipar ned även mindre lackskador. Nästa steg blir att påpeka, så man inte själv blir den som blir utpekad som ansvarig, för TX att någon vart ute på äventyr.
I övrigt så tycker jag att det verkar vara dags att börja skylta 'Veolia' istället för 'Connex'. På Råsta var det i alla fall ganska länge sedan det alternativet ändrades. ;D
Hej Jonas!
Kul att äntligen se dig i farten här!
Hälsningar
Markus (fd Linjebuss-/Connex-kollega)
Hej!
En fråga om Skånetrafiken och bussfärger:
Jag har bara åkt med två bussar hos dem och de var gula och gick på "normal" linje, dvs. ingen expresslinje eller så.
Här dyker bussar i Kristianstad upp och de är liksom trådbussarna i Landskrona gröna.
Hur förklarar man skillnaden?
Finns det fler färger?
Undrar
Ingemar
Citat från: IngemarJ skrivet 28 maj 2007, 21:07:43 PM
Hej!
En fråga om Skånetrafiken och bussfärger:
Jag har bara åkt med två bussar hos dem och de var gula och gick på "normal" linje, dvs. ingen expresslinje eller så.
Här dyker bussar i Kristianstad upp och de är liksom trådbussarna i Landskrona gröna.
Hur förklarar man skillnaden?
Finns det fler färger?
Undrar
Ingemar
Gula = Regionbussar, Skåneexpressen, Pendeln
Gröna= Stadsbussar
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 18:59:15 PM
Tja, gamla borstar i tvätthallen osv. brukar vara en bov i dramat. Är ju inte heller bara där utan även i t.ex. SL-land blir vagnarna fort urtvättade. Finns dock positiva bieffekter också. Är man exempelvis inte vid vagnuttag säker på ifall en skada, t.ex. en repa i lacken, är gammal och rapporterad eller ny och oanmäld så kan man dra med fingret på den.
Är ytan på skadans kanter lite raspig, som skäggstubb ungefär, så kan man dra slutsatsen att skadan är ny. Borstarna i tvätthallarna brukar nämligen ofta ta så 'hårt' att de jämnar till och slipar ned även mindre lackskador. Nästa steg blir att påpeka, så man inte själv blir den som blir utpekad som ansvarig, för TX att någon vart ute på äventyr.
I övrigt så tycker jag att det verkar vara dags att börja skylta 'Veolia' istället för 'Connex'. På Råsta var det i alla fall ganska länge sedan det alternativet ändrades. ;D
Tjenare (igen) Nico! Jag har också lagt märke till lackens försämring det sista året. Mig veterligen har man inte bytt borstar eller dylikt. På plåt sitter dock färgen bra men inte på plast (glasfiber?) vilket man kan se på fronterna :(
Citat från: Macke skrivet 28 maj 2007, 21:01:26 PM
Hej Jonas!
Kul att äntligen se dig i farten här!
Hälsningar
Markus (fd Linjebuss-/Connex-kollega)
Tjenare Markus! Sorry, minns dig inte riktigt :-[ :-[ :-[ Tänk på att jag börjar bli gammal ;)
Kom på det nu ikväll när jag stod i duschen... Såg inte smeknamnet först. Sorry... Hoppas allt är bra med dig.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 maj 2007, 22:46:10 PM
Tjenare (igen) Nico! Jag har också lagt märke till lackens försämring det sista året. Mig veterligen har man inte bytt borstar eller dylikt. På plåt sitter dock färgen bra men inte på plast (glasfiber?) vilket man kan se på fronterna :(
Hallå Jonas!
Visst håller jag till och härjar här oxå. :D Skulle tro att det nog är så att lacken kanske fäster/håller bättre på metall medan plaster kan vara ett litet h-e att få till det på. Att borstarna sedan tar hårt brukar även märkas på de vagnar som begåvades med de nygamla reg.skyltarna (de med reliefbokstäver, inte de släta plastlaminerade) när dessa återkom för ett par år sedan. Ofta är de nygamla skyltarna så urtvättade att de är helt vita medan äldre vagnar från runt 99-00 fortfarande har skyltar som vad gäller läsbarhet är som nya. Tar borstarna så hårt så blir det nog lite som försvinner i tvätten om man säger så.