"För linje 625 ser framtiden dyster ut. Bussturen utgör i dagsläget ett komplement till den mer direkta linjen 639 mellan Danderyds sjukhus och Rimbo genom att sköta en del av landsbygdstrafiken mellan Rosenkälla, Brottby och Söderhall. Men resandet med bussen är väldigt litet i förhållande till de antar turer bussen kör och den trafikproduktion som den genererar.
För att bättre utnyttja sina resurser vill SL lägga ner linjen och istället använda pengarna till att förlänga 655:an så att den går från Söderhall till Brottby, Gillinge, Arninge och Danderyd."
http://vallentunasteget.se/nyheter/1.94910
Tja, om det inte finns något resandeunderlag som motsvarar den körda trafiken så är det väl inte fel att lägga krutet någon annanstans?
Men vart har alla passagerare tagit vägen? Det åkte alltid en hel del regelbundna resenärer på "25:an" för några år sedan, oavsett om klockan var mellan 13-15 eller 17-19. En halvfull buss var inget ovanligt. Och sedan dess kan ju inte bygden kring gamla E18 (E3) har avfolkats något nämnvärt, snarare tvärtom.
Som jämförelse var det alltid mindre antal resenärer på 648:an, men den har alltid haft gott om avgångar där man kört runt med ett fåtal resenärer i. Oftast pendlare som anlslöt till/från 625:an eller 639:an.
Var det inte fler resenärer när 625:an gick hela vägen Stockholm-Norrtälje, nu för tiden går den från Danderyd, och ganska sällan hela vägen upp till Norrtälje, annars är den ett trevligt alternativ til 676:an som ju går på en väldigt tråkig väg...
Många av resenärna på 625 var väl såna som skulle åkt 639 om den gått oftare. Nu går 639 mycket oftare, och det kan vara en förklaring till att färre åker 625 idag.
Att Rimboborna helst undviker 625:an är ju inte ett stort mysterium. Det är nog inte bara Kvarne som lessnat på att titta på mjölkpallar i en timme istället för att åka 639:an i 45 minuter. Behöver man två olika linjer Danderyd-Söderhall-Rimbo?
Att förlänga 665 Kårsta-Söderhall-Brottby-Angarn-Danderyd vore kanske en idé? En eller flera lokala kortbusslinjer kan ju täcka upp "gamla E18" söder om Söderhall, gärna med anslutningar till/från 676/639 vid lämpliga trafikplatser.
Jämför idag när 655:an står i Söderhall och in en 676:a för att sedan ta dessa resenärer längsmed gamla Norrtäljevägen norrut från Söderhall, via Rö och Rösa in till Norrtälje.
Citat från: Verspieder skrivet 28 april 2009, 13:12:20 PM
Att Rimboborna helst undviker 625:an är ju inte ett stort mysterium. Det är nog inte bara Kvarne som lessnat på att titta på mjölkpallar i en timme istället för att åka 639:an i 45 minuter. Behöver man två olika linjer Danderyd-Söderhall-Rimbo?
Att förlänga 665 Kårsta-Söderhall-Brottby-Angarn-Danderyd vore kanske en idé? En eller flera lokala kortbusslinjer kan ju täcka upp "gamla E18" söder om Söderhall, gärna med anslutningar till/från 676/639 vid lämpliga trafikplatser.
Jämför idag när 655:an står i Söderhall och in en 676:a för att sedan ta dessa resenärer längsmed gamla Norrtäljevägen norrut från Söderhall, via Rö och Rösa in till Norrtälje.
Visst är det så! Jag tycker SLs eget förslag att förlänga vissa turer på 655 "gamla" vägen till Danderyd är ganska bra.
Citat från: Olle skrivet 28 april 2009, 10:38:49 AM
Var det inte fler resenärer när 625:an gick hela vägen Stockholm-Norrtälje, nu för tiden går den från Danderyd, och ganska sällan hela vägen upp till Norrtälje, annars är den ett trevligt alternativ til 676:an som ju går på en väldigt tråkig väg...
Känns inte som det är SL:s uppgift att ge folk alternativa linjesträckningar för att E18 är tråkig.
Citat från: Karsten skrivet 28 april 2009, 13:38:30 PM
Visst är det så! Jag tycker SLs eget förslag att förlänga vissa turer på 655 "gamla" vägen till Danderyd är ganska bra.
Då får vi ju tillbaka 625:ans gamla linjesträckning, "Ej via Rimbo". Dvs som SLO-linje 5N, SJ-linje 605 och sedermera SL-linje 625 gick. Vore det inte bättre att låta alla 655:or byta nummer till 625 i samband med förändringen, eller är det numera en för låg siffra för en Norrtäljelinje?
