Idag har jag haft en trevlig söndagstjänst som började inte allt för tidigt vid halv sex-tiden med att jag fick ta ut en buss på linje 80.
Bussen jag fick var en av våra nyaste volvobussar, GS 269.
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758207_resized.jpg?width=1080&height=720)
En oerhört dålig bild på GS 269, nu kan det bara bli bättre...
Under säkerhetskontrollen upptäckte jag att ena halvljuset var trasigt så jag traskade in till luckan för att få det fixat. Det brukar ju inte vara så svårt att byta lampa på en buss, i alla fall inte om man vet hur man skall göra och vart lamporna finns. Just detta brukar förmannen och verkstadskillarna hålla koll på och de brukar hålla till i luckan...
Nu var luckan tom, något som kan hända på söndagsmorgonar när den bara bemannas av en förman och en förarreserv. Jag stod och hängde i karmen en minut innan jag blev otålig och ringde till luckan som jag stod i. Per telefon fick jag reda på att: 1. förmannen servar en buss med kylarvatten, 2. tag buss 261 i stället.
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758256_resized.jpg?width=1080&height=720)
GS 261 i Snipen
GS 261 är av samma sort som 269. Under säkerhetskontrollen visade sig allt vara okej förutom att en nödhammare saknades. Jag gick in till luckan igen och fick en ny hammare av förmannen som nu kommit tillbaka. När hammaren var på plats drog jag iväg mot närliggande Nils Eriksson Terminalen (NET) varifrån jag skulle köra linje 80 mot Snipen. Eftersom jag missat min avgångstid med 6 minuter ringde jag upp trafikledningen på terminalen och bad dem hålla min gate åt mig. (Kommer man sent till NET försvinner bussen ur systemet som visar avgångstid över dörrarna på terminalen om inte trafikledningen går in och justerar).
Jag avgick 9 minuter sent från NET, men de tre passagerana som gick på verkade glada i alla fall. Vid rödljuset innan Lilla Bommen passade jag på att informera om orsaken till förseningen.
Vid Järntorget kom det på några 19-åringar som tydligen varit ute sedan kvällen innan. De hade lite problem att se skillnad på västtrafikkortet och visa kortet men det löste sig till slut...
Vid ankomst till Snipen var jag i fas med tidtabellen igen. När jag hade tagit kortet ovan gick jag bak i bussen och väckte 19-åringarna som efter en stund tumlade ner för bakersta trappan. Den ena lade sig på mage på parkeringen bredvid bussen och förkunnade att han var törstig och behövde gå på toa, medan den andra vänligt frågade mig om jag hade någon ketchup. Ketchupen ingick tydligen i någon plan att få stop på en bil att lifta med... Tyvärr hade jag ingen ketchup så jag vet inte hur det gick...
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758309_resized.jpg?width=1080&height=720)
GS 261 vid Billdals Gård
Punktligt enligt tidtabell rullade jag från Snipen mot terminalen igen. Inga passagerare i syne så vid Billdals Gård stannade jag och reglerade tiden en stund.
Tillbaka vid NET lämnade jag över bussen till en kollega och begav mig mot linje 60:s hållplats på Drottningtorget. Där fick jag efter en stunds väntande ta över buss GS 730, som visade sig gå förträffligt. Mjukt och snabbt! 15 minuter senare anlände jag till Redbergsplatsen där det visade sig att jag hade en knapp halvtimmes regleringstid. Jag gillar söndagar! Bestämmde mig för att titta till kaffeautomaten i rastlokalen och beställde in en dubbel wiener melange i min favoritmugg.
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758427_resized.jpg?width=1137&height=640)
GS 730 på Redbergsplatsen
15 minuter efter avgångstid från Redbergsplatsen rullade jag in på Drottningtorget igen och lämnade över bussen till en kollega. 5 minuter tidigare hade jag precis kommit på att jag glömt min hemlagade lasange hemma i frysen, så jag satte av mot NET igen på jakt efter föda.
