(http://medlem.spray.se/svenskabussar/test/BON491.jpg)
En Volvo från den lokala fabriken på ön och en Volvo från Polen.
Kul idé. Tyvärr är dock inte den lilla Volvon en lokal produktion. S60 tillverka(de)s i Belgiska Gent. ;) V70 (inte alla), XC70, S80 och XC90 görs i Götet. Tror även XC60 görs där.
Se där, GS 51, hybriden som GS får använda för fältprov.
Plast är älskat nuförtiden;)
wow, trevlig se din bild....
// Christian
Bara jag som tycker att framljusen verkligen skriker "Västtrafik". Tänk Västtrafiks hemsida och reklam, där de har en linje med olika cirklar längs linjen ;-)
Citat från: ch skrivet 05 maj 2009, 07:35:42 AM
Bara jag som tycker att framljusen verkligen skriker "Västtrafik". Tänk Västtrafiks hemsida och reklam, där de har en linje med olika cirklar längs linjen ;-)
Ja nu när du säger det så... men njaa, snyggt var det ju inte.
Som passagerare var tyvärr den första upplevelsen av bussen i reguljär trafik inte helt positiv.
Den rycker obehagligt i registret eldrift-start av dieselmotor-övergång till dieseldrift. Påminde mycket om hur det var en gång i tiden när vissa vagnförflyttare "kastade" in växlarna på en gammal hederlig Wilson utan att parera med gasen.
Däremot går bussen mycket bra på enbart dieseldrift.
En liten komfortreflektion, varför blir stolskomforten allt sämre för varje ny stolstyp? Ja, jag vet att det förekommer vandalisering, att vi människor är olika byggda och tycker olika, men stolarna som man valt i denna buss verkar ha mer likhet med gamla träbänkar än vad man kan förvänta sig av en modern passagerarstol.
Hoppas att tillverkaren kommer tillrätta med rycken i drivlinan före bussen sätts i serieproduktion.
Lite kul att se och höra en del passagerares reaktion när bussen stannar och dieselmotorn stängs av. Ovetande om bussens konstruktion under skalet tror många och säger även högt "jaha nu fick vi motorstopp!"
P.S nr 1: Motorstopp förekommer väl inte i dagenskollektivtrafik? ;D ;D
P.S nr 2: Om någon ser en nyare lastbil i Göteborg som verkar tro att den är en buss och därför kör in på alla busshållplatser efter vägen för att omedlebart starta igen, så är det ett fältprov av samma drivlina som bussens men nu monterad i en lastbil.
//HansJ
Vore ju intressant om vi fick en kommentar från förarhåll.. Men kanske inte någon som skriver här som kör denna??
Får nog vänta tills den kommer till Kruthusgatan (GVX) då den rullar på 60... så är det minst 4 som säkert kommer med några rader.