Citat från: Verspieder skrivet 28 april 2009, 13:42:48 PM
Då får vi ju tillbaka 625:ans gamla linjesträckning, "Ej via Rimbo". Dvs som SLO-linje 5N, SJ-linje 605 och sedermera SL-linje 625 gick. Vore det inte bättre att låta alla 655:or byta nummer till 625 i samband med förändringen, eller är det numera en för låg siffra för en Norrtäljelinje?
Jag tror man vill spara de lägre numren i 600-serien till Täbylinjer. Linje 644 gick ju den här vägen i början av 90-talet (eller var det i slutet av 90-talet?).
Då ska man ju från SL:s sida marknadsföra förändringen som "sammanslagning" samt "förlängning och utökning av servicen på 655:an", hellre än "nedläggning av 625:an". ;)
Citat från: Carl W skrivet 28 april 2009, 13:39:13 PM
Känns inte som det är SL:s uppgift att ge folk alternativa linjesträckningar för att E18 är tråkig.
Jag försökte bara komma med en förklaring eftersom resandeantalet har minskat...
Som man presenterar det i deras utbudsplan är syftet just att frigöra resurser för att kunna ha tätare trafik på linje 639 istället. På så sätt tycker jag faktiskt också att förslaget är bra. De flesta resenärerna på 625 har ju egentligen, såsom tidigare nämnts i tråden, åkt den för att 639 inte har gått och en förtätning av trafiken på linje 639 på hela linjesträckningen skulle vara välbehövlig. Dessutom skall alla turer på 639 gå till Tekniska högskolan och var 10:e minut i morgonrusningen. Så flertalet vinner på detta och egentligen borde ju 639 göras om till någon form av stomlinje med tiden (nu när den bara går till Hallstavik). Det skulle nog göra kollektivtrafiken rejält mycket mer attraktiv i den regionen...Däremot kanske det är lite knystat att man planerar att sätta in 647 mellan turerna på 677 sträckan Norrtälje-Rimbo, som ersättning för 625, vilket ju känns något knystat (istället för att låta 677 gå sträckan Norrt-Rimbo).
Verkar nu som att de inte hinner få klart med ändringarna på linje 625 till hösten, någon som vet mer? I trafikförändringarna för 2010 står det fortfarande kvar som förslag. Det som var förutsättningarna var ju att vägverket skulle ordna med hållplatser för bytesmöjligheterna och det får väl tolkas att förändringarna då blir först till hösten 2010 i sådana fall.
Citat från: Omnilasse skrivet 10 juni 2009, 21:53:18 PM
Verkar nu som att de inte hinner få klart med ändringarna på linje 625 till hösten, någon som vet mer? I trafikförändringarna för 2010 står det fortfarande kvar som förslag. Det som var förutsättningarna var ju att vägverket skulle ordna med hållplatser för bytesmöjligheterna och det får väl tolkas att förändringarna då blir först till hösten 2010 i sådana fall.
Du har rätt. Siktet är inställt på hösten 2010.
/Ted
Hejsan!
Att om man förlänga 655:an som nämts, så blir den som gamla 644 som jag senast åkte med våren 1999. Se om man kan återinföra linjenumret 644 då och nuvarande 644 kan bli 655 för 650-linjer används som lokallinjer inom Roslagen.
Men då borde inte 644 och 639 gå parallellt med varandra på stärckan Väsbylund - Söderhall och omvänt, för då ökar risken att 639 kan få korta linjevarianter mellan Rimbo och Väsbylund och så får de byta vid Söderhall till 676 för dem som har bråttom in till Stockholm.
Samtliga turer på 639 borde trafikera Stockholm vare sig de utgår/avgår från/till Rimbo, Hallstavik eller Uppsala län för Rimbo är ändå än tätort och bussbyten motiverar inte folk att åka buss en kort bit för att sedan byta buss.
Men en ny busshållplats borde inrättas nära Brottby trafikplats för 625:ans ersättare, så människor från Roslagen har en bra bytespunkt i båda riktningar om de vill ta sig till/från Arninge för 676 antar jag inte är aktuellt att gå via Arninge.
Men sedan var det ju det här med passagerarunderlaget, de som åker 625:an till/från Rimbo åker den för att inget snabbare alternativ (639) finns för stunden då de vill åka. En majoritet av befolkningen är inte intresserade av att åka omvägar mellan A och B, så de byter väl vid Söderhalls trafikplats eller rent av tar bilen dit för att slippa bussbytet.
