Herr Lagerberg med flickvän var i Tallinn några dagar förra veckan, och självklart hamnade några gammelsvenskar på bild.
Ett axplock:
(http://hem.bredband.net/esblag/070722-24230.jpg)
En gammal SL-Säffle med plastfront mötte upp redan vid Tallinkterminalen.
MRP838, 838AOH den 22/7.
(http://hem.bredband.net/esblag/070723-25313.jpg)
På bussterminalen vid centralstationen fanns tre gamla svenskar på kvällen den 23/7.
Temptrans 37, 437MFI. Jämförde med bilder jag tagit i Eskilstuna och gissar att detta är fd Connex 3609.
(http://hem.bredband.net/esblag/070723-25344.jpg)
Atko 691AUV har inte sin svenska lackering kvar, men jag kunde ana en liten orange färggnutt, så jag gissar på en historia i Östergötland. I skylten står det ju dessutom Expressbuss klart och tydligt på svenska och på rutorna stod det Nödutgång.
Vet någon ursprunget på denna?
(http://hem.bredband.net/esblag/070723-25373.jpg)
Atko 150ARD lär väl vara en fd Västerås Lokaltrafik.
(http://hem.bredband.net/esblag/070724-25610.jpg)
Den 24/7 fastnade bland annat Temptrans 31, 731MEF på bild.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 01 augusti 2007, 14:00:32 PM
Hur är det, är detta också gamla svenskar?
(http://bobjork.se/foto/bilder/bussar/tak1152.JPG)
(http://bobjork.se/foto/bilder/bussar/3_tak-bussar-060721.JPG)
(Okej, den längst bak där är säkerligen svensk, tveksamt med släpet dock :))
Hittar inte mina gamla bilder från Estland dock. En MRP-buss bland annat.
"Samtal med föraren förbjudet under färd" står det.
Sen har många bussar den fina skylten i bak med en buss och en grön pil. Dock är "Tack" utbytt mot Täänän.
Undrar om någon av dessa två Scania CR 112 skulle kunna härstamma från Uppsala? Den undre bilden har inte rätt sorts siffror i skyltskåpet så troligen är den inte från Uppsala men på den övre bilden undrar jag om det inte skulle kunna vara en faktiskt
Citat från: Esbjörn skrivet 01 augusti 2007, 13:32:32 PM
(http://hem.bredband.net/esblag/070723-25313.jpg)
På bussterminalen vid centralstationen fanns tre gamla svenskar på kvällen den 23/7.
Temptrans 37, 437MFI. Jämförde med bilder jag tagit i Eskilstuna och gissar att detta är fd Connex 3609.
tänkte bidra med en lista över Temptrans & Esvil's bussar som jag kopierat ur min lista..
reg no chassis doors year owner fleet no notes
288 AUX Scania CN112CL 1988 Esvil-Reisid AS 8 ex. OÜ Bussipartner/Tallinn
371 AOZ Volvo B10M-60 2-2-1 1987 Temptrans AS 11
372 AOZ Volvo B10M-60 2-2-1 1987 Temptrans AS 12
244 APB Scania CN112CL 2-2-1 1988 Temptrans AS 13 ex.(Norge*VE 73373) TTS 695 -> VOB 240 -> Swebus-Mjöbuss 240 -> Norgebuss 240
618 MFS Scania CN113CLB 2-2-1 1990 Temptrans AS 14 ex.(Sweden*EAO 201) Karlstads Lokaltrafik 230 > Swebus 0131
917 AOY Scania CN112CL 2-2-1 1987 Temptrans AS 15 ex.(Sweden*AJR 050) Västerås Lokaltrafik AB/Västerås 229