Fiket på NET visade sig öpnna redan klockan 7 på söndagar och de hade flera av gårdagen fyllda baguetter till salu för halva priset. Tog två.
Med påse i handen begav jag mig iväg till Kruthusgatan där jag satt och språkade med några kollegor ett tag medan den ena baguetten slank ner.
Sedan var det dags igen. I luckan fick jag buss 657 av förmannen...
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758482_resized.jpg?width=540&height=720)
GS 657 på Kruthusgatan
GS 657, en halvgammal volvo, är en väldigt trevlig buss att köra. Går mjukt och fint. Tyvärr fick jag bara köra den ett varv runt garaget eftersom ABS-lampan envisades med att lysa rött. Jag gick in till förmannen, hälsade artigt, och fick en ny buss, GS 598, dvs. en MAN-ledbuss.
Gjorde min fjärde säkerhetskontroll för dagen och fann allt vara i sin ordning bortsett från att det saknades två nödhammare. Jag gick in till förmannen. Igen. Förmannen undrade vad jag hade för provision på nödhammarna och jag föklarade att jag tjänade ganska bra på att sälja dem till min kontakt på Kvibergs marknad...
Nu var jag försenad igen, trots att jag hade volontärarbetat de sista 10 minutrarna av min rast. Jag slängde mig iväg mot tingstadstunneln med förutsättningen att hinna till Klareberg, där jag skulle starta som en 43:a in mot stan, på 6 minuter. Detta visade sig bli svårt eftersom halva tunneln var avstängd för reparation (det visste jag sedan innan) och hela påfarten från E45:an ner till E6:an var därför avstängd (det hade jag däremot ingen aning om!).
Istället blev jag tvungen att fortsätta på E45:an norrut samtidigt som minutrarna tickade iväg. Dock slängde jag mig av på första bästa avfart, vid Marieholm, vände, och satte kurs mot Göta Älvbron istället. Precis när jag gjort detta kom jag på att det hade varit bättre att fortsätta på 45:an och kört över Angeredsbron istället. Den råkar nämligen ha sitt fäste på Hisingen just vid Klareberg dit jag ju var på väg. Men nu hade jag redan vänt och hade inte lust eller tid att göra det igen. Istället ringde jag upp trafikledningen och föklarade vad jag höll på med. TLI tackade för rapporten och önskade, helt utan ironi i rösten, en fortsatt trevlig dag!
15 minuter efter avgångstid avgick jag slutligen mot stan från Klareberg. I Kärra lyckades jag skrapa ihop totalt 5 passagerare, vilka alla var på gott humör trots min försening (ibland förstår jag mig inte på människor). Istället fick jag beröm för att jag stannade så nära kanten och sänkte bussen av en dam med rullator. Bara att tacka och ta emot.
Från Centralen avgick jag 9 minuter sent. Inga sura miner där heller. Vid Svingeln stod en västtrafik-informatör som tydligen hade informerat de 10-talet passagerare som stod och väntade på mig där, att bussen var sen pga. reparationarbetena i tunneln. Några av passagerarna tittade till och med medlidande på stackars mig som måste åka igenom den hemska tunneln flera gånger varje dag... Ibland har man flyt!
I själva verket gick det oerhört smidigt att ta sig igenom tunneln trots att det i norrgående riktning bara var en fil öppen (istället för tre) och i södergående riktning två filer. Det var tydligen sådant kaos första helgen tunneln var stängd för reparation att bilisterna har lärt sig att ta andra vägar. Bra för mig som efter att ha vänt i Klareberg höll tidabellen resterande 4 varv...
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/5/1240758536_resized.jpg?width=1137&height=640)
GS 598 i Klareberg på 43:ans nya hållplatsläge!
Det var riktigt trevligt att köra 43:an igen, ett bra tag sedan sist, och 598 tuffade på som bara den med ett glatt morrande från motorn.