Men sedan mellan Söderhalls trafikplats och Arninge samt mellan Rösa trp och Norrtälje, oavsett om det är 625 eller nå´n annan buss så kommer säkerligen inte antalet passagerare att förändras på de angivna sträckorna i stycket.
Sedan är människor mer rörliga idag än för 30 år sedan, för 30 år sedan var människan van att va tvungen passa tider för att hinna med si eller så, nu är människan mer bekväm och tycker det är jobbigt att passa tider om de anser att deras buss eller tåg går för sällan enligt dem själva. Så för att slippa kravet på att passa tider med förbindelser som går sällan så tar de bilen till en plats där det finns fler förbindelser, med följd av att antalet passagerare minskar drastiskt där bussen/tåget går sällan.
Ni som ev. kör uppe i Roslagen och har koll på läget, kan ni besvara en fråga:
Vilka turer på 639 eller 625 genererar flest passagerare på en helg oavsett riktning?
A. 639 som går sträckan Rimbo - Stockholm.
B. 639 som går sträckan Rimbo - Söderhall med byte till 676 till Stockholm.
C. 625 som går sträckan Rimbo - Danderyd.
*
Om antalet direkta turer på 639 inte utökas i antal (Rimbo - Stockholm och omvänt) till följd av att 625:an läggs ned så tycker jag att man kan behålla 625:an för då behöver människor i båda fallen
byta buss vid Söderhalls trafikplats för snabbast möjliga transport till Stockholm för då har det ingen betydelse hur många som stiger av/på söder om Söderhall eller mellan Rösa och Norrtälje.
*
Om antalet direkta turer på 639 utökas i antal (Rimbo - Stockholm och omvänt) till följd av att 625:an läggs ned så behövs inte två bussar i Rimbo mot Stockholm, och då tycker jag att en återinvigning av gamla 644 är på sin plats, dock turer via Arninge vilket inte gamla 644 trafikerade och så kommer säkerligen inte denna trafikera Tekniska heller som gamla 644 gjorde.
Sedan 23 augusti 2010 är SL-busslinje 625 nedkortad till sträckan Danderyds sjukhus-Söderhalls trafikplats. Antalet turer har minskat från 36 till 8... I praktiken en nedläggning.
Följ gärna och framförallt komplettera med Er fackkunskap de senaste diskussionerna på facebookgruppen Rädda buss 625.
http://www.facebook.com/group.php?gid=62737285994
Mja, själv kan jag inte låta bli att citera mig själv från början av denna tråd då det är frågan för vem man skulle köra denna trafik? Alltså, om det inte finns något resandeunderlag som motsvarar den körda trafiken så är det väl inte fel att lägga krutet någon annanstans?
Jag har åkt busslinje 625 regelbundet och tycker att den alltid varit väl trafikerad. Kanske inte mitt på dagen, men definitivt morgon- och eftermiddagstrafiken på väg till och från jobb och skolor så har den varit välbelagd. Inte så att man varit tvungen att stå, men man får sällan en hel "sittgrupp" (2 stolar) för sig själv. Även de sena kvällsturerna, speciellt fredags- och lördagskvällar har varit väl belagda...
Detta har varit den enda direktförbindelsen till Arninge centrum och Danderyds sjukhus och t-banenätet för den som bor längs gamla E3 mellan Brottby trafikplats och Söderhalls trafikplats respektive Brottby trafikplats och Rosenkälla trafikplats. Dessutom den enda direktförbindelsen till Arninge centrum för den som bor i Rimbo och mellan Rimbo och Söderhalls trafikplats.
http://sl.se/ficktid/vinter/v625.pdf
Det största problemet med den nya tidtabellen är inte de få avgångarna, utan att linjen numera är en enkelriktad arbetspendellinje. Enbart södergående turer 6-9 på morgonen, samt enbart norrgående 15-19 på eftermiddagen. Det är ju bra för den målgrupp som arbetspendlar till Stockholm, men gör att linjen effektivt skakar sig av de äldre resenärer som förr åkte från Stångberga, Brottby, Karby och Angarn för att handla i Arninge, och därefter ta bussen hemåt igen. Dessa åtta avgångar hade gärna kunnat kompletteras med en södergående tur från Söderhall c:a 17:00 och som når Danderyds sjukhus c:a 17:45. Då hade man haft "en shoppingbuss", och kunnat använda samma buss norrut igen för turen 18:13 från DAS.