923 AOY Scania CN112CL 2-2-1 1987 Temptrans AS 16 ex.(Sweden*GKO 993) Västerås Lokaltrafik AB/Västerås 230
891 APB Volvo B10M-60 1-2-0 1983 Esvil-Reisid AS 17
148 ARD Volvo B10M-65 1-1-0 1988 Temptrans AS 18 ex.(Sweden*NED 925) Gamla Uppsala Buss 714 -> AB Uppsalabuss/Uppsala 385
496 ASK Kässbohrer Setra S210H 1986 Temptrans AS 19
472 ATV Volvo B10M-65 1990 Temptrans AS 20 ex. Samat AS/Saku alevik, Harjumaa
951 APF Volvo B10M-55 2-2/2-0 1988 Temptrans AS 21 ex.(Sweden*NTD 141) Göteborgs Spårvägar AB/Göteborg B43/990
952 APF Volvo B10M-55 2-2/2-0 1988 Temptrans AS 22
043 APC Volvo B10M-55 1-1/0-1 1983 Esvil-Reisid AS 23 ex.(Sweden*LYU 323) SL Buss H43/6462 -> Arriva 202
954 APF Volvo B10M-55 1-1/1-0 1986 Temptrans AS 24
955 APF Volvo B10M-55 2-2/2-0 1988 Temptrans AS 25
044 APC Volvo B10M-55 1-1/0-1 1983 Esvil-Reisid AS 26 ex.AS Temptrans/Maardu 26 <- ex.(Sweden*LYW 253) SL Buss AB H23/6464
047 APC Volvo B10M-55 1-1/0-1 1983 Temptrans AS 27 ex. Pärnu ATP AS/Pärnu <- (Sweden*LOR 183) SL Buss AB H23/6461
798 MEK Volvo B10M-55 1-1/1-0 1980 Esvil-Reisid AS 28 ex.(Sweden*KUB 800) SJ 1807 -> Swebus 1807 (old reg Estonia: 008 APN)
798 MEK Volvo B10M-55 1-1/1-0 1982 Esvil-Reisid AS 28 ex.(Estonia*921 APE) OÜ Bussipartner/Tallinn
583 ART Volvo B10M-55 2-2/2-0 1984 Temptrans AS 30
731 MEF Volvo B10M-55 1989 Temptrans AS 31
393 MEF Volvo B10M-55 1-1/1-0 1989 Temptrans AS 32
582 ART Volvo B10M-55 2-2/2-0 1984 Temptrans AS 33
731 ASI Volvo B10M-55 2-2/1-0 1985 Temptrans AS 34 ex.(Estland*630 TAK) -< (Sweden*JXR 728) T-Buss 215 -> Näckrosbuss 3232
435 MFI Volvo B10MA-55 2-1/1-0 1992 Temptrans AS 35 ex.(Sweden*PZB 965) Malmö Trafik 614 -> Linjebuss -> Connex 3614
436 MFI Volvo B10MA-55 2-1/1-0 1992 Temptrans AS 36 ex.(Sweden*PMX 130) Malmö Trafik 613 -> Linjebuss -> Connex 3613
437 MFI Volvo B10MA-55 2-1/1-0 1992 Temptrans AS 37 ex.(Sweden*PKZ 280) Malmö Trafik 609 -> Linjebuss -> Connex 3609
013 MFX Volvo B10M-55 1-1/1-0 Esvil-Reisid AS 38
463 MFX Volvo B10M-55 2-2/2-0 1990 Temptrans AS 39
462 MFX Volvo B10M-55 2-2/2-0 1990 Temptrans AS 40
244 TPP Scania CR112 2-2-1 1983 Esvil-Reisid AS ex.(Sweden*LZA 127) AB Västerås Lokaltrafik/Västerås 207
105 AOV Mercedes Benz 411CDI Temptrans AS
111 AOV Ford Transit 100L Temptrans AS
128 TVS Mercedes Benz 411CDI Temptrans AS
129 TVS Mercedes Benz 411CDI Temptrans AS
555 AOJ Ford Transit 100L Kombi Temptrans AS
998 AUA Scania CR112 1-2-1 1983 Temptrans AS
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2007, 16:23:06 PM
Undrar om någon av dessa två Scania CR 112 skulle kunna härstamma från Uppsala? Den undre bilden har inte rätt sorts siffror i skyltskåpet så troligen är den inte från Uppsala men på den övre bilden undrar jag om det inte skulle kunna vara en faktiskt
nepp, översta 1152=SJ/Swebus 2196
sedan undrar jag inte om det är 1146=Lita 5312 eller 1145=Lita 5310 tror mest på 1146..