Sammanfattningsvis så var detta en mycket lyckad och trevlig dag på jobbet!
Mycket trevligt inlägg :) Bra skrivet med mycket trevliga detaljer och bilder. Sånt ser jag gärna mer av!
//Simon
Byta buss pga halvljus, hämta nödhammare och byta buss pga abs lampa. Det var seriöst må jag säga. Höll man själv på så fick man väl sparken... Vi har förövrigt bara fyra minuter på oss från passets början till att vi ska vara ute från depån. Denna tiden räcker knappt till promenaden till bussen och få i färdskrivarbladet. Säkerhetskontrollerna ska göras av tvätten...
Citat från: RoTe skrivet 26 april 2009, 19:44:33 PM
Byta buss pga halvljus, hämta nödhammare och byta buss pga abs lampa. Det var seriöst må jag säga. Höll man själv på så fick man väl sparken... Vi har förövrigt bara fyra minuter på oss från passets början till att vi ska vara ute från depån. Denna tiden räcker knappt till promenaden till bussen och få i färdskrivarbladet. Säkerhetskontrollerna ska göras av tvätten...
Ja,med tanke på att de är ett jä-la pipande på vissa resenärer som tillomed
tar kort i i bussen o skickar in till göteborgsposten när det saknas en enda nödhammare,
o att polisen har gjort en del "besök" på GS depåer med nerslående resultat så vill det till
o se till att bussen är 100% körklar innan den tas ut från depå.
En tanke är om polisen är lika hårda mot alla dessa importerade Mercedes o BMW som kör
med släckt halvljus på dagtid ???
Kul reportage annars,Ola!
Lustigt att det är resenärerna som både snor hammarna och tar kort på att de saknas...
Alltid kul att få läsa arbetsdagen, för oss som inte kör buss själva :) Du hade allt lite otur, men skönt att det löste sig till slut :)
GS 261 är inte min favorit dock, trampar föraren pedalen i botten så smäller lådan till rejält. GS 730 hade väl fått sig en "vitaminkick" om den var så pigg... inte vanligt bland dessa 700-bussar. I tuffa backar går det inte fort, men sen brukar väl Neoplan fixa dom, och ja då helt plöstligt så är det små skott.
Sådana här inlägg är spännande, så fortsätt gärna! Gärna lite mer MAN-ledbussar....
Till att börja med: Tack för trevliga kommentarer!
Citat från: Simon A skrivet 26 april 2009, 19:39:49 PM
Sånt ser jag gärna mer av!
Ibland får man ett ryck! Senaste gången var väl på nyårsdagen tror jag... Vi får väl se när det händer igen! ;)
Citat från: RoTe skrivet 26 april 2009, 19:44:33 PM
Byta buss pga halvljus, hämta nödhammare och byta buss pga abs lampa. Det var seriöst må jag säga. Höll man själv på så fick man väl sparken... Vi har förövrigt bara fyra minuter på oss från passets början till att vi ska vara ute från depån. Denna tiden räcker knappt till promenaden till bussen och få i färdskrivarbladet. Säkerhetskontrollerna ska göras av tvätten...
Eftersom det blir jag som får betala böterna för icke fungerande strålkastare så brukar jag vara ganska mån om att ha fungerande belysning på bussen...
4 minuter var inte mycket. Vi har väl egentligen ganska varierande med tid beroende på vilken linje vi skall köra och vartifrån. Oftast hinner man göra en riktig kontroll och ändå komma fram i tid. Färdskrivare slipper vi som tur är i stadstrafiken!
Citat från: RoTe skrivet 26 april 2009, 20:30:31 PM
Lustigt att det är resenärerna som både snor hammarna och tar kort på att de saknas...