Hur det såg ut de sista åren vet jag inte, men när jag körde linjen 5 dagar i veckan oftast varannan vecka (2003-2005) Rmo-DAS c:a 17:20-18:15 samt DAS-Rmo c:a 18:20-19:15 var pensionärerna som åkte till Arninge i majoritet. Samma pensionärer åkte även hem med mig.
EDIT:
DAS = Danderyds Sjukhus
Rmo = Rimbo station
Tänk på att 665 fått kraftigt utökad trafik (samma standard som 625 hade) på den gemensamma sträckan.
Att natturerna fredag och lördag var välbesatta är knappast konstigt, Rimbo- och Norrtäljeborna hade ju inte annat än "sightseeing-625:an" att välja på.
Linje 665 går till Vallentuna. Inte till Arninge eller Danderyds sjukhus. Arbetspendlingen är till största delen söderut mot Stockholm via Danderyds sjukhus. Väldigt få arbetspendlar till Vallentuna.
Citat från: MATTIAS A. skrivet 16 september 2010, 20:28:46 PM
Linje 665 går till Vallentuna. Inte till Arninge eller Danderyds sjukhus. Arbetspendlingen är till största delen söderut mot Stockholm via Danderyds sjukhus. Väldigt få arbetspendlar till Vallentuna.
Jo, det kan jag förvisso förstå och det är jag hundra på att de andra på forumet också vet. Däremot är det väl så att 665 rullar på precis samma sträcka som 625 mellan exempelvis Söderhall och Brottby. Då får man väl som resenär ta en lämplig 665 och åka den till Brottby och sedan byta till 637, 639, 676 eller 686 beroende på vart i Stockholm du skall resa. Anledningen till att 665 går till Vallentuna beror nog på att många busslinjer i 66X-serien just är kopplade till Vallentuna. Apropå arbetspendlingen, så går ju just de idag 4 södergående 625-turerna just på morgonen, så att arbetspendlarna skall kunna åka med den, precis som Ersa skrev i ett tidigare inlägg.
EDIT: Det är Brottby jag syftar till, inte Rösa som jag skrev först.
Citat från: Andy91 skrivet 16 september 2010, 21:20:33 PM
Jo, det kan jag förvisso förstå och det är jag hundra på att de andra på forumet också vet. Däremot är det väl så att 665 rullar på precis samma sträcka som 625 mellan exempelvis Söderhall och Rösa. Då får man väl som resenär ta en lämplig 665 och åka den till Rösa och sedan byta till 637, 639, 676 eller 686 beroende på vart i Stockholm du skall resa. Anledningen till att 665 går till Vallentuna beror nog på att många busslinjer i 66X-serien just är kopplade till Vallentuna. Apropå arbetspendlingen, så går ju just de idag 4 södergående 625-turerna just på morgonen, så att arbetspendlarna skall kunna åka med den, precis som Ersa skrev i ett tidigare inlägg.
665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 01:42:22 AM
665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.
Har du glömt att det finns bra bytesmöjlighet vid Brottby trafikplats?
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 01:42:22 AM
665 går Kårsta-Söderhall-Stångberga-Brottby-Karby-Angarn-Vallentuna, och körs av Arriva enbart inom Vallentuna kommungränser, därav 66x-numret.
Hur kom Rösa längst uppe i norr med i bilden av Vallentuna landsbygd? Det finns ingen anledning för folk som bor länga gamla E3 vid Angarn och Stångberga att från Söderhall åka 655 till Rösa för att ta sig till Stockholm. Alternativet att åka södergående 665 till Vallentuna för att där ta Roslagsbanan till Stockholm Ö är iaf en rejäl omväg i avstånd och tid.
Det blev för mycket trafikplatser i huvudet, syftade eg. till Brottby men skrev Rösa. Tur i oturen att jag inte råkade skriva Ledinge iaf... :P
Citat från: Karsten skrivet 17 september 2010, 07:59:30 AM
Har du glömt att det finns bra bytesmöjlighet vid Brottby trafikplats?
Ja just, de har ju fått en ny "röd" hållplats där. Men hur stämmer bytesmöjligheten in tidsmässigt i Brottby. I Söderhall står de röda bussarna på 644 och 655 (på helger lilla 639) och väntar in specifika avgångar på 676, men hur ser samma sak ut i Brottby numera?
Nej, det finns ingen möjlighet för bussarna som trafikerar gamla Norrtäljevägen (på bron över E18) och trafikerar den nya busshållplatsen "Brottby trafikplats" att vänta in några specifika avgångar. Hållplatserna är inte med fickor utan mitt på vägen, så det är helt omöjligt. Tidsmässigt så finns inga som helst anpassningar.