(http://bobjork.se/foto/bilder/bussar/3_tak-bussar-060721.JPG)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2007, 16:23:06 PM
Undrar om någon av dessa två Scania CR 112 skulle kunna härstamma från Uppsala? Den undre bilden har inte rätt sorts siffror i skyltskåpet så troligen är den inte från Uppsala men på den övre bilden undrar jag om det inte skulle kunna vara en faktiskt
"9:an" är en förvillande lik en något ommålad fd Jämtlandsbuss nr 70 el 71.
(Mina personliga gamla favoritvagnar som jag vill köpa någon gång! ;D )
Dock kan sägas att JB hade det ljusgröna där det mörkgröna är och v.v.
Citat från: Walter skrivet 01 augusti 2007, 13:54:15 PM
(http://hem.bredband.net/esblag/070723-25344.jpg)
Atko 691AUV har inte sin svenska lackering kvar, men jag kunde ana en liten orange färggnutt, så jag gissar på en historia i Östergötland. I skylten står det ju dessutom Expressbuss klart och tydligt på svenska och på rutorna stod det Nödutgång.
Vet någon ursprunget på denna?
Näckrosbuss är det definitivt som är ursprunget, att det är en gammal östgöte är också ganska troligt. Det var tio stycken i den serien som fanns i östergötland tidigare. Fyra är kvar här fortfarande och PTS äger två av de andra. En av dem ska ha brunnit för ett antal år sedan och sedan skrotats så egentligen är det bara tre att välja på.
PJM478 1831 Avreggad, borta från VV
PJT058 1832 PTS
PJH208 1833 Veolia Olfosröm, avställd
PJL398 1834 Veolia Olofström, avställd
PJB008 1835 Veolia Ötraf
PJN008 1836 Veolia Ötraf
PJR038 1837 Veolia Ötraf
PJG298 1838 Veolia Ötraf
PJK148 1839 PTS
PJE278 1840 Avreggad, Veolia Olofström 2007-04-04
Hittade bussen även här:
http://atko.cma.ee/index.php?lang=est&main_id=142
Citat från: OSkar000 skrivet 01 augusti 2007, 18:42:13 PM
Näckrosbuss är det definitivt som är ursprunget, att det är en gammal östgöte är också ganska troligt. Det var tio stycken i den serien som fanns i östergötland tidigare. Fyra är kvar här fortfarande och PTS äger två av de andra. En av dem ska ha brunnit för ett antal år sedan och sedan skrotats så egentligen är det bara tre att välja på.
PJM478 1831 Avreggad, borta från VV
PJT058 1832 PTS
PJH208 1833 Veolia Olfosröm, avställd
PJL398 1834 Veolia Olofström, avställd
PJB008 1835 Veolia Ötraf
PJN008 1836 Veolia Ötraf
PJR038 1837 Veolia Ötraf
PJG298 1838 Veolia Ötraf
PJK148 1839 PTS
PJE278 1840 Avreggad, Veolia Olofström 2007-04-04
Hittade bussen även här:
http://atko.cma.ee/index.php?lang=est&main_id=142
och även här bilder
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3104&g2_serialNumber=2)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=984&g2_serialNumber=3)
Harjumaaliinid verkar igå i någon Arkokoncern numera.
Det gjorde man väl inte tidigare.
Tellitavad bussid betyder vaddå?
Fanns på den länkade sidan.