Lustigt och lustigt... ;)
Citat från: Calle skrivet 26 april 2009, 20:34:30 PM
GS 730 hade väl fått sig en "vitaminkick" om den var så pigg... inte vanligt bland dessa 700-bussar. I tuffa backar går det inte fort, men sen brukar väl Neoplan fixa dom, och ja då helt plöstligt så är det små skott.
När man skall köra linje 60 är det alltid spännande att se i vilken kondition bussen är, det varierar ganska mycket ibland. Vissa är sega, vissa hoppigga och ryckiga, visa små raketer osv. På sistone har det överlag varit bra ställt med 700-bussarna. Det var riktigt länge sedan jag fick en buss som hade några större problem med de branta backarna.
Citat från: Calle skrivet 26 april 2009, 20:34:30 PM
Gärna lite mer MAN-ledbussar....
Vi har bara fyra kvar på Kruthusgatan , så det blir inte så ofta numera. Hade gärna testat en MAN-buss av senaste leveransen, men då lär jag väl få byta depå... :-\
Citat från: RoTe skrivet 26 april 2009, 20:30:31 PM
Lustigt att det är resenärerna som både snor hammarna och tar kort på att de saknas...
Ja, visst är det konstigt! Det är som om den ena inte visste vad den andra gör. Jag menar, pratar inte trafikanterna med varandra på sina stormöten som de rimligtvis har?
Citat från: JDS skrivet 26 april 2009, 22:49:43 PM
Ja, visst är det konstigt! Det är som om den ena inte visste vad den andra gör. Jag menar, pratar inte trafikanterna med varandra på sina stormöten som de rimligtvis har?
Problemet är ju att "Svensson" ser på när ungarna sliter bort hammaren och skiter i att berätta för föraren. Sedan tar "Svensson" bild på att hammare saknas och skickar till pressen...
Ungefär så fungerar det överallt i Sverige idag.
Förr fick ungarna sitt öra omvridet av vem som helst när de gjorde hyss.
Trevligt repotage svårt för ugglor som mig att kunna skriva nåt liknande går ju inte på förrän mörkret har lagt sig. Troligtvis givarfel på ABS systemet på 657 rapporterade in det på väg hem till depå på lördagsmorgonen, mötte herr älg strax innan klockan 4 på morgonkvisten på 70 sträckan efter Lexby mot Kåhög, kan säga att jag vaknade till, och den låste inte på nåt hjul.
Citat från: Tomas skrivet 27 april 2009, 03:08:34 AM
Trevligt repotage svårt för ugglor som mig att kunna skriva nåt liknande går ju inte på förrän mörkret har lagt sig. Troligtvis givarfel på ABS systemet på 657 rapporterade in det på väg hem till depå på lördagsmorgonen, mötte herr älg strax innan klockan 4 på morgonkvisten på 70 sträckan efter Lexby mot Kåhög, kan säga att jag vaknade till, och den låste inte på nåt hjul.
Nej ABS-lampan i 657 är en ständigt återkommande färgklick i den grå vardagen som jag också har felanmält förut. Men på söndagar finns det ju andra bussar...
Det var ju skönt att du bara mötte herr Älg och inte träffade honom. Måste ha varit en stark naturupplevelse ändå!?
Citat från: olasand skrivet 27 april 2009, 08:14:10 AM
Nej ABS-lampan i 657 är en ständigt återkommande färgklick i den grå vardagen som jag också har felanmält förut. Men på söndagar finns det ju andra bussar...
Det var ju skönt att du bara mötte herr Älg och inte träffade honom. Måste ha varit en stark naturupplevelse ändå!?
Det är aldrig roligt när herr Älg kliver upp några meter framför men han är mäktig att se på. Fick göra den beryktade "älgsvängen" och att plocka hem bussen efter första giren det är tungt men det går om du bara ger dig fan på det. Hade jag fått möte hade jag plockat älgen istället för att gira ut i mötande men nu så var det fritt nån kilometer bort.
Idag när jag hämtade ut min buss gick trycket i ena tanken aldrig upp över 5 bar, alltså bara lite över det röda.
Ringde DL och de sade "piper det inte är det NOG givarfel, kör på du". ;D
Viss skillnad på företag.
Citat från: RoTe skrivet 27 april 2009, 21:17:22 PM
Idag när jag hämtade ut min buss gick trycket i ena tanken aldrig upp över 5 bar, alltså bara lite över det röda.
Ringde DL och de sade "piper det inte är det NOG givarfel, kör på du". ;D
Viss skillnad på företag.
Det finns ett papper i varje omloppspärm som talar om vilka fel man inte får lämna garageplan med utan åtgärd först.
Citat från: olasand skrivet 26 april 2009, 18:28:52 PM
Det var riktigt trevligt att köra 43:an igen, ett bra tag sedan sist, och 598 tuffade på som bara den med ett glatt morrande från motorn.
Kruthus 59x (MAN-ledbussar) brukar inte *morra* så gott, iaf inte 596, som nog nyligen fått "vitamininjektion" på Neoplan, och blivit kraftigt ljuddämpad, hörs knappt något från motorrummet... ;D
Citat från: Tomas skrivet 27 april 2009, 14:00:40 PM
Det är aldrig roligt när herr Älg kliver upp några meter framför men han är mäktig att se på. Fick göra den beryktade "älgsvängen" och att plocka hem bussen efter första giren det är tungt men det går om du bara ger dig fan på det. Hade jag fått möte hade jag plockat älgen istället för att gira ut i mötande men nu så var det fritt nån kilometer bort.
Nej, jag antar att pulsen går upp en hel del när en älg dyker upp. Hoppas jag slipper närkontakt för egen del!
Vilken buss var det du hade? Och vilken hastighet ungefär?
Citat från: RoTe skrivet 27 april 2009, 21:17:22 PM
Idag när jag hämtade ut min buss gick trycket i ena tanken aldrig upp över 5 bar, alltså bara lite över det röda.
Ringde DL och de sade "piper det inte är det NOG givarfel, kör på du". ;D
Viss skillnad på företag.
Får man fråga vilket företag du är på?
Citat från: Calle skrivet 27 april 2009, 22:17:52 PM
Kruthus 59x (MAN-ledbussar) brukar inte *morra* så gott, iaf inte 596, som nog nyligen fått "vitamininjektion" på Neoplan, och blivit kraftigt ljuddämpad, hörs knappt något från motorrummet... ;D
Nej, jag har förstått att de äldre morrar mer (hur är det med de senaste?), men gämfört med en volvo-bogie så är det "bra morr" i 598!
Citat från: olasand skrivet 27 april 2009, 23:12:50 PM
Får man fråga vilket företag du är på?
Tror inte jag ska skriva det rakt ut i denna tråden. Däremot finns det att få reda på om man snokar bland äldre trådar.
Citat från: olasand skrivet 27 april 2009, 23:12:50 PM
Vilken buss var det du hade? Och vilken hastighet ungefär?
GS 657 och hastighet någonstans mellan 68-72km/h.
Citat från: olasand skrivet 27 april 2009, 23:12:50 PM
Nej, jag har förstått att de äldre morrar mer (hur är det med de senaste?), men gämfört med en volvo-bogie så är det "bra morr" i 598!
De senaste MAN-ledbussarna är i 600-serien, och nog tystast i hela flottan. Dessutom helt underbara att åka med. Bara å hoppas att Majorna får behålla sina 603-(607) ;)
Citat från: Calle skrivet 27 april 2009, 23:55:12 PM
Bara å hoppas att Majorna får behålla sina 603-(607) ;)
Nej! Jag hoppas att vi får dem istället! ;)
Citat från: Tomas skrivet 27 april 2009, 23:33:56 PM
GS 657 och hastighet någonstans mellan 68-72km/h.
Bra att veta att den fungerar trots allt då!
Mycket trevligt reportage!!!